Skip to content

§1. Художній твір як явище мистецтва - Авраменко

Posted on:20 лютого 2024 р. at 00:00

1. Художній твір як явище мистецтва

Чим відрізняється світлина від картини, а опис історичних подій у підручнику історії від опису тих самих подій у художньому літературному творі? Передусім способом зображення, адже як у картині, так і в художньому літературному творі основну роль відіграють творча уява й фантазія митця, а фотографія і підручник — це, по суті, відображення нашої дійсності, ніби її копія. Розгляньте різні зображення хліба та виконайте завдання.

Мистецький твір має зміст (сюжет, тема або мотив, проблематика, образи) і художню форму (спосіб розкриття змісту твору, який виявляється насамперед у його будові, у мовно-виражальних засобах).

Мистецтво — це творче відображення дійсності в художніх образах. Справді, письменники або письменниці не копіюють дійсність, а, осмисливши й доповнивши її за допомогою творчої уяви, словесно відображають у художніх образах. До речі, саме художній образ як специфічна форма відображення дійсності є спільним для всіх видів мистецтва.

А. Визначте, яке із зображень є світлиною, яке — художнім фото, а яке картиною? Аргументуйте свій вибір

  1. Картина:

Картина, написана Валентиною Баранюк. Вона використовує олійні фарби для створення стилізованого зображення хліба, яке відрізняється від реалістичного зображення на фотографіях.

  1. Художнє фото:

Друге зображення також зображує три буханці хліба, але воно має більш виразний художній стиль. Фотограф використовує композицію, освітлення та інші техніки для створення естетично приємного та емоційного зображення.

  1. Світлина:

На зображенні зображено хліб на дерев’яному столі. Зображення чітке, з високим рівнем деталізації, що свідчить про його фотографічну природу.

Б. Як ви розумієте назву картини Валентини Баранюк «Повернення до джерел»?

Назва картини Валентини Баранюк «Повернення до джерел» може мати кілька тлумачень:

  1. Повернення до традицій. Хліб - це символ їжі, життя та родючості. Зображення хліба може символізувати повернення до традиційних цінностей, таких як сім’я, спільнота та гостинність.

  2. Повернення до природи. Хліб виготовляється з зерна, яке вирощується в землі. Зображення хліба може символізувати повернення до природи та зв’язок людини з землею.

  3. Повернення до себе. Хліб - це основа людського раціону протягом тисячоліть. Зображення хліба може символізувати повернення до себе, до своїх коренів та до своєї ідентичності.

В. Доберіть назву до художнього фото.

Ось кілька варіантів назви до художнього фото:

Прочитайте тексти та виконайте завдання.

А. Який із цих текстів є твором мистецтва? Аргументуйте свій вибір

Твором мистецтва з наведених текстів є вірш Івана Драча “Етюд про хліб”. Адже це поетичний твір, у якому автор творчо та образно змальовує процес випікання хліба. На відміну від рецепта, де просто наводиться послідовність дій, у вірші присутнє художнє осмислення реальності.

Б. Визначте в ньому художні образи

У вірші присутні такі художні образи:

В. Які емоції переповнюють ліричного героя?

Ліричного героя переповнюють позитивні емоції - захоплення процесом випікання хліба, шанобливе ставлення до хліба як до чогось дуже цінного і важливого, радість від споглядання гарячого ароматного хліба на столі.

2. Функції мистецтва

У давнину мистецтво було пов’язане з процесом праці: пісні й танці тих часів полегшували людям роботу. Потім воно відокремилося від їхньої виробничої діяльності, тобто пісні, танці, музика й живопис почали задовольняти лише естетичні потреби. Отже, виникли різні види мистецтва, кожний із яких своєрідно відображав життя та забезпечував різноманітні естетичні потреби людей. Окрім декоративно-ужиткового мистецтва (художнього оздоблення предметів повсякденного користування) та архітектури, розвинулися художня література, живопис і графіка, скульптура, музика й хореографія, театр і кіно. Які ж функції відіграє мистецтво в житті людини? По-перше, під час читання художнього твору ви дістаєте позитивні емоції. Мистецький твір прищеплює естетичний смак.

По-друге, твори із цікавим сюжетом (пригадайте хоча б пригоди героїв повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9») підказують, як треба повестися в подібній ситуації, тобто допомагають краще розуміти себе і людей, які нас оточують. По-третє, художні твори мають виховне значення. Освічені люди в якихось життєвих ситуаціях цитують рядки з різних художніх творів. Саме в байках і притчах як сюжет, так і повчальна частина (мораль) викривають ті негативні риси людини й недоліки в суспільстві, з якими треба боротися. Тож у читача/читачки під впливом літературних творів формуються такі ціннісні орієнтири, як доброта, милосердя, співчуття та ін., які змінюють його (її) на краще. Однією з важливих функцій літературного твору є розширення кругозору читацької аудиторії: з книжок ми дізнаємося багато нового про людину та світ, про історію і культуру тощо. Відомий український літературний критик Михайло Осадчий так казав про роль мистецтва, зокрема про письменників: «Без них (справжніх письменників) нам було б сумно жити, нецікаво, світ знебарвів би, утратив би для нас сенс свого існування, ми, напевно, не вміли б любити, якби не письменники…»

3. Основні літературознавчі поняття

Глибшому сприйманню художнього твору допомагає розуміння таких основних літературознавчих понять: літературний рід і жанр, тема, мотив, ідея, композиція твору. їх ви вивчали в попередніх класах. Згадати літературні роди й жанри допоможе таблиця, що розміщена на форзаці цієї книжки. Визначення решти перелічених понять знайдете в словнику літературознавчих термінів (с. 235 ). Нагадаємо, що ліричні твори не мають сюжету, у них увага зосереджується не на подіях, а на почуттях і переживаннях ліричного героя/героїні. Будову ліричного твору визначаємо за тим, як розгортаються почуття, переживання й думки.

4. Завдання

1. Мистецькому твору властиві

В творча уява та фантазія автора

Пояснення: У мистецькому творі велику роль відіграють творча уява та фантазія митця. Водночас точні дані, терміни, точність і відсутність емоцій для нього не є характерними.

2. Художня література як вид мистецтва найтісніше пов’язана

А театром

Пояснення: Художня література пов’язана насамперед з театром, оскільки багато літературних творів можуть ставати основою для театральних постановок.

3. Визначте жанр кожного літературного твору

1 «Тиша морська» Лесі УкраїнкиБ лірика
2 «Євшан-зілля» Миколи ВороногоГ ліро-епос
3 «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку No 9»А епос

4. Який вид мистецтва вам найбільше до вподоби? Обґрунтуйте свій вибір

Мій улюблений вид мистецтва - література. Вона дозволяє зануритися у світ фантазії, переживати пригоди разом з героями, отримувати естетичне задоволення від мови.

5. Передайте інформацію таблиці «Літературні роди та жанри» (див. форзац) своїми словами, доповніть її прикладами творів, які вивчали на уроках української або зарубіжної літератури в 5-му або 6-му класі

Епос розказує про події та вчинки героїв.

Лірика виражає почуття та думки автора.

Драма зображує події через дії та монологи персонажів.

Ліро-епічні жанри поєднують ознаки епосу та лірики.

6. Назвіть функції художньої літератури як виду мистецтва. Доберіть до кожної з них по одному прикладу з раніше прочитаних творів

7. Створіть асоціативну «хмару» до художнього твору як явища мистецтва (доберіть слова-асоціації, характерні ознаки).

Хмара слів до художнього твору: образність, уява, фантазія, емоції, лірика, епос, сюжет, герої, метафори, рима, вірші, проза.

8. Складіть літературний паспорт до вірша І. Драча «Етюд про хліб»

Автор, назва твору: Іван Драч, “Етюд про хліб”

Літературний рід: лірика

Жанр твору: ліричний вірш

Провідний мотив: захоплення процесом випікання хліба, усвідомлення його цінності

Художні засоби: епітети (“мініатюрна зоряна ніч”, “сонце пахуче”), метафора (порівняння процесу випікання з “мініатюрною зоряною ніччю”), уособлення (хліб “видме груди”, “розіграється апетит”)

9. Візьміть участь у дискусії на тему «Якими повинні бути сучасні читачі/читачки?»

Ось кілька тез для участі у дискусії:

На мою думку, сучасні читачі повинні бути:

  1. Критичними. Вміти аналізувати та оцінювати прочитане, не сприймати все на віру. Формувати власну думку.
  2. Ерудованими. Читати твори не лише художньої літератури, а й науково-популярні та публіцистичні, щоб розширювати світогляд.
  3. Толерантними. З повагою ставитися до думок інших, зокрема авторів. Вміти вести аргументовану дискусію.
  4. Технологічними. Використовувати сучасні гаджети й цифрові бібліотеки для читання електронних книжок.
  5. Патріотичними. Цікавитися і знати літературу рідної країни, культурні традиції.

10. Домашнє завдання. Підготуйте усний опис картини О. Богомазова «Портрет дівчинки, яка читає книжку» (5-7 речень).

Це портрет дівчинки, яка зосереджено читає книжку. Художник використав яскраві й теплі кольори, такі як жовтий, оранжевий, червоний, зелений і синій. Вони створюють радісний і затишний настрій, а також підкреслюють енергію й емоції дівчинки.

Картина відображає любов дівчинки до читання і її уяву, яка розкривається через кольори й форми. Художник показує, що книжки можуть бути джерелом радості, натхнення і знань.