Skip to content

Ліна Костенко. Дощ полив... - ГДЗ 6 клас Яценко 2023

Posted on:30 грудня 2023 р. at 00:00

Поміркуй!

Які асоціації виникають в тебе зі словом «дощ»? Як образно можна описати дощ?

Отже, слово “дощ” у мене асоціюється зі свіжістю, оновленням, прохолодою. Його можна описати як мрячний, дрібний, освіжаючий, барабанний тощо.

Які образи вірша здалися тобі загадковими? Спробуй їх розгадати

Найбільш загадковим видається образ дідка, який “блискавки визбирує в траві”. Можливо, це асоціація з тим, як після грози в траві блищать краплинки дощу. А може, тут є якийсь глибший прихований зміст.

Підготуйся до виразного читання вірша «Дощ полив…». Який настрій ти намагатимешся передати під час його декламації?

Декламуючи цей вірш, я намагатимусь передати спокійний задумливий настрій, з відтінком суму і ностальгії за чимось невловимим, що відходить разом з дощем.

Літературознавчий клуб

Поміркуй!

Ще раз прочитай вірш «Дощ полив…». Доведи, що цей твір належить до пейзажної лірики

Цей твір належить до пейзажної лірики, адже в ньому зображено картину природи (село після дощу).

Чи зрозумілими стали для тебе образи поезії Ліни Костенко? Чи погоджуєшся ти з тим їх поясненням, що подано в рубриці «Літературознавчий клуб»?

Образи зрозумілі, пояснення в літературознавчому клубі вичерпне.

За допомогою яких художніх засобів передано картину після дощу?

Картина після дощу передана за допомогою епітетів (“день полив’яний”), порівнянь (“сад, як парасолька”), метафор (“корів розсипана квасолька”).

Чому у вірші поетеса називає дідка кропив’яним? Які «блискавки він визбирує в траві»? Запропонуй своє прочитання цієї метафори

На мою думку, кропив’яний дідок - це просто літній чоловік у кропив’яному (грубому, з кропиви) одязі. Блискавки, які він збирає - це просто яскраві відблиски сонця на краплях роси чи дощу в траві.

Подумай, на основі якої подібності виникли порівняння «сад, як парасолька» і метафора «корів розсипана квасолька»

Порівняння “сад, як парасолька” виникло на основі схожості розкритого дощем саду з розкритою парасолькою. Метафора “корів розсипана квасолька” - на основі подібності плям корів на тлі пасовиська до розсипаної квасолі.

Які слова римуються у вірші? Як називається такий спосіб римування?

Римуються слова “полив’яний” - “кропив’яний”, “парасолька” - “квасолька”. Це перехресна рима.

Як і з якою метою в цьому творі використано звукопис?

Звукопис використано для створення звукових образів (дощ, вітер), підсилення враження від зображеного.

У колі мистецтв

Вірші Ліни Костенко надзвичайно мелодійні, музичні. Тому багато чудових пісень створено на її тексти. Мелодії витончено відтворюють емоції ліричних героїв / героїнь твору. Як-от у пісні на вірш «Осінній день, осінній день, осінній!».

Поміркуй!

Зіскануй QR-код і послухай пісні на слова Л. Костенко «Осінній день, осінній день, осінній!».

Які образи в тексті тобі запам’яталися, видалися найбільш оригінальними? Поділися своїми враженнями в класі

Ось кілька образів з цього вірша, які мені запам’яталися:

  1. “Останні айстри горілиць зайшлися болем” - дуже емоційний образ, який передає страждання квітів від настання холодів.
  2. “Ген килим, витканий із птиць, летить над полем” - фантастична картина зграї перелітних птахів, що летять у вишині.
  3. “Багдадський злодій літо вкрав” - несподіване порівняння осені зі злодієм, який викрав теплу пору року.
  4. “І плаче коник серед трав — нема мелодій” - персоніфікація комахи, яка сумує за відлетілим літом.

Ці образи дуже оригінальні, поетичні і глибокі. Вони створюють неповторне враження про красу і сум осені. Мені дуже сподобався цей вірш Ліни Костенко.

Ось такі мої враження від прочитання. З задоволенням послухаю думки інших учнів та поділюся своїм баченням у класі.

Читай і досліджуй!

У вірші «Дощ полив…» авторка не називає кольорів, однак у твоїй уяві, напевно, виникла різнобарвна картина природи. Подумай, які кольори можуть передавати образи дощу, блискавки, порожнього шляху, мокрих нив, корів, хмар у полях, кропив’яного дідка, саду, та створи кольоровий спектр вірша

Ось як я уявляю кольорову палітру цього вірша:

Дощ - сірий, з блискучими сріблястими краплями.

Блискавка - яскраво-біла з синюватим відтінком.

Порожній шлях - темно-сірий асфальт, обабіч якого зеленіє мокра трава.

Мокрі ниви - золотаво-жовті колоски пшениці на тлі темно-коричневого ґрунту.

Корови - різнокольорові плями (чорно-білі, руді, бурі) на зеленому тлі луків.

Хмари в полях - білі, пухнасті на блакитному небі.

Кропив’яний дідок - у сірому або коричневому одязі, обличчя зморшкувате, засмагле.

Сад - зелене листя дерев, між якими видніються червоні яблука, жовті груші, фіолетові сливи.

Ось такі асоціації з кольорами у мене виникли під час читання цієї чудової поезії.

Підсумуй!

Які образи вірша запам’яталися тобі з особливою виразністю?

Найбільше запам’ятався образ кропив’яного дідка, який збирає в траві блискавки. Це дуже незвичайний і загадковий образ.

Яка основна думка твору «Дощ полив…»? У яких рядках вона виражена?

На мою думку, основна думка полягає в тому, що після дощу світ ніби оновлюється, все довкола сяє чистотою і свіжістю. Ця думка простежується в перших двох рядках.

Назви художні засоби у вірші та розкажи про їх значення

Чи зацікавила тебе поезія Ліни Костенко? Чи будеш ти читати в подальшому інші її твори? Чому?

Так, поезія Ліни Костенко мені сподобалась. Її неповторний стиль, глибокі образи й філософські роздуми справили на мене враження. Обов’язково прочитаю ще якісь її твори.

Що для тебе залишилося нез’ясованим із вивченого матеріалу?

Все зрозуміло, питань немає