Skip to content

Корнелія Функе. Чорнильне серце - Ковбасенко

Posted on:11 січня 2025 р.

1. У яких літературних жанрах працює Корнелія Функе? Ким би вона могла стати, якби не обрала долю письменниці? Чому?

Корнелія Функе працює переважно в жанрах фентезі та пригодницького роману. Якби вона не стала письменницею, могла б бути пілотом, космонавтом або дослідником моря, адже в дитинстві мріяла про ці професії через бажання подорожувати.

2. Що, на думку Корнелії Функе, треба зробити, щоб стати письменником або письменницею?

На думку Корнелії Функе, для створення хорошої книжки потрібна сильна ідея. Вона вважає, що ідеї є основою творчості, і їх у неї так багато, що не вистачить життя для їх реалізації.

3. Поміркуйте, чи варто журналістам і читацькому колу мислити шаблонами і штампами, називаючи письменників або письменниць іменами їхніх відомих колег. Свою думку обґрунтуйте.

Мислити шаблонами та штампами недоцільно, адже кожен автор має свій унікальний стиль і внесок у літературу. Наприклад, порівняння Корнелії Функе з Джоан Роулінґ може применшувати її власні досягнення та оригінальність творів. Краще оцінювати митців за їхніми індивідуальними здобутками.

Чорнильне серце

ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (сторінка 253)

1. Поясніть епіграф до твору з вірша Пауля Целана. Як ви розумієте метафору слова, що обертається на попіл

Епіграф із вірша Пауля Целана говорить про слово, яке “хотіло засвітитись, засіяти”, але перетворилося на попіл. Це можна зрозуміти як метафору про силу слова, яке може бути знищене чи втратити значення через жорстокість, байдужість або трагедії. Попіл символізує щось зруйноване, але водночас нагадує про минуле та пам’ять.

2. Чому Мортимер і його донька Меґі часто змінюють місце проживання? Як це впливає на життя дівчинки? Чи є у неї друзі?

Мортимер і Меґі часто переїжджають, тому що батько рятується від переслідувань Каприкорна, який полює за його даром – вичитувати персонажів із книжок у реальний світ. Це робить життя дівчинки нестабільним: вона не має постійного дому чи друзів серед однолітків. Її друзями стають книги, які вона завжди бере із собою, бо вони допомагають їй почуватися вдома навіть у чужих місцях.

3. Розкрийте, яким є ставлення героїв твору до книжок. Наведіть приклади з тексту. Оформіть результати у спільний постер, плакат чи логічну схему.

Ставлення героїв до книжок у романі “Чорнильне серце” різне:

Приклад логічної схеми:

4. Як у романі розкрито тему «оживлення» книжки? Зіставте образи Даріуса і Мортимера. Чому в цих героїв, які можуть оживляти прочитані сторінки, виходять такі різні результати?

Тема «оживлення» книжки розкрита через здатність Мортимера і Даріуса вичитувати персонажів із книжок у реальний світ.

Різниця в результатах пояснюється характером героїв: Мо впевнений і талановитий, а Даріус – боязкий і невпевнений у собі.

5. Чому всім персонажам твору потрібна книжка «Чорнильне серце»? Розкажіть про це від імені одного з них.

Від імені Меґі:

«Книжка “Чорнильне серце” важлива для всіх нас, бо вона містить ключ до нашого минулого і майбутнього. Для мого батька Мо це спосіб повернути маму, яку він випадково “зачитав” у цей світ. Для Каприкорна – це інструмент для отримання влади і створення жахливих істот, які підкоряються лише йому. А для мене – це шанс виправити помилки і знову об’єднати нашу родину».

6. Як у романі зображено зіткнення сил добра і зла? Поміркуйте, чому Каприкорн вирішив, що в реальному світі у нього більше можливостей. Чому він вимушений «вичитувати» лиходіїв зі сторінок книжок?

У романі сили добра представлені через Меґі, Мо та їхніх союзників, які намагаються врятувати близьких і зупинити зло. Сили зла уособлює Каприкорн, який прагне абсолютної влади та використовує свій світ як ресурс для маніпуляцій. Він вирішив, що в реальному світі більше можливостей, бо тут немає магічних істот і сильних суперників, які могли б його перемогти. Він вимушений «вичитувати» лиходіїв, бо вони служать йому інструментами для досягнення цілей: страху, контролю та руйнування.

7. Як у романі поєднано реальний і уявний світи? Що є містком між цими світами?

Реальний і уявний світи поєднані через дар Мортимера та інших читців оживляти персонажів із книжок. Містком між цими світами є слово: голос читця здатний переносити героїв із вигаданого світу до реального й навпаки. Ця здатність показує силу літератури впливати на життя людей та змінювати реальність.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

8. Прочитайте роман, укладіть «сюжетний ланцюжок» твору.

9. Перекажіть основні епізоди твору. Використовуйте різні види переказу: стислий, вибірковий, зі зміною особи оповідача (від імені одного з персонажів).

Стислий переказ:

Вибірковий переказ (ключові моменти):

  1. Незнайомець Вогнерукий приходить до Мо і попереджає про небезпеку.
  2. Мо і Меґі вирушають до тітки Елінор, щоб заховати «Чорнильне серце».
  3. Каприкорн викрадає Мо, але Меґі разом із друзями рятує його.
  4. Автор «Чорнильного серця» Феноліо допомагає створити новий фінал історії.
  5. У фіналі Меґі читає новий текст, завдяки якому Привид знищує Каприкорна.

Переказ від імені персонажа (Меґі):

«Мій батько Мо завжди був для мене героєм, хоча він ніколи не читав мені вголос. Одного дня я дізналася про його дивовижний дар – оживляти персонажів із книжок. Через це ми постійно переїжджали, рятуючись від Каприкорна. Але все змінилося, коли нас викрали. Я зрозуміла, що теж маю цей дар. Разом із татом і нашими друзями ми змогли перемогти Каприкорна: я прочитала новий фінал історії, і зло було знищено».

10. Уявіть, що ви маєте здатність «оживляти» книжки. Яку книжку ви б прочитали? Що б захотіли «вичитати» з неї? Напишіть про це невелике есе.

Якби я мав здатність оживляти книжки, я б обрав роман Жуля Верна «Навколо світу за 80 днів». З цієї книжки я хотів би «вичитати» головного героя – Філеаса Фоґґа. Він уособлює спокій, розум і впевненість у своїх силах, навіть у найскладніших ситуаціях. Я б запросив його до реального світу, щоб він поділився своїм досвідом подорожей і розповів про ті пригоди, які залишилися поза сторінками роману.

Фоґґ міг би навчити нас терпіння та вміння планувати свої дії, адже його подорож – це приклад того, як завдяки логіці та наполегливості можна досягти будь-якої мети. Крім того, я б хотів разом із ним вирушити в нову подорож, можливо, навіть у ті місця, які описані в романі. Це була б можливість побачити світ очима людини з іншої епохи й відчути дух справжньої пригоди.

Оживлення книжок – це не лише спосіб перенести уявне в реальність, але й можливість навчитися чогось нового від героїв, які надихають і розширюють наш світогляд.

ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (сторінка 269)

1. Доберіть із тексту цитати для характеристики образу Меґі. Які пригоди та випробування випали на її долю? Поміркуйте, чому саме Меґі, а не її батькові, не письменникові Феноліо, вдалося перемогти Каприкорна.

Доберіть із тексту цитати для характеристики образу Меґі.

Які пригоди та випробування випали на її долю?

Меґі довелося протистояти Каприкорну, бути на межі життя і смерті, читати магічні слова, щоб викликати Привида, і рятувати своїх близьких. Вона також пережила страх і відповідальність за долю інших.

Поміркуйте, чому саме Меґі, а не її батькові чи письменникові Феноліо, вдалося перемогти Каприкорна.

Меґі вдалося перемогти Каприкорна завдяки її хоробрості, вірі у силу слів і здатності читати так, що оживають персонажі. Вона була чистою душею і мала особливий дар, який дозволив їй змінити хід подій.

2. Чому Меґі у фіналі вирішує, що слова мають стати її професією?

Меґі вирішила, що слова стануть її професією, тому що зрозуміла їхню силу створювати, змінювати і навіть рятувати світи. Вона хотіла навчитися писати історії, як це робив Феноліо, щоб складати такі слова, які можна було б читати без страху, що вони оживуть і принесуть небезпеку. Для неї слова стали засобом дарувати радість та спокій іншим.

3. Зіставте образи Меґі та Джорджа Плейтена з оповідання А. Азімова «Фах»: їхнє ставлення до книжки, прагнення досягти мети, схильність до творчості. Яких рис більше – подібних чи протилежних?

Висновок: У Меґі та Джорджа більше подібних рис: любов до книжок, прагнення досягти мети всупереч обставинам і схильність до творчості. Проте їхні цілі різняться: Меґі використовує слова для боротьби зі злом, а Джордж — для боротьби за свободу знань.

4. Поясніть, навіщо Корнелія Функе до розділів подає епіграфи – цитати з творів знаменитих дитячих письменників і письменниць.

Епіграфи допомагають створити атмосферу, налаштувати читача на тематику розділу та підкреслити зв’язок між історією «Чорнильного серця» і класичною літературою. Вони також додають глибини тексту, показуючи, що книжки – це не лише джерело натхнення для героїв, але й важлива частина культури.

5. Поясніть значення художнього прийому «книга в книзі».

Прийом «книга в книзі» підкреслює магічну силу літератури, здатність слів створювати нові світи та впливати на реальність. У «Чорнильному серці» цей прийом дозволяє героям взаємодіяти з вигаданими персонажами, стираючи межу між вигадкою і дійсністю, що підсилює ідею про те, що книжки можуть змінювати життя.

6. Поясніть назву роману «Чорнильне серце». Яке її пряме та переносне значення?

Пряме значення назви пов’язане з головною книгою, яка відіграє ключову роль у сюжеті. Вона має темно-червону палітурку з чорним серцем, що символізує її магічну природу. Переносне значення відображає ідею про силу слів, які можуть бути як творцями, так і руйнівниками. «Чорнильне серце» також уособлює приховану темряву людських бажань і наслідки необережного використання магії.

7. Доведіть, що «Чорнильне серце» належить до жанру фентезі.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА (сторінка 269)

8. Укладіть за текстом твору добірку висловлювань про образне слово і книжку.

9. Творчий проєкт. Створіть фанфік – невелике продовження роману. Як складеться подальша доля Меґі та її батька?

Фанфік – продовження роману «Чорнильне серце»

Після перемоги над Каприкорном життя Меґі та її батька Мо змінилося, але залишилося пов’язаним із магією книжок. Вони оселилися в домі Елінор, де Мо продовжив свою справу – реставрацію старовинних книжок. Він став відомим майстром, до якого зверталися з різних куточків світу, адже його робота була не лише ремеслом, а й мистецтвом.

Меґі, натхненна подіями, вирішила стати письменницею. Вона годинами сиділа у своїй кімнаті, пишучи історії про вигадані світи. Її перша книга була присвячена пригодам її родини, але вона обережно уникала використання магічних слів, боячись повторити помилки Феноліо.

Одного разу Меґі отримала листа від Фаріда, який подорожував світом разом із Вогнеруким. Він розповів, що вони знайшли новий дім у далекій країні, де люди цінують магію і слова. Фарід запросив Меґі відвідати їх, і вона вирішила вирушити в подорож.

Тим часом Мо почав працювати над новою книгою – він хотів створити історію, яка б повернула Феноліо з його вигаданого світу. Разом із Терезою вони шукали правильні слова, які могли б оживити старого письменника без небезпечних наслідків.

Меґі ж у своїй подорожі відкрила новий талант – вона навчилася читати так, щоб оживляти лише ті моменти історій, які дарували радість і надію. Її дар став відомим серед людей, і вона почала допомагати іншим знаходити в книжках натхнення для змін у реальному житті.

Так доля Меґі та її батька залишилася пов’язаною зі словами й магією. Вони довели собі та іншим, що книжки можуть не лише руйнувати чи створювати світи, а й лікувати серця та дарувати надію.

11. Творчий проєкт. Перегляньте екранізацію роману «Чорнильне серце». Зіставте її з друкованою книжкою. Установіть відмінності між твором і його кіноінтерпретацією. Прокоментуйте доцільність режисерських змін.

Екранізація роману «Чорнильне серце» (2008) режисера Ієна Софтлі має кілька суттєвих відмінностей від друкованого твору Корнелії Функе:

Доцільність режисерських змін:

Загалом екранізація вдало передає основну ідею книги про силу слів і магію читання, але не повністю відтворює її багатогранність.