Skip to content

Маркус Френк Зузак. Роман "Крадійка книжок" - Міляновська

Posted on:20 березня 2024 р. at 00:00

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Предметні компетентності

1. Які події стали основою сюжету в романі “Крадійка книжок”?

Основою сюжету роману “Крадійка книжок” стали події Другої світової війни в нацистській Німеччині. Головна героїня Лізель Мемінгер - дівчинка, яка втратила брата й опинилася в прийомній сім’ї на Небесній вулиці в містечку Молькінг. Її життя тісно переплелося з книжками, які вона почала красти та читати в складних воєнних умовах.

2. Прокоментуйте назву твору Маркуса Зузака

Назва твору “Крадійка книжок” є метафоричною і символічною. З одного боку, вона відображає головний злочин Лізель - крадіжку книжок в умовах нацистської цензури. А з іншого - підкреслює духовний голод дівчинки, її прагнення до знань і свободи через слово.

3. Розкажіть, чому Лізель опинилася на Небесній вулиці

Лізель опинилася на Небесній вулиці після смерті молодшого брата під час переїзду. Її мати, бідна і хвора, змушена була віддати дівчинку в прийомну сім’ю Губерманнів у Молькінгу.

Вони жили на Небесній вулиці. Ця вулиця стала для Лізель своєрідним притулком та місцем, де вона знайшла нову сім’ю, друзів і книги, які допомогли їй вижити в жорстокі часи війни.

4. Поміркуйте, яку роль відіграли книжки в житті дівчинки

Книжки відіграли визначальну роль у житті Лізель. Спочатку вони були для неї пам’яттю про брата і зв’язком з минулим. Згодом книжки стали джерелом знань, розради й свободи думки в нацистському суспільстві. Книжки допомогли Лізель зберегти людяність і не озлобитися в нелюдських умовах війни.

5. Які моральні проблеми порушено в романі Маркуса Зузака?

У романі порушено низку моральних проблем: цінність людського життя, жорстокість війни, расизм і антисемітизм нацистів, сила слова і книжок, материнська любов. Зузак ставить питання про відповідальність звичайних людей за злочини режиму. Водночас твір оспівує людяність, милосердя та духовну стійкість “маленьких людей”, які протистояли нацистській ідеології.

6. Чому, на вашу думку, молодий австралійський письменник звернувся до подій давно минулої Другої світової війни?

Молодий австралійський письменник Маркус Зузак звернувся до подій Другої світової війни, ймовірно, щоб нагадати про жахи війни й нацизму новим поколінням. Крізь призму дитячого сприйняття він змалював трагедію звичайних людей, спростував нацистську пропаганду і показав силу людського духу.

Компетентність спілкування державною мовою

Напишіть відгук-есе на твір, який ви вивчали у курсі зарубіжної літератури в 11 класі і який справив на вас найбільше враження.

Поміркуйте над особливостями образів та ідей, утілених у творі. Висловте своє бачення ролі митця і мистецтва у житті суспільства.

Ось мій відгук-есе на роман “Крадійка книжок” Маркуса Зузака:

Роман “Крадійка книжок” Маркуса Зузака порушує важливі питання про роль митця і мистецтва в суспільстві, особливо в часи репресій та переслідувань. Через долю головної героїні Лізель та її оточення автор показує, яку силу може мати слово і книга в найтрагічніші періоди історії.

Лізель опиняється в прийомній сім’ї в нацистській Німеччині, де книги стають забороненими. Її прагнення до знань і читання штовхає дівчинку на крадіжки книжок, що стає своєрідним викликом репресивній системі. Книги для Лізель - це не просто джерело інформації, а рятівний круг, який допомагає їй пережити травми війни, втрати рідних, приниження.

Водночас автор показує, що книги й слово можуть бути зброєю в руках тоталітарного режиму для поширення пропаганди та ідеології ненависті. Спалення книжок на багатті у день народження Гітлера - символічна сцена, що ілюструє нацистську політику.

Протиставленням цьому виступає образ Ганса Губерманна - прийомного батька Лізель, який навчає її читати й пробуджує в ній любов до книжок. Ганс - маляр, який малює слова на стінах підвалу, перетворюючи їх на мистецтво. Його акордеон також стає своєрідним “голосом” проти насильства і репресій. Ганс символізує митця, який своєю творчістю протистоїть жорстокості режиму.

Зузак майстерно показує, що мистецтво і книги можуть стати джерелом опору і свободи думки навіть в найскрутніших обставинах. Слово і творчість допомагають Лізель та її друзям зберегти людяність і гідність в нелюдських умовах війни та нацизму. Книги стають для них ковтком свіжого повітря, вікном у світ за межами репресій і страху.

Отже, “Крадійка книжок” переконливо доводить, що митці і їхня творчість відіграють надзвичайно важливу роль у суспільстві, особливо в періоди гноблення і несвободи. Мистецтво здатне зберегти людську гідність, пробудити совість і критичне мислення, протистояти тоталітаризму та ксенофобії. Книги ж є універсальним скарбом людства, джерелом знань, натхнення і сили духу.