1. За яких часів відбувалися події твору? Наведи два докази з тексту на підтвердження своєї думки
Події твору відбуваються за царських часів, за правління царя Миколи. Про це свідчать згадки про царя в тексті та про панів, які їздили каретою.
2. Якою була родина головного героя? Що свідчить про нестатки?
Родина головного героя була багатодітною - 17 дітей. Про нестатки свідчить те, що діти ходили до школи пішки, по черзі, бо не вистачало взуття.
3. Як ставилися в родині батьки до дітей? Наведи приклади, добираючи цитати
Батьки дуже хотіли, щоб діти навчилися читати й писати, попри труднощі. “Вчити дітей! То нічого, що школа далеко…“.
4. Чому хуторяни здебільшого були неписьменними?
На хуторі не було школи, тому більшість хуторян були неписьменними.
Освіта була доступна лише в селі, до якого діти мусили долати декілька кілометрів пішки
5. Чому герой твору ходив до школи по черзі із сестрою Парасею?
Герой ходив до школи по черзі з сестрою через нестачу взуття - в них була одна пара чобіт на двох.
6. Якою була сільська вчителька Марія Андріївна? Зачитай портретну характеристику образу вчительки
Вчителька Марія Андріївна була “доброї душі старенька вчителька”, “маленька, роками вже згорблена бабуся”, “добра, добра була, ласкава та лагідна”.
7. Як учні готувалися до диктанту?
З тексту випливає, що учні готувалися до диктанту так:
Вчителька сказала їм пригадати слова, які вони раніше списували з підручників: “Пригадуйте, як у книзі слова напечатані, бо траплятиметься багацько таких слів, що ви їх із книг списували…”
Вона попередила їх не поспішати й добре подумати, перш ніж писати: “Не спішіть, думайте…”
Отже, діти намагалися максимально зосередитися, пригадати написання слів з підручників та уважно слухати, щоб записати почуте вірно. Але, попри старання, все одно зробили чимало помилок.
8. Чому вчителька зайшлася веселим сміхом, згадуючи про диктант?
Вчителька сміялася, бо майже всі діти зробили однакову помилку в перекладі слова “испанской” як “панської”.
9. Перекажи частину III від імені вчительки. Що змінюється при цьому?
Отже, переказ частини III від імені вчительки Марії Андріївни:
Я оголосила своїм учням, що починаємо з ними щотижневі диктанти. Адже навесні їм складати випускні іспити, де обов’язково буде письмова робота.
Я попередила, щоб діти не заглядали в підручники, а пригадували слова, які вони раніше списували. Розпочала диктувати текст російською мовою, адже українських шкіл тоді не існувало.
Після перевірки зошитів я побачила багато помилок. Майже всі діти однаково переклали “собачка испанской породы” як “собачка панської породи”. Я довго сміялася з цієї кумедної помилки.
Один хлопчик пояснив, що подумав - раз їдуть пани, то й собака в них панської породи.
Отже, при переказі від імені вчительки змінюється оповідач, події висвітлюються з її погляду, з’являються її думки та оцінки.
10. Визнач тему та ідею твору
Тема - шкільне життя дітей за царських часів.
Ідея - важливість освіти та навчання.
11. Знайди у творі «Перший диктант» біографічні елементи. Прокоментуй їх
Біографічні елементи - опис дитинства автора, його родини, першого шкільного диктанту. Відображено автобіографічні моменти життя Остапа Вишні.
12. Розглянь репродукцію картини А. Даргеласа. Чи можна стверджувати, що ситуація, змальована митцем, гумористична? Чому? Яку роль відіграє дисципліна у твоїй школі?
Ситуація на картині гумористична - хлопчики пустували під час уроку. Дисципліна важлива для навчання
13. Виконай завдання на вибір: 1) напиши гумористичне есе чи оповідання про випадок зі шкільного життя;
Ось гумористичне оповідання про кумедний випадок зі шкільного життя:
Незвичайний урок
Якось на уроці української мови наша вчителька Олена Іванівна раптом замовкла посеред речення і задивилася у вікно. Ми перезирнулися, здивовані її поведінкою. Раптом вона підскочила з місця і вигукнула:
- Он ведмідь! Просто біля школи!
Ми кинулися до вікон. І справді - величезний бурий ведмідь розгулював біля шкільної огорожі! Дехто аж скрикнув від несподіванки.
- Йой, а це що там у нього в пащі? Це ж… книжка! - здивовано мовила Галя.
Ми прискіпливо вдивилися. Справді, ведмідь тримав у зубах підручник!
Раптом ми почули голос директора:
- Еге ж, діти, це наш Михайло Іванович перевтілився! Сьогодні ж перше квітня!
Це був наш вчитель біології у костюмі ведмедя! Він влаштував нам жартівливий урок на Перше квітня! Ми реготали до сліз! А підручник він ніс, щоб удавати, ніби йде до школи вчитися!
Отакий кумедний випадок трапився у нашій школі. Цей день ми запам’ятаємо надовго!