1. Події в оповіданні Н. Околітенко «Крок вікінга» відбуваються
Б у космосі
2. На борту космічного корабля перебували
В Ів і Микола
3. Під час посадки корабля зі столика впав
плюшевий ведмедик
4. Астронавтам здавалося, що чужа планета ластиться до них, мов
домашня кицька
5. Мікрофон. До яких роздумів спонукало вас оповідання?
Оповідання спонукає до роздумів про те, як важливо цінувати та берегти нашу планету, адже навіть у майбутньому, коли людство може мати можливість подорожувати до інших зіркових систем, Земля залишається унікальною та незамінною. Воно також змушує задуматися про відносність часу та ризики, пов’язані з міжзоряними подорожами, які можуть призвести до непередбачуваних наслідків. Оповідання підкреслює, що мрії про нові світи можуть розсипатися при зіткненні з реальністю, і закликає до відповідального ставлення до навколишнього середовища.
6. Для чого астронавти вирушили до надзвичайно далекої зоряної системи, до зíрки Бернарда?
Астронавти вирушили до зірки Бернарда, щоб розвідати, чи зможе людство в майбутньому переселитися на планети цієї зоряної системи у разі потреби. Як сказав Микола: “Власне, нас і посилають, щоб ми розвідали, чи матиме людство куди переселитися. У разі потреби…“.
7. Чи усвідомлювали Ів і Микола всі небезпеки далекої подорожі й те, що міжпланетна мандрівка триватиме занадто довго за земними мірками? Підтвердьте відповіді цитатами з тексту.
Так, Ів і Микола усвідомлювали небезпеки подорожі та те, що за земним часом вона триватиме дуже довго:
“Ми перескочили через гору часу, ти чуєш, мій оптимістичний песимісте?” - сказав Ів.
“Однак не думати не могли обидва. Про покоління вчених у лабораторії, розташованій неподалік єдиного на планеті дикого плато, де вперше вдалося сколапсувати надщільну матерію і штучно створити «білу діру» – часовий тунель у безмежному просторі поміж двома світилами: «Службу зірки Бернарда». Ця планетна система мала стати другою домівкою для землян. Про те, як давно вмерли, відживши належне, ті, з ким вони зналися ще якихось пів години тому.”
8. Про що ви дізналися з вірша, який прочитав Ів? Поясніть, як ви розумієте останню строфу цього твору. Для чого, на вашу думку, письменниця використала цей вірш у своєму оповіданні?
З вірша ми дізнаємося легенду про вікінга, який повернувся зі своєї подорожі через 400 років і розсипався в порох, ступивши на рідну землю.
Остання строфа говорить, що мрії людини, які здаються реальними під час “подорожі”, часто розсипаються в порох при зіткненні з буденною реальністю.
Вірш в оповіданні підкреслює основну ідею твору - небезпеку та невідомість далеких космічних подорожей, під час яких на Землі минає дуже багато часу. Він готує читача до трагічного фіналу місії астронавтів
9. Опишіть відчуття Іва й Миколи під час польоту та під час приземлення. Як змінювався їхній емоційний і фізичний стан?
Під час польоту Ів і Микола відчували змішані емоції. Микола намагався зберегти спокій і зосередженість, щоб приймати відповідальні рішення, тоді як Ів був більш емоційним і хотів дати вихід своїм почуттям через музику чи вірші. Обидва астронавти відчували напругу та невизначеність, але намагалися підтримувати один одного. Під час приземлення вони відчули фізичний дискомфорт, але швидко відновилися. Їхній емоційний стан змінювався від тривоги та напруження до захоплення і цікавості, коли вони побачили нову планету.
10. Прочитайте за особами уривок від слів «Що? – підхопився Ів» до слів «Ів прослизнув у щілину й звів руки, вітаючи нову планету». Дайте відповіді на запитання:
- Про що міркували персонажі? Що їх засмучувало, а що надихало до роботи? Персонажі міркували про те, як їхня подорож вплине на людство і чи зможуть вони відкрити новий дім для людей. Їх засмучувала невідомість і ризики, пов’язані з подорожжю, але надихала можливість зробити важливе відкриття для майбутнього людства.
- Хто з героїв більш емоційний, а хто – більш стриманий, розсудливий? Аргументуйте свою відповідь. Ів був більш емоційним, оскільки він хотів дати вихід своїм почуттям через музику і вірші, а також виявляв захоплення новою планетою. Микола, навпаки, був більш стриманим і розсудливим, намагаючись зберігати спокій і зосередженість, щоб приймати важливі рішення. Він також застерігав Іва не поспішати з висновками і бути обережним.
11. Якою спочатку видалась астронавтам невідома планета? Що вона приховувала в собі? Знайдіть у тексті відповідні описи.
Спочатку невідома планета видалася астронавтам дуже красивою і затишною. Вона нагадувала старовинний гобелен з лускатими деревами, сірувато-бежевими рослинами, золотаво-смарагдовим небом і дрібнолистими кущиками, які клубочилися, мов дим. Планета обіцяла мир і добрі надії. Проте вона приховувала небезпеку: атмосфера і рослини планети мали властивості, які руйнували їхній корабель і скафандри, що стало фатальним для астронавтів.
12. Чи забули про астронавтів на Землі через чотириста років? Про що повідомляють землянам астронавти під час космічного зв’язку?
На Землі не забули про астронавтів через чотириста років. Під час космічного зв’язку астронавти повідомили, що вони успішно дісталися до нової планети, яка гарна і затишна, але їхній корабель руйнується через незвичні умови. Вони закликали берегти Землю, адже мрія про переселення людства на інші планети ще довго не буде реалізована.
13. Про що нагадали Миколі зорі, які він побачив крізь стелю космічного корабля? До якого висновку підштовхує авторка цим епізодом?
Зорі, які Микола побачив крізь стелю космічного корабля, нагадали йому про рідний херсонський степ. Авторка підштовхує до висновку, що, попри всі прагнення до нових світів, Земля залишається унікальною і незамінною домівкою, яку потрібно берегти.
14. Доведіть, що оповідання «Крок вікінга» – це наукова фантастика.
Оповідання «Крок вікінга» є науковою фантастикою, оскільки в ньому використані наукові припущення, такі як міжзоряні подорожі, штучні «білі діри» та часові тунелі. Авторка поєднує наукові концепції з уявними елементами, створюючи світ, відмінний від реального, що є характерним для жанру наукової фантастики.
15. Перекажіть стисло епізод, проілюстрований на с. 235. Словесно «домалюйте» деталі.
На сторінці 235 описано момент, коли астронавти Ів і Микола вперше вийшли на поверхню нової планети. Вони побачили, що планета нагадує старовинний гобелен з лускатими деревами й золотаво-смарагдовим небом. Рослини на планеті мали незвичні форми й кольори, а тиша навколо створювала відчуття спокою і затишку. Астронавти відчували захоплення, але також були обережними, усвідомлюючи, що планета може приховувати небезпеки.
16. З яким закликом звернувся Микола до землян? Поміркуйте, що спонукало його до цього. Як потрібно розуміти такі слова: «Бережіть нашу біосферу!»?
Микола звернувся до землян із закликом: «Бережіть Землю! Бережіть нашу біосферу!». Його спонукало до цього усвідомлення того, що, попри можливість подорожей до інших планет, Земля залишається унікальною і незамінною домівкою для людства. Слова «Бережіть нашу біосферу!» означають необхідність дбайливого ставлення до природного середовища Землі, збереження її екосистем і ресурсів, адже вони є основою життя на планеті.
17. Астронавти не знайшли планети, придатної для життя людей. Та чи даремною, на вашу думку, була їхня космічна експедиція? Обґрунтуйте свою відповідь.
На мою думку, експедиція не була даремною. Хоча астронавти не знайшли планету, придатну для життя, їхня місія підкреслила важливість збереження Землі та її біосфери. Вони здобули цінний досвід і знання про те, що умови на інших планетах можуть бути несприятливими для людства. Це відкриття може стимулювати наукові дослідження та технологічний розвиток, спрямовані на збереження нашої планети. Експедиція також нагадала людству про обмеженість і вразливість нашого існування, що може сприяти більш відповідальному ставленню до довкілля.
18. Опишіть усно флору невідомої планети. Зверніть увагу на окремі деталі. Розповідаючи, наголосіть на небаченій красі цієї планети.
Флора невідомої планети вразила астронавтів своєю незвичайною красою і гармонією. Планета нагадувала старовинний гобелен, де лускаті дерева з кронами тілесного кольору оточували галявину. У повітрі плавали сірувато-бежеві рослини, схожі на земні ліани, які м’яко контрастували із золотаво-смарагдовим небом. Дрібнолисті кущики клубочилися, мов дим, і все навколо пливло, гойдалося, щомиті змінюючи обриси. Відтінки ясно-брунатних тонів переливалися між червоним і жовтим, створюючи враження затишку і спокою. Ця незвична гармонія обіцяла мир і добрі надії, а планета здавалася надзвичайно привабливою, мов пещена домашня кицька.
19. Розгляньте колаж і поміркуйте над запитаннями. Чи передбачає фантастика майбутнє? Що було першим: реальність чи фантастика? Чому політ на Марс – уже не фантастика?
Фантастика часто передбачає майбутнє, оскільки вона базується на наукових припущеннях і уяві авторів, які можуть втілюватися в реальність. Історично, багато наукових досягнень спочатку були описані у фантастичних творах.
Щодо питання, що було першим – реальність чи фантастика, можна сказати, що фантастика часто випереджає реальність, оскільки вона не обмежена поточними знаннями і технологіями.
Політ на Марс уже не фантастика, тому що завдяки науково-технічному прогресу людство розробило технології, які дозволяють здійснювати такі подорожі, і вже активно плануються місії на Марс.