Skip to content

Чумацькі пісні - Коваленко

Posted on:10 серпня 2024 р. at 00:00

ОЙ ІШОВ ЧУМАК З ДОНУ…

1. Розкажи, який епізод із життя чумаків покладено в основу пісні.

В основу пісні покладено епізод повернення чумака з Дону додому. Чумак сідає над водою і нарікає на свою важку долю, порівнюючи її з долею інших людей.

2. Визнач настрій пісні та назви засоби, якими його досягають. Підтвердь відповідь цитатами з твору.

Настрій пісні сумний і тужливий. Цього досягають за допомогою:

3. Доведи, що народ співчуває долі чумаків.

Народ співчуває долі чумаків, що видно з загального сумного тону пісні та використання зменшувально-пестливих форм слів, як-от “доленька”. Також співчуття виражається через опис тяжкої долі чумака, якій він не може зарадити.

4. Доведи, що «Ой ішов чумак з Дону…» — чумацька пісня. Визнач її мотив.

Це чумацька пісня, бо:

Мотив пісні - туга за кращою долею та нарікання на важке життя чумака.

5. Опиши картину А. Куїнджі «Чумацький шлях у Маріуполі».

На картині зображено чумацький обоз, що рухається степовою дорогою. Видно кілька возів з волами, які тягнуть вантаж. Небо світле, але туманне, що створює відчуття ранку або вечора. Загальний колорит картини жовтувато-коричневий, що передає атмосферу спекотного степу. На передньому плані можна розгледіти постаті чумаків, які йдуть поруч з возами. Картина передає відчуття безмежності степових просторів та тривалості чумацьких подорожей.

ОЙ ГОРЕ ТІЙ ЧАЙЦІ…

1. Перекажи зміст твору. ОЙ ГОРЕ ТІЙ ЧАЙЦІ…

Пісня розповідає про чайку, яка вивела пташенят біля дороги. Проїжджаючі чумаки зігнали чайку з гнізда і з’їли її пташенят. Чайка б’ється об дорогу і проклинає чумаків за те, що вони забрали її дітей. Вона бажає, щоб чумаки не дійшли до Криму і не повернулися додому.

2. Чому колективний автор вибрав форму діалогу між чайкою та чумаками? У чому його драматизм?

Автор вибрав форму діалогу, щоб показати конфлікт між чайкою-матір’ю та чумаками. Драматизм полягає в тому, що ми бачимо страждання чайки й байдужість чумаків. Діалог підкреслює трагедію матері, яка втратила дітей, і жорстокість людей, які не розуміють її горя.

3. Образ чайки в народній творчості є символом осиротілої, самотньої матері. Чи тільки про самотню пташку-матір йдеться в пісні? Поясни свою думку.

Ні, не тільки про пташку. Чайка символізує Україну-матір, яка страждає через долю своїх дітей-українців. Чайка символізує всіх матерів, які втратили дітей через війни, лиха та несправедливість, що підкреслює загальнолюдську трагедію.

4. Символічними у творі є також образи чумаків і битої дороги, загиблих пташенят. Що вони символізують?

5. Мотив пісні — страждання чайки-матері через долю її нещасних дітей. А який підтекст, тобто прихований зміст, твору?

Підтекст пісні — це критика суспільства, яке часто не помічає страждань слабших і беззахисних, а також заклик до співчуття і розуміння чужого болю.

6. Схарактеризуй образи чайки та чумаків.

Чайка в пісні символізує самотню матір, яка втратила своїх дітей. Вона втілює горе і беззахисність перед жорстоким світом. Чумаки, навпаки, зображені як байдужі до страждань природи, вони несвідомо завдають шкоди, символізуючи людей, які не помічають чужого болю.

7. Прочитай дві репліки матері-чайки. Яка мета кожної з них? Які емоції переживає чайка, вимовляючи їх?

Перша репліка чайки виражає її відчай і горе через втрату дітей. Вона проклинає чумаків, бажаючи їм нещастя. Друга репліка сповнена гніву і безсилля, коли чайка усвідомлює, що не може повернути своїх дітей. Емоції чайки включають сум, злість і безпорадність.

8. Випиши в зошит художні засоби, які допомагають розкрити образ чайки.

9. Чому в пісні повторюються двічі останні рядки?

Повторення останніх рядків підсилює емоційний вплив пісні, наголошуючи на трагедії й безвиході ситуації. Це допомагає слухачам глибше відчути горе чайки.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Накресли в зошиті таблицю й, користуючись поясненням у підручнику, запиши художні особливості чумацьких пісень.

Художні особливості чумацьких пісень

  1. Використання художнього паралелізму для вираження співчуття до нелегкої праці чумаків
  2. Наявність важливих художніх деталей та предметів побуту чумаків
  3. Неспішна й протяжна мелодія, часте повторення рядків з деякою зміною слів для уповільнення темпу