Skip to content

Діагностувальна робота № 4 Характер і доля людини

Posted on:4 травня 2025 р.

Варіант 1

І. Розв’яжи клоуз-тест

1. Проблематика твору Володимира Винниченка «Віють вітри, віють буйні…»: полягає у зображенні психології дитинства, страху самотності, стосунків між дітьми різних соціальних верств, проявів влади, жорстокості та співчуття, а також у формуванні характеру дитини в екстремальних ситуаціях.

2. Гриня налякало темрява, самотність і страх перед «тим», хто нібито сидить у запічку, а також моторошна чорна дірка дверей до спальні

3. У творі йдеться про дівчинку Анну з «шістсот якогось року», яку судять у Вишгороді за дивний «гріх»: вона робила кольорові миші з кленового листя, як повідомляє суд розлючений сусід**. Це твір** про зіткнення яскравої фантазії та сірої буденщини, про неповторність особистості та спроби суспільства придушити індивідуальність.

4. Головними персонажами твору Ліни Костенко «Кольорові миші» є дівчинка Анна (творча особистість із багатою уявою) та сірий сусід, який уособлює буденність і стандарт.

5. Повість “Метелики в крижаних панцирах” про дівчинку-підлітка, прикуту до візка після автомобільної катастрофи, у якій загинули її батьки: твір розповідає про Ярину Градову, яка після аварії змушена пересуватися в кріслі колісному, але завдяки підтримці близьких знаходить у собі сили боротися з труднощами.

6. “А хіба він не грабіжник? Двоє його друзяк, схоже, нічим таким не переймалися. Певно, звикли тут бувати. Але як опинився тут він? Де був його розум, коли поперся вночі з тими дурнями?! Припекло лізти в чужу хату… а чого ще ступив у сусідню кімнату - аби попастися на очі тій дівчині?” - йдеться про Артема Кожедуба, який піддався на провокацію місцевих хлопців Санька і Сашка та взяв участь у пограбуванні будинку.

ІІ. Напиши, до якого твору належать ілюстрації. Від імені головного героя розкажи про зображену подію (два-три речення)

  1. Ілюстрація належить до оповідання Володимира Винниченка «Віють вітри, віють буйні…»2.

Я, Гринь, дуже боявся залишатися сам у хаті, коли навколо все здавалося чужим і страшним. Я просив Саньку залишитися зі мною, обіцяв їй цукерки й навіть копійку, аби тільки вона не йшла, а потім слухав її казку, притулившись до неї, і мені ставало затишно й не так страшно.

  1. Ілюстрація належить до повісті Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах».

Я сидів на лавці під яблунею поруч із Яриною. Я прийшов до неї, щоб подякувати за те, що вона не впізнала мене в міліції, і попросити вибачення за свій вчинок. Ми вперше по-справжньому поговорили й стали друзями.

ІІІ. Склади коротку порівняльну характеристику образів дітей у творі Володимира Винниченка «Віють вітри, віють буйні…»

Гринь - зверхній, зухвалий, інколи жорстокий (може щипати чи колоти Саньку виделкою), але водночас боязкий, особливо коли залишається сам у темряві. Гринь уміє підлаштовуватись під ситуацію: коли йому страшно, він стає покірним, просить Саньку залишитися, обіцяє їй цукерки й гроші. Його характер розкривається через страх, бажання влади й одночасно потребу в захисті та співчутті.

Санька - проста селянська дівчинка, наймичка. Вона працьовита, змушена багато працювати, бо інакше її покарають. Санька хитра, винахідлива, здатна відстоювати свої інтереси, погоджується допомагати Гриню лише за винагороду. Водночас вона добра й чуйна: коли бачить, що хлопчик справді боїться, розповідає йому казку, заспокоює, обіймає, співає пісню.

Обидва герої - діти зі своїми страхами, образами, мріями, але їх відрізняє соціальний статус, характер і життєві обставини. Гринь - розбещений і владний, а Санька - терпляча, розумна й співчутлива.

Варіант 2

І. Розв’яжи клоуз-тест

1. Головні герої твору Володимира Винниченка «Віють вітри, віють буйні…»: Гринь - панська дитина, головний герой оповідання, та Санька - наймичка, проста селянська дівчинка.

2. Домовленість, яка була укладена між Гринем і Санькою:

Гринь пообіцяв більше не ображати Саньку, не називати її Рябухою, не жалітися на неї мамі та заступатися за неї, якщо мама буде бити, а ще віддав їй дві цукерки й копійку в обмін на те, щоб вона залишилася з ним, розповіла казку й захистила від страху.

3. Кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, - то неповторна індивідуальність, особистість - це основна ідея твору «Кольорові миші» Ліни Костенко, яка підкреслює важливість бути собою, не підлаштовуватися під ситуацію, цінувати свободу.

4. Неповторність і буденність, оригінальність і стандарт, індивідуальність і сірість у творі Ліни Костенко «Кольорові миші» зіткнулися в образах дівчинки Анни (творча особистість із багатою фантазією) та сірого сусіда (втілення буденності й стандарту).

5. «Має почуття гумору, хоча й не завжди доганяє масні жарти Санька. А в комп’ютері тямить, напевне, більше за вчителя інформатики із сільської школи: і погуглити швидко вміє, і різні штучки з гаджетом замутити, програми там усілякі встановлені, купа ігор. Словом, хоч і не надто просунута, але й не зануда» - це Ярина.

6. Твір Оксани Радушинської називається «Метелики в крижаних панцирах» тому, що авторка порівнює підлітків із метеликами, скутими кригою сумнівів та непорозуміння. Як пише сама Радушинська: “У чіпких лещатах комплексів і невпевненості підлітки подібні до барвистокрилих метеликів, скутих кригою сумніву та непорозуміння”.

ІІ. Напиши, до якого твору належать ілюстрації. Від імені головного героя розкажи про зображену подію (два-три речення)

  1. Ілюстрація належить до оповідання Володимира Винниченка «Віють вітри, віють буйні…»21.

Я лежав на печі й кликав Саньку, бо мені було страшно самому. А Санька тим часом мила посуд біля мисника і не одразу звертала на мене увагу, хоч я дуже її просив залишитися зі мною, щоб не так боятися темряви та «того», що сидить у запічку

  1. Ілюстрація належить до вірша Ліни Костенко «Кольорові миші».

Мене звати Анна, і я дуже люблю вигадувати казки. Я робила з кленового листя кольорових мишей, і вони оживали у моїй уяві. Люди цього не розуміють, але для мене це справжнє диво фантазії.

ІІІ. Склади анкету головної героїні твору Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах»