1. Про які біографічні факти і період життя Олександра Олеся ви б хотіли дізнатися більше? Спробуйте віднайти інформацію в інтернеті.
Хотів би дізнатися більше про дитинство Олександра Олеся, його навчання, чим він займався до початку літературної діяльності, а також про період еміграції та останні роки життя.
2. Твори яких жанрів є в доробку письменника?
У доробку Олександра Олеся є поетичні збірки, драматичні твори для дітей і дорослих, віршована історія («Княжа Україна»), драма-казка («Микита Кожум’яка»), а також абетка у віршах для дітей («Алфавіт віршами, писаними для сина»).
3. Яка тема драми-казки «Микита Кожум’яка»? Для чого князь зібрав воєвод? Чи допомогли вони розв’язати проблему?
Тема драми-казки — боротьба народу зі злом, уособленим у Змії, і визволення від нього. Князь зібрав воєвод, щоб порадитися, як врятувати державу від Змія і не віддавати дочку. Воєводи не змогли розв’язати проблему, бо не знайшлося серед них хороброго, хто б зважився на двобій зі Змієм.
4. Хто просив Микиту йти на двобій зі Змієм? Кого він послухав? Чому?
Микиту просили йти на двобій зі Змієм парубки, діди, а потім діти. Він не послухав ні парубків, ні дідусів, а погодився лише після прохання дітей, бо найбільше любив дітей і не міг їм відмовити, й мабуть, через те, що вони були найсправжнішими та найчистішими серцем.
5. Хто розповідає про двобій Микити і Змія? Хто вийшов переможцем у двобої?
Про двобій Микити і Змія розповідають різні люди з юрби, які спостерігають за боєм з майдану за містом. Це Перший, Другий, Третій, П’ятий, Шостий, Сьомий голоси, а також Парубок, який сидить на дереві, Дід та інші. Вони по черзі коментують те, що бачать під час двобою. Переможцем у двобої вийшов Микита Кожум’яка - він переміг Змія, врятував Князівну і приніс її на руках з палацу.
6. Складіть план до кожної картини, підберіть заголовки.
КАРТИНА ПЕРША. Палати Князя
- Сум і тривога в княжій родині.
- Вимога Змія віддати Князівну.
- Князь скликає воєвод на нараду.
КАРТИНА ДРУГА. Велика світлиця в палатах Князя
- Нарада воєвод, пошук героя.
- Дід розповідає про сина Микиту.
- Князь вирішує просити Микиту про допомогу.
КАРТИНА ТРЕТЯ. Подвір’я Кожум’яки
- Сини працюють, розмова про Микиту.
- До Микити приходять парубки, діди, діти з проханням врятувати Князівну.
- Микита погоджується допомогти після прохання дітей.
- Змій викрадає Князівну.
КАРТИНА ЧЕТВЕРТА. Майдан за містом
- Підготовка до двобою, хвилювання людей.
- Двобій Микити зі Змієм.
- Перемога Микити, порятунок Князівни.
7. До якого жанру належить драма-казка «Микита Кожум’яка»? Доведіть, вказавши на конкретні ознаки твору. Створіть таблицю.
Драма-казка «Микита Кожум’яка» належить до жанру драматичної казки, бо поєднує ознаки казки (чудеса, боротьба добра і зла, перемога героя) та драми (діалоги, поділ на картини, призначення для постановки на сцені).
Ознаки казки | Ознаки драми |
---|---|
Є фантастичні істоти (Змій) | Поділ на картини (чотири частини) |
Добро перемагає зло | Діалоги, монологи персонажів |
Герой має надзвичайну силу | Дійові особи, ремарки |
Мотиви народних переказів | Призначення для постановки на сцені |
Щасливий кінець, порятунок Князівни | Віршована мова, ритм, рима |
10. Використовуючи метод «Ромашка Блума», проаналізуйте прочитану драму-казку в групах. Одна група ставить запитання, інша – відповідає.
Прості запитання:
Хто головний герой драми-казки?
Микита Кожум’яка.
Уточнювальні запитання:
Чому Микита погодився йти на двобій зі Змієм?
Бо його попросили діти.
Практичні запитання:
Що б ти зробив на місці Микити, якби тебе просили діти?
Я б теж допоміг, бо діти щирі й беззахисні.
Творчі запитання:
Як би ти змінив кінець казки?
Я б додав, що Микита навчив людей бути сміливими, і вони разом перемогли Змія.
Оціночні запитання:
Чи правильно вчинив Князь, що скликав воєвод на нараду?
Так, бо він шукав допомоги для порятунку держави.
Інтерпретаційні запитання:
Що символізує образ Змія у творі?
Змій символізує зло, небезпеку для народу.
11. Проаналізуйте віршовану мову твору, звертаючи увагу на ритм, рими і художні засоби, які використав письменник. Випишіть цитати з епітетами, порівняннями, гіперболами, метафорами (перенесенням), пестливими словами. З якою метою їх використовує автор?
Віршована мова твору ритмічна, мелодійна, має чітку риму. Ритм створюється повторенням однакової кількості складів у рядках, чергуванням наголошених і ненаголошених складів, паузами після кожного рядка. Рядки об’єднані у строфи (наприклад, чотиривірші).
Цитати з художніми засобами:
Епітети:
- “Сумний наш Князь, сумний наш Князь”
- “червоніші уст її”
- “страшний та злий”
- “ясний Князь”
- “золоте серце”
Порівняння:
- “Такий він чорний, як та ніч!”
- “Літав орлом між ворогами”
Гіперболи:
- “Він по дванадцять шкур бере”
- “Вже трьох літ боров мене!”
- “Все потрощить, як макуху!”
Метафори:
- “Кров червоними квітками цвіла на дикім бур’яні”
- “Вогник віри не погас”
- “Недосяжна зірка в небі”
Пестливі слова:
- “серденько”
- “віченьки ясні”
- “любий сину”
Мета використання: Автор використовує ці засоби, щоб зробити мову твору яскравою, емоційною, допомогти читачеві уявити події, передати почуття героїв, створити казкову атмосферу і підкреслити важливість добра, мужності, любові до рідної землі.
12. Які слова у драмі-казці вам незрозумілі? З’ясуйте їхнє значення за допомогою словників.
- Джура — молодий слуга, зброєносець при князі або воїні.
- Чолом бити — вітатися, виявляти повагу, уклінно просити.
- Криця — сталь, міцний метал.
- Макуха — залишки насіння після вичавлювання олії, тут — щось крихке, що легко ламається.
- Гонець — посланець, той, хто приносить звістку.
13. Випишіть із драми-казки прислів’я й приказки. Кому з дійових осіб вони належать? Створіть таблицю.
Прислів’я і приказки | Дійові особи |
---|---|
«В лихоліття всі до згоди» | Третій воєвода |
«Хто не бореться, той раб!» | Князь |
«Ще не вмерла правда в світі» | Дівчинка |
14. Хто з героїв твору вам подобається? Які риси характеру, поведінки вас приваблюють? Чому?
Мені подобається Микита Кожум’яка.
Він сильний, сміливий, добрий, не боїться небезпеки, захищає слабких.
Микита не хвалиться своєю силою, а допомагає, коли його просять діти.
Мені подобається його щирість, простота і любов до людей.
Я вважаю, що саме такі люди можуть перемогти зло і врятувати інших.
Домашнє завдання
1. Заповніть картку прочитаного твору.
Назва твору:
Микита Кожум’яка
Сюжет (стислий переказ твору, 5—6 речень):
У князівстві з’явився страшний Змій, який щороку забирає дівчат, і тепер вимагає віддати Князівну. Князь скликає воєвод, але ніхто не наважується стати на двобій із чудовиськом. Дід розповідає про свого сина Микиту, який має велику силу. Микиту просять піти на бій парубки, діди, але він погоджується лише після прохання дітей. Микита перемагає Змія у двобої, рятує Князівну і повертає спокій у країну.
Герої (дійові особи):
Микита Кожум’яка, Князь, Княгиня, Князівна, Дід (батько Микити), Джура, воєводи, діти, дівчина, посланець, парубки, юрба, Змій.
Жанр:
Драма-казка
Тема твору і порушені проблеми:
Боротьба добра і зла, мужність, захист рідної землі, сила любові до дітей, важливість допомоги ближнім.
Особисті оцінки і враження:
Мені сподобався Микита Кожум’яка за його силу, доброту і сміливість. Твір цікавий, динамічний, легко читається завдяки віршованій мові. Яскраві образи і казкова атмосфера надихають вірити у перемогу добра.
Джерела: