1. Пригадайте поезію Тараса Шевченка, яка перегукується з рядками епіграфа. Наведіть два — три аргументи, які свідчать що Богдан-Ігор Антонич — продовжувач ідей і настанов Кобзаря.
Епіграф “Антонич був хрущем і жив колись на вишнях, на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко” відсилає до поезії Тараса Шевченка “Садок вишневий коло хати”. У цьому вірші Кобзар створив образ вишневого садка як символу рідного дому, спокою та гармонії з природою.
Аргументи, що свідчать про Богдана-Ігоря Антонича як продовжувача ідей Шевченка:
1. Любов до рідної землі та природи. Як і Шевченко, Антонич глибоко любив свою батьківщину. Народившись на Лемківщині, він оспівував рідний край у своїй творчості. Образ вишень в епіграфі символізує цю спадкоємність — Антонич “жив на вишнях”, які прославив Шевченко, тобто продовжував традицію любові до української землі.
2. Органічний зв’язок з українською культурною традицією. Антонич “наполегливо досліджував українську мову” та активно долучався до літературного життя. Це свідчить про його прагнення розвивати українську культуру, як це робив Шевченко.
3. Поєднання особистого з національним. У поезії “Різдво” Антонич переносить біблійну легенду в лемківське середовище — “Народився бог на санях в лемківськім містечку Дуклі”. Це нагадує шевченківський прийом поєднання універсальних тем з українським національним колоритом, коли поет робив загальнолюдські цінності близькими через рідну культуру.
3. Про яку біблійну подію згадано у вірші?
У вірші “Різдво” згадано про народження Ісуса Христа. Це центральна подія християнського календаря, коли, згідно з біблійною легендою, у Віфлеємі народився Син Божий. Антонич переносить цю священну подію в лемківське середовище — “Народився бог на санях в лемківськім містечку Дуклі”.
4. Придумайте свою назву цій поезії.
“Лемківське Різдво” або “Народження у снігах” — ці назви підкреслюють національний колорит та зимову атмосферу вірша.
5. Що б ви зобразили на малюнку до цього вірша? Які символи використали б? Як їх можна пояснити?
На малюнку я б зобразив:
- Сани у снігу — символ подорожі та народження в дорозі, як у біблійній історії
- Лемків у крисанях (традиційний одяг) — символ народної віри та гостинності
- Круглий місяць — символ божественного світла та надії
- Золотий горіх у долонях Марії — символ дорогоцінного дару життя та материнської турботи
Ці символи поєднують біблійну традицію з українською народною культурою.
6. Хто такі лемки?
Лемки — це етнографічна група українців, що традиційно мешкала в гірських районах Карпат на території сучасної України, Польщі та Словаччини. Вони мають свої особливості в мові, культурі, традиціях та народному мистецтві. Богдан-Ігор Антонич народився саме на Лемківщині, тому образи лемківської культури органічно входять у його поезію.
8. Послухайте цю саму колядку у виконанні інших артистів. Яке виконання сподобалося найбільше?
Без можливості прослухати конкретні виконання Христини Соловій, Оксани Мухи та KRUTЬ, можу припустити, що найцікавішим було б виконання Христини Соловій — мелодійне, душевне, автентичне.
9. Пригадайте, що таке коляда. Які колядки вам відомі?
Коляда — це давній обрядовий жанр української народної творчості, пісні, які співають на Різдво та Новий рік. Колядки прославляють народження Христа, побажають добробуту господарям.
Відомі колядки:
- “Нова радість стала”
- “Бог предвічний народився”
- “Добрий вечір тобі, пане господарю”
10. Есе “Різдво моєї Батьківщини”
Різдво в Україні — це не просто свято, а душа народу, що оживає в зимову ніч. Коли сніг вкриває стріхи хат, а місяць освітлює засніжені поля, кожна українська родина збирається біля святкового столу.
У моїй Батьківщині Різдво пахне кутею та узваром, звучить колядками під вікнами. Діти ходять з зіркою, несучи радість від хати до хати. Це час, коли навіть найпростіші речі набувають особливого значення — свічка на підвіконні стає символом надії, а спільна молитва — зв’язком поколінь.
Українське Різдво — це коли біблійна історія оживає в рідних образах, коли Христос народжується не в далекому Віфлеємі, а тут, серед наших снігів і наших сердець. Це свято, що поєднує небесне з земним, вічне з повсякденним.
11. Анкета до вірша “Різдво” Богдана-Ігоря Антонича
а) Якого кольору поезія?
Білого з золотими відблисками — колір снігу та місячного світла.
б) Який смак має вірш?
Солодкуватий, як горіх у долонях Марії, з присмаком зимової свіжості.
в) Чим пахне?
Морозним повітрям, хвоєю та димом з димарів лемківських хат.
г) Настрій та емоції
Поезія викликає тихе захоплення, умиротворення та святкову радість. Відчуття дива, коли звичайне стає священним.
ґ) Абстракція до поезії
Білий простір, по центру — круглий золотий місяць-горіх у долонях, навколо — сани, сніг, силуети людей у крисанях.
д) Різдвяні картини українських митців
- Дмитро Артим – «Колядки»
- Наталія Дерев’янко – «Коляда»
- Юрій Мацик – «Колядки в Карпатах»
е) Спільні символи в мистецтві та поезії
- Місяць — символ божественного світла
- Сніг — чистота та оновлення
- Мати з дитиною — материнська любов
- Золото — священність моменту
- Зимова ніч — таємничість та очікування дива
12. Створіть різдвяну листівку в будь-якій техніці, використавши образи поезії.
