Поміркуй над прочитаним
1. Поясни, чому в календарних обрядах українців відображено єднання людини з природою
У календарних обрядах українців відображено єднання людини з природою, оскільки ці обряди безпосередньо пов’язані з сільськогосподарськими роботами та їх циклами. Зажинки, жнива, обжинки - це ключові етапи в землеробському циклі, коли люди на власному досвіді відчували свою залежність від природи та її дарів.
2. Чому в жниварських піснях і обрядах уславлюють культ землі?
У жниварських піснях і обрядах уславлюють культ землі, оскільки саме земля дає хліб - основу життя людини. Земля годує й одягає, тому українці з повагою ставилися до неї, вважаючи матір’ю-годувальницею. Традиції, пов’язані з жнивами (Спасова борода, ворожіння про врожай), засвідчують цей глибокий зв’язок з землею, вшанування її сил.
3. Розкажи, чому в жниварських піснях і обрядах відтворено цінності громади, товариськість та взаємодопомогу людей
У жниварських піснях і обрядах відтворено товариськість та взаємодопомогу людей, оскільки жнива були колективним і гуртовим процесом. Селяни співали пісень разом, ділилися радощами та труднощами, допомагали один одному. Пісні відображають цю атмосферу єдності: “Добре нам було жати, бо було з ким розмовляти”, “утомила нас та широкая нива, що тепер нам і вечеря не мила”. Обжинки теж були колективним святом подяки за врожай.
4. Як у жниварських піснях і обрядах пошановували працю і дари землі? Підтвердь цитатами з твору
У жниварських піснях і обрядах пошановували працю і дари землі. Наприклад:
“Утомила нас та широкая нива, Що тепер нам і вечеря не мила” - це відображає важку працю женців.
“Маяло житечко, маяло, Поки на полі стояло” - це повага до хліба, який виростили.
“Скільки на небі зірочок, Стільки на полі копичок” - величальні слова на адресу врожаю, який дала земля.
5. У робочий зошит випиши тропи, ужиті в жниварських піснях, що наведені у творі О. Воропая. Яка їх роль?
Тропи в жниварських піснях:
- епітети: “ясний місяць”, “золотий вінок”, “гострий серп”
- метафори: “поспіваймо, хай дома почують”, “котився віночок по полю”
- порівняння: вищий від плота, дорожчий від злота
- гіпербола: буйного вітру начувся
Роль тропів - створити поетичні, яскраві, запам’ятовувані образи, які передають ставлення людей до праці, хліба і врожаю.
6. Розглянь репродукції полотен М. Пимоненка «Жниця» та «Жнива в Україні». Опиши одну з них. У мовленні вживай слова, що називають предмети та процеси хліборобської праці.
На картині “Жниця” митець зобразив привабливий образ молодої селянки, яка працює на полі під час жнив. Ось деякі ключові елементи:
- Жниця: Жінку, яка жне золотисте колосся, зображено на першому плані. Вона відірвалася від роботи й, усміхаючись, дивиться на глядача. Її лице передає щирість і доброзичливість.
- Поле і жнива: Фоном для жниці слугує поле, де вдалині видно інших жінок, які також жнуть. Їх фігури лише окреслені, а увага на процесі праці не зосереджена.
- Колосся жита: Митець деталізовано зобразив колосся жита, хоча це може зменшити художню виразність полотна.
Ця картина відображає простоту селянського життя, працьовитість та зв’язок з природою. Використовуючи слова, що називають предмети та процеси хліборобської праці, можна описати цей твір: жнива, колосся, поле, жінки, сонячне освітлення та щирість.
Микола Пимоненко вдало передав дух українського села, його працьовитість та красу через цю картину, яка залишається важливим символом національного живопису.
Домашнє завдання
1. Намалюй інтелектуальну карту до розділу «Жнива» або «Обжинки» (на вибір). Уголос перекажи текст, спираючись на карту.
Коли закінчувалися жнива й останню ниву було дожато, женці йшли полем, збираючи колоски. З цих колосків вони разом плели вінок. На Поділлі ще додатково виплітали “квітку” - кілька невеличких снопиків, зв’язаних разом.
Потім вибирали найвродливішу дівчину, клали їй на голову вінок, давали “квітку” у руки і вона йшла попереду, а женці слідом за нею, співаючи пісень.
Нарешті женці заходять на подвір’я господаря, стають перед хатою й співають. Господар брав вінок і запрошував усіх до хати, де були накриті столи та приготований смачний обід на честь завершення жнив.
2. Добери ілюстрації до жниварських пісень і поясни, як художні полотна допомагають глибше сприйняти зміст текстів
Як художні полотна допомагають глибше сприйняти зміст текстів:
- Художні полотна допомагають нам уявити те, про що йдеться в піснях.
- Картини можуть передати емоції, які відчувають персонажі пісень.
- Художні полотна дають нам уявлення про те, як жили люди в той час, коли були написані пісні.
Таким чином, художні полотна можуть допомогти нам глибше зрозуміти зміст жниварських пісень та відчути їх емоційний вплив.
Ти — творча особистість
Наші предки присвятили хліборобській праці багато творів. Склади з українських народних прислів’їв текст на тему «Людина та її праця на землі». Запиши його в робочий зошит
Бджола мала, та працює важко. Без діла жить - лише небо коптить. Добрий початок - вже половина справи зроблена. Як почав орати, то в сопілку не грати! Без бажання нема завзяття до роботи. Заклопотався, немов квочка біля курчат. Робота майстра його величає! За один раз і дерева не звалить.
Людина мусить трудитися, адже без зусиль нема плодів. Треба робити своє діло, бо кожен своїм дзьобом живе. Коли є охота, то в руках робота кипить. Лежачого хліба ніде не діждешся.
Отож будьмо старанні, мов ті бджоли. Працюймо сумлінно, бо добра робота - то радість. А добре роби - добре й житимеш!
Твої літературні проєкти
Упорядкуй збірочку українських жниварських пісень. Добери до них ілюстрації або намалюй власні.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Накресли в робочому зошиті таблицю ЗХД. Заповни її першу колонку — напиши, що тобі відомо про І. Липу, що таке притча і які твори про щедрість і скупість ти пам’ятаєш. У другій колонці зазнач, що нового ти хочеш дізнатися. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Що я знаю | Що я хочу дізнатися | Що я дізнався |
---|---|---|
Іван Липа - український письменник, громадський та політичний діяч. | Які саме твори Івана Липи розкривають теми щедрості та скупості? | |
Він автор повістей, оповідань, публіцистики. | Як автор зображує ці два протилежні явища? | |
Деякі його твори присвячені темам щедрості та скупості. | Які притчі про щедрість і скупість я можу знайти в українській літературі? |