Повсякчас — постійно, завжди
Вислови припущення, як слово пов’язане з темою
Слово «повсякчас» можна пов’язати з темою літератури через її постійну присутність у житті людини. Література завжди супроводжує нас, збагачуючи внутрішній світ, формуючи цінності та допомагаючи розуміти себе і навколишній світ. Вона є джерелом знань, естетичної насолоди й духовного розвитку, що робить її актуальною повсякчас, незалежно від епохи чи обставин.
Сонце освітлює людині шлях, а книжка дає їй крила
Поміркуй, як ти розумієш цей вислів
Цей вислів підкреслює важливість знань і духовного розвитку в житті людини. Сонце символізує світло, яке допомагає орієнтуватися в реальному світі, даючи змогу бачити шлях і рухатися вперед. Книжка ж є джерелом мудрості, натхнення і творчості, що розширює горизонти, дозволяючи “злетіти” думками й уявою за межі буденного. Вона допомагає пізнавати нове, розвивати уяву та формувати цінності, роблячи людину духовно багатшою та вільнішою.
Перевір свої знання й вміння
1. Заглибитися у внутрішній світ персонажів, пізнати особливості людського характеру допомагає така функція літератури:
пізнавальна
2. Узагальнена картина життя і навколишнього світу, що конкретно втілена в певну художню форму творчою уявою митця за законами естетичного сприйняття, — це:
художній образ
3. Яким саме словесним образом у художньому тексті є конкретне явище, річ з узагальненим значенням?
образ-символ
4. Що таке художній образ? Перекажи зміст поняття так, як ти зрозумів/зрозуміла.
Художній образ — це узагальнена картина життя, яка передає стан душі, явища природи, ідеї чи події через творчість митця. Він створюється за допомогою слова, музики чи інших мистецьких засобів і викликає емоції та уявлення у читача чи глядача.
5. Наведи приклад улюбленого мистецького твору та назви художній образ/художні образи, які в ньому втілено.
Мій улюблений твір — «Захар Беркут» Івана Франка. У ньому втілено такі художні образи:
- Образ-персонаж: Захар Беркут — символ мудрості, патріотизму та сили духу.
- Образ-символ: Беркут – гордий, мужній, сильний і волелюбний птах
6. Чи аналізуєш ти художні тексти під час прочитання, а чи лише для насолоди читаєш?
Я зазвичай читаю для насолоди, але інколи аналізую текст, щоб краще зрозуміти ідеї автора і глибше відчути художні образи та їх значення.
7. Прочитай уривки віршів Олександра Олеся та Катерини Калитко, знайди і запиши художні образи, визначивши вид кожного з них. Що спільного в цих двох поезіях?
Художні образи у вірші Олександра Олеся:
- “Слово” як меч — образ-символ, що уособлює силу слова, здатного боротися за правду.
- “Слово” як сонце — образ-символ, який символізує просвітлення, надію та духовне світло.
- “Дощі судні” — образ-символ, що натякає на очищення або покарання за гріхи.
Художні образи у вірші Катерини Калитко:
- “Мова як зброя” — образ-символ, що показує мову як засіб захисту та боротьби.
- “Жінка” — образ-персонаж, до якого звертається авторка
- “Набої зі слів” — образ-символ, що підкреслює силу слова
Спільне в обох поезіях:
Обидва твори зображують слово як потужний інструмент боротьби та впливу. У них слово постає не лише засобом вираження думок, а й символом сили, здатним змінювати долю людей і світу. Автори наголошують на важливості слова для захисту правди, свободи і духовності.
8. У парі. Обговоріть, чим відрізняються художні образи, які використовує письменник/письменниця, від тих, якими користується художник/художниця. Наведіть приклади.
Художні образи письменника/письменниці створюються за допомогою слова. Вони впливають на уяву читача, змушуючи його самостійно уявляти картини, персонажів чи події. Наприклад, у вірші Олександра Олеся “слово” постає як символ сили й натхнення, а “сонце” — як джерело просвітлення та надії.
Натомість художник/художниця передає образи через зорові засоби: фарби, лінії, форми. Їхні твори мають конкретну візуальну форму, яку глядач сприймає безпосередньо. Наприклад, у картині Івана Айвазовського “Дев’ятий вал” море символізує стихію природи та людську боротьбу за виживання.
9. Досліди власні смаки. За допомогою цифрової платформи (наприклад, canva.com) створи колаж з улюбленими зразками кожного з видів мистецтва (репродукція картини, обкладинка книжки, постер фільму, обкладинка музичного альбому тощо, які тобі найбільше подобаються). Який із видів мистецтва, на твою думку, зрозуміти найлегше?
Самостійно зробіть.
10. Відчуй себе письменником/письменницею. Спробуй кількома реченнями описати найяскравішу емоцію/подію дня, заховавши ключове слово за художнім образом.
Сьогодні прийшов той особливий час, коли літнє тепло поступається перед силою природи. Повітря наповнене терпким ароматом стиглих яблук, а шкільні подвір’я знову сповнилися дзвінким сміхом та радісним гомоном. Цей перший осінній вісник, немов художник з палітрою теплих барв, розмалював світ, даруючи відчуття нового початку посеред стрімкого бігу часу.
11. Про який із видів мистецтва ти хотів би/хотіла б скласти статтю для Вікіпедії? Склади план такої статті та напиши кілька абзаців. Які зразки цього виду мистецтва ти б обов’язково згадав/згадала?
Я хотіла б скласти статтю про літературу як мистецтво слова.
План статті:
- Визначення літератури.
- Основні функції літератури (пізнавальна, естетична, виховна, комунікативна).
- Роди літератури: епос, лірика, драма.
- Художній образ як основа літературного твору.
- Види художніх образів.
- Відомі приклади літературних творів.
Фрагмент статті:
Література — це вид мистецтва, який передає думки, почуття та ідеї за допомогою слова. Вона виконує важливі функції: допомагає пізнавати світ і себе (пізнавальна), формує естетичний смак (естетична), виховує моральні цінності (виховна) та створює зв’язок між людьми через текст (комунікативна).
Серед найвідоміших літературних творів можна згадати поезію Тараса Шевченка “Заповіт”, роман Лесі Українки “Лісова пісня” та новелу Михайла Коцюбинського “Тіні забутих предків”. Ці твори збагачують духовний світ читачів і залишаються актуальними для різних поколінь.