Опрацювавши матеріал таблиці, підготуйте у своїй групі мініпрезентацію однієї з літературно-мистецьких епох. Використайте як наочний матеріал зображення творів мистецтва (для цього скористайтеся ресурсами інтернету). Визначте жанр кожного літературного твору
Епоха Відродження (XIV-XVI століття)
Доброго дня! Сьогодні розкажу про епоху Відродження, або Ренесансу.
Основні риси епохи
- Зародилась в Італії та поширилась Європою
- Подолала духовну диктатуру церкви
- Створила нову культуру, спрямовану на земні справи та щасливе життя людей
- Поставила на перший план гуманізм
- Відродила інтерес до античної спадщини
Мистецтво епохи Відродження
Найяскравіші представники:
- Леонардо да Вінчі (“Мона Ліза”)
- Мікеланджело Буонарроті (“Створення Адама”)
- Рафаель Санті (“Сікстинська Мадонна”)
- Сандро Боттічеллі (“Народження Венери”)
Література Відродження та її жанри
- Данте Аліг’єрі - “Божественна комедія” (жанр: епічна поема)
- Франческо Петрарка - “Книга пісень” (жанр: сонети, канцони)
- Джованні Боккаччо - “Декамерон” (жанр: новели)
- Мігель де Сервантес - “Дон Кіхот” (жанр: роман)
- Вільям Шекспір - “Ромео і Джульєтта” (жанр: трагедія), “Сон літньої ночі” (жанр: комедія), сонети (жанр: лірика)
Епоха Відродження змінила світогляд людини й заклала основи сучасної європейської культури, поставивши в центр уваги людську особистість та її цінність.
2. Завдання
1. Увідповідніть літературно-мистецьку епоху з її особливостями.
- Античність - Г (прагнення до гармонійного розвитку людини, єдність фізичної і духовної краси)
- Середньовіччя - Д (проповідування аскетичних ідеалів, віра в потойбічний світ, релігійна тематика)
- Відродження - Б (гуманізм, посилення інтересу до античної культурної спадщини)
- Просвітництво - А (головна ідея — за допомогою знань змінити цей недосконалий світ на кращий)
Особливість В (заглиблення в національну історію, фольклор, зображення сильної та непересічної особистості в надзвичайних обставинах) стосується епохи романтизму, яка не входить до запропонованого переліку
2. Увідповідніть твір із видом мистецтва.
1 - В (скульптура)
2 - А (архітектура)
3 - Г (музика)
4 - Б (фотографія)
3. Увідповідніть твір із його автором / авторкою.
- “Розрита могила” - В (Тарас Шевченко)
- “Захар Беркут” - Д (Іван Франко)
- “За сестрою” - А (Андрій Чайковський)
- “Климко” - Б (Григір Тютюнник)
4. Які ви знаєте види мистецтва?
Серед видів мистецтва можна виділити:
- Архітектура
- Скульптура
- Живопис
- Музика
- Танець
- Фотографія
- Література
- Театр
- Кіно
5. Що таке літературно-мистецька епоха?
Літературно-мистецька епоха — це певний історичний період, протягом якого мистецтво і література розвивалися під впливом схожих світоглядних ідей, філософських концепцій та естетичних принципів. Кожна епоха має свої характерні ознаки, стилі, теми та підходи до творчості. До основних літературно-мистецьких епох належать: Античність, Середньовіччя, Відродження, Просвітництво, епоха Романтизму, Реалізму й Модернізму та епоха Новітньої культури.
6. Назвіть відомих митців України — ваших сучасників.
Серед відомих сучасних українських митців:
- Ліна Костенко (поетеса)
- Сергій Жадан (письменник)
- Оксана Забужко (письменниця)
- Макс Вітик (художник)
- Юрій Андрухович (письменник)
- Марія Примаченко (художниця)
- Святослав Вакарчук (музикант)
- Сергій Михалок (музикант)
- Влад Троїцький (режисер)
- Олександр Ройтбурд (художник)
7. Поміркуйте, як можна сформувати власний читацький смак (усно).
Щоб сформувати власний читацький смак, варто:
- Читати різноманітну літературу і не обмежуватись одним жанром
- Звертати увагу на твори, які викликають емоційний відгук
- Обговорювати прочитане з друзями та рідними
- Вести читацький щоденник, записуючи свої враження від книг
- Відвідувати літературні заходи, фестивалі, зустрічі з авторами
- Довіряти своїм вподобанням, але бути відкритим до нового
- Пам’ятати про особистий досвід читання, який формує наші інтереси
- Розвивати критичне мислення, аналізуючи прочитане
8. Розгляньте мистецькі роботи й визначте епоху, коли їх було створено. Обґрунтуйте свій вибір.
Л. Кастро. Спроектовані тіні. 1964 р. Епоха: Епоха новітньої культури (XX ст.) Обґрунтування: Робота створена у 1964 році, що відносить її до періоду новітньої культури. Мінімалістичний стиль, геометричні форми, абстрактність зображення відображають тенденції модерністського мистецтва XX століття. Простежується урбаністичний характер, що є типовим для мистецтва цього періоду, коли відбувалася індустріалізація та урбанізація культури.
Мозарабська мініатюра Беатуса. X ст. Епоха: Середньовіччя (IV-XV ст.) Обґрунтування: Яскраві кольори, стилізоване зображення, релігійна тематика та символізм є характерними для середньовічного мистецтва. В цю епоху розвивалось мистецтво мініатюри, іконопису, використовувались яскраві кольори для ілюстрування рукописів. Домінування релігійних мотивів підтверджує приналежність до періоду, коли церква диктувала основну тематику мистецтва.
Мікеланджело Буонарроті. Мойсей. 1515 р. Епоха: Відродження, або Ренесанс (XIV-XVI ст.) Обґрунтування: Скульптура “Мойсей” створена у 1515 році, що хронологічно відповідає періоду Відродження. Реалістичне зображення людського тіла, увага до анатомічних деталей, драматична виразність і монументальність відображають ренесансні принципи гуманізму та звернення до античної культурної спадщини. Ця робота демонструє типове для Відродження поєднання біблійного сюжету з інтересом до людської особистості.
9. Створіть асоціативну «хмару» за одним із мистецьких творів із завдання 8.
Асоціативна хмара до скульптури “Мойсей” Мікеланджело Буонарроті:
- Величність
- Мармур
- Відродження
- Сила
- Біблійний сюжет
- Мудрість
- Закон
- Борода
- Роги
- Творча майстерність
- Гуманізм
- Могутність
- Анатомічна досконалість
- Пророк
- Релігійність
- Духовність
- Красномовство
- Історія
🏠 10. Домашнє завдання. Підготуйте коротке повідомлення про улюблений вид мистецтва.
Мій улюблений вид мистецтва — література. Вона унікальна тим, що передає думки, почуття та ідеї через слова, створюючи у читача яскраві образи.
Література має багато жанрів: поезія, проза, драма. Кожен з них по-своєму впливає на людину. Коли читаю вірші Шевченка, відчуваю його біль за Україну. Романи Франка змушують задуматись над складними питаннями життя.
Чому саме література? Бо вона дає можливість:
- Подорожувати в інші світи та епохи
- Розуміти думки й почуття різних людей
- Збагачувати словниковий запас
- Розвивати уяву та критичне мислення
Мені подобається, що для сприйняття літератури не потрібно спеціального обладнання — лише книга і власна уява. А ще, на відміну від інших видів мистецтва, у літературі читач сам створює образи героїв і світів у своїй уяві.
Найбільше люблю читати пригодницькі романи та фантастику, бо вони переносять мене в неймовірні світи, де все можливо.
🤔 Подумайте й розкажіть
Які ви знаєте літературно-мистецькі епохи?
Із матеріалів можна виділити такі літературно-мистецькі епохи:
- Античність (VIII ст. до н. е. — V ст. н. е.)
- Середньовіччя (IV-XV ст.)
- Відродження, або Ренесанс (XIV-XVI ст.)
- Просвітництво (друга половина XVII-XVIII ст.)
- Епоха романтизму, реалізму й модернізму (кінець XVIII — початок XX ст.)
- Епоха новітньої культури (XX ст.)
Про яку з них хотіли б дізнатися більше?
Найбільше хотів би дізнатися про епоху Відродження, бо мене захоплює той період, коли люди заново відкрили цінність людської особистості, а мистецтво досягло неймовірних висот. Цікаво, як жили й творили такі генії як Леонардо да Вінчі та Мікеланджело.
У яку епоху ви хотіли б перенестися машиною часу? Чому?
Хотів би перенестися в епоху Античності. Побачити на власні очі Олімпійські ігри, послухати філософів, відвідати Акрополь в часи його розквіту. Думаю, саме там зародилися багато ідей, які вплинули на всю подальшу історію людства.