Яка сучасна професія близька до чумакування? Які навички треба мати, щоб успішно працювати в цій галузі?
Сучасна професія, яка найбільш близька до чумакування - це далекобійник або водій-експедитор. Ось деякі спільні риси:
- Перевезення товарів на далекі відстані. Як чумаки возили сіль, рибу та інші товари з узбережжя морів, так і сучасні далекобійники транспортують різноманітні вантажі по всій країні й за кордон.
- Тривалі подорожі далеко від дому. І чумаки, і водії-далекобійники проводять багато часу в дорозі, далеко від рідних місць.
- Робота в складі команди. Чумаки часто об’єднувалися в артілі (групи), так само і далекобійники нерідко працюють в парі з напарником або в складі бригади.
- Необхідність долати труднощі в дорозі - погану погоду, поломки, небезпеки на шляху. Це було актуально і для чумаків, і для сучасних водіїв.
Щоб успішно працювати далекобійником, потрібно мати такі навички:
- Досконале володіння навичками водіння вантажівки, знання правил дорожнього руху
- Вміння орієнтуватися на місцевості, прокладати маршрути
- Знання технічних характеристик автомобіля, вміння виявляти й усувати несправності
- Навички роботи з супровідними документами на вантаж
- Стресостійкість, витривалість, здатність до тривалої концентрації уваги
- Комунікабельність, вміння працювати в команді
Отже, сучасні далекобійники та водії-експедитори продовжують традиції чумацтва, хоча і на новому технологічному рівні. Ця професія так само вимагає витривалості, відповідальності та готовності до труднощів у дорозі.
Гра “Так — ні”
Відповіді на запитання гри “Так - ні”:
- Ні. У наймитських піснях звучить мотив тяжкої праці наймита, а не козака.
- Так. Жовнір - це солдат австрійської армії.
- Так. Суспільно-побутові пісні належать до ліричних творів.
- Ні. “Битий шлях” - це не приклад художнього паралелізму.
- Ні. Твір “Ой матінко-вишня” належить до наймитських пісень, а не до календарно-обрядових.
- Так. Більшість суспільно-побутових пісень мають сумний настрій, оскільки відображають тяжку долю простих людей.
- Ні. Чумаки запрягали волів, а не коней, і долали далекий шлях до Криму або Дону.
- Так. Солдатські й козацькі пісні мають подібні мотиви - тугу за домівкою, нарікання на тяжку долю тощо.
- Ні. Пісня “Ой хмариться, туманиться” розповідає про життя молодого жовніра, а не про труднощі в чумацькому промислі.
4. Завдання
1. Суспільно-побутовими є всі перелічені пісні. ОКРІМ
В жниварських
2. Прочитайте рядки.
В уривку використано
А художній паралелізм (зіставлення долі чайки з долею людини)
3. Увідповідніть уривок суспільно-побутової пісні з її різновидом
- “Ой матінко-зірко, як у строці гірко. Куди хилять, то й хилюся, бо я всіх боюся” — наймитська.
- “Вернися, Сагайдачний, візьми свою жінку. Оддай мою люльку, необачний” — козацька.
- “Іди, іди синку, іди не барися. На третій годочок додому вернися” — солдатська.
- “Ох чаєчко наша, неправдонька ваша. Поварили чаєняток - добра була каша!” — чумацька.
4. Доведіть, що суспільно-побутові пісні відображають соціальні явища життя в Україні в різні історичні періоди
Суспільно-побутові пісні відображають різні соціальні явища життя в Україні в різні історичні періоди. Наприклад:
- Чумацькі пісні розповідають про життя і працю чумаків у 18-19 ст., які займалися торгівлею сіллю, рибою та іншими товарами.
- Наймитські пісні відображають тяжку долю наймитів, які через бідність змушені були працювати за мізерну платню.
- Солдатські, рекрутські та жовнірські пісні розкривають страждання простих людей, забраних до війська, їх тугу за домівкою, нарікання на долю.
5. Хто такі чумаки? Поясніть, що позначають (можуть позначати) записи чумацький шлях. Чумацький Шлях і “Чумацький Шлях”?
Чумаки - це українські торговці і візники, які в 15-19 ст. возили на волах сіль, рибу та інші товари з узбережжя Чорного й Азовського морів. “Чумацький шлях” - назва доріг, якими пересувалися чумаки. “Чумацький Шлях” - народна назва Молочного Шляху, яка пов’язана з уявленням, що це дорога, якою чумаки возили сіль.
6. Чим близькі й чим відмінні солдатські, рекрутські та жовнірські пісні?
Солдатські, рекрутські та жовнірські пісні близькі тим, що в них звучать мотиви туги за домівкою, нарікання на тяжку солдатську долю. Відмінність у тому, що:
- солдатські пісні - про солдатів царської армії 19-20 ст.
- рекрутські - про рекрутів 18-19 ст., коли служба була фактично довічною.
- жовнірські - про солдат австрійської армії.
7. Заповніть літературний паспорт до пісні “Ой горе тій чайці”.
- Жанр - суспільно-побутова пісня, чумацька.
- Тема - зображення трагедії чайки, в якої чумаки забрали пташенят.
- Ідея - засудження жорстокості, співчуття до материнського горя.
- Художні засоби: епітети (чаєчка-небога, битая дорога), повтори, пестливі слова (чаєнятка).
8. Визначте різновид вивченої суспільно-побутової пісні за кожним художнім образом
1 - Наймитська
2 - Чумацька
3 - Козацька
9. Доберіть і залишіть у зошит до кожного різновиду суспільно-побутових пісень за зразком по 5-7 слів-асоціацій (художній образ, географічна назва, стать або/і вік людини, соціальний статус, настрій та ін.).
Наймитська пісня - праця, бідність, сльози, дівчина, хлопець, поле, ярмо, туга.
Солдатська пісня - рекрут, казарма, зброя, муштра, війна, рани, смерть, сум.
Чумацька пісня - воли, сіль, степ, Крим, дорога, небезпека, артіль, віз, зорі.
Домашнє завдання.
1. Знайдіть і випишіть постійні епітети з вивчених суспільно-побутових пісень.
У вивчених суспільно-побутових піснях зустрічаються такі постійні епітети:
Чумацькі пісні:
- “бита дорога” (у пісні “Ой горе тій чайці”)
Наймитські пісні:
- “чужі краї” (у пісні “Ой матінко-вишня”)
Солдатські та жовнірські пісні:
- “Чорнеє море” (у пісні “В суботу пізненько”)
- “глибокий Дунай” (у пісні “Ой хмариться, туманиться”)
Подумайте й розкажіть
Хто такі чумаки, наймити, рекрути й жовніри?
Чумаки - це українські торговці й візники 15-19 ст., які возили на волах сіль, рибу та інші товари з узбережжя Чорного й Азовського морів.
Наймити - це люди, які через бідність змушені були тяжко працювати за мізерну платню, часто далеко від дому.
Рекрути - це солдати царської армії кінця 18 - початку 19 ст., коли служба була фактично довічною. З 1884 р. рекрутів стали називати солдатами.
Жовніри - це солдати австрійської армії. Їхнє життя нічим не відрізнялося від життя солдата царської армії.
Який птах у народних піснях символізує смерть?
У народних піснях, зокрема в козацьких, часто зустрічається символіка чорного птаха або коня як провісників смерті
Який настрій переважає в суспільно-побутових піснях?
У суспільно-побутових піснях переважає сумний, журливий настрій. У них звучать мотиви туги за домівкою, нарікання на тяжку долю чумаків, наймитів, солдатів, страждання на чужині далеко від рідної сім’ї.