Skip to content

Франческо Петрарка. Сонети - відповіді Ковбасенко

Posted on:11 листопада 2025 р.

Чому, на ваш погляд, Петрарка написав листа в майбутнє?

На мою думку, Петрарка написав листа в майбутнє, бо хотів, щоб нащадки знали, якою людиною він був насправді, а не судили про нього з чуток, адже, як він сам писав, “майже кожен говорить так, як йому навіює не істина, а примха”.

У чому мав сумніви і на що сподівався митець, звертаючись до нащадків? Навіщо ­відкрив перед нами свою душу в поезіях?

Звертаючись до нащадків, митець сумнівався, що його “мізерне і темне ім’я” дійде крізь час, але сподівався, що хтось таки забажає дізнатися про нього. Свою душу в поезіях він відкрив, щоб розібратися у власних почуттях, оскільки вважав кохання “болісною та повною муки мандрівкою”.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ сторінка 135

1. Як ранні роки життя Франческо Петрарки вплинули на формування його поетичного таланту й філософських поглядів?

На формування його особистості вплинула мати, монна Елетта, яку він називав найкращою, і роки дитинства вважав найщасливішими. Він також виховувався у домі високоосвіченої й глибоко релігійної людини — прадіда. Хоча батько хотів, щоб він здобув юридичну освіту, сам Петрарка зрозумів ще в університеті, що його справжнє покликання — поезія.

2. Який життєвий шлях вибрав Франческо Петрарка і яким ідеалам його присвятив?

Після смерті батьків він покинув юриспруденцію і прийняв духовний сан. **Однак це не завадило Петрарці частину своєї творчості присвятити світській поезії і здобути славу кращого поета сучасності. Петрарка вважав головним завданням свого життя освіту та формування в людей бажання вчитися, читати й пізнавати світ. Він присвятив себе ідеалам гуманізму, радіючи земному життю та відроджуючи античне розуміння внутрішньо вільної людини.

3. Поміркуйте, чому дослідники творчості Петрарки називають його «батьком гуманізму» і як його світогляд вплинув на подальший розвиток європейської культури.

Дослідники називають Петрарку «батьком гуманізму», тому що він першим у свою епоху звернув головну увагу не на божественне, а на земну людину, її почуття, переживання та внутрішній світ. Його світогляд, який цінував особистість та земне життя, сильно вплинув на подальший розвиток європейської культури, давши поштовх до розквіту мистецтва та літератури епохи Відродження.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Заповніть сторінку Франческо Петрарки в одній із соцмереж. Напишіть відповідь на його «Лист нащадкам».

Сторінка Франческо Петрарки

Відповідь на «Лист нащадкам»

Шановний маестро Петрарка!

Ваш лист дійшов до нас, і ми з радістю можемо сказати, що Ваші сподівання здійснилися. Ваше ім’я не загубилося в часі, а навпаки, стало символом цілої епохи. Ми вивчаємо Ваші сонети, захоплюємося Вашою щирістю та глибиною почуттів до Лаури. Дякуємо, що поділилися з нами своїми думками та переживаннями, Ви назавжди залишитеся в нашій пам’яті як великий поет і людина.

2. Вивчіть напам’ять один із сонетів Петрарки і підготуйте його виразне читання в колі однокласників і однокласниць.

У наданих джерелах є тексти сонетів Франческо Петрарки, наприклад, Сонет 61 або Сонет 132.

Аналізуємо сонет 61 і зіставляємо переклади

1. Кого і що оспівує автор у вірші? Яким є настрій вірша? Як у сонеті відображено суперечливе сприйняття кохання?

Автор оспівує свою любов до прекрасної жінки Лаури. Він благословляє день і рік, мить і місця урочі, де вперше її зустрів, а також її сяйливі очі. Настрій вірша урочистий, що підкреслюється повтором слова “Благословенні”.

Суперечливе сприйняття кохання відображено в тому, що поет благословляє не тільки щастя, а й “солодку муку” та “біль”, які принесло це почуття, адже саме вони стали джерелом його творчості й слави.

2. Які художні засоби створюють образ коханої?

Образ коханої Лаури є прекрасним. Він створений за допомогою епітетів, наприклад, “сяйливі очі”.

3. Як у перекладі Дмитра Павличка обіграно значення імені коханої Петрарки? Зачитайте ці рядки.

Ім’я Лаура (або Лавра) співзвучне з лавровим вінцем — символом поетичного покликання та слави. Це обіграно у рядках: “І ці сторінки, де про неї я / Писав, творивши славу, що не в’яне, – / Й ти, неподільна радосте моя!”.

4. Яким змальовано ліричного героя? Про який біль він говорить?

Ліричний герой змальований як закоханий, що переживає внутрішні стани. Він говорить про біль, який принесло кохання, називаючи його “солодкий біль спечаленої ночі”.

5. Які засоби художньої виразності використовує автор, щоб передати силу почуттів ліричного героя?

Автор використовує анафору (повтор слова “Благословенні”) для посилення напруженості почуттів. Також він використовує перелік (день, рік, мить, місяць, місця урочі, вогонь, біль, лук Амура, рани, ім’я, сторінки).

6. Хто такий Амур (Ерот)? У чому його сила?

Амур — це античний бог. Його сила полягає у стрілах, які він пускає. Лук Амура пускав у героя “стріл ясній потік”, який “зав’язав світ [йому] навік”.

7. Чи можна вважати, що в сонеті кохання підносить людину на якісно новий рівень, робить її творчою особистістю?

Так, можна. Кохання стало поштовхом до створення збірки “Канцоньєре”. Герой пише про кохану, “творивши славу, що не в’яне”.

8. Якби ви малювали ілюстрацію до сонета 61, то які кольори переважали б на малюнку? Обґрунтуйте свої міркування.

На малюнку переважали б сяйливі та золоті кольори, оскільки згадуються “сяйливі очі” коханої та “слава, що не в’яне”, пов’язана з лавровим вінком. Також можна додати червоний колір, який символізує вогонь, що “серце пік”.

9. Складіть схеми римування обох перекладів. Чи збігаються вони?

Схеми римування не збігаються в останніх шести рядках (терцетах).

10. Які відмінності в перекладах ви помітили? Який варіант вам більше подобається? Чому?

Переклад Дмитра Павличка звучить більш емоційно та поетично, використовуються яскравіші образи, наприклад “ясний потік” стріл, “неподільна радосте моя”. Переклад Михайла Ореста здається більш стриманим і точним, наприклад, він вживає слово “Ерот”, що є грецьким відповідником римського Амура. Мені більше до вподоби переклад Дмитра Павличка, бо він, як на мене, краще передає урочистість та силу почуттів ліричного героя. Мова перекладу дуже мелодійна і піднесена.

Аналізуємо сонет 132

1. Визначте тему вірша і його ідею.

Тема вірша – це суперечливий характер кохання. Ідея полягає в тому, що кохання приносить ліричному герою одночасно і втіху, і страждання.

2. Яким постає перед читачем / читачкою ліричний герой? Яким він ­бачить навколишній світ? Які питання хвилюють ліричного героя?

Ліричний герой постає як людина, що повністю охоплена своїми почуттями і марно намагається їх зрозуміти. Навколишній світ для нього ніби зникає, він зосереджений на своїх внутрішніх переживаннях. Героя хвилюють питання про природу кохання: добро це чи зло, і чому воно приносить одночасно і радість, і страждання.

3. Як у творі виражено суперечливий характер кохання?

Суперечливий характер кохання виражено за допомогою поєднання протилежних понять (антитез), наприклад, герой порівнює любов із “живлющою смертю” та “втіхою навісною” .

4. Як впливає на розуміння головної думки сонета поєднання несуміс­них, непоєднуваних понять? Наприклад: «муки ці солодкі», «живлю­ща смерте», «втіхо навісна» та ін. Чим особливі епітети в сонеті? Якою є їхня роль у вірші?

Поєднання несумісних понять (оксюморонів) допомагає зрозуміти, що кохання — це почуття, яке поєднує в собі протилежності: біль і насолоду, життя і смерть. Епітети в сонеті особливі тим, що вони створюють ці контрастні образи. Їхня роль — підкреслити глибину та суперечливість почуттів ліричного героя.

5. До кого, на вашу думку, звертається ліричний герой? Чи є ці запитан­ня риторичними, тобто такими, що не потребують відповіді? Чому?

На мою думку, ліричний герой звертається сам до себе, ведучи внутрішній діалог. Ці запитання є риторичними, бо герой не чекає на відповідь, а використовує їх, щоб показати всю складність свого емоційного стану, який неможливо пояснити логічно.

6. Як ви вважаєте, що домінує в цьому сонеті – розум чи почуття?

У цьому сонеті безперечно домінують почуття. Герой сам визнає безсилля розуму, кажучи: “Про мудрість тут і думати дарма”.

7. Поясніть символіку ключових образів сонета: море і вогонь.

Море у сонеті символізує непевність і хиткість стану героя, який почувається, “неначе в просторінь морську безкраю, в човні хисткому рушив без керма”. Вогонь є символом всепоглинаючого кохання, що змушує героя палати навіть у стужу.

8. У чому суть «внутрішньої суперечки» героя?

Суть “внутрішньої суперечки” героя полягає в його нездатності зрозуміти природу свого кохання та власного стану. Він вагається, чи є це почуття добром або злом, і не знає, чи страждає він, чи насолоджується.

9. Як у вірші відобразилися гуманістичні погляди Петрарки?

Гуманістичні погляди Петрарки відобразилися в тому, що в центрі уваги — земна людина, її глибокі та суперечливі переживання. Поет заглиблюється у внутрішній світ особистості, що є ключовою рисою гуманізму.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ сторінка 139

1. Який вірш називають сонетом? Укажіть його характерні ознаки. Дове­діть, що вірші, подані в підручнику, є сонетами.

Сонетом називають ліричний вірш, що складається з 14 рядків. Його характерними ознаками є чітка структура: зазвичай він ділиться на два чотиривірші (катрени) і два тривірші (терцети). Вірш “Як не любов, то що це бути може?” є сонетом, оскільки він має 14 рядків і відповідну структуру.

2. Знайдіть у сонеті 61 анафору й поясніть її роль. Як вона пов’язана із ­сонетами Данте?

У сонеті 61 використана анафора з ключовим словом благословення (Благословенні будьте). Вона використовується для постійного посилення напруженості почуттів. Анафора підкреслює, що поет благословляє навіть біль і рани, які виникли після зустрічі з коханням усього життя.

3. Поясніть роль антитези в сонеті 132. Чому ліричний герой одночасно переживає протилежні почуття і сперечається сам із собою?

Антитеза (протиставлення) у сонеті 132 відіграє головну роль, оскільки допомагає розкрити суперечливу природу кохання, протиставляючи “добро” і “зло”, “спеку” і “стужу”. Ліричний герой переживає протилежні почуття, бо його любов приносить йому водночас і “солодкі муки”, і страждання, тому він і сперечається сам із собою.

4. Чим зумовлено тугу ліричного героя сонетів?

Туга ліричного героя зумовлена суперечливим характером кохання, яке приносить йому і втіху, і страждання. Його охоплює “скорбота нищівна”. Герой також не може вирішити, чи “Чужій чи власній долі я служу”.

5. Якою постає Лаура в сонетах Петрарки? Порівняйте ставлення поета до неї зі ставленням Данте до Беатріче.

Лаура постає ідеалізованим образом, який має риси реальної, земної жінки. Кохання до неї є благотворною силою, яка дає внутрішнє піднесення і жагу до життя.

Данте (Беатріче)СпільнеПетрарка (Лаура)
Сприймав кохання як священний молитовний трепет.Кохання є високим почуттям.Описав кохання як живе почуття до земної жінки.
Обожнював її як святу.Образи є ідеалізованими.Кохання дає внутрішнє піднесення і жагу до життя.
Кохання — шлях до пізнання Бога.Кохання відкриває ідеал в людині.Образ має риси реальної жінки.

6. Складіть сенкани: Петрарка, «Канцоньєре», Лаура, сонет.

Петрарка

Закоханий, талановитий.

Страждає, оспівує, творить.

Він засновник гуманізму.

Гуманіст.

«Канцоньєре»

Лірична, любовна.

Розповідає, хвилює, вражає.

Збірка віршів про Лауру.

Сповідь.

Лаура

Прекрасна, реальна.

Надихає, бентежить, чарує.

Кохана жінка Франческо Петрарки.

Муза.

Сонет

Чіткий, ліричний.

Описує, виражає, обмежує.

Вірш із чотирнадцяти рядків.

Форма.

7. Як ви думаєте, чому італійський сонет часто називають петрарків­ським?

Італійський сонет часто називають петрарківським, тому що саме Франческо Петрарка вдосконалив цю поетичну форму і зробив її надзвичайно популярною в європейській літературі завдяки своїй збірці “Канцоньєре”.

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Уявіть, що Петрарка і Лаура – наші сучасники. Змоделюйте їхнє спілкування у СМС-листуванні або в чаті.

Чат: “Авіньйон-онлайн”

Petrarch_Official:

Привіт! Бачив твій новий пост в інста. Це незаконно мати таку усмішку. 🌞

Laura_de_Noves:

Привіт, Франческо) Дякую, просто вдалий ракурс.

Petrarch_Official:

Це не ракурс, це божественне сяйво! Кожен твій погляд – як стріла, що пронизує мою душу, але водночас і зцілює її. Я вже написав три нові вірші, поки чекав на твою відповідь.

Laura_de_Noves:

😄 Ти, як завжди, у своєму репертуарі. Краще б щось корисне зробив.

Petrarch_Official:

А хіба оспівувати твою красу – не найкорисніша справа у світі? ❤️‍🔥

Laura_de_Noves була в мережі 5 хв тому

2. Спробуйте написати сонет, дотримуючись усіх правил.

Коли на місто опускає вечір тінь,

І гасне сонця промінь золотавий,

В думках моїх зринаєш ти, мов птаха слави,

І з серця знов зникає спокою рінь.

Твій образ бачу я крізь сотні поколінь,

Він, наче зірка, кличе до переправи

Через ріку журби, де спогади криваві,

Та я пливу до тебе, кинувши якір-лінь.

О, як мені збагнути цю солодку муку?

Цей біль, що водночас і радістю буяє?

Я сам себе прирік на вічную розлуку.

І хай мій розум марно виходу шукає,

Душа летить до тебе, простягає руку,

Бо лиш в тобі одній спасіння відшукає.

3. Підготуйте повідомлення / презентацію / реферат про жанр сонета у світовій літературі.

Сонет у світовій літературі

Походження та ознаки

Сонет – це ліричний вірш, що складається з 14 рядків і має стійку форму. Він виник в Італії у XIII столітті, а його творцем вважається поет Джакомо да Лентіні. Класичний, або італійський, сонет (його ще називають петрарківським) складається з двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцетів). У катренах зазвичай розкривається тема або постає проблема, а в терцетах дається її вирішення чи підсумок.

Розвиток жанру

Найбільшої слави сонет набув завдяки творчості Франческо Петрарки, чия збірка «Книга пісень» («Канцоньєре») стала взірцем для поетів усієї Європи. Саме тому італійський сонет і називають петрарківським.

З Італії сонет поширився в інші країни. В Англії він набув нової форми завдяки Вільяму Шекспіру. Англійський (шекспірівський) сонет складається з трьох катренів і заключного двовірша, який підбиває підсумок усьому сказаному.

Сонет в Україні

В українській літературі сонет з’явився в XIX столітті. До цього жанру зверталися Іван Франко (який називав його «вінцем праці і думки»), Леся Українка, Максим Рильський, Микола Зеров та багато інших. Вони довели, що українська мова чудово підходить для створення цієї вишуканої поетичної форми.

Популярність жанру

Сонет залишається популярним уже понад вісім століть завдяки своїй універсальності та дивовижній довговічності. Його чітка структура дозволяє глибоко розкрити думку, почуття чи філософську ідею, що робить його актуальним і сьогодні. Загальна кількість сонетів, написаних у світі, вже давно перевищила мільйон.

Робочий аркуш до теми

1. Скадіть асоціативний ланцюжок

Петрарка-гуманіст → Увага до людини та її внутрішнього світу → Глибокий психологізм у зображенні почуттів → Кохання як найвища цінність → Образ земної жінки Лаури → Збірка «Канцоньєре» («Книга пісень») → Сонет як ідеальна форма для вираження суперечливих почуттів → Прославлення краси людини та її почуттів → Прагнення до земної слави та безсмертя в пам’яті нащадків.

2. Поясніть назву твору. «Книга пісень»

Назва твору – «Канцоньєре» («Книга пісень»). Це збірка поетичних творів, яка стала гімном високому коханню.

3. Визначте основні мотиви «Книги пісень».

Основними мотивами «Книги пісень» є:

4. Зіставте, як зображено кохання до Беатріче в сонетах Петрарки

КритерійСонет 61Сонет 132
Якою постає в сонеті Лаура?Зображена через “сяйливі очі”. Її ім’я “ніжне і кохане”. Вона – “донна”.У наданому уривку Лаура не описана; увага зосереджена на внутрішньому стані героя.
Які почуття переживає ліричний герой?Відчуває “неподільну радість”, внутрішнє піднесення та жагу до життя. Переживає “солодкий біль”.Переживає душевний неспокій і розгубленість (“сам уже не знаю”, “палаю враз, а враз тремчу”). Його поглинає “скорбота нищівна”.
Як змальовано кохання ліричного героя?Кохання зображено як благословенний дар, що невмируще і непідвладне часу. Це благотворна сила, яка відкриває світ.Кохання зображено як джерело страждання, що несе і втіху, і муки. Воно викликає внутрішній конфлікт.

5. Розташуйте у правильному порядку розсипані кубики з буквами і запишіть терміни (одна буква в кожному слові зайва).

  1. Ц Т И Е С Н Р А → ТЕРЦИНА (зайва буква с)

  2. А Л Т Е Р К Н → КАТРЕН (Зайва буква: Л)

6. Напишіть відповідь Петрарці на його «Лист до нащадків».

Є вище в ПРАЦЮЄМО ДОМА

7. Складіть сенкан: Петрарка, «Канцоньєре».

Є вище

Образи ліричного героя та героїні. Структура сонетів Петрарки

1. Укладіть схеми римування сонетів Петрарки

Сонет 61. Переклад Дмитра ПавличкаАББА АББА ВГД ВГД
Сонет 61. Переклад Михайла ОрестаАББА АББА ВГД ВГД
Сонет 132. Переклад Григорія КочураАББА АББА ВГД ВГД

2. Порівняйте ставлення поета до коханої

Є вище в 5 завданні.

3. Дослідіть, які художні прийоми використовує Петрарка, створюючи образ коханої

ПрийомПриклад використанняМета, з якою прийом використано
Епітет”ті сяйливі очі”, “солодкий біль”, ім’я “ніжне і кохане”.Ідеалізація образу Лаури та увиразнення почуттів, які переживає герой.
Метафора”Благословен вогонь, що серце пік”, “серця рани”.Зображення кохання як джерела мук та підкреслення його сили.
ПорівнянняУ сонетах згадано порівняння любові до Лаури з почуттями міфологічних героїв — Орфея і Еврідіки, Дафни й Аполлона.Увиразнення сутності кохання, а також зв’язок із традиціями античності.
АнафораПовтор слова “Благословен” / “Благословенні” на початку рядків (Сонет 61).Посилення напруженості почуттів та підкреслення того, що кохання є благословенним даром.
Антитеза/ОксиморонВ мороз палаю – в спеку весь дрижу” (Сонет 132). Кохання несе і втіху, і страждання.Передача душевного неспокою і внутрішнього конфлікту ліричного героя.
Психологічний паралелізмВнутрішня буря в душі героя порівнюється із зовнішньою бурею, штормом на моріЗображення того, наскільки почуття героя захоплюють його і впливають на сприйняття навколишнього світу.
Риторичні запитання”Чужій чи власній долі я служу?” (Сонет 132).Передача розгубленості ліричного героя і філософське заглиблення у світ почуттів.
«Промовисте» ім’я – символІм’я Лаура співзвучне італійським словам, що означають “легіт”, “світанок”, а також “лавр”.Поетичний знак, що символізує ідеал краси та поетичне покликання (лавровий вінець).
Мовні штампи, клішеВикористання традиційних для куртуазної поезії образів: прекрасна й недосяжна дама, закоханий поет, що страждає, Амур зі своїми стріламиВписування творчості в існуючу літературну традицію, яку Петрарка водночас і наслідував, і докорінно оновлював, наповнюючи штампи глибоким психологізмом.

4. Яке з припущень ви підтримуєте? Аргументуйте свою позицію

Петрарка присвятив сонети своїй єдиній коханійОбраз Лаури є збірним, а сама Лаура насправді не існувалаГероїні сонетів Петрарки – різні жінки, якими поет захоплювався у різні часи
”За”: Існує конкретна дата і місце зустрічі, вказані самим поетом (6 квітня 1327 р.). «Книга пісень» має чітку структуру, що простежує історію кохання до однієї жінки («На життя» і «На смерть мадонни Лаури»).”За”: Ім’я “Лаура” є дуже символічним (l’oro - золото, lauro - лавр), що може вказувати на його алегоричність. Відсутність будь-яких інших достовірних історичних свідчень про цю жінку, окрім записів самого Петрарки.”За”: Протягом тривалого часу написання збірки (понад 20 років) поет міг захоплюватися різними жінками і втілювати риси кожної з них в узагальненому образі Лаури.
”Проти”: Образ Лаури надто ідеалізований і символічний, що не завжди характерно для опису реальної людини.”Проти”: Надзвичайна психологічна глибина і деталізація почуттів свідчать про справжнє, пережите кохання. Заперечувати існування Лаури – означає применшувати силу почуттів, що надихали поета.”Проти”: Це припущення руйнує цілісність і драматизм «Книги пісень» як історії одного великого кохання, перетворюючи її на простий збірник віршів на любовну тематику.

5. Складіть сенкан: Лаура, сонет.

Є вище

6. Уявіть, що Петрарка і Лаура – наші сучасники. Змоделюйте їхнє спілкування у СМС-листуванні або спілкування в чаті.

Є вище