Skip to content

Михайло Петренко Дивлюсь я на небо... - Яценко

Posted on:30 вересня 2025 р.

Поміркуйте!

Яке враження справила на вас поезія М. Петренка «Дивлюсь я на небо…»?

Ця поезія викликає почуття легкого суму та мрійливості. Стає шкода ліричного героя через його самотність, але водночас захоплює його прагнення до свободи й неба.

Які думки непокоять ліричного героя? До чого він прагне?

Ліричного героя непокоїть його нещаслива доля, самотність та відчуття себе чужим серед людей. Він прагне вирватися з цього стану, полинути, як сокіл, у небо, щоб утекти від земних турбот і знайти духовну свободу.

Людиною якої вдачі ви уявляєте автора вірша?

Я уявляю автора як мрійливу, вразливу людину, яка тонко відчувала несправедливість, але не корилася долі, а шукала вихід у світі мрій та прагнула до високого ідеалу.

Поміркуйте!

Знайдіть у вірші художні засоби — епітети, метафори (зокрема уособлення) і риторичне запитання. Як ці художні засоби увиразнюють провідний мотив твору?

Ці засоби роблять твір емоційнішим, підкреслюють самотність героя та його нестримне бажання звільнитися від земних страждань.

З якою інтонацією потрібно читати вірш?

Вірш треба читати плавно, з мрійливою і трохи сумною інтонацією, щоб передати почуття туги та прагнення ліричного героя до неба.

Які ознаки романтизму спостерігаються в цій поезії?

У поезії є такі ознаки романтизму: протиставлення ідеального світу (небо) і жорстокої реальності (земля), мотив утечі від буденності, образ самотнього героя-мрійника та його порив до абсолютної свободи.

Пригадайте!

Що таке стопа, які існують двоскладові стопи, що таке хорей та ямб?

Стопа — це група складів у віршованому рядку, яка повторюється і створює ритм. Вона складається з одного наголошеного складу та одного або кількох ненаголошених. Існують двоскладові стопи: хорей та ямб. Хорей — це двоскладова стопа з наголосом на першому складі (– ∪), а ямб — двоскладова стопа з наголосом на другому складі (∪ –).

Чи відповідає поезія М. Петренка якомусь із цих віршових розмірів?

Ні, поезія М. Петренка «Дивлюсь я на небо…» не відповідає цим віршовим розмірам. Цей вірш написаний не двоскладовим, а трискладовим розміром — амфібрахієм. Це стопа з наголосом на другому складі (∪ – ∪), що створює спокійну та наспівну інтонацію, яка підкреслює сумні роздуми ліричного героя.

Читайте та досліджуйте!

Визначте вид стопи вірша «Дивлюсь я на небо…» М. Петренка.

Вірш написаний амфібрахієм — трискладовою стопою з наголосом на другому складі (∪ – ∪). Це створює наспівну, повільну мелодику, яка підкреслює стан глибокої задуми та смутку ліричного героя.

Підсумуймо!

Які ознаки поезії М. Петренка «Дивлюсь я на небо…» вказують на те, що його автор — поет-романтик?

На те, що автор вірша «Дивлюсь я на небо…» є поетом-романтиком, вказують кілька ключових ознак, притаманних романтизму :

Доведіть, що вірш М. Петренка написаний амфібрахієм.

Вірш написаний трискладовим віршовим розміром — амфібрахієм. Це стопа з трьох складів, у якій наголос падає на другий склад (схема: ∪ – ∪). Щоб довести це, проаналізуємо ритмічний малюнок першого рядка поезії:

Див-ЛЮСЬ | я на НЕ- | бо та й ДУМ- | ку га-ДА- | ю

∪ – ∪ | ∪ – ∪ | ∪ – ∪ | ∪ – ∪

Як бачимо, у кожній стопі наголошений склад знаходиться між двома ненаголошеними, що повністю відповідає схемі амфібрахія. Такий розмір створює плавну, наспівну й дещо сповільнену інтонацію, яка підкреслює стан глибокої задуми та смутку ліричного героя.

Підготуйте виразне читання поезії М. Петренка «Дивлюсь я на небо…».

Щоб виразно прочитати цей вірш, потрібно передати його меланхолійний настрій та мрійливість.

Чи хочете ви прочитати інші поезії М. Петренка та більше дізнатися про цього поета? Чому?

Так, я б хотів прочитати інші поезії Михайла Петренка та більше дізнатися про нього. Його вірш «Дивлюсь я на небо…» дуже мелодійний, а почуття, які він описує, зрозумілі й зараз. Цікаво, як людина майже 200 років тому відчувала те саме, що іноді відчувають люди сьогодні: бажання втекти від проблем, знайти своє місце у світі. Мені здається, що його творчість може багато розповісти про думки та настрої людей того часу.