Чого навчають рубаї Омара Хаяма?
Рубаї Омара Хаяма утверджують цінність кожної особистості, її право на життя, власні думки та почуття. Вони навчають, що не варто боятися смерті, а треба боятися неправедно прожити своє життя на землі. Поезії Хаяма закликають цінувати кожну мить, жити сьогоднішнім днем, оспівують природу та вічний колообіг буття. У творах відображено найрізноманітніші людські емоції: смуток, печаль, самотність, радість і захоплення красою світу.
АКТИВНОСТІ
1. Назвіть регіони, де розвивалася персько-таджицька література. Покажіть їх на мапі. Поясніть, чому її називають саме персько-таджицькою.
Персько-таджицька література розвивалася наприкінці І тисячоліття нашої ери на території, що охоплювала різноманітні халіфати в Малій та Середній Азії. Сьогодні ці землі включають Іран, Афганістан, Таджикистан та інші країни.
Літературу цього періоду називають персько-таджицькою, оскільки її географічним та культурним центром був нинішній Таджикистан, а мовою творів була фарсі — давня мова, що є основою сучасної перської мови.
2. Назвіть проблеми, порушені у творах Омара Хаяма. Які з них можна назвати філософськими?
У творах Омара Хаяма порушено такі проблеми:
- Цінність людського життя та право кожної людини на власні думки й почуття.
- Швидкоплинність молодості та життя (“Як жалко, що весна моя скінчилась / І книга юності навік закрилась!”).
- Сенс життя і страх прожити його неправедно, а не страх перед смертю (“Боюсь неправедно прожити на землі”).
- Роль долі та бажання людини керувати власним життям (“Якби мені до рук — скрижалі Долі, / Я розписав би їх по власній волі!”).
- Важливість жити теперішнім моментом (“В минуле не дивись, живи сьогодні!”).
- Місце людини у Всесвіті (“Найбільш коштовний в ньому камінь — ми”).
Майже всі ці проблеми є філософськими, оскільки вони стосуються роздумів про сенс буття, долю, цінність життя та місце людини у світі.
3. Які образи зі світу природи є в поезії митця? Розкрийте їхнє пряме і переносне значення.
У поезії Омара Хаяма є такі образи зі світу природи:
- Весна — у прямому значенні це пора року, а в переносному — молодість, розквіт життя.
- Пташечка — у прямому значенні це маленька пташка, а в переносному — це сама молодість, яка швидко минає, “відлітає”.
- Небосхил (небеса) — у прямому значенні це небо над головою, а в переносному — це доля, вища сила, яка часто є байдужою або навіть ворожою до людини.
- Камінь — у прямому значенні це коштовний камінь, а в переносному — це людство як найцінніша частина світу та Всесвіту.
4. Створіть власні рубаї (1—3) за зразком віршів Омара Хаяма
1 Цей світ — театр, а ми актори в нім,
Граємо ролі у житті своїм.
Та завіса впаде, скінчиться дія,
Тож насолоджуйсь моментом кожним з ним.
2 Не нарікай на долю, друже мій,
І смутку в серце ти пускати не смій.
Бо кожна мить, що нам дарує небо,
Безцінна є, радій і просто мрій.

3 Ми вчора мріяли про завтрашні діла,
Сьогодні ж раптом туга серце обпекла.
Життя — це річка, що сплива невпинно,
Й назад не вернеться сьогоднішня хвиля.

5. У 1080 р. Омар Хаям написав трактат «Про буття і повинність», де назвав себе послідовником східного вченого Авіценни. За допомогою інтернету дізнайтеся про внесок цього мислителя, науковця, лікаря в історію культури. Які ідеї Авіценни були, на вашу думку, близькими Омарові Хаяму?
Авіценна (Ібн Сіна) був видатним перським вченим, лікарем і філософом, який жив у 980–1037 роках. Його внесок у світову культуру величезний. Найвідомішою є “Канон лікарської науки” — медична енциклопедія, що стала основним медичним підручником у багатьох середньовічних університетах, зокрема і в Європі.
У філософії Авіценна намагався поєднати вчення Арістотеля з ісламським монотеїзмом. Він розробив власне вчення про буття, душу та її безсмертя.
Ідеї Авіценни, які, ймовірно, були близькі Омару Хаяму:
- Раціоналізм та науковий підхід. Обидва мислителі були вченими (Хаям — математиком та астрономом, Авіценна — лікарем та філософом) і прагнули пізнати світ через розум та логіку.
- Роздуми про душу та сенс буття. Вчення Авіценни про душу, її безсмертя та долю після смерті перегукується з філософськими темами рубаї Хаяма, де той розмірковує про життя, смерть і місце людини у Всесвіті.
- Поєднання науки та віри. Авіценна інтегрував філософію Арістотеля в ісламську теологію. Хаям у своїй творчості також часто звертається до Бога та долі, але розглядає ці поняття крізь призму людського досвіду та сумнівів.
- Цінність знання. Обидва присвятили своє життя науці та навчанню, що свідчить про їхню спільну віру в силу людського інтелекту.
6. Дослідіть, у яких країнах світу сповідують християнство, буддизм, іслам. Покажіть їх на мапі. Створіть схему «Світові релігії».
Християнство сповідують переважно в країнах Європи, Північної та Південної Америки, Австралії та Океанії, а також у багатьох країнах Африки та в Азії (наприклад, на Філіппінах).
Іслам є домінуючою релігією в країнах Середнього Сходу, Північної Африки, Центральної Азії, а також в Індонезії, Пакистані та Бангладеш.
Буддизм поширений переважно в країнах Південно-Східної та Східної Азії, зокрема в Таїланді, М’янмі, В’єтнамі, Китаї, Японії, на Шрі-Ланці.
Схема «Світові релігії»
- Християнство: віра в Ісуса Христа як Сина Божого і Спасителя людства. Священна книга — Біблія.
- Іслам: віра в єдиного бога Аллаха та його пророка Мухаммада. Священна книга — Коран.
- Буддизм: релігійно-філософське вчення про духовне пробудження, яке виникло навколо вчення Будди.
7. Змоделюйте кілька життєвих ситуацій, які можна проілюструвати рядками з рубаї Омара Хаяма.
-
Ситуація: Старша людина гортає свій фотоальбом, дивиться на знімки з дитинства та юності й з сумом думає про те, як швидко промайнув час.
-
Ілюстрація з рубаї:
Як жалко, що весна моя скінчилась
І книга юності навік закрилась!
Та пташечка, що молодістю зветься,
Звідкіль вона взялась? Куди поділась?8
-
-
Ситуація: Студент замість того, щоб насолоджуватися прогулянкою з друзями в сонячний весняний день, постійно думає про майбутню сесію та нескінченні завдання, почуваючись нещасним і тривожним.
-
Ілюстрація з рубаї:
Будь сам собою, не гадай про завтра,
В минуле не дивись, живи сьогодні!
-
-
Ситуація: Людина доклала багато зусиль для досягнення мети, але через незалежні від неї обставини зазнала невдачі. Вона з гіркотою думає про несправедливість долі, яка немовби навмисно ставить перешкоди на шляху.
-
Ілюстрація з рубаї:
Цей гордий небосхил, байдужий лиходій,
Ще жодному із нас не підживляв надій:
Де знайде зігнуту під тягарем людину,
Іще один тягар він накидає їй.
-