1. Першим побачив фарбованого Лиса Микиту й перелякався А Ведмідь Б Вовк В Кабан Г Олень
Б Вовк.
2. Мовою персонажа в казці «Фарбований Лис» є речення
Б «Але що діяти! Наважився, то треба кінчити те, що зачав».
3. Відмінними між народними й літературними казками є
В усна й писемна форми побутування.
4. У чому полягає відмінність між словами автора й персонажів? Як їх треба читати?
Мова автора — це розповідь, яка ведеться від імені оповідача, вона менш емоційна. Мова персонажів — це пряма мова дійових осіб, їхні репліки, які зазвичай подаються у формі діалогу. Авторська мова стриманіша, а в мові персонажів багато емоцій, що передається через знаки оклику та питання.
Читати їх треба по-різному: слова автора — виразно, але спокійно, а репліки персонажів — емоційно, намагаючись передати характер і настрій героя (наприклад, слова Лиса — улесливо, а Вовка чи Ведмедя — згрубіло).
5. Які казки вам більше до вподоби: народні чи літературні? Чому? Назвіть найвідоміших українських і зарубіжних казкарів.
Мені більше до вподоби літературні казки, тому що в них є конкретний автор, а сюжет завжди оригінальний і незмінний.
Найвідоміші українські казкарі: Іван Франко, Леся Українка, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко.
Найвідоміші зарубіжні казкарі: Ганс Крістіан Андерсен, Шарль Перро, брати Грімм, Редьярд Кіплінг.
6. Визначте, яке значення фразеологізмів: мов муха в окропі, дати драпака, мов у бога за дверима, мов полуда з очей спала.
- Мов муха в окропі — перебувати у стані сильного хвилювання, паніки, метушитися.
- Дати драпака — утекти.
- Мов у бога за дверима — жити в повному достатку, безпеці й без турбот.
- Мов полуда з очей спала — раптово зрозуміти правду, прозріти після обману.
7. Назвіть усіх персонажів казки «Фарбований Лис» і поділіть їх на головних і другорядних.
- Головний персонаж: Лис Микита.
- Другорядні персонажі: Вовчик-Братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя та інші звірі (Орли, яструби, лисички).
8. Поділіть казку на частини за змістом, дібравши до них заголовки. Запишіть їх у зошит.
План до казки «Фарбований Лис»:
- Хвастощі Лиса Микити.
- Невдале полювання у місті.
- Незвичайна купіль у діжці з фарбою.
- Переляк звірів і хитрий план Лиса.
- Лис Микита — цар звірів.
- Викриття на святковому концерті.
- Розплата за обман.
9. Крім Лиса Микити, висміяно
Іван Франко висміяв також і лісових звірів. Вони показані як нерозумний, довірливий натовп, який легко обдурити яскравою зовнішністю та красивими словами. Звірі боялися невідомого, тому й повірили в «Остромисла». А коли правда відкрилася, вони, забувши про всі його добрі справи, розірвали Лиса, бо розлютилися через те, що їх так довго дурили.
10. Прислів’я до характеру Микити:
Найкраще Лиса Микиту характеризують прислів’я: «Лисиця спить, а курей бачить», тому що він завжди був хитрим злодієм, та «І на хитру лисицю капкан знайдеться», бо його власна хитрість і самовпевненість його і згубили.
11. Кубування:
Опис Лиса Микити: Лис Микита на початку казки дуже хитрий, гордий і хвалькуватий. Після того, як він випадково пофарбувався, він стає ще й кмітливим, бо швидко розуміє, як можна використати свою нову зовнішність. Як цар, він був начебто справедливим, але насправді просто підтримував старий порядок, де сильніший завжди правий. Його згубила власна природа, яку він не зміг приховати.
Алегорія: Він нагадує нечесну людину, яка обманом прийшла до влади. Такі люди видають себе за когось іншого, дуже пишаються собою, а насправді просто користуються довірливістю інших, щоб отримати вигоду.
Порівняння з Лисицею з «Лисиця та Рак»: Відмінне те, що Лис Микита — персонаж літературної казки, тому його характер складніший. Він обдурив усе царство, а не одного персонажа, і його історія — це сатира на суспільство.
Поведінка Лиса й лісу: Лис Микита поводиться як самовпевнений авантюрист: спочатку хвалиться, потім рятується, а потім використовує ситуацію, щоб стати царем. Мешканці лісу — пасивні та боягузливі. Вони судять «по одежі», швидко обирають собі нового царя, бо він незвичайний, а потім так само швидко і жорстоко розправляються з ним, коли дізнаються правду.
«Приміряти» рису: Мабуть, спільна риса — це бажання іноді похвалитися, як і Лис Микита, коли він заклався, що вкраде курку серед білого дня.
Чи справедливо розірвали Лиса?
- Аргументи «за» (справедливо): Лис їх обдурив, щоб отримати владу і жити в розкоші. Його покарали за брехню.
- Аргументи «проти» (несправедливо): Розправа була надто жорстокою. Це був суд натовпу, а не справедливе рішення. Звірі забули, що він був для них «добрим царем», і просто розлютилися, що їх обманули
12. Якої помилки припустилася художниця? Виправте помилку, словесно домалювавши ілюстрацію.
Помилка — показано яскравий сонячний день і садок, хоча Лис вискочив із діжки тільки «аж коли смерклося» з міського подвір’я після переслідування псами. Виправлення: намалювати сутінки або ніч, тісне подвір’я з хатніми сіньми й вулицею за тином, густу синю олійну фарбу, що важко стікає, та мокрий важкий хвіст Лиса
Домашня
1. Знайдіть у казці І. Франка «Фарбований Лис» такі слова автора, які інтонаційно потрібно читати, як мову дійових осіб. Випишіть їх у зошит
- «Але тут біда!»
- «Господи, яке страхіття!»
- «Ого! Чути їх! Уже близько!»
- «Урятований, але як!»
- «Слава богу, що живий!»
- «Де ж пак!»
- «Господи! Що стало?»
2. Порівняння «Фарбованого Лиса» та «Фарбованого шакала»
Подібне: випадкове пофарбування хижака, переляк звірів, самопроголошення «царем», сите й безпечне життя завдяки обману, викриття під час «вовчого/лисячого» голосу та кара від звірів.
Відмінне: у Франка — лис Микита, українські реалії, сатира на довірливий натовп і владу; «Фарбований Лис» — це літературна казка Івана Франка, а «Фарбований шакал» — народна, тому вона існує в багатьох варіантах; промова про «святого Миколая» й небесну глину; акцент на мові автора/персонажів; в індійській казці — шакал і індійський контекст, інша мотивація «небесного» походження й інший моральний акцент.
3. Виразне читання уривка «Сів і жде… — …мов у бога за дверима!»
- Авторське ведення: спокійний темп із паузами після описів натовпу звірів; логічні наголоси на «нагромадилося», «бояться», «тільки чекають хвилі».
- Мова Лиса: ласкаво, солодко, переконливо; виділяти «Любі мої!», «Не бійтеся мене!», «Слухайте… і тіштеся!»; у фразі про «святого Миколая» — урочистіша інтонація.
- Репліки звірів: здивування й радість, емоційно: «Ой Господи!», «наш цар?»; завершення — радісний підйом на «мов у бога за дверима!».
4. Прочитайте казку В. Королева-Старого «Мавка Вербинка». Випишіть у зошит незрозумілі слова.
З казки «Мавка Вербинка» незрозумілими можуть бути такі слова:
- Бувалий у бувальцях — досвідчений.
- Лантухи — великі мішки.
- Віщують — пророкують, передбачають.
- Конатимуть — помиратимуть у муках.
- Вичуняють — одужають.
- Шати — одяг.
- Патерицю — палицю.
- Порхавку — вид гриба, який використовували для зупинки крові.
- Немічний — слабкий.
- Шкандибає — кульгає.
- Остовпів — застиг від здивування.
- Гожа — гарна, вродлива.
- Зайди — чужинці, прибульці.
- Поквиталися — розрахувалися.
- Чавун — великий металевий горщик.
Подумайте й розкажіть
Що таке літературна казка?
Це казка, яку написав конкретний автор, наприклад, Іван Франко. Вона, на відміну від народної, має незмінний текст і може бути як прозовою, так і віршованою.
Чи хотіли б ви зіграти Лиса Микиту у виставі?
Так, я б хотів зіграти Лиса Микиту. Це цікава роль, тому що він дуже хитрий і винахідливий. Було б класно показати, як він спочатку хвалиться, потім обманює всіх звірів, а в кінці його викривають через власну необачність.
Який епізод казки І. Франка «Фарбований Лис» вам найбільше сподобався?
Мені найбільше сподобався момент, коли Лис Микита вперше з’являється перед звірами у новому, синьому вигляді. Було смішно читати, як усі злякалися, а він швидко зметикував, як використати їхній страх і стати царем, вигадавши історію про «звіра Остромисла».