Ще назва є, а річки вже немає
Яку нерадісну картину змальовує поетеса у вірші? Над чим змушує замислитися?
Поетеса змальовує картину висохлої річки та спустошеного довкілля. Вона змушує замислитися над проблемою зникнення водойм та екологічними наслідками цього.
Що свідчить про те, що раніше на цьому місці була річка, яка живила своєю благодаттю довкілля? А куди й чому могла зникнути річка?
Про колишню річку свідчать залишки багви, сухі верби, жовті рови та міст. Річка могла зникнути через посуху або людську діяльність, наприклад, надмірне використання води.
Уявіть, що річка знову стала повноводною. Чи змінилося б усе довкола? Опишіть уявну картину.
Якби річка знову стала повноводною, довкілля б ожило. Верби б зазеленіли, з’явилися б барвисті луки, повернулися б водоплавні птахи. Природа навколо річки розквітла б і наповнилася життям.
З яким почуттям оповідає лірична героїня про зниклу річку? Скористайтеся за потреби поданою схемою. Поясніть свою відповідь.
Лірична героїня оповідає про зниклу річку з почуттям тривожності та хвилювання. Це видно з таких рядків: “Куди ти ділась, річенько? Воскресни!” та “У берегів потріскались вуста”. Ці слова передають занепокоєння героїні долею річки та навколишнього середовища. Також відчувається нотка смутку та відчаю, коли поетеса описує “мертві річки” та “чорні свічки” очерету.
Знайдіть у тексті метафори. Поясніть їхню роль у творі.
У вірші є такі метафори:
- “У берегів потріскались вуста”
- “Очерети із чорними свічками”
- “Стоять мости над мертвими річками”
Ці метафори підкреслюють трагічність ситуації, персоніфікують природу та створюють яскраві образи висохлої річки. Вони допомагають читачеві емоційно відчути проблему зникнення водойми.
Знайдіть серед поданих тверджень ті, що співзвучні з прочитаним твором.
Співзвучні з твором такі твердження:
- Люди мають берегти довкілля та розумно використовувати ресурси.
- Майбутнє Землі залежить від наших дій сьогодні.
Ці твердження відображають головну ідею вірша про необхідність збереження природи та відповідальність людей за екологічний стан довкілля.
У творі йдеться про те, що зникла лише річка. Але чому ліричній героїні так страшно від цього? Які образи вірша створюють загальну картину пустки?
Ліричній героїні страшно, бо зникнення річки символізує загибель всієї екосистеми. Образи, що створюють картину пустки:
- Усохлі верби
- Вижовклі рови
- Рудиментарні залишки багви
- Спека
- Скупі проблиски озерявин
- Зморений лелека
- Потріскані вуста берегів
- Мертві річки
- Очерети з чорними свічками
Ці образи показують, як без води все довкола гине і перетворюється на пустку.
Поміркуйте, чи актуальна сьогодні порушена в поезії проблема для вашого населеного пункту, для України чи для Землі загалом.
Проблема зникнення водойм та висихання річок дуже актуальна сьогодні. Для України це важливе питання через зміни клімату, забруднення та нераціональне використання водних ресурсів. Глобально ця проблема стосується багатьох регіонів Землі, де через людську діяльність та кліматичні зміни зникають річки та озера, що призводить до екологічних катастроф.
Дзвенять у відрах крижані кружальця
1. Мікрофон. Опишіть картину, яка постала у вашій уяві після прочитання вірша. Чи вдалося поетесі передати самотність природи, тугу за господарями?
У моїй уяві постала картина зимового села. Все вкрите снігом, стежки замело. Біля старої хати стоїть груша з голими гілками. Вікна хати наче плачуть - їх вкрив іній. Подвір’я спорожніло, тин повалився. Поетесі вдалося передати самотність природи й тугу за господарями через образи сплячих вікон, старої груші, що мріє про літо, та стежки, якою ходить лише сніг.
2. Чому в хаті живе лише сивий-сивий спомин? Про що він може нам розповісти?
У хаті живе лише спомин, бо господарі покинули її. Цей спомин може розповісти про колишнє життя в цій хаті - про дітей, що бігали подвір’ям, про господарів, які доглядали сад, про теплі літні вечори під грушею. Він зберігає пам’ять про найкращі часи цього дому та його мешканців.
3. Оберіть серед поданих о́бразів той, який, на вашу думку, є центральним у творі, навколо якого групуються всі інші о́брази. Поясніть свою відповідь.
Центральним образом у творі є хата. Навколо неї групуються всі інші образи:
- Груша стоїть “серед двору” біля хати.
- Вікна хати “сплять”, засклені морозом.
- Комин хати “наковтався дощу і снігу”.
- Тин навколо хати “упав”.
- Стежка веде до хати, але “по якій вже тільки сніг іде”.
Хата символізує колишнє життя, яке тепер завмерло. В ній живе “сивий-сивий спомин”, який уособлює минуле. Всі інші образи доповнюють картину покинутого, самотнього обійстя, центром якого є хата.
4. Які з названих на схемі о́бразів, на вашу думку, змальовано найпоетичніше? Поясніть свою відповідь, покликаючись на текст.
На мою думку, найпоетичніше змальовано образ груші. Поетеса оживлює її, надаючи людських рис: “Старенька груша дихає на пальці, їй, певно, сняться повні жмені груш”. Це створює зворушливий образ старого дерева, яке мріє про минулі часи. Також поетично описані вікна: “А вікна сплять, засклив мороз їм сльози”. Ця метафора передає відчуття самотності й покинутості.
5. Як ви розумієте такі слова: «Все згадує себе в свою найкращу пору»?
Ці слова означають, що все навколо - хата, тин, груша, двір - наче згадує свої найкращі часи, коли тут вирувало життя. Це натяк на те, що колись це місце було повне людей, радості, господарської діяльності. Тепер же все спорожніло і залишились лише спогади про “найкращу пору”.
6. Які художні засоби використовує поетеса, щоб зачепити найтонші струни душі? Наведіть приклади.
Поетеса використовує такі художні засоби:
- Персоніфікація: “Старенька груша дихає на пальці”, “вікна сплять”.
- Метафори: “засклив мороз їм сльози”, “Живе в тій хаті сивий-сивий спомин”.
- Епітети: “сивий-сивий спомин”, “крижані кружальця”.
- Алітерація: “Дзвенять у відрах крижані кружальця” - повторення звуків “дз” і “р” створює ефект дзвону.
Ці засоби допомагають створити яскраві образи, які викликають емоційний відгук у читача.
7. Поміркуйте, чи допомагає пейзаж відтворити порухи душі ліричної героїні. Чому цю поезію можна віднести як до пейзажної, так і до філософської лірики?
Так, пейзаж у цій поезії допомагає відтворити порухи душі ліричної героїні:
- Зимовий пейзаж з порожньою хатою та занедбаним подвір’ям передає почуття самотності та ностальгії.
- Образ старенької груші, яка “дихає на пальці” і якій сняться “повні жмені груш”, відображає тугу за минулим і надію на відродження.
- Засклені морозом вікна символізують застиглі сльози, що передає смуток ліричної героїні.
Цю поезію можна віднести як до пейзажної, так і до філософської лірики, бо:
- Вона містить яскраві образи природи (пейзажна лірика).
- Через ці образи авторка розмірковує про плинність часу, пам’ять, зміни в житті (філософська лірика).
8. Чи згодні ви з тим, що саме природа допомагає людині розвиватися, пізнавати себе, відновлювати сили? Поясніть свою відповідь.
Так, я згоден, що природа допомагає людині розвиватися, пізнавати себе та відновлювати сили:
- Природа дає можливість усамітнитися, що сприяє самопізнанню та роздумам.
- Спостереження за природними циклами допомагає краще розуміти життєві процеси.
- Природне середовище заспокоює, знімає стрес, що дозволяє відновити сили.
- Краса природи надихає на творчість та розвиток.
- Взаємодія з природою вчить відповідальності та турботі про навколишній світ.