Skip to content

Ігор Жук "Пісня Йосипа", "Гетсиманський сад" - Калинич

Posted on:18 червня 2025 р.

1. Про якого біблійного героя згадує Ігор Жук у рядках, винесених в епіграф?

У рядках згадується Авель — біблійний герой, який став жертвою першого вбивства на землі.

Чи відома вам історія про Каїна й Авеля?

Історія Каїна й Авеля описана у Біблії. Каїн і Авель були синами Адама і Єви. Авель був пастухом, а Каїн — землеробом. Коли брати приносили жертви Богові, Бог прийняв жертву Авеля, а жертву Каїна — ні. Через заздрість і образу Каїн убив свого брата Авеля.

Із якими сучасними подіями вона перегукується?

Ця історія перегукується із сучасними конфліктами, коли сильніша чи агресивна сторона нападає на слабшу, часто через заздрість, ворожнечу або бажання влади. Це може стосуватися воєн, політичних переслідувань, соціальної несправедливості, коли “темна сила” намагається знищити “світлу”.

3. Чи відповідає заголовок змісту твору? Відповідь обґрунтуйте. Чи можливі інші варіанти заголовка. Які саме?

Заголовок «Пісня Йосипа» повністю відповідає змісту твору, оскільки вірш написаний від імені Йосипа — земного батька Ісуса Христа. У творі передано його думки, почуття, сни та спогади про Сина. Можливі інші варіанти заголовка: «Сон Йосипа», «Батьківська молитва», «Розмова з Марією», «Спогади теслі».

4. Образним переспівом якої біблійної історії є поезія Ігоря Жука?

Поезія є образним переспівом біблійної історії про Святе сімейство — Марію, Йосипа та Ісуса Христа, зокрема про батьківські почуття Йосипа до Ісуса.

5. Про події якої частини Біблії згадано у вірші «Пісня Йосипа»?

У вірші згадано про події Нового Заповіту

6. Які саме події із життя Ісуса Христа описані? Проілюструйте їх словесно або за допомогою інших засобів.

7. Хто ліричний герой цього вірша? Чому ви так вважаєте?

Ліричний герой — Йосип, земний батько Ісуса. Це видно з тексту, бо саме він звертається до Марії, ділиться своїми снами, почуттями, згадує про свою професію теслі та про сина, який був із ним у сні.

8. Про яку фреску згадано у творі?

У творі йдеться про фреску в райській церкві, на якій зображено Марію з маленьким Ісусом: «І в ній — твій портрет із маленьким Ісусом… Так дивно!». Це уявна, ідеальна картина, яку Йосип бачить уві сні.

9. Чи доречним є мотив сну в цій поезії? Відповідь обґрунтуйте.

Мотив сну доречний, бо дозволяє автору передати почуття Йосипа після смерті та воскресіння Ісуса, показати його роздуми, спогади й біль. Сон дає змогу поєднати реальність і уяву, минуле і майбутнє, а також створити особливу емоційну атмосферу.

10. Пригадайте правило, за яким слова Син, Бог, Його, Тобі усередині речення пишемо з великої літери.

Слова Син, Бог, Його, Тобі пишуться з великої літери, якщо стосуються Бога, Ісуса Христа або звернення до них, щоб підкреслити повагу й особливий статус.

11. До кого у вірші звертається ліричний герой? Чи єдиний це співрозмовник? Чому?

Ліричний герой звертається до Марії, своєї дружини. Основний співрозмовник — Марія, але у вірші також є звернення до Бога та Ісуса, тому співрозмовників кілька.

12. Яка проблематика цієї поезії?

Проблематика вірша — це страждання, самопожертва, материнський біль, вибір між людським і божественним, відповідальність за місію, яку несе Христос, і його каяття перед матір’ю.

13. Які образи-символи ви зауважили в тексті вірша?

У вірші є такі образи-символи:

14. Які художні особливості вірша Ігоря Жука?

15. Хто ліричний герой поезії «Гетсиманський сад. Відповідь Сина»? До кого він звертається?

Ліричний герой — Ісус Христос. Він звертається до своєї матері, Марії.

16. Наведіть цитати, у яких висловлено каяття ліричного героя.

17. У чому виявляється непослух Ісуса Христа перед Матір’ю Дівою Марією? Чим його можна виправдати? Як це пояснюють на глобальному рівні?

Непослух Ісуса Христа перед Матір’ю Марією полягає в тому, що Він обирає виконати свою божественну місію, навіть якщо це приносить біль і страждання Його матері. Він не обирає спокійне людське життя, а йде шляхом жертовності, хоча міг би «жити, як всі», бути теслею чи лікарем. Його непослух виправдовується вищою метою — порятунком людства, виконанням волі Бога. На глобальному рівні це пояснюють як вибір між особистим щастям і служінням іншим, коли людина жертвує собою заради добра більшості. Це символічний акт самопожертви заради спасіння світу.

18. Поясніть порівняння, ужите в рядках: «Мамо, жарино болю / В попелі душ людських!» та «Мамо, плакуча вербо». Чи доречні вони?

Обидва порівняння доречні, бо вони емоційно й образно передають глибину материнського болю й співчуття, роблять образ Марії близьким і зрозумілим.

19. Розгляньте репродукцію картини Ель Греко «Гетсиманський сад». Чи можна говорити про перегук із віршем Ігоря Жука «Гетсиманський сад. Відповідь Сина»? Чому?

Так, можна говорити про перегук. На картині Ель Греко зображено момент молитви Ісуса в Гетсиманському саду, його самотність, внутрішній біль і передчуття страждань. У вірші Ігоря Жука теж розкривається внутрішній конфлікт Ісуса, його діалог із Матір’ю, тема жертовності й болю. Обидва твори зосереджені на переживаннях Ісуса напередодні страти, його виборі та стражданнях, а також на темі материнської любові й болю.

20. Чи можна життєвий і творчий шлях Ігоря Жука схарактеризувати цитатою відомого польського математика Хуго Штейнхауса «Я фізик і маю право на збереження енергії»? Відповідь аргументуйте.

Ні, ця цитата зовсім не характеризує життєвий і творчий шлях Ігоря Жука. Хоча він і фізик-теоретик, він, навпаки, не «зберігає енергію», а щедро витрачає її на безліч справ: він поет, бард, драматург, художник і дизайнер. Крім того, разом із дружиною Ірен Роздобудько він є активним волонтером. Його життя — це приклад того, як одна людина може поєднувати науку, мистецтво та громадську діяльність, що вимагає величезних затрат енергії, а не її збереження.

21. Із якою енергією можна порівняти надбання письменника-барда?

Надбання письменника-барда можна порівняти з духовною або творчою енергією. Його пісні та вірші, створюють цілий «космос». Це енергія, що здатна надихати, викликати сильні емоції, змушувати замислюватися і підтримувати морально, що особливо важливо, враховуючи його волонтерську діяльність.

22. Напишіть есе на тему «Моральний вибір людини — це складно, але надзвичайно важливо», опираючись на біблійні історії.

Щодня ми постаємо перед вибором: сказати правду чи збрехати, допомогти чи пройти повз. Але існують моменти, коли вибір стає набагато складнішим і визначає не лише нашу долю, а й долю інших. Біблійні історії показують, наскільки важким, але важливим є моральний вибір.

Перший такий вибір ми бачимо в історії про Каїна та Авеля. Каїн, охоплений заздрістю, обрав жахливий шлях — убивство брата. Цей вибір став початком ланцюга зла і страждань, показавши, як одна неправильна дія може мати катастрофічні наслідки. Він не зміг подолати свою темну сторону, і його вибір став вічним нагадуванням про руйнівну силу гріха.

Зовсім інший приклад бачимо у вірші Ігоря Жука «Гетсиманський сад. Відповідь Сина». Ісус стоїть перед найважчим вибором у своєму житті: обрати спокійне земне існування або піти на мученицьку смерть заради спасіння людства. Він міг би бути теслею, лікарем, «жити собі, як всі». Його людська природа вагалася, він просив Бога, щоб ця «чаша» його оминула. Але його божественна суть зробила вибір на користь самопожертви. Цей вибір приніс неймовірний біль його Матері Марії та йому самому, але саме він подарував людям надію.

Отже, моральний вибір — це завжди боротьба всередині нас. Історії з Біблії вчать, що, хоча правильний шлях часто є найважчим і вимагає жертв, саме він веде до світла і добра.

23. Виконайте творчу роботу. Намалюйте ілюстрацію до поезії «Гетсиманський сад. Відповідь Сина» або створіть колаж…

Намалюйте ілюстрацію до поезії Гетсиманський сад. Відповідь Сина

Можна зобразити Ісуса в Гетсиманському саду серед оливкових дерев, він дивиться на небо, де в зоряному сяйві видніється образ Марії. Його постать виражає і біль, і рішучість. У його руці може бути не теслярський інструмент, а терновий вінок, що символізує його вибір. Навколо можна зобразити плакучу вербу як символ материнської скорботи, про яку йдеться у вірші.

24. Перейдіть за покликанням чи QR-кодом, що на с. 66, і прослухайте інтерв’ю з Ігорем Жуком «Бог нас вчив: “не убий”…»… Яке враження справило на вас інтерв’ю і пісні, що є в ньому?

Інтерв’ю та пісні Ігоря Жука справили сильне враження. Зрозуміло, що автор глибоко переживає події в країні, особливо війну. Він говорить про те, як такі серйозні випробування впливають на творчість і на людей загалом. Цікаво, що він використовує біблійні мотиви, щоб пояснити складні речі. Інтерв’ю змушує задуматися про важливі теми, про біль, але й про надію, яку він, наприклад, бачить у майбутньому українського кіно. Відчувається, що для нього мистецтво — це спосіб осмислити життя і підтримати інших.