Skip to content

Комбінована діагностувальна робота № 2 Лицарство в літературі. Пам’ятаємо про минуле

Posted on:13 травня 2025 р.

Варіант 1

І. Познач правильну відповідь

Щоб побачити відповіді натисніть на завершити тест.

1. Вальтер Скотт є засновником жанру:

2. У романі «Айвенго» художньо відтворено добу короля:

3. Поезію «Лист з полону» Константи Ільдефонс Галчинський присвятив:

4. Альфред Маргул-Шпербер народився в єврейській сім’ї:

5. Як звали найкращого друга Бруно з повісті Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»?

6. Кому належать слова: «Ми як близнюки»?

ІІ. Поміркуй!

1. Виконай одне із завдань за власним вибором

Визнач провідну тему вірша К. І. Галчинського «Лист з полону». Як автор звертається до коханої?

Провідна тема вірша - щирі почуття та любов до коханої людини, яка надає сили навіть у найважчі моменти життя, зокрема в неволі. Автор підкреслює життєдайну силу кохання, його здатність підтримувати людину в умовах страждань і випробувань. До коханої поет звертається з ніжністю, турботою, теплом.

Запиши відповідні епітети, метафори й порівняння.

Охарактеризуй образ ліричного героя у вірші А. Марґул-Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд»

Ліричний герой - людина, яка переживає глибокий біль, гнів і співчуття, згадуючи своє щасливе дитинство на Буковині та усвідомлюючи трагедію концтабору Бухенвальд. Його спогади про рідний край затьмарені жахами війни, він не може згадувати юність без болю. Герой протестує проти зла, співчуває жертвам, відчуває внутрішній розпач і втрату. Його стан передають слова: «Мене проймає невимовний гнів», «Бо в спомини мої вповза кошмар, який виймає серце із грудей».

2. Чи можна стверджувати, що зустріч зі Шмулем стає фатальною для Бруно? Аргументуй свої роздуми.

Так, можна стверджувати, що зустріч зі Шмулем стає фатальною для Бруно. Саме дружба зі Шмулем приводить Бруно до рішення проникнути в табір, щоб допомогти другові знайти його батька. Бруно одягає смугасту піжаму, пролазить під парканом і разом зі Шмулем потрапляє до групи в’язнів, яких ведуть у газову камеру. Бруно загинув разом зі Шмулем, навіть не усвідомлюючи справжньої небезпеки. Якби не ця зустріч і не бажання допомогти другові, Бруно не опинився б у таборі й не загинув би.

Варіант 2

І. Познач правильну відповідь

Щоб побачити відповіді натисніть на завершити тест.

1. Які історичні події відображено в романі Вальтера Скотта «Айвенго»?

2. На щиті Айвенго було зображено:

3. У вірші К. І. Галчинського «Пісня про солдатів з Вестерплятте» солдати «лавами пішли»:

4. Концтабір Бухенвальд розташовувався біля:

5. Джон Бойн є письменником:

6. Головна тема повісті Джона Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»:

ІІ. Поміркуй!

1. Виконай одне із завдань за власним вибором

Поясни останній рядок вірша: «Ти - пісня моєї дороги» у вірші К. І. Галчинського «Лист з полону». Про яку дорогу йдеться?

Рядок «Ти - пісня моєї дороги» символізує роль коханої як джерела сили та надії на тяжкому шляху полоненого. “Дорога” - це життєвий шлях ліричного героя, наповнений стражданнями, самотністю та невизначеністю у неволі. Кохану він бачить як «пісню», що супроводжує його, надає духовної опори, нагадує про любов і зв’язок з рідним. Ця метафора підкреслює, що саме почуття до коханої допомагає йому витримати випробування, стає «музикою» його існування серед жахів війни.

Які художні деталі й символи свідчать про трагізм Другої світової війни у вірші А. Марґул-Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд»?

Антитеза Веймар–Бухенвальд: Контраст між культурним центром Європи (Веймар) та концтабором (Бухенвальд) підкреслює зруйновані ідеали цивілізації. «Як близько звідси Веймар гомонів! / А тут – навіки мовкли голоси…» - протиставлення творчості й смерті.

Символ диму: «Біляве пасмо хмар» асоціюється з димом від спалених людей, що перетворює невинні дитячі спогади на образ геноциду: «А чи оте біляве пасмо хмар / Було не димом спалених людей?».

Епітети та метафори:

Назва-символ: «Бухенвальд» (буковий ліс) нагадує герою про рідну Буковину, але тепер ця назва пов’язана зі смертю, що загострює трагедію особистої ідентичності.

2. Поясни слова Бруно, звернені до його друга Шмуля, незадовго до трагічної розв’язки: «Коли ти носиш правильний костюм, ти почуваєшся тією особою, якою претендуєш бути. Саме це я тепер і роблю, чи не так? Претендую бути собою на твоєму боці загорожі».

Ці слова Бруно означають, що, переодягнувшись у смугасту “піжаму” в’язня, він ніби стає частиною світу Шмуля, намагається відчути себе таким самим, як його друг. Для Бруно це спосіб проявити солідарність і дружбу, показати, що він готовий бути поряд зі Шмулем навіть у найважчі моменти. Він хоче бути справжнім другом, не зважаючи на розділення загорожею, статусом чи одягом. Бруно вірить, що зовнішній вигляд допомагає відчути себе частиною іншої реальності, і саме так він намагається зрозуміти та підтримати Шмуля, ставши “собою” на його боці загорожі.