Skip to content

Ернест Гемінгвей. Старий і море - Міляновська

Posted on:20 березня 2024 р. at 00:00

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Предметні компетентності

1. На прикладі долі американського письменника поясніть зміст вислову «втрачене покоління»

“Втрачене покоління” - це назва, яку дали молодим людям, що пережили Першу світову війну. Ернест Гемінгвей теж належав до цього покоління. Війна зруйнувала їхні ідеали, змусила розчаруватися в житті. Вони відчували себе “втраченими”, духовно спустошеними, не могли знайти сенс існування. Ця тема відображена у багатьох творах Гемінґвея.

2. Кого ще з вивчених вами письменників можна віднести до цього покоління? Поясніть чому

До “втраченого покоління” належали й інші відомі письменники, зокрема Френсіс Скотт Фіцджеральд, Джон Дос Пассос, Еріх Марія Ремарк. Як і Гемінгвей, вони зображували трагедію свого покоління, що пройшло через жахи війни й втратило життєві орієнтири. Їхні герої часто розчаровані, цинічні, не можуть знайти своє місце в повоєнному світі.

3. Як ви можете пояснити назву повісті «Старий і море»?

Назва “Старий і море” відображає головних “героїв” повісті - старого рибалку Сантьяго та море, з яким він бореться. Це протистояння людини й стихії є центральним у творі.

4. Схарактеризуйте образ Сантьяго. Що, на вашу думку, є особливого в образі цієї «маленької людини»?

Сантьяго - “маленька людина”, бідний старий рибалка. Але він має сильний дух, мужність, наполегливість. Попри невдачі, він не здається і продовжує боротьбу. Це робить його образ особливим і значним.

5. Знайдіть у тексті портрет рибалки. Яку роль відіграє портрет старого рибалки у розумінні його образу?

У тексті є портрет Сантьяго: “Старий був худий і виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки… Геть усе в ньому було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно.” Цей портрет підкреслює, що попри старість і злидні, Сантьяго зберіг силу духу.

6. Чому Сантьяго не відчуває себе переможеним?

Сантьяго не відчуває себе переможеним, бо хоч він і втратив здобич, але виявив мужність у боротьбі, довів собі, на що здатен. Головне для нього - гідно прийняти виклик долі.

7. Чому, на вашу думку, літературознавці вважають, що у творі в алегоричній формі відобразилася вся історія буття людства?

Велика рибина символізує гідного суперника, з яким змагається людина. А акули - жорстокі сили, які намагаються відібрати в людини її здобутки.

8. Чому випадок, що стався зі старим рибалкою Сантьяго, можна назвати «межовою ситуацією»?

Перемога чи поразка - відносні поняття. Фізично Сантьяго зазнав поразки, втративши рибу. Але духовно він переміг, не скорившись обставинам. У цьому філософічність твору.

9. Що у творі символізують образи великої рибини й акул?

Повість має притчевий характер, бо розповідає не лише конкретну історію, а й містить глибокий філософський зміст, алегоричні образи, повчальний висновок про людину і життя.

10. Коли хлопець Манолін витримав характер? Чому випадок зі старим, своєю чергою, став випробуванням і для нього?

Манолін виявив характер, коли, попри невдачі старого, продовжував вірити в нього і допомагати йому. Навіть коли батьки заборонили Маноліну ходити в море зі старим, він не відвернувся від нього. Випадок зі старим став випробуванням і для хлопця - він мусив зробити вибір між покорою батькам і вірністю другові.

11. Чого, на вашу думку, хотів навчитися хлопець у старого?

Манолін хотів навчитися у старого Сантьяго майстерності рибальства, витривалості, сили духу. Старий був для нього взірцем справжнього рибалки й мужньої людини. Попри невдачі, Сантьяго не здавався і зберігав гідність - саме цьому хотів навчитися у нього хлопець.

12. Поясніть, у чому філософічність питання перемоги і програшу у творі Гемінґвея

Перемога чи поразка - відносні поняття, і в цьому філософічність твору. Фізично Сантьяго зазнав поразки, втративши здобич. Але духовно він переміг, виявивши надзвичайну силу волі й мужність у двобої з рибиною. Головне - гідно прийняти виклик долі та не скоритися.

13. Доведіть, що повість Ернеста Гемінґвея «Старий і море» належить до реалістичного напряму літератури

Повість написана в реалістичній манері. Автор правдиво зображує важку працю рибалки, його побут, психологію. Образ Сантьяго - типовий образ “маленької людини”. Символіка твору не применшує його реалістичності.

14. Поміркуйте, чому, якби повість мала позитивний фінал, то її можна було б почасти назвати прикладом твору масової культури

Якби повість мала однозначно позитивний, “щасливий” фінал (наприклад, старий впіймав би величезну рибу і привіз її неушкодженою), то це зробило б твір більш розважальним, менш глибоким за змістом. Адже сила повісті саме в її неоднозначності, трагізмі, філософському підтексті. Гемінгвей показує складність життя, боротьбу людини зі стихією, тему перемоги й поразки. Однозначно щасливий фінал спростив би ці ідеї, зробив би повість більш поверховою, розрахованою на масового читача.

15. Чому твір «Старий і море» називають повістю-притчею?

Повість має притчевий характер, бо розповідає не просто конкретну історію, а й містить глибокий філософський зміст, узагальнення про людину і життя. Образи старого, риби, моря мають символічне значення. Твір ніби повчає читача, як треба сприймати життєві випробування.

Екологічна грамотність і здорове життя. Інформаційно-цифрова компетентність

Як у творі американського письменника Ернеста Гемінґвея «Старий і море» відображена єдність природи і людини?

У повісті Ернеста Гемінґвея “Старий і море” єдність природи й людини відображена через образ старого рибалки Сантьяго та його взаємодію з морем і рибою, яку він спіймав. Ось кілька прикладів:

  1. Старий Сантьяго розуміє і поважає море. Він думає про нього як про жінку, яка “може й подарувати велику ласку, й позбавити її”. Море для нього - живе, він відчуває з ним глибокий зв’язок
  2. Сантьяго співчуває спійманій рибині, хоч і мусить її вбити. Він називає її “сестрою”, думає, що вона теж страждає в цій боротьбі. Це показує, що він бачить спорідненість між собою і рибою
  3. Старий розмірковує про інших мешканців моря - морських свиней, черепах, летючих риб - як про своїх “братів”. Він відчуває себе частиною природи
  4. Сантьяго веде нерівну боротьбу з величезною рибою сам на сам, далеко від берега. Ця боротьба людини й риби символізує єдність і протистояння людини і природи
  5. Навіть зазнавши фізичної поразки, втративши здобич, старий не почувається переможеним духовно. Він зберігає гідність і повагу до сил природи, які кидають йому виклик

Отже, повість Гемінґвея зображує глибокий зв’язок людини з природою, єдність з нею попри всю боротьбу і протистояння. Сантьяго усвідомлює себе частиною природного світу.

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Знайдіть в інтернеті й подивіться мультфільм «Старий і море» (The Old Man and The Sea a film by Alexander Petrov) режисера Олександра Петрова (Японія, 1999).

Цей мультфільм, знятий за однойменною повістю Ернеста Гемінґвея, отримав чимало міжнародних нагород, зокрема премію «Оскар» в номінації «Кращий анімаційний короткометражний фільм».

Розкажіть про свої враження від мультфільму. Що особливого, на вашу думку, в режисерському баченні образів повісті «Старий і море»?

Мультфільм “Старий і море” режисера Олександра Петрова справив на мене неймовірне враження. Це справжній шедевр анімаційного мистецтва, який вражає своєю візуальною красою та глибиною змісту.

Техніка живопису на склі, використана в мультфільмі, надає йому унікального естетичного виміру. Кожен кадр - це справжній витвір мистецтва, наповнений фарбами та плавними переходами. Морські пейзажі, зображені в теплих тонах, створюють атмосферу спокою та гармонії з природою.

Особливо вражають сцени боротьби старого рибалки з величезним марліном. Динамічні рухи, спритність і витривалість героя передані з неперевершеною майстерністю. Кожен м’яз, кожна крапля поту на обличчі старого ніби оживають на екрані.

Режисер Олександр Петров зумів майстерно передати філософську глибину та символізм повісті Гемінгвея. Старий рибалка Сантьяго - це уособлення людської гідності, мужності та незламної волі до життя. Його боротьба з марліном - це боротьба людини з власними слабкостями та життєвими випробуваннями.

Особливо зворушливими є сцени, де Сантьяго розмовляє з уявним співрозмовником, ніби з самим собою. Ці внутрішні монологи розкривають глибину його душі, його філософію життя та ставлення до природи.

Мультфільм “Старий і море” - це справжній шедевр. Він не лише захоплює своєю візуальною красою, а й змушує замислитися над сенсом людського буття, над вічною боротьбою людини з природою та власними слабкостями.