Skip to content

Омар Хаям - відповіді до підручника Ніколенко

Posted on:25 червня 2025 р.

Чого навчають рубаї Омара Хаяма?

Рубаї Омара Хаяма утверджують цінність кожної особистості, її право на життя, власні думки та почуття. Вони навчають, що не варто боятися смерті, а треба боятися неправедно прожити своє життя на землі. Поезії Хаяма закликають цінувати кожну мить, жити сьогоднішнім днем, оспівують природу та вічний колообіг буття. У творах відображено найрізноманітніші людські емоції: смуток, печаль, самотність, радість і захоплення красою світу.

АКТИВНОСТІ

1. Назвіть регіони, де розвивалася персько-таджицька література. Покажіть їх на мапі. Поясніть, чому її називають саме персько-таджицькою.

Персько-таджицька література розвивалася наприкінці І тисячоліття нашої ери на території, що охоплювала різноманітні халіфати в Малій та Середній Азії. Сьогодні ці землі включають Іран, Афганістан, Таджикистан та інші країни.

Літературу цього періоду називають персько-таджицькою, оскільки її географічним та культурним центром був нинішній Таджикистан, а мовою творів була фарсі — давня мова, що є основою сучасної перської мови.

2. Назвіть проблеми, порушені у творах Омара Хаяма. Які з них можна назвати філософськими?

У творах Омара Хаяма порушено такі проблеми:

Майже всі ці проблеми є філософськими, оскільки вони стосуються роздумів про сенс буття, долю, цінність життя та місце людини у світі.

3. Які образи зі світу природи є в поезії митця? Розкрийте їхнє пряме і переносне значення.

У поезії Омара Хаяма є такі образи зі світу природи:

4. Створіть власні рубаї (1—3) за зразком віршів Омара Хаяма

1 Цей світ — театр, а ми актори в нім,

Граємо ролі у житті своїм.

Та завіса впаде, скінчиться дія,

Тож насолоджуйсь моментом кожним з ним.

2 Не нарікай на долю, друже мій,

І смутку в серце ти пускати не смій.

Бо кожна мить, що нам дарує небо,

Безцінна є, радій і просто мрій.

Не нарікай на долю, друже мій,

3 Ми вчора мріяли про завтрашні діла,

Сьогодні ж раптом туга серце обпекла.

Життя — це річка, що сплива невпинно,

Й назад не вернеться сьогоднішня хвиля.

Й назад не вернеться сьогоднішня хвиля.

5. У 1080 р. Омар Хаям написав трактат «Про буття і повинність», де назвав себе послідовником східного вченого Авіценни. За допомогою інтернету дізнайтеся про внесок цього мислителя, науковця, лікаря в історію культури. Які ідеї Авіценни були, на вашу думку, близькими Омарові Хаяму?

Авіценна (Ібн Сіна) був видатним перським вченим, лікарем і філософом, який жив у 980–1037 роках. Його внесок у світову культуру величезний. Найвідомішою є “Канон лікарської науки” — медична енциклопедія, що стала основним медичним підручником у багатьох середньовічних університетах, зокрема і в Європі.

У філософії Авіценна намагався поєднати вчення Арістотеля з ісламським монотеїзмом. Він розробив власне вчення про буття, душу та її безсмертя.

Ідеї Авіценни, які, ймовірно, були близькі Омару Хаяму:

6. Дослідіть, у яких країнах світу сповідують християнство, буддизм, іслам. Покажіть їх на мапі. Створіть схему «Світові релігії».

Християнство сповідують переважно в країнах Європи, Північної та Південної Америки, Австралії та Океанії, а також у багатьох країнах Африки та в Азії (наприклад, на Філіппінах).

Іслам є домінуючою релігією в країнах Середнього Сходу, Північної Африки, Центральної Азії, а також в Індонезії, Пакистані та Бангладеш.

Буддизм поширений переважно в країнах Південно-Східної та Східної Азії, зокрема в Таїланді, М’янмі, В’єтнамі, Китаї, Японії, на Шрі-Ланці.

Схема «Світові релігії»

7. Змоделюйте кілька життєвих ситуацій, які можна проілюструвати рядками з рубаї Омара Хаяма.

  1. Ситуація: Старша людина гортає свій фотоальбом, дивиться на знімки з дитинства та юності й з сумом думає про те, як швидко промайнув час.

    • Ілюстрація з рубаї:

      Як жалко, що весна моя скінчилась

      І книга юності навік закрилась!

      Та пташечка, що молодістю зветься,

      Звідкіль вона взялась? Куди поділась?8

  2. Ситуація: Студент замість того, щоб насолоджуватися прогулянкою з друзями в сонячний весняний день, постійно думає про майбутню сесію та нескінченні завдання, почуваючись нещасним і тривожним.

    • Ілюстрація з рубаї:

      Будь сам собою, не гадай про завтра,

      В минуле не дивись, живи сьогодні!

  3. Ситуація: Людина доклала багато зусиль для досягнення мети, але через незалежні від неї обставини зазнала невдачі. Вона з гіркотою думає про несправедливість долі, яка немовби навмисно ставить перешкоди на шляху.

    • Ілюстрація з рубаї:

      Цей гордий небосхил, байдужий лиходій,

      Ще жодному із нас не підживляв надій:

      Де знайде зігнуту під тягарем людину,

      Іще один тягар він накидає їй.