Skip to content

Василь Симоненко. Гей, нові Колумби й Магеллани… - Заболотний

Posted on:23 серпня 2024 р. at 00:00

1. У поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…» затишну частину океану названо

А бухтою спокою

2. Оберіть свійського птаха, якого згадано у вірші.

Півень. Це видно з рядка: “Півень землю всю не розгребе!”

3. Зачитайте рядки вірша, які вам сподобалися найбільше. Поясніть свій вибір.

“Хто сказав, що все уже відкрито?

Нащо ж ми народжені тоді?”Ці рядки вражають своєю філософською глибиною та закликом до активного життя. Вони спонукають читача замислитися над сенсом власного існування та прагнути до нових відкриттів і досягнень.

Також дуже потужно звучать рядки:“Україно! Доки жити буду, Доти відкриватиму тебе.”

Вони виражають глибоку любов автора до своєї Батьківщини та його прагнення постійно пізнавати її. Ці рядки підкреслюють патріотичний мотив вірша та ідею невичерпності духовних багатств рідної землі.

4. До кого звертається ліричний герой на початку поезії? Кого й чому називає Колумбами та Магелланами? Що ви знаєте про цих мореплавців?

На початку поезії ліричний герой звертається до молоді, називаючи їх “новими Колумбами й Магелланами”. Він порівнює молодих людей з цими відомими мореплавцями, щоб підкреслити їхній потенціал до великих відкриттів та досягнень.

Христофор Колумб - іспанський мореплавець, який відкрив Америку для європейців. Фернан Магеллан - португальський мореплавець, який здійснив першу навколосвітню подорож. Обидва символізують дух першовідкривачів та сміливих дослідників.

5. Поясніть, що зображено на схемі. Чим співзвучна вона з поезією В. Симоненка? Символами чого є океани й вітрильник, а чого – корито й бухта спокою?

Схема відображає основні образи та ідеї вірша:

Ця схема співзвучна з поезією Симоненка, оскільки він протиставляє активне, сповнене пошуків життя (“напнемо вітрила наших мрій”) пасивному існуванню (“як нам помістити у корито наші сподівання молоді?”).

6. Який шлях для себе обрав ліричний герой? Чи схвалюєте ви його вибір? Поясніть свою відповідь.

Ліричний герой обрав для себе шлях активного пізнання, постійного пошуку та відкриттів. Це видно з рядків:

“Мріяти й шукати, доки жити,

Шкварити байдужість на вогні!..""Україно! Доки жити буду,

Доти відкриватиму тебе.”Такий вибір заслуговує на схвалення, оскільки він спрямований на розвиток особистості, збагачення духовного світу та принесення користі своїй країні. Ліричний герой закликає не боятися труднощів, постійно рухатися вперед, відкривати нове навіть у вже відомому. Це позиція активної, творчої особистості, яка прагне реалізувати свій потенціал на благо суспільства.

7. Знайдіть і зачитайте спонукальні речення. Чи можна їх вважати настановами для юнацтва? З якими із цих настанов ви погоджуєтеся, а з якими – ні?

Спонукальні речення у вірші:

Ці речення можна вважати настановами для юнацтва, оскільки вони закликають до активного життя, пошуку нового, боротьби з пасивністю. Більшість цих настанов є позитивними й надихаючими.

8. Що символізують у поезії іржаві якорі в мулі? Як почуває себе людина з таким якорем? Знайдіть відповідь у вірші.

Іржаві якорі в мулі символізують пасивність, застій, небажання рухатися вперед. Людина з таким “якорем” почувається пригніченою, що видно з рядка “Нидіє на якорі душа!..” Це стан духовного занепаду, протилежний до активного життя, яке оспівує автор.

9. Мікрофон. Як ви розумієте рядки «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»?

Рядки “Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе” можна розуміти як вираження постійного прагнення пізнавати свою Батьківщину, відкривати нові грані її культури, історії, природи. Це свідчення глибокої любові до України та бажання постійно поглиблювати своє розуміння рідної землі.

10. Знайдіть у вірші риторичні запитання. Яка їхня роль у тексті? Яка очевидна відповідь на кожне з них?

Риторичні запитання у вірші:

Їхня роль - спонукати читача до роздумів, підкреслити важливість постійного пошуку та саморозвитку. Очевидні відповіді:

Ці запитання підкреслюють основну ідею вірша про важливість активної життєвої позиції та постійного прагнення до нових відкриттів.

11. Доберіть синоніми до слова жага. Як цей іменник пов’язаний з основним мотивом твору?

Синоніми до слова “жага”:

Цей іменник пов’язаний з основним мотивом твору, оскільки виражає сильне прагнення до пізнання, відкриттів, що є центральною ідеєю вірша.

12. Попрацюйте в парах. Хтось із вас має знайти в поезії два епітети, а хтось – дві метафори (на вибір). Перевірте одне в одного правильність виконання.

Епітети у вірші:

Метафори:

13. Визначте віршовий розмір поезії.

Віршовий розмір поезії - хорей.

14. Що таке, на вашу думку, духовність і бездуховність? Поясніть, до чого спонукає ліричний герой такими словами: «В океані рідного народу відкривай духовні острови…».

Духовність - це здатність людини до морального самовдосконалення, пошуку вищих цінностей і сенсу життя. Бездуховність - відсутність прагнення до вищих ідеалів, моральна деградація.

Словами “В океані рідного народу відкривай духовні острови” ліричний герой спонукає до пошуку і розвитку духовних цінностей свого народу. Він закликає не бути пасивним, а активно досліджувати культурну спадщину, традиції, мораль свого народу, відкриваючи для себе нові грані духовності.

15. Поміркуйте над запитаннями одного з варіантів. Варіант А. Чи любите ви мріяти? Якщо так, то про що саме? Від чого, на вашу думку, залежить здійснення мрій? Лише від попутного вітру? Чи, можливо, для цього потрібно напнути «вітрила мрій»? Варіант Б. Чи любите ви пізнавати щось нове, незвідане? Чому, на думку ліричного героя, не потрібно боятися «відкривати вже відкрите»?

Варіант А:

Мріяти - це важлива частина людського життя. Мрії дають нам натхнення та мотивацію рухатися вперед. Здійснення мрій залежить не лише від сприятливих обставин (“попутного вітру”), але й від наших власних зусиль та наполегливості. “Напнути вітрила мрій” означає активно діяти для досягнення своїх цілей, а не пасивно чекати на удачу. Це метафора, яка закликає нас бути ініціативними у втіленні наших прагнень.

Варіант Б:

Пізнання нового - це захоплюючий процес, який збагачує наш досвід та розширює світогляд. Ліричний герой заохочує не боятися “відкривати вже відкрите”, тому що:

  1. Кожна людина сприймає світ по-своєму, тож навіть відомі речі можна побачити в новому світлі.
  2. Процес відкриття важливий сам по собі, він розвиває допитливість та критичне мислення.
  3. Повторне відкриття може призвести до нових висновків або застосувань.
  4. Це формує власний досвід та розуміння, а не просто прийняття чужих знань.

17. Створіть лепбук за прочитаними творами В. Симоненка.

Для створення лепбука за творами В. Симоненка можна включити такі елементи:

Такий лепбук допоможе систематизувати та візуалізувати інформацію про творчість В. Симоненка.