Skip to content

Леся Українка. Як дитиною, бувало. Тиша морська - Архипова 2023

Posted on:17 березня 2024 р. at 00:00

Вислови припущення, як слово пов’язане з темою.

Слово “шляхетний” може бути пов’язане з темою тематичного розмаїття поезії Лесі Українки, оскільки її творчість відзначалася високими моральними якостями та благородними ідеями.

Що тобі відомо про лицарів? Які риси їм притаманні?

Лицарі були середньовічними воїнами, які належали до привілейованого стану. Їм були притаманні такі риси:

Хто в лицарському поєдинку привертав увагу поетеси? Назви риси його вдачі

У поезії Леся Українка звертає увагу не на переможця лицарського поєдинку, а на того, хто лежить переможеним. Цей лицар демонструє такі риси вдачі:

Прокоментуй останню строфу поезії. Хто, на твою думку, справжній переможець у такому поєдинку?

В останній строфі поетеса ніби ставить під сумнів, хто є справжнім переможцем у такому поєдинку. Зовнішньо переможений лицар виявляє більшу силу духу, ніж той, хто його фізично подолав. Тому можна припустити, що Леся Українка вбачає справжню перемогу не у військовому тріумфі, а у незламності волі, вірності ідеалам та моральній стійкості особистості.

Таким чином, поетеса возвеличує духовну силу людини над фізичною міццю, утверджуючи ідею внутрішньої свободи та гідності як найвищої перемоги.

ЯК ДИТИНОЮ, БУВАЛО…

Визнач основний мотив вірша

Основним мотивом вірша є контраст між дитячою гордістю та дорослою вразливістю. У дитинстві авторка, незважаючи на біль і страждання, намагалася приховати свої емоції та зберігати гідність, сміючись замість того, щоб плакати. Однак у дорослому житті, стикаючись з життєвими випробуваннями та образами, вона вже не може стримувати сліз, забувши колишню гордість.

Як думаєш, Леся Українка написала цей вірш про себе?

Враховуючи автобіографічний характер багатьох творів Лесі Українки, можна припустити, що цей вірш дійсно відображає її особистий досвід та емоції. Поетеса була сильною духом жінкою, яка змушена була боротися з важкою хворобою та життєвими негараздами. Проте, незважаючи на всі випробування, вона намагалася зберігати гідність і не показувати слабкості.

Однак у певні моменти, коли біль і образи ставали нестерпними, Леся Українка не могла стримувати сліз, забуваючи про свою колишню дитячу гордість. Цей вірш є щирим зізнанням у вразливості та людських емоціях, які часто приховуються за маскою сили та стійкості.

Таким чином, авторка ділиться з читачами своїми глибокими переживаннями, демонструючи, що навіть найсильніші духом люди можуть бути вразливими і потребують розуміння та співчуття.

Чому, на твою думку, почуття ліричної героїні змінилися, коли вона подорослішала?

Почуття ліричної героїні змінилися з віком через те, що:

Отже, з дорослішанням героїня стала більш вразливою та відкритою у вираженні своїх емоцій, на відміну від дитячої поведінки, коли вона намагалася їх приховувати.

ТИША МОРСЬКА

Що заворожило ліричну героїню вірша? Що б вона хотіла зробити? Символом чого є таке бажання?

Ліричну героїню заворожила тиша і безтурботність морського краєвиду, де панує “країна світла та злотистої блакиті”. Її приваблює ідилічна картина безхмарного неба, спокійного моря і човників, що пливуть за течією.

Вона б хотіла сісти в маленький човник і попливти “золотим шляхом” на схід сонця, насолоджуючись цією казковою атмосферою без турбот і негараздів.

Це бажання є символом прагнення душевного спокою, гармонії з природою, відриву від буденних проблем і занурення у світ краси та умиротворення.

Знайди в тексті приклади епітетів, визнач їхню роль

“Полудневий” (гарячий час дня), “ясне небо/море/хмарки/сонце” (чисте, світле), “злотиста блакить” (золотаво-блакитний відтінок), “хвилі перлисті” (схожі на перли), “стежечка злотиста” (золотава доріжка на воді) та інші. Ці епітети створюють атмосферу сяйва, чистоти і легкості.

Як ти розумієш останню строфу поезії?

Остання строфа відображає безтурботне ставлення героїні до потенційних перешкод (“не страшні для мене вітри ні підводнії каміння”), бажання повністю поринути у цей ідилічний “край вічного проміння”, де немає місця для турбот і негараздів.

СПІВЕЦЬ

Визнач основний мотив вірша. Як думаєш, із якою метою написаний твір? Він сумний чи веселий?

Основним мотивом вірша є туга за втраченою весною, красою природи та піснею солов’я, який символізує натхненного співця. Твір має сумний, меланхолійний настрій, оспівуючи прихід осені та відліт солов’я у вирій. Поетеса ніби жалкує за минулою весняною красою та співочим даром солов’я, який покинув рідний край.

Метою твору є передача почуттів смутку, самотності та туги за втраченою гармонією природи та піснею, яка її оспівувала. Водночас, у фіналі вірша звучить нотка надії на повернення весни та солов’їної пісні.

Поміркуй, чому в деяких словах вірша позначено наголос

Наголоси у деяких словах вірша позначені, ймовірно, для того, щоб підкреслити їх емоційне та змістове навантаження, а також для збереження ритміки та милозвучності поетичних рядків.

Назви ліричні образи поезії. Символами чого вони є? Якими художніми засобами їх змалювала поетеса? Заповни табличку, запропоновану нижче.

ОБРАЗИ ПОЕЗІЇХУДОЖНІ ЗАСОБИ
Весна, зорі, пташиний хор, роса, краса природиПерсоніфікація (весна “усміхалась”), епітети (“багрянії зорі”, “порання роса”, “натури краса”)
ТрояндаПерсоніфікація (“вродливиця пишна”), епітети (“розкішна”, “найкраща з квіток”), метафора (“барвою й пахом красила садок”)
Соловей (співець)Персоніфікація, епітети (“чарівливий”, “натхненний”), метафори (“голосом дивним садки розвивав”)
Осінь, ніч, місяцьПерсоніфікація (“осінь панує”, “нічка спускається”), епітети (“холодная”, “вільготна”, “холоднеє проміння”)
ПугачПерсоніфікація (“віщого крик”)
ВітерПерсоніфікація (“вітер зітха, мов дріада сумує”)
Рідний крайМетафора (“країно моя”)

Ліричні образи весни, троянди, соловея символізують красу, натхнення, пісню та гармонію природи. Образи осені, ночі, місяця, пугача, вітру уособлюють смуток, самотність, відсутність пісні та настання холоду. Поетеса активно використовує персоніфікацію, епітети та метафори для змалювання цих образів.

ПОЗНАЙОМСЯ З АВТОРКОЮ. Леся Українка

Розглянь інфографіку. Якою ти уявляєш Лесю Українку? Як думаєш, що сприяло тому, щоб Лариса Петрівна Косач стала видатною поетесою?

Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) постає як надзвичайно обдарована і працьовита особистість, яка зробила вагомий внесок у розвиток української літератури та культури. Кілька чинників сприяли її становленню як видатної поетеси:

Послухай пісню Круть «Леся» на вірш Лесі Українки. Як думаєш, змінюється сприйняття тексту, коли читати його як вірш чи слухати як пісню?

Відповіді

  1. Доповни речення.

2. Як поезія «Мрії» перегукується із сучасними українськими реаліями? Хто сьогодні є втіленням лицарських чеснот?

Поезія “Мрії” перегукується із сучасними українськими реаліями через образ лицаря, який не здається навіть після поразки і готовий боротися до кінця за свої ідеали. Сьогодні втіленням лицарських чеснот є українські воїни, які з гідністю захищають рідну землю від російського агресора, демонструючи незламний дух і відданість Батьківщині.

3. Як думаєш, що означає слово шляхетність? Чи притаманна ця риса тобі? У чому вона проявляється?

Шляхетність - це благородство, високі моральні якості, гідність, велика душа. Ця риса проявляється у повазі до інших людей, чесності, порядності, готовності допомогти ближньому. Шляхетність притаманна мені частково, адже я намагаюся чинити по совісті, поважати оточуючих, але інколи буваю егоїстичним і вчиняю необачно.

4. Як ви розумієте вислів зброя сміху? Чи володієте цією «зброєю»? Як думаєте, чим вона небезпечна?

Вислів “зброя сміху” означає здатність висміювати негативні явища, вади чи людські слабкості за допомогою дотепних жартів, сатири, іронії. Я частково володію цією “зброєю”, адже інколи можу пожартувати над чиїмись недоліками. Однак ця “зброя” може бути небезпечною, якщо використовується для приниження чи образ людини, а не для доброзичливої критики.

5. Поміркуй, гордість — це шляхетна риса чи, навпаки, підступна й небезпечна. Прокоментуй свої міркування

Гордість може бути як шляхетною рисою, так і небезпечною вадою. З одного боку, гордість за свої досягнення, рідних, країну - це природне почуття, яке додає впевненості та самоповаги. Але з іншого боку, надмірна гордість, зарозумілість, пиха можуть призвести до зневажливого ставлення до інших, марнославства та егоїзму. Тому важливо зберігати здорову гордість і не переходити межу, за якою вона стає вадою.

6. Намалюй власні ілюстрації до поезії «Тиша морська». Які кольори переважатимуть на них?

ілюстрація до поезії «Тиша морська»

7. Прокоментуй останню строфу поезії «Соловей». Про які почуття ліричної героїні йдеться?

В останній строфі поезії “Соловей” ліричній героїні бракує “огнистого слова”, щоб повернути весну та пісню солов’я. Це відображає її туга за втраченою красою природи, натхненням та піснею, яка її оспівувала. Героїня прагне знову почути солов’їну пісню у рідному краї.

8. Як думаєш, любов до рідного краю — це вроджена риса чи її треба плекати в людині? Обґрунтуй свої міркування у вільному есе.

Есе тут