Софія Мудрагелівна пропонує
Прочитай виразно прислів’я. Якій темі вони присвячені? Свою відповідь обґрунтуй.
Ці прислів’я присвячені темі природи та її явищ.
Перше прислів’я “Поле бачить, а ліс чує” влучно порівнює можливості сприйняття у поля та лісу - поле все бачить навколо, а ліс чує звуки завдяки густоті дерев.
Друге прислів’я “Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає” розповідає про те, як весняне сонце пробуджує до життя усю природу.
Третє прислів’я “І на сонці є плями” вказує, що навіть на видимо ідеальному сонці трапляються недоліки, тобто скрізь бувають недосконалості.
І останнє прислів’я “Весна всім красна” просто констатує, що весна прекрасна для всіх без винятку.
Григорій Сковорода. Ой пташино жовтобока…
Поміркуй над прочитаним
1. Умовно поезію можна поділити на три частини. Добери до кожної з них заголовок і запиши його в робочий зошит
Частина 1 - Звернення до пташки
Частина 2 - Опис природи
Частина 3 - Філософські роздуми
Інший варіант:
- Застереження для пташки;
- Явір;
- Щастя.
2. Якими словами автор виразив основну ідею цього вірша?
А я буду собі тихо
Коротати милий вік,
Так мине мені все лихо
— Щасний буду чоловік.
3. Зверни увагу на епіграф до твору. Як ти розумієш зміст біблійної цитати? Як вірш розкриває її?
Біблійна цитата говорить про те, що Бог противиться гордим людям, а смиренним дає благодать. Цю думку розкриває весь вірш, який закликає до смиренного і простого життя.
4. Визнач ключові слова в кожній із трьох частин вірша. Чому ти вибрав/вибрала саме їх?
Ключові слова:
1 - не клади високо, яструб хоче ухопить, пазури; 2 - явору, вербички, снах, воду З - тихо, вік, щасний.
5. Які картини природи викликають замилування в ліричного героя?
Ліричного героя замилюють картини лужка, моріжка, потічка.
6. Чому автор, змальовуючи чудовий пейзаж, несподівано згадує про яструба?
Тому що яструб символізує небезпеку для тих, хто високо піднімається до неба, тобто людина, що занадто пишається собою стає її «жертвою»
7. З ким Г. Сковорода порівнює «пташину жовтобоку»?
З простою людиною, яка живе тихим і смиренним життям.
8. Як поет поєднує явища природи та людське життя?
Зіставляє образи з природи з людськими якостями й долею.
9. Чому автор згадує про село?
Щоб підкреслити непотрібність амбіцій, пов’язаних зі становищем і походженням.
10. Визнач основний мотив вірша
Основний мотив - заклик до простого і смиренного життя.
11. Яке твоє враження від поезії? Який настрій вона в тебе викликала?
Вірш викликає захоплення мудрістю і глибиною думки. Настрій спокійний і філософський.
12. Які прислів’я, наведені на початку розділу, відповідають поезії «Ой пташино жовтобока…» Г. Сковороди?
На мою думку, це «Весна всім красна.» та «Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.». Вони про природу, яке несе красу і щастя людям.
Домашнє завдання
Випиши в робочий зошит епітети, уособлення, зменшувальні слова з вірша Г. Сковороди «Ой пташино жовтобока…». Яка їх роль у розкритті змісту поезії? Дай усну відповідь.
Епітети: жовтобока, зеленім моріжку, буйні вітри, милий вік
Уособлення: вітри повівають, руки явору ламають
Зменшувальні слова: вербички, потічок
Роль цих художніх засобів полягає в тому, щоб створити яскраві образні картини природи, підкреслити її красу та гармонію. Епітети передають кольори й динаміку природних явищ. Уособлення наділяють сили природи людськими рисами. Зменшувальні слова створюють затишні інтимні образи. Загалом ці засоби допомагають авторові виразити філософську ідею про те, що людині теж варто шукати гармонії з природою і жити простим, смиренним життям, уникаючи небезпек високих амбіцій.