Skip to content

Ліна Костенко. Кольорові миші - Яценко

Posted on:10 серпня 2024 р. at 00:00

Поміркуй!

Чим тебе вразив, здивував цей вірш?

Вірш вразив контрастом між творчою уявою дівчинки Анни та сірістю оточуючого світу. Здивувало, що за таку невинну дитячу гру з осіннім листям Анну звинуватили у чаклунстві.

За що сусід подав позов на Анну до суду? Що його найбільше розлютило? Процитуй відповідні рядки.

Сусід подав позов на Анну за те, що вона робила “кольорові миші” з осіннього листя. Його найбільше розлютило, що дітям стали снитися ці миші: “Вночі їм сняться миші кольорові. / Од тих мишей немає нам життя!”

«…в шістсот якомусь році», — зазначає поетеса про час зображуваних подій. У яку історичну добу відбуваються змальовані події? Що тобі відомо про інквізицію? Хто міг стати її жертвою?

Події відбуваються в 17 столітті, в добу інквізиції. Інквізиція - це церковний суд, який переслідував єретиків та відьом. Жертвами інквізиції могли стати люди, звинувачені у чаклунстві, єресі чи вільнодумстві.

Як поводиться під час процесу дівчинка? Чому саме так? Які почуття до Анни ти переживаєш?

Дівчинка поводиться тихо і спокійно під час процесу. Ймовірно, вона не розуміє, в чому її звинувачують, і налякана. Я відчуваю співчуття до Анни, бо її несправедливо звинувачують за невинну дитячу гру.

Що означає бути не таким / не такою, як усі? Коли це добре, а коли — ні? Чи легко бути такою людиною?

Бути не таким, як усі, означає мати власну думку, інтереси чи здібності, які відрізняються від більшості. Це добре, коли людина творча і талановита. Але може бути складно, якщо оточення не розуміє і не приймає відмінності. Бути не таким, як усі, нелегко, бо часто доводиться протистояти нерозумінню.

Про картини-двовзори художника О. Шупляка тобі стало відомо під час вивчення поезії Т. Шевченка. Доведи, що його робота «Дві пташки» (с. 111) демонструє невичерпність людської фантазії, уміння бачити світ по-різному.

Картина “Дві пташки” демонструє невичерпність фантазії, бо дозволяє побачити два різні образи в одному зображенні - пташок і листя. Це показує, що реальність можна сприймати по-різному, залежно від погляду та уяви людини.

Поміркуй!

Які факти життя поетеси тебе вразили?

Мене вразило, що Ліна Костенко почала писати вірші в 11 років під час Другої світової війни. Також вражає, що вона відмовляється від нагород і не любить публічності, але при цьому активно висловлює свою громадянську позицію.

Доведи, що вона займає активну життєву позицію.

Ліна Костенко займає активну життєву позицію, бо:

  1. Вона говорить правду владі, критикуючи недоліки як у радянські часи, так і зараз.
  2. Цінує свободу - власну та своєї нації.
  3. Після початку повномасштабного вторгнення Росії в 2022 році вона працює над трьома новими книгами про нашу боротьбу за свободу.

Які риси вдачі авторки втілено в образі ліричної героїні поезії “Кольорові миші”?

В образі ліричної героїні поезії втілені такі риси вдачі авторки:

  1. Творча уява і фантазія
  2. Вміння бачити красу у звичайних речах
  3. Нестандартне мислення
  4. Прагнення до свободи самовираження
  5. Протистояння сірості та буденності

Поміркуй!

Чи бувають миші кольоровими? Як ти розумієш цей образ поезії?

Насправді миші не бувають кольоровими. Цей образ у поезії є символічним. Кольорові миші уособлюють творчу уяву, фантазію та нестандартне мислення дівчинки Анни. Вони протиставляються сірій буденності та обмеженості дорослих. Через образ кольорових мишей авторка показує здатність дитини бачити красу і дива у звичайних речах, таких як осіннє листя.

В останній строфі вірша використано тавтологію. Знайди її та поясни, яку думку вона підкреслює.

В останній строфі вірша використана тавтологія “сірий - сірий”:

“Був сірий день. І сірий був сусід.

І сірий стіл. І сірі були двері.”

Ця тавтологія підкреслює думку про сірість, буденність і обмеженість світу дорослих, які не здатні зрозуміти й прийняти творчу уяву дитини. Повторення слова “сірий” створює контраст із яскравими кольоровими образами, які асоціюються з Анною, і підкреслює конфлікт між творчою особистістю та сірим буденним оточенням.

Поміркуй!

Розглянь репродукцію картини М. Примаченко «Український кіт у чоботях». Поділися своїми враженнями. Що, на твою думку, уособлює образ кольорового кота у вірші Л. Костенко? А на картині М. Примаченко? Чи співзвучні ці образи? Чим саме?

Кіт на картині М. Примаченко яскравий і незвичайний. Він у чоботях, що надає йому казкового вигляду. У вірші Л. Костенко кольоровий кіт уособлює творчість і свободу, він протиставляється сірості. На картині кіт теж виглядає символом творчості та фантазії. Ці образи співзвучні, бо обидва яскраві, незвичайні і протистоять буденності. Вони показують, що мистецтво може змінювати звичне сприйняття світу.

Підсумуй!

Життя сприймають із погляду побутового, наукового, мистецького. Крізь які із цих «окулярів» дивляться на світ герої та героїня вірша?

Герої вірша (сусід, судді) дивляться на світ крізь побутові “окуляри” - вони бачать лише буденність і не розуміють творчості. Героїня Анна дивиться на світ крізь мистецькі “окуляри” - вона бачить красу у звичайному листі й створює з нього кольорових мишей.

Чи легко було творчій особистості в часи, зображені в поезії «Кольорові миші»? А в наші дні?

У часи, зображені в поезії, творчій особистості було дуже важко - її могли звинуватити у чаклунстві й покарати. В наші дні творчим людям легше, але все ще бувають випадки нерозуміння з боку оточення.

Чи виникло в тебе бажання прочитати інші твори Л. Костенко?

Так, виникло бажання прочитати інші твори Л. Костенко, бо її поезія дуже цікава і змушує замислитись.

На які запитання щодо творчості Л. Костенко, образів її поезії тобі не вдалося знайти відповіді?

Мені не вдалося знайти відповідь на питання про інші твори Л. Костенко зі схожою тематикою творчості та нерозуміння суспільством. Також цікаво було б дізнатися більше про історичний контекст часів інквізиції, які згадуються у вірші.