Skip to content

Мацуо Басьо. Хайку - ГДЗ 6 клас Міляновська

Posted on:27 грудня 2023 р. at 00:00

Що спитав у нас Згадайко?

1. Згадайте, що таке оригінал і переклад

Оригінал - це первинний, початковий твір, написаний автором певною мовою.

Переклад - це відтворення оригінального твору іншою мовою.

2. На прикладі перекладів вивчених творів доведіть, що діяльність перекладачів і перекладачок має величезне значення у світовій культурі

Діяльність перекладачів дозволяє ознайомитися зі світовою літературою людям, які не володіють мовою оригіналу. Завдяки перекладам твори Шекспіра, Данте, Ґете та інших великих письменників стали відомі в усьому світі. Переклади об’єднують культури різних народів.

3. Розкажіть про особливості пейзажної поезії

Пейзажна поезія - це вірші, в яких яскраво змальовується природа, передається настрій ліричного героя через опис краєвидів.

4. Які пейзажні вірші ви вивчали у 5 класі на уроках зарубіжної літератури?

У 5 класі ми вивчали такі пейзажні вірші: “Рідний край” Дж. Байрона, “Поле” Е. Діккінсон, “Місячне сяйво” Е. По, “Вечірня пісня” Дж. Кітса. (це не точно відповідь, згадайте що саме ви вивчали)

5. Згадайте, що таке метафора та епітети. Наведіть приклади

Метафора - переносне вживання слів і виразів. Наприклад, “срібні хвилі”.

Епітети - художні означення, що підкреслюють якусь деталь. Наприклад, “буйний вітер”, “ясне сонце”.

Потіште Знаюсю своїми знаннями.

1. Підготуйте невеличке повідомлення про японський живопис сумі-е.

Японський живопис сумі-е має давню історію та цікаві особливості.

Сумі-е дослівно перекладається як “картина тушшю”. Це монохромний живопис, виконаний чорною тушшю та пензлем на рисовому папері.

Для сумі-е характерне умовне, лаконічне зображення природи. Майстри сумі-е в кількох штрихах передають найсуттєвіше, створюючи виразний поетичний образ.

Особливу увагу приділяють відображенню простору, передачі ритму й руху за допомогою ліній та плям. Використовують прийоми асиметрії, недомовленості, які активізують уяву глядача.

Тематика сумі-е тісно пов’язана з природою та світом почуттів людини. Це перегукується з настроєм поезії хайку. Обидва мистецтва відображають красу навколишнього світу, навіюють замріяність і спокій.

Отже, сумі-е і хайку належать до японської естетики, вони прості й водночас глибокі, запрошують до роздумів про життя та його цінності.

2. Доберіть ілюстрації до свого повідомлення сумі-е ілюстрація 1 сумі-е ілюстрація 2

3. Картинами сумі-е нерідко ілюструють хайку. Поміркуйте і знайдіть спільні риси в живописі сумі-е та в поезії хайку

На мою думку, живопис сумі-е і поезія хайку мають чимало спільного.

По-перше, обидва види мистецтва тісно пов’язані з природою, її настроями. Вони відображають красу навколишнього світу.

По-друге, для них характерні простота і лаконічність виражальних засобів. І в сумі-е, і в хайку за допомогою кількох штрихів чи рядків створюються виразні образи.

По-третє, у творах обох видів мистецтва багато умовності й символіки. Це спонукає глядача чи читача замислитися, домислити деталі.

По-четверте, сумі-е і хайку притаманні філософська заглибленість, роздуми про життя людини у світі.

Отже, сумі-е і хайку належать до японської естетичної традиції. Вони гармонійно доповнюють одне одного, створюючи цілісні художні образи.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Готуємося до роботи з текстами поезій

1. Що вас вразило в долі японського поета XVІІ століття Мацуо Басьо?

Мене вразила скромність і простота життя Мацуо Басьо, незважаючи на його славу і талант. Він цінував сам процес творчості та споглядання краси природи більше за матеріальні блага.

2. Розкажіть, що ви знаєте про історію виникнення хайку

Хайку (або хоку) - це особливий жанр японської поезії, трирядковий вірш без рими. Він виник у XV столітті як частина більшого вірша. А у XVII столітті Мацуо Басьо розвинув хайку до самостійного жанру пейзажної лірики.

3. Які особливості будови хайку? Чому хайку називають тривіршами?

Для хайку характерна певна будова: у першому рядку - 5 складів, у другому - 7 складів, у третьому - знову 5 складів (схема 5-7-5). Через цю особливість будови хайку часто називають “тривіршами”.

4. Простежте, чи в українських перекладах повністю відтворено будову тривіршів Мацуо Басьо

Ні, в українських перекладах особливості будови хайку втрачаються. Адже в українській мові слова, як правило, мають більшу кількість складів, ніж у японській.

5. На прикладі творчості Мацуо Басьо поясніть значення вислову «Треба вміти в малому побачити велике»

На прикладі творчості Мацуо Басьо ми бачимо, як у невеликих за обсягом віршах-миттєвостях він вміє передати глибокі думки і почуття, побачити красу навіть у звичайних речах. Це і є вміння “в малому побачити велике”.

Працюємо із творами

6. Виразно і вдумливо прочитайте хайку. Поміркуйте над інтонацією

З задоволенням прочитаю деякі хайку Мацуо Басьо, намагаючись передати настрій та інтонацію кожного з них.

7. Доведіть, що хайку Мацуо Басьо належать до пейзажної поезії

Так, хайку Мацуо Басьо належать до пейзажної лірики, адже в них переважає зображення природи, пори року, за допомогою чого створюється певний настрій.

8. Простежте, які пори року Мацуо Басьо змальовує в хайку

У своїх хайку Мацуо Басьо змальовує різні пори року - осінь, зиму, весну. Наприклад, вірші про осінній дощ, сніг, весняний серпанок.

9. Наведіть приклади епітетів у віршах Мацуо Басьо. Поясніть роль епітетів у створенні настрою твору

Приклади епітетів у хайку Мацуо Басьо: “буйний град”, “квіт білих хризантем”, “старий ставок”, “вишнева заметіль”, “німотні сльози”. Епітети допомагають створити яскраві образи, посилити враження від зображеного.

10. Виберіть і запишіть у зошит тривірш, який вам найбільше сподобався. Прокоментуйте свій вибір

Мені дуже сподобався вірш No5 про вишневий цвіт, що засипає суп. Він передає радісний весняний настрій.

11. Вивчіть напам’ять хайку, який вам до душі

Я вивчу напам’ять хайку No17 про сніг. Мені імпонує його захоплення зимовою красою.

Міркуємо самостійно

12. Знайдіть у додаткових джерелах символи японської поезії. Поділіться інформацією з однокласниками / однокласницями

Серед поширених символів японської поезії можна назвати: сакуру (вишня) - символ ніжності і краси, хризантему - символ сонця і довголіття, бамбук - символ гнучкості і стійкості, карпа - символ мужності і наполегливості.

13. Які символи є в хайку Мацуо Басьо? Прокоментуйте їх значення. Поміркуйте, як символи змінюють наше розуміння твору

У хайку Мацуо Басьо є такі символи: банан (у перекладі “басьо”) - символ скромного житла поета; хризантема - символ сонця і досконалості; камелія - символ довголіття і непохитності; Фудзіяма - символ Японії. Символи поглиблюють розуміння поетичних образів твору.

14. Як ви гадаєте, який настрій переважає у тривіршах японського поета? Відповідь обґрунтуйте

На мою думку, у хайку Мацуо Басьо переважає настрій спокійної замріяності, захоплення природною красою, а подекуди - і сумна задумливість.

15. Зробіть висновок, як настрій вірша залежить від зображуваних картин природи

Так, настрій хайку багато в чому залежить від зображених картин природи, пори року. Наприклад, осінні мотиви часто передають сумний, задумливий настрій.

Завдання від Фантазерчика

1. Виберіть один із хайку Мацуо Басьо і намалюйте до нього ілюстрацію.

Старий ставок. Пірнуло жабеня - Вода сплеснула.

хайку Мацуо Басьо жабеня

2. Спробуйте скласти у класі хайку на будь-яку тему

Отже, я спробую скласти хайку про осінь:

Листя жовтогаряче Вітер кружляє, грає Сумна осінь настає

3. Кращий тривірш запишіть у зошит

Цей тривірш я записую у зошит.

4. Складіть удома кілька тривіршів про різні пори року. Скористайтеся схемою: два перші віршорядки — опис природи, третій віршорядок — настрій

А ось кілька хайку про різні пори року, складені за схемою:

Весна

Сонце пригріває ніжно,

Струмочки дзюрчать весело -

Радісна пора!

Літо

Яскраве сяйво сонця,

Хмарки пливуть безтурботно -

Безжурний час!

Осінь

Дощ стукає у шибку,

Вітер завиває сумно -

Смутна погода…

Зима

Гілки в снігу сховались,

Мороз кусає щоки -

Холодна краса!

5. Зробіть фотографії в стилі сумі-е і влаштуйте виставку фоторобіт (можна у Viber-групі свого класу).

фотографія в стилі сумі-е

6. Прокоментуйте кольори та зображення на світлинах

Ніжно-зелений колір листя створює враження свіжості, прохолоди. Зелень уособлює відродження природи навесні.

Скористайтесь посиланням  і послухайте традиційну японську музику.

Який настрій навіює ця музика? Як з допомогою музики підкреслюється краса пейзажу?

Я послухав запропоновану японську музику.

Ця музика створює задумливий, трішки сумний настрій. Вона плавна, розмірена. Мелодія ніби наслідує спокійний рух хмар чи течію струмка.

На мою думку, така музика дуже органічно доповнює поетичні пейзажі, зокрема опис осінньої природи в хайку Мацуо Басьо. Вона підсилює враження споглядальної замріяності, занурення в красу навколишнього світу. Мелодія немов “малює” музичну картину, яка гармонує з настроєм віршів.

Отже, традиційна японська музика чудово доповнює і поглиблює сприйняття поетичних творів.