Skip to content

Леся Українка "Лелія" (казка для дітей) - відповіді Качак

Posted on:12 квітня 2025 р.

1. Опишіть дитинство Лесі Українки.

Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському в сім’ї Петра і Ольги Косачів. Вона була дуже талановитою: у чотири роки навчилася читати, у п’ять почала писати драматичні твори, у шість — майстерно вишивала. Леся знала понад 500 народних пісень, добре грала на фортепіано, малювала картини. Її виховували в любові до рідної землі та українського слова. У їхньому домі часто збиралися письменники, художники та музиканти.

Зимою сім’я жила в Луцьку, а літом — у селі Колодяжне на Волині, де Леся пізнавала народні звичаї й традиції. У дев’ять років вона захворіла на туберкульоз кісток, тому не ходила до школи, а займалася з приватними вчителями вдома і самоосвітою. Вона вивчала літературу, іноземні мови, історію та філософію.

2. Знайдіть інформацію про те, яку роль у формуванні світогляду письменниці відіграло її оточення.

Оточення Лесі Українки відіграло важливу роль у формуванні її світогляду:

Леся також активно займалася самоосвітою, що допомогло їй сформувати широкий кругозір і глибокий інтерес до літератури та філософії.

3. Які проблеми порушила письменниця в казці «Лелія»? Поміркуйте, що її спонукало до цього.

У казці «Лелія» Леся Українка порушила проблеми соціальної несправедливості, зокрема розмежування світу на багатих і бідних, важких умов праці та експлуатації робітниць. Також піднято питання байдужості багатих до людських страждань. Письменницю спонукало до цього її співчуття до знедолених і прагнення показати контраст між різними верствами суспільства.

4. Що найбільше засмутило й обурило малого Павлуся? А якими були ваші емоції, коли ви читали епізод про лелій із панського саду і про дівчат з міста, які виготовляли паперові квіти?

Малого Павлуся найбільше засмутили історії лелій із панського саду про їхню тяжку долю та байдужість панів, а також умови праці дівчат у майстерні, які працювали в бруді й голоді. Читаючи ці епізоди, можна відчути сум за несправедливість і обурення через жорстокість до природи та людей.

5. Складіть подієвий план казки «Лелія».

  1. Павлусь лежить хворий і думає про казки матері про ельфів.
  2. З’являється цариця Лелія та пропонує Павлусеві подорож.
  3. Відвідини панського саду: історії лелій про їхню тяжку долю.
  4. Подорож до міста: спостереження за роботою дівчат у майстерні штучних квітів.
  5. Відвідини садочка Мар’яни: щаслива лелія у доглянутому квітнику.
  6. Повернення додому і пробудження Павлуся.

6. Назвіть казкові ознаки твору. З якою групою народних казок має спільні ознаки літературна казка Лесі Українки «Лелія»? Чому ви так вважаєте?

Казкові ознаки твору:

Казка має спільні ознаки з чарівними народними казками, оскільки в ній є фантастичні події, чарівні істоти та моральний підтекст, що протиставляє добро і зло.

7. Про які чарівні перетворення ви дізналися, читаючи казку?

У казці Павлусь перетворюється на квітку маку завдяки Лелії, а потім повертається до свого звичайного вигляду після завершення подорожі-сну. Також молоденька лелія в садочку Мар’яни виросла і засяяла яскравими барвами після дотику Лелії.

8. Чи зауважили ви в казці фольклорні мотиви, народні прислів’я, приказки, пісні? Зачитайте ті фрагменти.

У казці «Лелія» є фольклорні мотиви, такі як веснянка, яку співає Мар’яна:

“А в тому саду чисто, метяно, ще й хрещатим барвіночком дрібно плетяно.”

Також у творі присутні образи ельфів, які нагадують народні вірування про духів природи.

9. Які персонажі у творі є головними, а які — другорядними? Обґрунтуйте свою думку.

Головними персонажами казки є Павлусь і цариця Лелія. Вони перебувають у центрі подій, їхній внутрішній світ і переживання розкриті найповніше. Другорядними персонажами є дівчата з майстерні, Івась і Мар’яна. Вони з’являються епізодично та допомагають висвітлити основну ідею твору.

10. Зачитайте фрагмент тексту, де подано портрет меншої сестриці Лелії — білосніжної лілії з Мар’яниного саду. Які художні засоби використала письменниця?

Портрет меншої сестриці Лелії:

“Посередині росте біла лелія. Видко, що господиня за лелію дбає — обполола чистенько, ще й прутиками обтикала для захисту. А лелія ж то розцвілася — напрочуд!”

Художні засоби:

11. Порівняйте портрети Павлуся і Мар’яни. Чим вони різняться? Доповніть їхні портрети, спираючись на власну уяву.

Доповнення: Павлусь можна уявити з блідим обличчям і сумним поглядом, який оживає під час зустрічі з Лелією. Мар’яна — зі світлим волоссям і теплим усміхом, одягнена в скромну сукню, але випромінює внутрішню красу та силу.

12. Використовуючи словесне чи графічне малювання, опишіть царицю Лелію. Які кольори домінуватимуть у вашому описі?

Цариця Лелія описується як маленька дівчинка з ясними очима і довгими сріблястими кучерями. Вона одягнена в білу прозору шату, на голові має золоту коронку, а її крильця барвисті, як у метелика, переливаються різними кольорами, немов веселка. В руках Лелія тримає квітку білої лелії, яка пахне на всю хату. Домінуючі кольори в описі: білий, сріблястий, золотий і барвистий (райдужний).

15. Які квіти згадує письменниця у творі? Чи відомі вони вам? Випишіть їхні назви в зошит і додайте короткий опис із довідників чи енциклопедії про рослини.

У творі згадуються такі квіти:

Домашнє завдання

1. Підготуйте кросворд за казкою «Лелія» Лесі Українки

кросворд за казкою «Лелія» Лесі Українки