Skip to content

Ліна Костенко. Кольорові миші - Коваленко

Posted on:11 вересня 2024 р. at 00:00

1. Визнач основний мотив поезії.

Основний мотив поезії “Кольорові миші” Ліни Костенко полягає в протиставленні сірості буденного життя та яскравості дитячої уяви.

2. Чим епізод, відтворений у вірші, нагадує казку? З якою метою поетеса це зробила?

Епізод нагадує казку через елементи чарівництва, де дівчинка створює кольорових мишей з листя. Поетеса використовує цей казковий елемент, щоб підкреслити силу уяви та творчості, які можуть змінювати реальність і викликати нерозуміння у дорослих.

3. Яку думку Л. Костенко виразила через образи кольорових мишей і кота?

Ліна Костенко через образи кольорових мишей і кота виразила думку про те, що дитяча уява і творчість можуть бути яскравими та незвичайними, навіть якщо вони не завжди зрозумілі або прийнятні для дорослих.

4. Створи ілюстрації до поезії.

ілюстрації до поезії Кольорові миші

5. Чому події, змальовані у творі, відбувалися в минулому — у «шістсот якомусь році»? Чому поетеса точно не назвала року?

Події відбуваються в минулому, щоб створити атмосферу давнини й підкреслити, що суспільство завжди мало страх перед незвичайним та незрозумілим. Поетеса не назвала точного року, щоб показати універсальність теми та те, що такі ситуації можуть траплятися у будь-який час.

6. Що ти знаєш про давніх чаклунів і чаклунок? Чому їх переслідували? Чому розлючений сусід називає Анну чаклункою?

Давніх чаклунів і чаклунок переслідували через страх перед незвичайним і невідомим, а також через забобони, які приписували їм надприродні сили. Люди вірили, що вони можуть завдати шкоди або вплинути на події. Розлючений сусід називає Анну чаклункою, тому що вона робила кольорові миші з листя, що здається йому дивним і незрозумілим, і він вважає, що це вплинуло на його дітей.

7. Схарактеризуй образи розлюченого сусіда та дівчини Анни. Чим вони різняться?

Розлючений сусід зображений як людина, що боїться всього незвичайного і не розуміє дитячої уяви. Він сірий і буденний, символізує консервативність і страх перед змінами. Дівчина Анна, навпаки, є втіленням творчості та уяви. Вона не боїться експериментувати і бачити світ яскравим, що робить її протилежністю сусіду.

8. Як впливала Анна на дітей розлюченого сусіда? Про що це свідчить?

Анна впливала на дітей розлюченого сусіда тим, що вони почали бачити кольорові миші уві сні, що свідчить про її здатність пробуджувати уяву і фантазію у дітей. Це показує, що дитяча творчість може бути заразливою і впливати на інших.

9. Чому розлючений сусід говорить лише про моральну шкоду від мишей? Що цим хотіла сказати поетеса?

Розлючений сусід говорить лише про моральну шкоду, тому що кольорові миші не завдають реальної матеріальної шкоди, але їх яскравість і незвичність викликають у нього дискомфорт. Поетеса хотіла показати, що суспільство часто боїться того, що не вписується в звичні рамки, навіть якщо це не завдає реальної шкоди.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

10. Чому дівчинка має ім’я, а розлючений сусід — ні?

Дівчинка має ім’я Анна, щоб підкреслити її індивідуальність і неповторність. Розлючений сусід не має імені, що робить його узагальненим образом, символом суспільства, яке боїться всього незвичного.

11. Продовж думку: Л. Костенко порушує в поезії такі проблеми: неповторності людини, матеріального і духовного…

…страху перед незвичайним, конфлікту між уявою і реальністю, а також нерозуміння творчості і дитячої фантазії дорослими.

12. Випиши в робочий зошит художні засоби. Яка їх роль у розкритті авторського задуму?

У поезії використовуються такі художні засоби: метафори (наприклад, “осіннє сонце, яблуко-недоквас”), епітети (наприклад, “кольорові миші”), повтори (“сірий день”, “сірий був сусід”). Вони допомагають створити контраст між сірістю буденного життя і яскравістю дитячої уяви, підкреслюючи головну ідею твору.

13. Поясни, як ти розумієш рядки: «Був сірий день. І сірий був сусід. / І сірий стіл. І сірі були двері.»

Ці рядки підкреслюють монотонність і буденність навколишнього світу, в якому живе розлючений сусід. Вони створюють контраст з яскравими мишами, які символізують уяву і творчість Анни.

14. Поясни назву вірша. Чи не краще було його назвати «Про дівчинку Анну»? На підтвердження своєї думки наведи три аргументи.

Назва “Кольорові миші” краще підходить для цього вірша, тому що:

  1. Символізм: Кольорові миші є центральним символом твору, що відображає уяву та творчість, які є основною темою поезії.
  2. Контраст: Назва підкреслює контраст між сірістю буденного світу і яскравістю уяви, що є важливим елементом сюжету.
  3. Інтрига: Назва “Кольорові миші” викликає цікавість і зацікавлення, тоді як “Про дівчинку Анну” звучить менш інтригуюче і не відображає головну ідею твору

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Напиши мінітвір на тему «Неповторність людини: у чому вона виявляється?»

Кожна людина унікальна, і ця неповторність проявляється в багатьох аспектах. По-перше, це індивідуальні риси характеру. Хтось має надзвичайну доброту, інший — гострий розум, а ще хтось — невичерпну енергію. Ці риси формують наше сприйняття світу і взаємодію з іншими людьми.

По-друге, неповторність виявляється в талантах і здібностях. Деякі люди мають хист до музики, інші — до малювання чи спорту. Ці здібності дозволяють нам виражати себе і вносити свій внесок у суспільство.

По-третє, унікальність людини проявляється в її життєвому досвіді. Кожен з нас проходить свій шлях, зустрічає різних людей, стикається з різними викликами. Цей досвід формує наші цінності, переконання і мрії.

Таким чином, неповторність людини — це поєднання характеру, талантів і життєвого досвіду, що робить кожного з нас особливим і незамінним.

2. Склади та запиши вірш, мотив якого ― неповторність кожної людини.

Не бійся бути собою, унікальним,

Бо кожен з нас — це окремий світ.

Твоя неповторність — це дар незвичайний,

Що робить життя яскравішим вмить.