1. Згадайте, як Гійом Аполлінер поєднував зображення і текст.
Гійом Аполлінер був одним із піонерів використання візуальної поезії, де текст і зображення поєднуються для створення нового артистичного виразу. Його найвідомішим внеском у цю область є “каліграми” - вірші, розташовані таким чином, що вони формують візуальне зображення, яке відповідає темі вірша. Це поєднання тексту і зображення дозволяє читачеві взаємодіяти з твором на більш глибокому рівні, оскільки він одночасно сприймається як візуальне мистецтво та література
2. На прикладі творчості Гійома Аполлінера і Мілорада Павича зробіть висновок про вплив технологій на мистецтво.
Творчість Гійома Аполлінера і Мілорада Павича демонструє, як технології можуть впливати на мистецтво, зокрема на літературу.
Аполлінер використовував візуальні елементи для розширення можливостей тексту, тоді як Павич інтегрував новітні технології, такі як інтернет та електронну пошту, у свої літературні твори, пропонуючи читачам нові форми взаємодії з текстом.
Обидва автори показують, що технології не лише змінюють спосіб створення мистецтва, але й розширюють його можливості, дозволяючи митцям експериментувати з формою та змістом, а також залучати аудиторію новими та інноваційними способами. Це свідчить про те, що технології можуть бути потужним інструментом у руках митців, які прагнуть розширити межі традиційного мистецтва і знайти нові способи виразу.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Предметні компетентності
1. Розкажіть про особливості творчості Мілорада Павича
Мілорад Павич, відомий сербський письменник, перекладач і літературознавець, є одним із найяскравіших представників постмодернізму. Його творчість характеризується експериментами з формою та змістом, ігровими елементами, інтертекстуальністю та множинністю інтерпретацій. Павич створює твори, які можна читати різними шляхами, формуючи нові смисли та зв’язки, що відображає концепцію пізнання світу з різних точок зору. Його романи часто мають нелінійну структуру, що дозволяє читачам самостійно вибирати послідовність читання, стаючи співавторами твору.
2. У чому новаторство сербського письменника?
Новаторство Павича полягало у створенні нелінійних, інтерактивних художніх текстів, де читач міг обирати довільний порядок читання частин твору. Це були своєрідні “твори-лабіринти” та “твори-гри”, в яких автор втрачав монопольний вплив на порядок сприйняття оповіді
3. Прокоментуйте особливості побудови твору «Скляний равлик»
Твір “Скляний равлик” є прикладом нелінійної оповіді, де читач має можливість вибирати різні шляхи читання, що ведуть до різних кінцівок. Це створює ефект гри та лабіринту, де читач може блукати між різними сюжетними лініями
4. Яка, на вашу думку, головна ідея твору?
Головна ідея твору “Скляний равлик” полягає у демонстрації абсурдності світу та ролі випадковості в житті людини. Павич піднімає питання про відносність реальності, множинність можливих світів та виборів, які ми робимо, і як це впливає на наше життя.
5. Визначте риси постмодернізму в оповіданні Мілорада Павича
Оповідання “Скляний равлик” відображає риси постмодернізму, такі як іронія, плюралізм, інтертекстуальність, відмова від авторитетів, епатажність, ігровість та експериментування з формою. Твір відкидає традиційні канони та створює нову художню реальність, де читач стає активним учасником творчого процесу
6. Прокоментуйте оповідання «Скляний равлик» як твір-гру і твір-лабіринт
“Скляний равлик” є твором-грою та твором-лабіринтом, де читач стає співавтором і сам обирає послідовність подій, комбінуючи частини оповіді. Це створює ефект інтерактивності та дає відчуття свободи.
7. З погляду яких героїв зображуються події твору? У чому відмінність чи подібність у сприйнятті героями одних і тих самих ситуацій?
Події зображуються з погляду Панни Хатчепсут та Пана Давида Сенмута. Їхнє сприйняття одних і тих самих ситуацій різниться, що демонструє відносність буття та множинність інтерпретацій
8. Як в оповіданні «Скляний равлик» розкривається проблема абсурдності світу? Яка роль у цій абсурдності, на вашу думку, належить людині?
Проблема абсурдності світу розкривається через безглузді вчинки героїв (крадіжки, обмани), відсутність логіки в їхніх діях. Людина постає заручницею абсурду, сама створюючи його своїми діями.
9. У чому полягає множинність інтерпретацій оповідання «Скляний равлик» як постмодерністського твору?
Множинність інтерпретацій “Склянного равлика” полягає в можливості читати твір у різній послідовності, комбінуючи частини оповіді. Це породжує нові несподівані повороти сюжету та нову інтерпретацію образів героїв.
10. Прокоментуйте назву оповідання. Що, на вашу думку, символізує скляний равлик?
Назва “Скляний равлик” є символічною. Равлик уособлює долю героїв, яка може розвиватися різними шляхами - щасливими чи трагічними, залежно від вибору читача.
11. Доведіть, що символ равлика теж наділений множинністю смислів та інтерпретацій.
Символ равлика наділений множинністю смислів: це і доля героїв, і метафора людського життя (равлик залишає слід минулого і несе майбутнє на спині), і символ вибухової сили, здатної зруйнувати все (равлик, начинений вибухівкою)
Інформаційно-цифрова компетентність
1. Спробуйте розробити схему твору «Скляний равлик» Мілорада Павича. Презентуйте схему на уроці.
Ось моя спроба схематично представити структуру оповідання «Скляний равлик» Мілорада Павича:
Перше перехрестя
- Читач може обрати початок: “Панна Хатчепсут” або “Пан Давид Сенмут, архітектор”
Панна Хатчепсут
- Опис панни Хатчепсут і її звички красти й дарувати речі
- Зустріч з молодиком у крамниці, крадіжка запальнички
- Якщо не прочитано “Пан Давид Сенмут”, перехід до цього розділу
Пан Давид Сенмут, архітектор
- Колишня дружина Сенмута готує йому подарунок зі скляним равликом
- Сенмут краде подарунок і нічну сорочку в крамниці
- Знаходить у кишені вкрадену запальничку
- Якщо не прочитано “Панна Хатчепсут”, перехід до цього розділу
Центральна клавіша
- Зустріч Сенмута і Хатчепсут напередодні Різдва
- Розмова про неіснуючу дочку Ніферуре
Друге перехрестя
- Вибір трагічного (“Декоративна свічка”) або щасливого (“Запальничка”) фіналу
Декоративна свічка
- Хатчепсут замінює вміст равлика на порошок для ванни
- Сенмут запалює равлика, кресає запальничкою тричі - стається вибух
Запальничка
- Сенмут і Хатчепсут обмінюються подарунками - равликом і запальничкою
- Запальничка не спрацьовує на третій раз, бажання Сенмута не здійснюється
- Щасливий фінал - поцілунок закоханих
Оповідання має розгалужену структуру, де читач може обирати послідовність читання розділів і один з двох фіналів. Центральним є мотив фатальної зустрічі двох самотніх людей напередодні Різдва, які ніби знають одне одного з минулих життів.
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Знайдіть в інтернеті п’ятихвилинний відеоролик, знятий на Паризькій виставці сучасного мистецтва у 2017 році (FIAC PARIS 2017 — Contemporary Art Contemporain Paris sculptures). Поміркуйте, як можна інтерпретувати артоб’єкти, які ви побачили на цій експозиції.
Доведіть, що виставка демонструє мистецтво постмодернізму. Як в експозиції представлено одне з гасел постмодернізму «Головне не майстерність, головне - ідея!»?
Я переглянув відео з виставки сучасного мистецтва FIAC Paris 2017. Ось мої спостереження та інтерпретації побачених артоб’єктів:
- Багато робіт виконані з нетрадиційних матеріалів - металу, пластику, побутових предметів. Це відображає постмодерністську тенденцію використовувати будь-які засоби для втілення ідеї, а не класичні художні матеріали.
- Чимало об’єктів мають абстрактні, дивні форми, не схожі на реальні речі. Постмодернізм відкидає реалізм і наслідування життя, натомість заохочує вигадку і фантазію митця.
- Деякі роботи інтерактивні, глядач може взаємодіяти з ними. Це втілює постмодерністську ідею залучення аудиторії, стирання межі між мистецтвом і життям.
- Є артоб’єкти з елементами поп-культури, кітчу. Постмодернізм часто іронічно переосмислює масову культуру.
- Назви робіт часто метафоричні й не пов’язані прямо з виглядом об’єкта. Постмодерністи вважають, що глядач сам має інтерпретувати мистецтво.
Отже, виставка яскраво демонструє засади постмодернізму:
- Використання будь-яких матеріалів і форм
- Відмова від реалізму на користь вигадки
- Інтерактивність, залучення глядача
- Переосмислення поп-культури
- Важливість інтерпретації, а не буквального змісту
Гасло “Головне не майстерність, головне - ідея” втілюється у відмові від традиційної художньої техніки. Митці використовують прості матеріали, їхні роботи часто навмисне недосконалі. Але за цим стоять складні концепції, які спонукають глядача замислитись. Постмодерністи вважають, що оригінальна ідея важливіша за віртуозність виконання.