Увідповіднить слово з його лексичним значенням.
1 - Г (чумак - торговець, що перевозив на волах сіль, рибу та ін. для продажу) 2 - А (рекрут - солдат-новобранець) 3 - В (наймит - робітник, який працює на приватного власника, підприємця)
Колективно перетворіть текстову інформацію на таблицю «Суспільно-побутові пісні та їхні види« (на дошці та в зошитах).
Вид пісні | Зміст |
---|---|
Козацькі | Проводи козака в похід, сум за рідною домівкою, оплакування загиблого захисника рідної землі |
Чумацькі | Проводи чумака, прощання з родиною, пригоди в дорозі, повернення додому або оплакування загиблого чумака |
Солдатські та рекрутські | Проводи солдата-рекрута на тривалу службу в армію |
Наймитські | Туга за рідним краєм, родиною, важка праця наймита, зневажливе ставлення хазяїна до нього |
Сформулюйте й залишіть визначення «суспільно-побутові пісні» з допомогою вчителя/учительки.
Суспільно-побутові пісні - це пісні, у яких відображено настрої народу, викликані різними явищами суспільного життя. Вони бувають переважно ліричні, сюжет і події в них майже або повністю відсутні. Увага зосереджується на почуттях, переживаннях і роздумах.
Завдання.
1. Прочитайте рядки
Я морозу та й не боюся, зараз розів’юся,
Я походу та й не боюся, зараз уберуся.
В уривку використано Г художній паралелізм
2. Постійний епітет записано в рядку
Г широкий степ
3. Увідповіднить кожний художній образ пісні “Ой у лузі та ще й при березі” з його значенням
Калина - В (рідний край, родина)
Галки - Д (біда, нещастя, смерть)
Дуб - Г (мужність і витривалість)
Орел - Б (хижак, поневолювач)
4. Які пісні більш давні — календарно-обрядові чи суспільно-побутові? Обґрунтуйте свою думку.
Календарно-обрядові пісні є більш давніми порівняно з суспільно-побутовими. Це обґрунтовується тим, що календарно-обрядові пісні виникли ще в дохристиянські часи й були тісно пов’язані з язичницькими обрядами та ритуалами, які відзначали зміну пір року, сільськогосподарські цикли та інші природні явища. Вони відображають найдавніші вірування та традиції народу.
Суспільно-побутові пісні, навпаки, з’явилися пізніше і відображають соціальні та побутові аспекти життя людей, такі як козацькі походи, чумацькі мандрівки, рекрутські набори та наймитську працю. Вони виникли в період, коли суспільство вже мало більш розвинену соціальну структуру і відображали конкретні історичні події та соціальні явища.
5. Доведіть, що пісні «Ой на горі та женці жнуть» та «Ой у лузі та ще й при березі» — ліричні твори.
Пісні «Ой на горі та женці жнуть» та «Ой у лузі та ще й при березі» є ліричними творами. Це можна довести такими аргументами з тексту:
- У суспільно-побутових піснях, до яких належать ці дві, увага зосереджується на почуттях, переживаннях і роздумах. Сюжет і події в них майже або повністю відсутні. Це ознаки лірики.
- У пісні «Ой на горі та женці жнуть» романтично відтворено проводи козаків, передано їхні емоції, а не вчинки.
- У пісні «Ой у лузі та ще й при березі» через діалог розкриваються емоції козака, який іде на вірну смерть і нарікає на долю. Це теж ознаки ліричного твору.
- У пісні «Ой у лузі та ще й при березі» наявний художній паралелізм - прийом паралельного зображення явищ природи й емоцій героя. Це характерно для ліричних пісень.
6. Послухайте «Запорозький марш» Євгена Адамцевича і поділіться враженнями від почутого. Якій із прочитаних козацьких пісень за настроєм відповідає марш? Чим саме?
- “Ой на горі та женці жнуть” має маршовий ритм, у ній згадуються історичні постаті Дорошенко і Сагайдачний, що надає їй героїчного, піднесеного настрою.
- “Ой у лузі та ще й при березі” має більш сумний, ліричний настрій, у ній ідеться про козака, який іде на вірну смерть і нарікає на долю.
7. Поєднайте прикметник з іменником, щоб утворився постійний епітет (за зразком) і запишіть їх.
Поєднання прикметників з іменниками для утворення постійних епітетів:
- Синє море
- Широкий степ
- Буйний вітер
- Сизокрилий орел
- Битий шлях
- Вороненький кінь
- Чорний ворон
- Червона калина
- Ясне сонце
- Зелений гай
8. Виберіть па зли, за допомогою яких можна зібрати ілюстрацію до пісні “Ой на горі та женці жнуть”.
Серп, люлька, кінь
9. Опишіть зовнішність козака, доповніть й розповіддю про його риси вдачі
Актор Василь Кухарський, який втілив образ Максима Оси у фільмі “Максим Оса: золото Песиголовця”, мав фактурне обличчя з виразними зморшками та важким поглядом. Його природна брутальність і нестандартна зовнішність дозволили йому переконливо зіграти роль харизматичного і брутального козака
10. Домашнє завдання.
Створіть мультимедійну презентацію на тему «Чумацтво в живописі», використавши такі малярські роботи: «Чумацький Ромоданівський шлях» С. Васильківського, “Чумацький шлях у Маріуполі” А Куїнджі, “Чумаки”. “Чумаки на відпочинку” й “Обоз у степу” Айвазовського.
Слайд 1
Чумацький Шлях у живописі
Ця презентація буде присвячена зображенню Чумацького Шляху в українському живописі. Ми розглянемо роботи таких майстрів, як Сергій Васильківський, Архип Куїнджі та Іван Айвазовський.
Слайд 2
“Чумацький Ромоданівський шлях” С. Васильківського
- Картина написана в 1910 році.
- Зображує нічний пейзаж з Чумацьким Шляхом над селом Ромоданівка.
- Художник використовує темні та насичені кольори, щоб підкреслити велич і таємничість нічного неба.
- Чумацький Шлях зображений як широка смуга світла, що проходить через все небо.
“Чумацький Ромоданівський шлях” - одна з найвідоміших картин Сергія Васильківського. Це монументальна робота, яка вражає своїми розмірами та емоційною силою. Художник використовує традиційні українські мотиви, щоб створити образ рідної землі, пронизаний вічним сяйвом Чумацького Шляху.
Слайд 3
“Чумацький шлях у Маріуполі” А. Куїнджі
- Картина написана в 1886 році.
- Зображує нічний пейзаж з Чумацьким Шляхом над містом Маріуполь.
- Художник використовує світлі та ніжні кольори, щоб створити атмосферу спокою та умиротворення.
- Чумацький Шлях зображений як мерехтлива смуга світла, що розчиняється в темному небі.
“Чумацький шлях у Маріуполі” - одна з найпоетичніших картин Архипа Куїнджі. У ній художник зображує красу українського нічного неба, підкреслюючи єдність людини й природи. Чумацький Шлях стає символом вічності та безмежності всесвіту, а місто Маріуполь - символом життя та людської діяльності.
Слайд 4
“Чумаки” І. Айвазовського
- Картина написана в 1857 році.
- Зображує гурт чумаків, які їдуть степом уночі.
- Художник використовує контрастні кольори, щоб підкреслити велич і могутність природи.
- Чумацький Шлях зображений як сяюча смуга світла, що веде мандрівників у дорогу.
“Чумаки” - одна з найдинамічніших картин Івана Айвазовського. У ній художник зображує образ українських чумаків, які протягом століть перевозили товари через степи. Чумацький Шлях стає символом їхньої невтомної праці та прагнення до нового.
Слайд 5
“Чумаки на відпочинку” І. Айвазовського
- Картина написана в 1865 році.
- Зображує гурт чумаків, які зупинилися на відпочинок у степу.
- Художник використовує теплі та спокійні кольори, щоб створити атмосферу затишку та єднання з природою.
- Чумацький Шлях зображений як сяючий купол над наметами мандрівників.
“Чумаки на відпочинку” - одна з ліричних картин Івана Айвазовського. У ній художник зображує момент єднання людини й природи.
Подумайте й розкажіть
За якими ознаками можна розпізнати козацьку пісню?
Козацькі пісні можна розпізнати за певними характеристиками. Вони часто містять героїчні, іноді алегоричні засоби опису, які відображають смерть козака, від’їзд до чужих країв, сум за Батьківщиною, герці та баталії. Ліричний образ козака, який вони створюють, відображає його духовний світ, думки та почуття, зроджені різними обставинами неспокійного козацького життя. Щоб визначити належність пісні до козацького фольклору, важливо враховувати час її виникнення та тематику, яка часто включає історично-героїчні елементи.
Що нового ви дізналися про життя козаків?
Дослідження козацьких пісень відкриває нові аспекти життя козаків. Вони були не тільки відважними воїнами, але й мали глибокі внутрішні почуття, відданість своїй землі та культурі. Життя козаків було пов’язане не лише з війною, але й з торгівлею та важкою працею, що також знаходило відображення у піснях.
Що дає сучасному поколінню українців знання народних пісень?
Знання народних пісень має велике значення для сучасного покоління українців. Вони дозволяють зберегти та відтворити культурну спадщину, передаючи історію, традиції та цінності з покоління в покоління.
Народні пісні сприяють збереженню національної самосвідомості та є важливим джерелом патріотичного виховання. Козацькі пісні, зокрема, відзначаються своєю виразністю та глибоким звучанням, що відображає патріотичний зміст та відвагу захисників народу.