Літературний практикум (сторінка 44-45)
1. Схарактеризуйте зовнішність і характер циклопа (кіклопа) Поліфема. Обґрунтуйте відповідь цитатами.
Поліфем зображений як величезний потворний велетень з одним оком. Зовнішність: «Був він потвора страшна, на людину, що хлібом живиться, зовсім не схожий, скоріше скидавсь на гірську верховину, лісом порослу, яка серед скель височіє самотньо». Характер: дикий, жорстокий, не знає законів: «Дикого велетня, що ні законів, ні правди не знає». Поліфем живе самотньо: «У самотині своїй і ніяких не відав законів». Він безжалісний до гостей: «двох, як щенят, ухопив і з силою ними об землю вдарив, аж мозок їх бризнув і скрізь по землі розіллявся».
2. Як називає себе Одіссей у розмові з циклопом? Який несподіваний комічний ефект це створює в подальшому розвитку подій?
Одіссей називає себе «Ніхто»: «Звусь я Ніхто на ім’я, і Ніким мене батько і мати, й товариші мої, й інші, звичайно, усі називають». Комічний ефект виникає, коли інші циклопи приходять на крики Поліфема: «В відповідь так із печери волав Поліфем премогутній: “Друзі, Ніхто, й не насильством мене він, а підступом губить!”». Циклопи думають, що нікого немає, і відходять: «Що ж, коли сам ти, й ніхто насильства тобі не вчиняє, то чи не Зевс тобі хворість наслав, і поміч тут марна».
3. До яких хитрощів удався Одіссей, аби врятувати себе та своїх товаришів від циклопа?
Одіссей використав декілька хитрощів. Спочатку напоїв Поліфема вином: «Випий, кіклопе, вина, наївшися м’яса людського». Потім засліпив його загостреною палицею: «Кия тоді я у попіл гарячий засунув, щоб знову він розігрівся, як жар… так от і ми, узявши розпечений дрюк, ним свердлили велетню око». Для втечі прив’язав товаришів під черевами баранів: «Всіх я їх нишком позв’язував сплетеним віттям вербовим… я їх по троє зв’язав, – ніс когось під собою середній».
4. Що таке «гомеричний сміх»? Чи можна гомеричним назвати сміх Одіссея над Поліфемом?
«Гомеричний сміх» – це нестримний, гучний регіт, який виник з опису сміху богів. Сміх Одіссея над Поліфемом можна назвати гомеричним: «любе серце моє розсміялось, як обманув я ім’ям його й задумом цим бездоганним». Це тріумфальний сміх переможця над обдуреним ворогом.
5. Подискутуймо! Чи можна, на вашу думку, стверджувати, що в протистоянні Поліфему Одіссей поводився як герой? Обґрунтуйте свою думку.
Одіссей поводився як справжній герой. Він врятував життя своїх товаришів, проявив розум і хитрість проти грубої сили. Герой не лише фізично сильний, а й розумний. Одіссей планував втечу, не панікував у скрутній ситуації та взяв на себе відповідальність за долю супутників.
6. Творчий переказ. Випишіть з перекладу прочитаної частини поеми словосполучення з дієсловами…
Словосполучення: скочив раптово, кинулись врозтіч, вдарив об землю, бризнув мозок, закричав страшно, розляглась луна, вирвав з ока, жбурнув від себе, позбігались звідусіль, відсунув камінь, розставив руки, засунув у попіл, свердлили око, струмила пасока, лопнуло яблуко.
7. Творча лабораторія. Напишіть альтернативний кінець для епізоду з циклопом.
Альтернативний кінець: Одіссей міг би не розкривати свого справжнього імені Поліфему. Тоді циклоп не зміг би прокляти його перед Посейдоном, і подорож додому була б коротшою. Або Одіссей міг би домовитися з Поліфемом мирно, запропонувавши йому вино в обмін на безпечний прохід.
8. Філологічний майстер-клас. Складіть у зошиті метричну схему віршованого розміру поеми – гекзаметра…
Гекзаметр – це шестистопний дактиль із цезурою посередині рядка.
Схема: ─ ∪∪ / ─ ∪∪ / ∪∪ / ─ ∪∪ / ─ ∪∪ / ─ ∪.
Запитання і завдання до прочитаного
1. Перейшовши за посиланням і виконавши онлайн-тести, перевірте, як ви запам’ятали героїв і події поеми «Одіссея».
Щоб побачити відповіді натисніть на завершити тест.
2. Хто такі сирени? Чим вони загрожували морським мандрівникам? Завдяки чому Одіссею вдалося їх перехитрити?
Сирени — це міфічні істоти, які чарували мореплавців своїм співом. Їхній спів був настільки прекрасним і магічним, що кожен, хто його чув, втрачав волю і прагнув наблизитися до сирен, але це закінчувалося загибеллю: кораблі розбивалися об скелі, а моряки гинули. Одіссей зміг перехитрити сирен завдяки пораді Кірки: він затулив вуха своїм супутникам воском, а себе наказав міцно прив’язати до щогли корабля, щоб мати змогу почути спів, але не піддатися його чарам і не загинути.
3. Про що сирени співали Одіссею? На які душевні слабкості подорожніх впливав їхній спів?
Сирени співали Одіссею про його славу, обіцяли розкрити всі таємниці світу, знання про минуле й майбутнє. Їхній спів впливав на такі слабкості людей, як цікавість, жага до знань, марнославство, бажання легкого щастя і слави. Саме ці риси змушували мандрівників забувати про небезпеку і йти на загибель.
4. Чим небезпечні були Скілла та Харібда? Як підкреслюється потворність їхніх образів? Як Одіссей та його супутники здолали цю небезпеку?
Скілла — це багатоголова потвора, яка жила у печері на скелі й хапала шістьох моряків з кожного корабля, що пропливав повз неї. Харібда — це вир, який тричі на день поглинав і викидав морську воду, затягуючи в безодню все, що траплялося поруч. Потворність Скілли підкреслюється описом її багатьох голів, довгих ший, трьох рядів зубів у кожній пащі, гавкотом, схожим на скавчання щеняти, і жорстокістю. Одіссей, дотримуючись поради Кірки, наказав триматися ближче до Скілли, щоб уникнути повного знищення корабля Харібдою, і, хоч і втратив шістьох товаришів, врятував решту.
5. Поміркуймо! Як ви гадаєте, чому Одіссей став вічним образом світової літератури? Що він символічно уособлює?
Одіссей став вічним образом світової літератури, бо він уособлює прагнення людини до дому, рідних, подолання труднощів, винахідливість, мужність, вірність, здатність долати спокуси й випробування. Він символізує шлях людини через життєві кризи, пошук себе, боротьбу зі спокусами й труднощами, а також надію на повернення і відновлення справедливості.
Робота в парах. Знайдіть у прочитаних уривках описи або деталі, які дають уявлення про суспільно-економічний розвиток Давньої Греції. На основі спостережень доведіть, що «Одіссея» Гомера є історичним джерелом вивчення стародавнього світу. Презентуйте свої дослідження у вигляді скрайбінгу.
В уривках «Одіссеї» є багато деталей, які свідчать про суспільно-економічний розвиток Давньої Греції:
- Опис кораблів, веслярів, морських подорожей свідчить про розвиток мореплавства.
- Згадки про отари кіз, овець, господарство Поліфема, обгороджені двори — про скотарство й землеробство.
- Опис палацу Одіссея, змагання женихів, існування жебраків — про соціальну структуру, наявність знаті, майнову нерівність.
- Змагання з луком, гостинність, жертви богам — про звичаї, релігію, устрій суспільства.
6. Творча лабораторія. Робота в групах.
А. Вистава за мотивами пригод Одіссея (театр тіней або пантоміма):
Для театру тіней або пантоміми оберіть епізод зустрічі із сиренами або Скіллою та Харібдою.
- Для сцени із сиренами: покажіть, як Одіссей наказує товаришам затулити вуха воском, а себе прив’язати до щогли. Передайте напругу моменту, коли Одіссей чує спів, а команда веслує, не чуючи спокуси.
- Для сцени із Скіллою та Харібдою: зобразіть вузьку протоку, де з одного боку вир (Харібда), а з іншого — багатоголова потвора (Скілла), яка хапає моряків. Передайте страх і втрати, але й рішучість Одіссея врятувати корабель.
Б. Ілюстрована карта подорожей Одіссея:
Створіть карту, позначивши на ній такі ключові моменти:
- Троя (початок подорожі)
- Острів лотофагів
- Країна кіклопів (Поліфем)
- Острів Еола (володаря вітрів)
- Острів Лестригонів
- Острів Кірки
- Подорож у царство мертвих
- Острів сирен
- Скілла і Харібда
- Острів Геліоса
- Острів Каліпсо
- Феакия
- Ітака (фініш)
Під час презентації розкажіть коротко про кожну пригоду:
- Як Одіссей і його команда потрапляли у небезпеку (кіклоп, сирени, Скілла та Харібда),
- Як він проявляв хитрість, мужність, витримку,
- Як втратив більшість товаришів, але не здався і повернувся додому.
В. Візуальна дошка характеру Одіссея:
На дошці розмістіть:
- Зображення Одіссея з луком (сила, вправність)
- Символи: корабель (мандрівка), щогла з мотузками (хитрість), маска (винахідливість), серце (відданість родині)
- Цитати:
- «Одіссей велемудрий»,
- «Витривалий у біді Одіссей богосвітлий»,
- «Мене звуть Ніхто» (про хитрість у печері Поліфема)
- Сильні сторони: розум, мужність, винахідливість, вірність, лідерство
- Слабкі сторони: цікавість, іноді надмірна гордість, бажання слави
- Мотиви: повернення додому, боротьба зі спокусами, захист честі
- Цінності: сім’я, справедливість, честь, гостинність.
7. Філологічний майстер-клас.
А. Постійні епітети:
- Одіссей: «велемудрий», «витривалий у біді», «богосвітлий», «преславний», «бистрий на думку»
- Лук Одіссея: «великий»
- Пенелопа: «розумна», «вірна», «чиста», «благородна»
- Боги: «Зевс громозвучний», «Афіна ясноока», «Посейдон землетрясний»
Призначення епітетів — підкреслити головні риси персонажів, зробити образи впізнаваними, урочистими, допомогти ритму поеми.
Б. Гомерівські порівняння:
- «Як із виступу скелі рибалка на вудці довженній… кидає в море грузилом ще й ріг із вола польового… так над скалою й вони у повітрі усі тріпотіли» (порівняння загибелі товаришів із рибалкою)
- «Як чоловік у грі на формінзі і співах умілий легко струну на кілочок новий натягнути здолає… так без зусилля свій лук натягнув Одіссей велемудрий»
Сенс порівнянь — зробити опис яскравішим, зрозумілішим для слухачів, підкреслити драматизм або силу героя.
В. «Крилате слово»:
Вислів означає влучне, мудре, важливе слово чи вислів, який швидко «летить» від вуст до слухача, передаючи думку чи наказ.
Приклад: «Відповідаючи, мовлять вони йому слово крилате…»
У поемі «крилаті слова» часто використовуються для передачі важливих реплік, порад, настанов, щоб підкреслити їхню значущість і живу мову героїв.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання уривків
1. Чому кікони напали на команду Одіссея? Які риси характеру Одіссея виявилися в цьому епізоді?
Кікони напали на команду Одіссея, бо його воїни після взяття міста Ісмар пограбували його, забрали здобич і залишилися святкувати, замість того, щоб одразу відплисти. Кікони зібрали підкріплення і напали, через що багато греків загинуло. В цьому епізоді Одіссей проявив рішучість, хоробрість, здатність до організації оборони, але також і обачність — він радив швидко тікати, проте його не послухали.
2. Що символізують лотофаги? Як вплив лотофагів на членів екіпажу Одіссея відображає теми спокуси та самоконтролю?
Лотофаги символізують спокусу забути про обов’язки, втратити пам’ять про дім і мету подорожі, піддатися насолоді й безтурботності. Їхній вплив — це випробування самоконтролю: ті, хто скуштував лотоса, забули про все і не хотіли повертатися. Одіссей проявив силу волі, змусив товаришів повернутися і не піддатися спокусі.
3. Хто така Кіркея? Якими чарівними вміннями вона володіє?
Кіркея — це чарівниця, яка жила на острові Еея. Вона вміла перетворювати людей на тварин за допомогою чарівних зілль, зналася на травах і магії, могла зачаровувати та підкорювати волю інших.
4. Через які випробування довелося пройти Одіссею і його команді на острові Кіркеї? Як цей епізод вплинув на подальшу подорож Одіссея?
На острові Кіркеї частину команди Одіссея вона перетворила на свиней. Одіссей, отримавши допомогу від Гермеса (чарівну рослину «молі»), зміг уникнути чар і змусив Кіркею повернути товаришам людську подобу. Вони провели на острові цілий рік. Кіркея попередила Одіссея про майбутні небезпеки (сирени, Скілла, Харібда) і дала поради, як їх подолати. Цей епізод допоміг Одіссею підготуватися до наступних випробувань і врятувати частину своєї команди.
Різноманітні сцени з Гомерової «Одіссеї», а також її персонажі – Одіссей, Пенелопа, Телемах, циклоп Поліфем, сирени, Скілла й Харибда – упродовж кількох тисячоліть відтворюються в різних видах мистецтва.
1. Розгляньте зображення творів мистецтва, представлені в підручнику (с. 42–50). Які мотиви та образи «Одіссеї» утілено в них? Висловіть власне ставлення до цих мистецьких творів.
На зображеннях у підручнику представлені такі мотиви й образи з «Одіссеї»:
- Одіссей у печері Поліфема (зустріч із кіклопом, момент осліплення велетня, втеча з печери)
- Одіссей і сирени (корабель, щогла, до якої прив’язаний Одіссей, сирени на березі)
- Одіссей із луком (момент повернення додому, змагання женихів, перемога Одіссея)
- Повернення Одіссея до Ітаки (зустріч із Пенелопою, перемога над женихами)
Ці твори мистецтва передають головні епізоди поеми, підкреслюють драматизм, мужність, хитрість і страждання героя. Особливо вражає, як художники через колір, світло і композицію передають напругу та емоції моменту. Мені подобається, що кожен художник по-своєму інтерпретує міф: хтось акцентує на героїзмі, хтось — на трагізмі чи загадковості подій. Такі ілюстрації роблять міф живим і ближчим до сучасного глядача.
2. Який з прочитаних уривків «Одіссеї» ви хотіли б проілюструвати? Опишіть свою ілюстрацію.
Я хотів би проілюструвати епізод втечі Одіссея та його товаришів із печери Поліфема. На моїй ілюстрації був би зображений момент, коли Одіссей, причепившись під черевом великого барана, разом із товаришами повільно вибирається з печери, а сліпий кіклоп намацує спини баранів, не здогадуючись про хитрість. На фоні — похмура печера, світло біля виходу, напружені обличчя товаришів. Ця сцена добре показує і винахідливість Одіссея, і небезпеку, і надію на порятунок.
Скориставшись посиланням, перегляньте документальний фільм «Софіївка в Умані: там, де оживають міфи».
1. Які засоби садово-паркового мистецтва використані при створенні парку «Софіївка»?
У створенні парку «Софіївка» використано різноманітні засоби садово-паркового мистецтва:
- Створення штучних водойм, водоспадів, гротів, островів і каналів для імітації природних ландшафтів та створення атмосфери казковості й загадковості.
- Використання скульптур, архітектурних павільйонів, містків, алей, які відтворюють мотиви античної міфології.
- Розташування рослинності так, щоб підкреслити мальовничість пейзажу, створити ефект несподіванки, відкриття нових видів під час прогулянки.
2. Чи вдалося архітектору візуалізувати сцени з «Одіссеї»?
Так, архітектору вдалося візуалізувати сцени з «Одіссеї». У парку є об’єкти, які безпосередньо відсилають до подорожей Одіссея: острови, гроти, містки, які символізують випробування героя, а також скульптури й композиції, що нагадують про міфічних персонажів. Простір парку побудовано так, що відвідувач ніби сам стає учасником міфу, подорожує слідами Одіссея, проходить «випробування» і відкриває для себе нові символічні місця. Це створює унікальну атмосферу, де оживають античні міфи.
Скориставшись посиланням перегляньте уривок з кінофільму «Одіссея» (1997).
1. Визначте відмінності між літературним епізодом боротьби Одіссея з Поліфемом та його екранізацією (фільм «Одіссея» 1997).
У літературному творі Гомера детально описано, як Одіссей із товаришами потрапляє до печери Поліфема, як він проявляє хитрість (називає себе «Ніхто»), напуває кіклопа вином, осліплює його розпеченим кілком і рятується, сховавшись під черевом баранів. У фільмі ці події часто подаються динамічніше: скорочуються описи, більше акцентується на візуальній напрузі, емоціях персонажів і жорстокості Поліфема. Деякі деталі можуть бути спрощені або змінені для драматичного ефекту, наприклад, сцена втечі, діалоги, поведінка Одіссея та реакції кіклопа. В екранізації більше уваги приділяється видовищності, а не внутрішнім монологам і деталям хитрості, які є у Гомера.
2. Яким постає в цьому епізоді Одіссей на екрані?
На екрані Одіссей постає як сміливий, рішучий і дуже винахідливий лідер. Він не панікує у небезпеці, швидко приймає рішення, проявляє неабияку хитрість і здатність до імпровізації, щоб урятувати своїх людей. Його образ у фільмі підкреслює як героїзм, так і людяність: він співчуває товаришам, але водночас не вагається ризикувати заради порятунку.