І
Поміркуй!
З яким настроєм ти прочитав / прочитала першу частину оповідання?
Це дуже теплий, ностальгічний твір про дитинство автора. Описи природи, родинних стосунків викликають почуття радості і щастя.
У які часи відбуваються події, зображені у творі?
Події відбуваються у дореволюційні часи Російської імперії, за царювання Миколи II. Про це свідчать згадки про панів поміщиків, використання старовинних мір відстані - верст.
Що тебе найбільше вразило в оповіді письменника про його родину?
Найбільше вразила розповідь про велику і дружну родину автора - аж 12 дітей! Цікаво, що діти з’являлися на світ різними несподіваними шляхами.
Поясни, як ти розумієш жартівливий вислів «Було це за царя Опенька, як була земля тоненька!».
Вислів про “царя Опенька і тоненьку землю” я розумію як жарт про давні-прадавні часи, коли, за переказами, все було не таким міцним і надійним, як зараз.
Які ще образні вислови викликали в тебе усмішку?
Усмішку викликали образні вислови про те, як діти “знаходилися в капусті” чи їх “приносили лелеки”. Це гумористичні пояснення походження немовлят.
II
Поміркуй!
Чому грамотність у часи дитинства Остапа Вишні була дуже цінною?
Грамотність була дуже цінною в ті часи, бо:
- Не було шкіл на хуторах, тому навчитися читати і писати було вкрай важко.
- Батьки дуже хотіли, щоб їхні діти були грамотними. Адже часто приходили листи від рідних із солдатчини, а прочитати їх було нікому.
- Грамотна людина мала більше можливостей у житті.
Розкажи про підготовку дітей до школи в родині письменника
Підготовка дітей до школи вимагала багато зусиль від батьків. Адже школа була далеко, треба було дітям справити чи перешити чоботи, щоб вони могли дістатися туди. Старші діти вчилися самі, а молодші підхоплювали від них ази грамоти. Іноді доводилося ходити до школи по черзі через брак взуття. Але батьки докладали максимум зусиль, аби діти здобули освіту.
Поміркуй!
Чи подобалося авторові шкільне навчання?
Так, я думаю, авторові дуже подобалося навчання у школі. Про це свідчить теплий і зворушливий опис вчительки Марії Андріївни та її ставлення до учнів.
За що учні поважали вчительку?
Учні поважали вчительку за її добре серце, турботу про дітей. Вона піклувалася про них, як рідна мати - годувала, зігрівала, давала переночувати у школі під час негоди.
Про які риси характеру свідчить її поведінка?
Поведінка вчительки свідчить про такі риси її характеру:
- Доброта і милосердя до дітей
- Турботливість і уважність
- Терплячість і витривалість, попри похилий вік
- Безкорисливість і самовідданість роботі
Марія Андріївна заслуговувала на велику повагу своїх учнів, і вони її дуже любили. Ось як я зрозумів цей образ. Цікаво почути вашу думку!
III
Поміркуй!
Які емоції в тебе викликав епізод про диктант?
Описаний епізод викликав у мене посмішку і ностальгію з приводу шкільних часів.
Що в описаній ситуації тобі видалося найбільш смішним, а що викликало співчуття?
Найбільш смішним видалося те, як усі діти одночасно припустилися однакової помилки у слові “порода”. А співчуття викликає неписьменність і бідність тогочасного селянства.
Яка була реакція вчительки на спільну для всіх помилку? Що саме створило комічну ситуацію?
Реакція вчительки була доброзичливою - вона весело сміялася разом з учнями. Комізм створила наївна дитяча логіка, з якою діти сприйняли незнайоме слово.
Людиною якої вдачі ти уявляєш автора цього твору?
Автор, мабуть, людина життєрадісна, з почуттям гумору і оптимізмом.
Чи траплялися схожі моменти під час твого навчання в школі? Розкажи другові / подрузі за партою про них.
У мене теж траплялися курйози на уроках. Одного разу я переплутав слова “кондиціонер” і “композитор” у творі. Увесь клас сміявся разом зі мною і вчителькою.
Літературознавчий клуб. Остап Вишня
Поміркуй!
Один із епізодів дитинства Остапа Вишні зображено в усмішці «Перший диктант». А що тобі стало відомо про письменника, його вдачу із рубрики «Літературознавчий клуб»?
З рубрики “Літературознавчий клуб” я дізнався, що Остап Вишня був людиною життєрадісною, оптимістичною, з почуттям гумору. Він любив сміятися і не любив сумних облич.
Які епізоди усмішки викликали в тебе сміх?
Найбільше смішними в усмішці мені здалися епізоди зі спільною помилкою учнів у слові “порода” та наївним поясненням хлопчика чому собака “лаялася”.
Доведи, що «Перший диктант» за жанром є усмішкою
Цей твір можна вважати усмішкою, бо в ньому:
- з гумором зображено реальні події з життя автора
- є авторські коментарі та роздуми
- використано народну мову, приказки
- ситуації подано з доброзичливим гумором, без злості
Отже, всі ознаки усмішки тут присутні. Це справді гумористична перлина Остапа Вишні.
Підсумуй!
Що ти дізнався / дізналася про дитячі та шкільні роки письменника Остапа Вишні?
Отже, з усмішки “Перший диктант” я дізнався, що:
- Дитинство Остапа Вишні пройшло у бідній багатодітній селянській родині
- Він з сестрами й братами ходив пішки за кілька кілометрів до школи
- Доводилося ділитися одним взуттям, щоб ходити до школи по черзі
- Перша вчителька була доброю й уважною до дітей
Які емоції викликали в тебе ситуації зі шкільного життя, описані в усмішці «Перший диктант»?
Ці ситуації викликали в мене посмішку, співчуття до непростої долі селянських дітей і повагу до їхнього прагнення вчитися.
Визнач особливості мови цього гумористичного твору.
Мова твору проста, з використанням діалектизмів, приказок, народного гумору.
Чи хочеш ти прочитати інші твори Остапа Вишні? Чому?
Так, я хотів би прочитати інші усмішки Остапа Вишні. Адже його твори дуже веселі й оптимістичні, за що його і любили мільйони читачів.