ПЕРЕВІРЯЄМО
1. Розгадайте зашифровані в ребусах слова Який зв’язок цих слів із коломийками?
“Віночок” і “танець” мають тісний зв’язок з українськими народними коломийками, які часто виконуються у супроводі танцю і є виразом веселого та жартівливого настрою українців. Віночок, хоч і не напряму, теж може бути пов’язаний з коломийками через традиційне вбрання виконавиць.
АНАЛІЗУЄМО
2. Поясніть, у чому особливість будови коломийок. Як потрібно правильно їх читати (виконувати)? Проілюструйте це на прикладі
Коломийка складається з двох рядків, кожен з яких має 14 складів.
При виконанні треба робити невелику паузу після 4-го складу і трохи більшу - після 8-го складу. Це надає коломийкам характерного ритму. Наприклад (з паузами): Заспіваймо коломийку // І - чого так сидіти. Коломийку у нас люблять // і старі, і діти!
3. Чим коломийки відрізняються від інших жанрів народної лірики?
- Коломийки дуже стислі, лаконічні, їх легко запам’ятати.
- Вони зображують усі сфери життя людини: кохання, родинні стосунки, дозвілля, красу природи, панський гніт, працю тощо. Тематика дуже різноманітна.
- Первісно коломийки були приспівками до однойменного танцю, пов’язані з ним ритмом і мелодикою. Інші жанри зазвичай не мають такого зв’язку з танцями.
4. Визначте, які норми народної моралі розкрито в прочитаних коломийках Що викликає осуд у народному сприйнятті? Чи актуальними на сьогодні є порушенні питання?
- Осуд викликає лінощі, небажання працювати (дівчина, що довго мила горщики).
- Висміюються негативні риси - балакучість замість вроди у хлопця, боягузтво легінів, що злякалися миші.
- Схвалюється молодість, веселощі, танці, співи, дозвілля.
- Батьки, що не забороняють дочці гуляти, поки молода, оцінюються позитивно.
5. Знайдіть у в’язанці «Дозвілля молоді» й зачитайте коломийку, провідний мотив якої - величезний мистецький потенціал українців Який художній засіб тут використано?
У в’язанці “Дозвілля молоді” є така коломийка, що підкреслює великий мистецький потенціал українців:
“Та хоч би всі зорі впали й писарями стали,
Ще би наших співаночок не переписали.”
Тут використано художній засіб - гіперболу (перебільшення). Автор стверджує, що навіть якби всі зорі з неба впали й стали писарями, вони не змогли б записати всі українські пісні - настільки їх багато. Це підкреслює невичерпне багатство української народної творчості.
6. Доведіть на основі прочитаних коломийок, що в них часто використовують гумор Чому про недоліки людей розповідають не серйозно, а жартома?
Гумор часто використовується в коломийках, наприклад:
“Ой мала я миленького, ой мала я, мала,
Поставила на ворота, та й ворона вкрала.”
“Егей, файна дівка, файна, шкода, що лінива:
Штри днини горшки мокли, а п’ятої мила.”
Недоліки людей висміюються жартома, а не серйозно, щоб не образити, а м’яко підштовхнути до виправлення. Гумор робить критику легшою для сприйняття, знімає напругу. Жарт дозволяє говорити про вади невимушено, без моралізаторства.
7. Випишіть із прочитаних коломийок 6-7 колоритних слів (назви тварин, предметів побуту, одягу, об’єктів довкілля), характерних для західноукраїнських областей України Що втратять коломийки, якщо ці слова замінити загальновживаними?
- легіники (юнаки, парубки)
- когут (півень)
- файна (гарна)
- штри (чотири)
- блюда (тарілки)
Якщо замінити ці слова загальновживаними, коломийки втратять місцевий колорит, самобутність, зв’язок з конкретним регіоном. Діалектизми роблять мову коломийок яскравою, соковитою, додають їм неповторності та автентичності.
МІРКУЄМО
8. Як ви розумієте подане висловлення І Франка Чому митець порівняв коломийки з коштовностями? Коломийки - ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце й мерехтять, приваблюючи своїм блиском (Іван Франко)
Іван Франко порівняв коломийки з розсипаним намистом з перлів, тому що:
- Коломийки, як перлини, є коштовним надбанням українського фольклору. Вони концентровано відображають народну мудрість, дотепність, спостережливість, моральні цінності. Це справжні культурні скарби.
- Кожна коломийка сама по собі є маленьким шедевром, як перлина в намисті. Вони лаконічні, але містять яскраві образи, влучні характеристики, дотепні жарти. Кожна коломийка сяє своєю красою та довершеністю.
- Коломийки легко запам’ятовуються і передаються з вуст в уста, “перекочуються з місця на місце”, як перлини розсипаного намиста. Вони живуть у народі, мандрують між людьми, збагачуючись новими варіантами та інтерпретаціями.
- Коломийки приваблюють слухачів своєю мелодійністю, ритмічністю, грайливістю, “мерехтять своїм блиском”, як перлини. Вони захоплюють, зачаровують, змушують посміхнутися чи замислитися.
Отже, Іван Франко дуже влучно передав цінність, красу, популярність коломийок, порівнявши їх з розсипаними перлинами. Це підкреслює, що коломийки є справжньою окрасою української народної творчості, духовним скарбом нації.