Skip to content

Богдан Лепкий "Шевченкова верба" - відповіді

Posted on:17 квітня 2025 р.

1. Яку роль відіграв в українській культурі Богдан Лепкий?

Богдан Лепкий був різнобічно обдарованою людиною: писав понад 80 творів, серед яких патріотична лірика, оповідання, казки, історичні повісті та романи. Він зробив значний внесок у розвиток української літератури, популяризував творчість Тараса Шевченка, присвятив йому багато віршів і видав збірку до 100-річчя з дня народження поета.

2. Коли Богдан Лепкий познайомився із творчістю Тараса Шевченка?

Богдан Лепкий познайомився з творчістю Тараса Шевченка під час навчання в гімназії, де разом з іншими учнями влаштовував таємні зустрічі з нагоди Шевченкових роковин.

3. Як відбувалися Шевченкові свята в гімназії, де навчався Богдан Лепкий? У чому полягала його участь у тих заходах?

Спочатку Шевченкові свята в гімназії проходили таємно: з зачиненими дверима, заслоненими вікнами, на варті стояв товариш, а в кімнаті кілька хлопців з нижчих класів у святковому настрої. Один розповідав про життя Шевченка, другий — про його твори, двоє-троє декламували вірші. Згодом гімназисти-українці отримали дозвіл відкрито проводити ці свята, ретельно до них готувалися. Богдан Лепкий декламував поезію, співав у хорі й намалював портрет Тараса Шевченка.

А якою є ваша участь у заходах, присвячених творчості поета?

Я беру участь у шкільних заходах, присвячених творчості Тараса Шевченка: читаю його вірші, готую малюнки, допомагаю оформлювати виставки та беру участь у тематичних конкурсах.

4. Визначте, яке римування в поезії Богдана Лепкого. Наведіть приклади з інших поезій різних видів римування. Створіть таблицю за зразком і заповніть її.

У поезії Богдана Лепкого «Шевченкова верба» використано перехресне римування (АБАБ): римуються перший і третій, другий і четвертий рядки.

Вид римуванняПриклад з твору
ПерехреснеЯ дуже тяжко Вами відболіла. (Ліна Костенко)
Це все було, як марення, як сон. Любов підкралась тихо, як Даліла, а розум став довірливий Самсон.
СуміжнеЯ не люблю тебе, ненавиджу, беркуте! (І. Франко)
Я не люблю тебе, ненавиджу, берку́те! За те, що в груді ти ховаєш серце люте,
КільцевеВічний революціонер (І. Франко)
Вічний революціонер Дух, що тіло рве до бою, Рве за поступ, щастя й волю,— Він живе, він ще не вмер.

5. Випишіть художні засоби, які використав Богдан Лепкий для опису верби, характеристики ліричного героя.

6. Прочитавши поезію «Шевченкова верба», створіть уявну картину, використавши словосполучення «степова пустиня», «верба шумить», «пісня жалю».

Уявляю широку степову пустиню, де немає ні душі, лише суха трава та пил. Серед цієї пустелі росте одна-єдина верба, яку посадив Шевченко. Вона шумить своїм зеленим листям, ніби шепоче щось сумне, а її листя шелестить, як далека пісня жалю про рідний край.

7. Поміркуйте, яким було життя Т. Шевченка на засланні. Чому людині важливо мати на чужині щось таке, що нагадувало б їй про рідну землю?

Життя Тараса Шевченка на засланні було важким і самотнім: він був відірваний від рідної землі, близьких людей, жив серед чужих степів і пустель. На чужині людині важливо мати щось рідне, бо це допомагає не втрачати зв’язок із домом, дає надію і сили пережити тугу та труднощі.

8. Розгляньте малюнки Тараса Шевченка «Мангишлацький сад» на ст. 135. Які емоції вони у вас викликають? Чи побачили ви на них Шевченкову вербу? Яка кольорова гама малюнків? Чи такими кольорами ви малювали уявну картину після прочитання вірша?

Малюнки викликають відчуття самотності, спокою і суму. Кольорова гама малюнків — стримана, переважають коричневі, сірі, жовтуваті відтінки. Саме такими спокійними й трохи сумними кольорами я уявляв свою картину після прочитання вірша.

Домашнє завдання

Заповніть картку-аналіз ліричного твору Богдана Лепкого.

Назва твору: Шевченкова верба

Сюжет (стислий переказ твору, 5—6 речень):

Тарас Шевченко, перебуваючи на засланні в далекій пустелі, посадив гілочку верби біля своєї хати. Верба пустила коріння і виросла, нагадуючи поетові про рідну Україну. Вона шуміла над ним, як мати, і співала пісню жалю. Дерево стало для Шевченка символом рідного краю, підтримкою у важкі часи. Верба допомагала йому не втрачати надії та сили. Поет часто милувався нею, згадуючи свою Батьківщину.

Герої (дійові особи): Тарас Шевченко, верба

Жанр: Ліричний вірш

Тема твору і порушені проблеми: Туга за рідною землею, самотність на чужині, зв’язок людини з Батьківщиною, сила спогадів.

Особисті оцінки і враження:

Вірш дуже зворушливий і сумний. Він показує, як важливо мати щось рідне навіть далеко від дому. Мені сподобалась щирість почуттів поета й образ верби, який став символом любові до України.