Літературний практикум (сторінка 201)
1. Перейшовши за посиланням перевірте, чи уважні ви читачі, виконавши онлайн-тести за оповіданням «Золотий жук».
- Події, зображені в повісті «Золотий жук», відбуваються
на острові на узбережжі Атлантичного океану
- Головний герой повісті –
Леґран
- Відлюдництво Леґран компенсував
колекціонуванням комах
- Золотим жука назвали так через
забарвлення
- Обриси жука на малюнку нагадали оповідачу
череп з кістками навхрест
- Орієнтиром у пошуках золота слугувало
тюльпанове дерево
- Перша спроба знайти скарби виявилася невдалою через
малограмотність Джупітера
- Відправна точка розмірковувань Леґрана в пошуках скарбів –
пергамент з обрисами черепа
- Замість підпису на пергаменті був
відбиток долоні
- «Добре скло» для пошуків скарбів – це
підзорна труба
- Щоб прочитати напис на пергаменті, його потрібно було
нагріти
- Заховані скарби належали
піратам Атлантичного океану
2. Що означає слово «золотий» на початку твору та якого значення воно набуває у фіналі історії?
На початку твору слово «золотий» вказує на зовнішній вигляд жука, який має блискуче золотисте забарвлення. У фіналі історії це слово набуває символічного значення, пов’язаного зі знайденим скарбом, що приносить багатство.
3. Укладіть послідовний перелік дій Леґрана під час розгадування таємниці золотого жука. Які здогадки допомагають героєві провести розслідування?
Послідовність дій Леґрана:
- Знайшов золотого жука і пергамент.
- Звернув увагу на обриси черепа на пергаменті.
- Нагрів пергамент, щоб виявити прихований текст.
- Розшифрував криптограму за допомогою частотного аналізу символів.
- Визначив місце пошуку скарбу за інструкціями з криптограми.
- Використав підзорну трубу для точного визначення орієнтирів.
- Знайшов череп на дереві й виконав інструкції щодо його «лівого ока».
- Копав у зазначеному місці, поки не знайшов скарб.
Здогадки, які допомогли Леґрану:
- Невидимий текст можна проявити нагріванням.
- Криптограма містить точні координати й вказівки для пошуку.
4. Яку роль у повісті відграє образ оповідача?
Оповідач виконує роль свідка подій і посередника між читачем та історією. Він описує дії Леґрана, додаючи об’єктивності та неупередженості розповіді. Його сумніви й здивування допомагають створити інтригу та підкреслюють геніальність Леґрана.
5. Як композиційний прийом «розповідь у розповіді» допомагає автору розкрити різні погляди на події повісті? Наведіть відповідні приклади.
Прийом «розповідь у розповіді» дозволяє показати події з різних точок зору: оповідача, Леґрана і навіть Джупітера. Наприклад, оповідач спочатку скептично ставиться до ідей Леґрана, що додає реалістичності. Розповідь Леґрана про розгадування таємниці демонструє його логіку й винахідливість, тоді як реакції Джупітера додають гумору й людяності.
6. Схарактеризуйте образ Леґрана. Які якості допомогли йому розкрити таємницю золотого жука?
Леґран — допитливий, спостережливий і наполегливий. Він має аналітичний склад розуму, вміє помічати деталі (наприклад, обриси черепа на пергаменті) і логічно мислити (розшифрування криптограми). Його рішучість і віра в успіх також допомогли дійти до кінця в пошуках скарбу.
7. Робота в групах. Об’єднавшись у три групи, перекажіть історію пошуку скарбів з різних позицій:
а) Оповідач:
Я часто відвідував свого друга Леґрана на острові, де він жив зі своїм слугою Джупітером. Одного разу Леґран показав мені малюнок золотого жука, який нагадував череп з кістками навхрест. Леґран почав розгадувати таємницю, знайшовши на пергаменті криптограму, яку він розшифрував. Ми вирушили на пошуки скарбу, використовуючи підзорну трубу для визначення точного місця. Після кількох невдалих спроб, ми знайшли скарб, який виявився величезним багатством.
б) Вільям Леґран:
Я знайшов золотого жука і пергамент, на якому малював його обриси. Після нагрівання пергаменту, я виявив криптограму, яка вказувала на місце скарбу. Я розшифрував криптограму, визначивши частотність символів і порівнявши їх з частотністю літер в англійській мові. Використовуючи підзорну трубу, я визначив точне місце, де треба було копати. Після кількох спроб, ми знайшли скарб, який повернув мені родові маєтності.
в) Слуга Джупітер:
Маса Леґран знайшов золотого жука і попросив мене допомогти в пошуках скарбу. Я ліз на тюльпанове дерево, тримаючи жука, і знайшов череп, прикріплений до гілки. Маса Леґран наказав мені пропустити жука крізь ліве око черепа, але я спочатку помилився з боками. Після виправлення помилки, ми почали копати й знайшли скарб, який виявився дуже важким.
8. В епіграфі повісті наголошено на тому, що «всі помиляються». Хто й коли у творі помиляється? Знайдіть помилки, яких припустилися Леґран, Джупітер та оповідач.
Леґран:
- Він помиляється, довіряючи Джупітеру визначити ліве око черепа. Через цю помилку копання починається в неправильному місці.
Джупітер:
- Помилка з визначенням лівого ока черепа, що призвело до невдалого копання в першому місці. Не зрозумів, що треба було пропустити жука крізь ліве око черепа, а не праве.
Оповідач:
- Вважав Леґрана божевільним і не сприймав його дії серйозно до моменту знаходження скарбу.
9. Філологічний майстер-клас. Як ви гадаєте, чому Е. По називав свої твори не детективами, а раціоналіями (від лат. «розум»)?
Едгар По називав свої твори раціоналіями, тому що в них на першому плані — логіка, аналітичне мислення та розумові здібності героїв. Успіх у розгадуванні загадок залежить не від дій чи випадковостей, а від здатності героя аналізувати факти, робити висновки та знаходити закономірності. Це підкреслює інтелектуальну складову його творів, що відрізняло їх від звичайних пригодницьких історій.
10. Творча лабораторія. Розгадайте асоціативну головоломку — кроссенс, склавши логічний ланцюжок міркувань Леґрана в розслідуванні таємниці золотого жука. Підготуйте, спираючись на кроссенс, цитатний ланцюжок для повідомлення про роль блискучих здогадок Леґрана в розслідуванні.
Логічний ланцюжок міркувань Леґрана:
- Знахідка золотого жука та пергаменту.
- Виявлення на пергаменті зображення черепа та підозра щодо прихованого змісту.
- Нагрівання пергаменту для проявлення невидимого тексту.
- Розшифрування криптограми за допомогою аналізу частотності символів.
- Використання підзорної труби для пошуку орієнтира (черепа на дереві).
- Виконання інструкцій криптограми (пропуск жука через ліве око черепа).
- Копання в зазначеному місці та відкриття скарбу.
Цитатний ланцюжок:
- «Я негайно ж розпалив вогонь і рівномірно прогрів увесь пергамент…»
- «Почавши з визначення частотності вживання знаків у криптограмі…»
- «Піднісши трубу під кутом десь так у двадцять один градус…»
- «Якщо опустити до землі кулю, пропущену крізь лівий очний отвір черепа…»
11. Скориставшись посиланням розгадайте ребус, у якому зашифровано формулу перемоги Леґрана.
Спостережливість, інтелект, успіх.