1. Послухайте поезію Ігоря Калинця. Чи до вподоби вам ця поезія? Чому?
Я прослухав поезію Ігоря Калинця. Це дуже гарний і зворушливий вірш, який викликав у мене позитивні емоції.
Чи можна стверджувати, що Ігор Калинець — патріот, людина, яка знає, любить і береже історію, звичаї та традиції рідного народу? Чому?
Так, на мою думку, можна стверджувати, що Ігор Калинець є патріотом України та шанувальником її культурної спадщини. Є кілька аргументів на користь цього:
- У своїй творчості він часто звертається до української історії, фольклору, традицій. Наприклад, згадка про Олексу Довбуша в дитячій книзі “Книжечка для Дзвінки”. Це свідчить про зацікавленість митця національною культурою.
- Надання імені Дзвінка, коханої героя опришківського руху, власній доньці, теж вказує на шанобливе ставлення до українських традицій.
- Ігор Калинець удостоєний Національної премії України ім. Тараса Шевченка та інших престижних нагород. Це свідчить про визнання його творчості в контексті національної культури.
- Письменника нагороджено званням почесного громадянина Львова - одного з осередків української історії та традицій.
Отже, беручи до уваги увагу Ігоря Калинця до української спадщини у своїй творчості, можна стверджувати, що він є патріотом та шанувальником культури рідного народу.
Чи святкують Різдво у твоїй родині?
Так, у моїй родині традиційно святкують Різдво. Ми прикрашаємо ялинку, готуємо святкову вечерю, даруємо один одному подарунки. Це дуже теплі сімейні свята, які об’єднують нас.
Як ти вважаєш, чому люди вірять у різдвяно-новорічні дива?
На мою думку, люди вірять у різдвяно-новорічні дива тому, що це дає їм надію та радість. Віра в чудеса робить свята яскравішим і приносить оптимізм. Особливо діти потребують казки та фантазії, щоб розвивати уяву і віру в добро. Також Різдво несе в собі глибокий духовний зміст, тому люди вірять в очищення світу та оновлення життя саме в ці святкові дні. Зрештою, віра в диво - це можливість відчути себе щасливим, зануритися у світлу атмосферу свята.
2. Пригадай, який твір називають колядкою. До якого циклу народних пісень належить колядка?
Колядкою називають народну пісню, що виконується під час Різдвяних свят - від Різдва до Водохреща.
Колядка належить до циклу зимових обрядових (календарно-обрядових) пісень, пов’язаних з зимовим сонцестоянням та святкуванням народження нового сонця.
Такі пісні виконувалися гуртом колядників, які ходили по хатах, вітаючи господарів зі святами та бажаючи добробуту, врожаю тощо. За це колядники отримували гостинці.
Яку проблему порушено у творі? Чому ти саме так вважаєш?
У творі порушено проблему трудової міграції українців та розлучення родин через неї.
Мама хлопчика поїхала працювати до Португалії й вже два роки не бачила сина. Це спричиняє сум у хлопчика під час різдвяних свят, адже мати далеко і не може бути поруч.
Я вважаю, що автор звертає увагу саме на цю проблему, адже неодноразово згадує про тугу хлопчика за матір’ю, про сльози під час співу колядки. Також підкреслює відстань до Португалії - “дуже далеко”.
Відшукай на карті світу Португалію. Дізнайся цікаве про цю країну
Португалія - країна на Піренейському півострові в Південно-Західній Європі. Межує з Іспанією. Столиця - Лісабон. Цікаво, що Португалія має найстаріший кордон в Європі - з Іспанією, який не змінювався з 1297 року.
Поміркуй, чому так важливо знати якнайбільше про інші країни світу
На мою думку, важливо знати якомога більше про різні країни, адже це допомагає краще зрозуміти світ та людей. Ми можемо дізнатися про культуру, традиції, особливості менталітету інших народів. А ще ці знання сприяють взаємоповазі та толерантності між людьми різних країн. Отже, чим більше ми знаємо одне про одного - тим краще можемо порозумітися.
Поміркуй, чому автор не дає Маленькому Хлопчикові конкретного імені. Такі діти, як Хлопчик, поодинокі чи їх багато?
На мою думку, автор навмисно не дає Маленькому Хлопчикові імені, щоб підкреслити узагальнений, символічний образ дитини, розлученої з батьками через трудову міграцію. Це не конкретна дитина, а уособлення цілої низки таких дітей в Україні.
На жаль, подібних дітей, які залишаються на піклування бабусь і дідусів, поки батьки заробляють гроші за кордоном, дуже багато. Масова трудова міграція українців спричинила справжню проблему “сиріт при живих батьках”, коли діти роками не бачать рідних.
Отже, не ім’я, а узагальнений образ “Маленького Хлопчика” дозволяє авторові акцентувати масштабність явища, коли через вимушений заробіток мільйони батьків не можуть бути поряд зі своїми синами та доньками. Ця проблема стосується не окремих дітей, а цілого покоління.
Які слова підтверджують думку, що Хлопчик має розвинену уяву?
Отож Маленький Хлопчик має розвинену уяву, про що свідчать такі моменти:
- Він уявляє себе пастушком у вертепі, детально описує свій одяг і атрибути для цієї ролі.
- Аналізує значення слів колядки, замислюється над їх походженням та смислом (“трохи дивні ці слова”).
- Ставить запитання щодо поведінки ангелів у різдвяній історії, міркує, чому вони мали б “радісно, без страху провістити про це диво”.
Чи доводилося тобі міркувати над походженням слів пісень, казок?
Так, іноді я теж замислююсь над значенням окремих слів чи висловів з пісень, казок. Це допомагає краще зрозуміти їхній глибинний смисл.
Що означає бути окриленим? Коли окрилений / окрилена ти?
Бути окриленим означає відчувати неймовірний душевний підйом, натхнення, захоплення. Я відчуваю себе окриленою, коли творю щось нове, реалізовую цікаві задуми. Також коли подорожую або вивчаю щось цікаве. Всяке захоплення “окрилює” мене.
Спробуй відгадати, слова якого письменника процитовані у творі
У творі процитовані слова Тараса Шевченка з його вірша “Заповіт”.
Ось ці рядки: “У Вашій хаті — своя правда, І сила, І воля”.
Визнач, із якого твору взято виокремлені слова.
Цитовані у творі слова взято з поеми Тараса Шевченка “Заповіт”, одного з найвідоміших творів поета.
Як ти вважаєш, чи лише про матеріальні крила йдеться у цьому уривку?
На мою думку, в цьому уривку йдеться не лише про матеріальні крила для костюма янгола.
Метафорично крила символізують польот фантазії, уяви та натхнення. Адже хлопчик дуже переймається своєю роллю в вертепі, він “окрилений” цією подією. Віра в диво робить його щасливим.
Отже, крила тут - це ще й образ дитячої мрії, захоплення, радості від участі у різдвяній виставі.
Хто є учасником / учасницею вертепу?
Учасниками вертепу є актори, що виконують ролі біблійних персонажів, царів, ангелів, пастушків, тварин. Також є музиканти та співаки.
Яку роль у вертепі хотів / хотіла б виконувати ти?
Я б із задоволенням зіграла в вертепі янгола або пастушку - подобаються ці образи з їхньою поетичністю та символічністю.
Пригадай колядку «Нова радість стала». Згадай, про яку приємну новину в ній оспівується?
Колядка “Нова радість стала” розповідає про радісну новину - народження Ісуса Христа. У ній оспівується ця подія та вітаються з Різдвом усі християни.
Відтвори настрої загадковості й дива інтонаційно. Чи легко це. Чому?
Доволі складно передати настрої загадковості та дива лише інтонацією. Адже треба підібрати відповідну лексику, використати паузи, наголоси. А ще допомагають жести, міміка, погляд. Це потребує чималої акторської майстерності.
Що тобі відомо про Діву Марію?
Діва Марія в християнстві - мати Ісуса Христа. Вона вважається взірцем материнства, чистоти, скромності і побожності.
Чому маму автор порівнює із Дівою Марією?
Маму хлопчика автор порівнює з Дівою Марією, очевидно тому, що вона для нього уособлення ідеальної, ніжної і турботливої матері. Навіть уві сні вона посміхнулася синові.
Поміркуй, чому саме Йосифом звати батька Хлопчика? Чи це біблійне ім’я?
Йосиф - це біблійне ім’я чоловіка Діви Марії та прийомного батька Ісуса. Очевидно, автор дав таке ім’я татові хлопчика, аби підкреслити паралелі зі святим сімейством.
Реальним чи вигаданим, на твою думку, є епізод зустрічі зі справжнім Ангелом? Чому?
На мою думку, епізод зустрічі зі справжнім Ангелом є вигаданим, але дуже поетичним. Це своєрідний різдвяний сон чи фантазія хлопчика про диво - можливість побачити рідних у цю чарівну ніч. Так автор передає тугу дитини за батьками та віру в добро і чудеса.
Чи справді перед Хлопчиком був ангел? Чому ти так вважаєш?
На мою думку, перед Хлопчиком був не справжній ангел, а його уява, фантазія. Це підтверджує кінцівка твору.
Ось декілька аргументів на користь того, що епізод із “ангелом” був вигаданий:
- Нереальність описаних подій. Раптове перенесення до Португалії і назад за лічені хвилини видається фантастичним.
- Бабуся в кінці називає хлопчикового проводиря Ромком, а не ангелом. Отже, насправді то був звичайний хлопець.
- Сам хлопчик раптово засинає в кінці, немов прокидається після чарівного сну.
- Автор вдається до прийомів казки - дива, фантастики. Це теж вказує на умовність епізоду.
Отже, на мою думку, зустріч хлопчика з ангелом була лише його фантазією та виявом віри в різдвяне диво. Але ця вигадка принесла йому радість і надію.
Розглянь зображення різдвяного ангела. Чому його зображують у польоті? Про яку новину він сповіщає?
Різдвяний ангел летить над містом, сповіщаючи про народження Ісуса Христа.
Символіка:
- Політ: небесний характер, швидкість, терміновість, радість, тріумф.
- Білий колір: чистота, невинність.
3. Спробуй визначити реальне й фантастичне в образі Маленького Хлопчика. Заповни в зошиті таблицю «Реальне і фантастичне у творі».
Реальне | Фантастичне |
---|---|
хлопчик живе з бабусею, бо батьки поїхали працювати за кордон; він грає в вертепі; переживає тугу за батьками. | раптова поява ангела, який виглядає як Ромко; польоти; миттєве перенесення до Португалії і назад; здатність ангела показати хлопчикові батьків |
4. Чи віриш ти в ангела-охоронця? Що тобі відомо про нього? Яка роль ангела-охоронця, на твою думку, у житті людини? Намалюй ілюстрацію про те, яким ти уявляєш ангела-охоронця
Так, я вірю в ангела-охоронця - він оберігає людину, допомагає у скруті, надихає на добрі справи. Уявляю його з крилами, у білосніжному вбранні, з мудрим і добрим обличчям. Він завжди поруч, хоча його не видно.
5. Пригадай, який твір називають оповіданням. За потреби звернися до словника літературознавчих термінів наприкінці підручника.
Оповідання - невеликий за обсягом прозовий художній твір про одну чи кілька подій з небагатьма дійовими особами.
6. У творі є багато подробиць, що мають важливе значення. Відшукай елементи опису Хлопчика
Ось кілька важливих деталей, які характеризують Хлопчика в оповіданні:
- Він дуже хотів ходити з Вертепом, особливо цього року. Це було його мрією.
- У нього був гуцульський кептарик, висока палиця-кривулька, навіть пляжний солом’яний капелюшок - все приготоване для ролі пастушка у Вертепі.
- Він уважно вивчив слова колядки “Бог ся рождає”, намагався співати її правильно.
- Його маму звали Марією, як і Матір Ісуса. Це викликало в нього сльози під час співу.
- Він був розчарований, коли йому дали роль не пастушка, а Ангола. Але потім зрадів.
- Він старанно готувався до ролі, вивчав жести і міміку.
- Йому було шкода, що батьки не побачать його виступ.
7. У казці автор не вказує назви містечка / села, де відбуваються події. Так само у творі відсутні імена деяких персонажів. Поміркуй чому
На мою думку, автор навмисно не вказує конкретні назви містечка та імена деяких персонажів, щоб надати оповіданню узагальненого характеру.
Ось кілька можливих причин:
- Щоб показати, що подібна ситуація могла трапитися в будь-якому містечку України. Адже багато людей вимушені їхати на заробітки за кордон.
- Щоб зосередити увагу саме на переживаннях хлопчика, а не на конкретних деталях. Головне тут - емоції та внутрішній світ героя.
- Щоб уникнути зайвої конкретики та надати оповіданню більш узагальненого філософського звучання.
- Щоб читач міг легше асоціювати себе з головним героєм, не прив’язуючись до певного місця чи імені.
8. Автор зосереджує увагу на внутрішньому світі хлопчика, його почуттях, емоціях, мріях. Розповідь побудована на контрасті: атмосфера різдвяної урочистості, святковості (сцени репетиції вертепного дійства, приготування костюма Ангела тощо) протиставляється сумним спогадам дитини про батьків, які змушені зустрічати Різдво далеко від сина. Відшукай і зачитай цитату, яка це підтверджує
Ось цитата, яка показує контраст святкової атмосфери і сумних спогадів хлопчика:
“Коли Маленький Хлопчик співав про Марію, то спазми душили йому горло — і спів на якусь мить переривався. Інколи скочувалася тепла слізка — і її треба було непомітно від колядників обтерти рукавичкою. Бо так само, Марією, називалася Мамуся Маленького Хлопчика, яка тепер дуже далеко від нього — десь аж у Португалії, у Лісабоні, працює служницею у старої пані.”
9. Доведи словами з тексту, що Малий з нетерпінням чекає телефонних дзвінків від батька з матір’ю, мріє швидше зустрітися з ними
Ось цитати з тексту, що доводять нетерпляче очікування хлопчиком дзвінків від батьків:
“Тут озвався телефон — дзвінки були міжміські — і вони обоє кинулися до слухавки. Так-так, це була Мамуся з Португалії.”
“І раптом видиво за вікном: два Ангели, великий і малий. Серце йому солодко защеміло: малий був дуже подібний на його сина, тільки трішки старший.”
10. Із якими подіями пов’язана згадка хлопчика про Великого Поета — Тараса Шевченка?
Згадка про Шевченка пов’язана з відкриттям пам’ятника поетові в містечку, де жив хлопчик. Це була радісна подія для мешканців, які сподівалися на краще життя.
11. Різдво — це свято. Не дивно, що в такий час із головним персонажем твору трапляється диво, здійснюється його бажання. Яким було найзаповітніше бажання хлопчика?
Найзаповітнішим бажанням хлопчика було побачити своїх батьків, які працювали далеко від нього в Португалії.
12. Визнач тему та ідею твору
Тема: туга хлопчика за батьками, які змушені заробляти на життя за кордоном.
Ідея: незважаючи на розлуку, сімейні зв’язки та любов зберігаються.
13. Пригадай, що називають кульмінацією. Визнач кульмінацію твору
Кульмінація - найбільш напружений, емоційно насичений момент твору.
Кульмінацією твору є епізод, коли Ангел допомагає хлопчикові потрапити до Португалії і побачити батьків. Це найбільш зворушливий та емоційний момент оповідання.
14. Склади цитатний план казки. Для цього визнач основні епізоди, але запиши їх не своїми словами, а найбільш влучною цитатою
- “Маленький Хлопчик дуже хотів ходити з Вертепом. Особливо цього року, бо минулого він іще зі своїми приятелями колядував — колядка була звичайна, всім відома, “Бог ся рождає""
- “Звичайно, посеред дійства Янголя щасливо усміхалося, весело реготало на жарти Цигана чи Жида, на зовсім глупі витівки Чорта”
- “От тільки проблема з крильми. - Я попрошу хресного, — сказала Бабуся, — він щось придумає.”
- “Тут озвався телефон — дзвінки були міжміські — і вони обоє кинулися до слухавки. Так-так, це була Мамуся з Португалії.”
- “Нарешті, — проказала Бабуся, відчиняючи двері. — Дякую тобі, Ромку, що привів малого. - Хіба то Ромко? — як стояв, так і упав на ліжко Маленький Хлопчик.”
15. Поділи текст твору на частини, дай кожній із них назву. Яку з частин можна назвати кульмінаційною?
- Підготовка до вертепу (Мрії хлопчика про участь у вертепі)
- Репетиція вертепу (Підготовка костюмів, репетиції)
- Різдвяний вечір (Святкування вдома та телефонна розмова з мамою)
- Виступ вертепу (Виступ перед глядачами)
- Здійснення мрії (Подорож до батьків з Ангелом)
Кульмінаційною є 5 частина - “Здійснення мрії”.
16. У творі багато діалектних слів. Уклади словничок діалектизмів. Можливо, якісь із них уживають у краї, де ти зараз проживаєш?
Вертеп - пересувний ляльковий театр
Кептарик - невелика шапочка
Кривулька - крива палиця
Отрочатко - маленька дитина
Днесь - сьогодні
Порай - доглядай, піклуйся
Валансуватися - їхати, їздити