ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Предметні компетентності
1. Які історичні події мали вплив на формування світогляду німецького письменника Генріха Белля?
На формування світогляду Генріха Белля мали вплив такі історичні події:
- Перша світова війна, яка закінчилася незадовго до народження письменника. Поразка Німеччини в цій війні призвела до тяжкої економічної кризи й зростання реваншистських настроїв.
- Прихід до влади нацистів у 1933 році. Белль не підтримував нацистську ідеологію, але був мобілізований в армію і брав участь у Другій світовій війні.
- Друга світова війна, в якій Белль воював на боці Німеччини з 1939 по 1945 рік. Він пройшов усю війну і став свідком її жахів та руйнівних наслідків
2. Якій темі і меті письменник-реаліст присвятив усю свою творчість?
Усю свою творчість Генріх Белль присвятив темі засудження війни та захисту принципів гуманізму. Його головною метою було моральне відродження повоєнної Німеччини, очищення її від нацистського минулого.
3. На тлі яких подій розгортається сюжет оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»?
Сюжет оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» розгортається на тлі подій Другої світової війни. Головний герой, молодий солдат, який щойно закінчив гімназію, потрапляє пораненим у рідну школу, перетворену на шпиталь.
4. Поясніть, у чому особливість образу «героя, що повертається», в оповіданні Генріха Белля
Образ «героя, що повертається» в оповіданні Белля - це збірний образ цілого покоління молодих німців, які одразу зі шкільної лави потрапили на фронт і повернулися додому скаліченими фізично і духовно. Вони стали жертвами війни, втративши юність і віру в майбутнє.
5. Поміркуйте, чому оповідь ведеться від першої особи. Якого ефекту хотів у такий спосіб досягти митець?
Оповідь ведеться від першої особи, щоб передати особисті переживання і травматичний досвід головного героя. Це дозволяє читачеві глибше співпереживати персонажу. Використовуючи такий прийом, Белль хотів наблизити читача до усвідомлення трагедії «втраченого покоління»
6. Як письменник досягає ефекту співпричетності читача?
Генріх Белль досягає ефекту співпричетності читача, використовуючи оповідь від першої особи. Читач ніби проживає всі події разом із головним героєм, бачить, чує і відчуває те саме, що й він. Це дозволяє глибше співпереживати персонажу.
7. Поміркуйте, чому автор залишив в оповіданні відкритий фінал.
Автор залишив відкритий фінал, щоб спонукати читача до роздумів. Доля головного героя невідома, але можна здогадатися, що на нього чекає смерть. Відкритий фінал підкреслює трагізм ситуації й змушує замислитися над безглуздістю і жорстокістю війни.
8. Як у творі Генріха Белля розкривається тема втраченого покоління?
Тема втраченого покоління розкривається через образ головного героя - зовсім юного хлопця, який щойно закінчив школу і відразу потрапив на фронт. Він і його однолітки не встигли пожити для себе, не зробили свідомого вибору - а вже скалічені війною фізично і морально. Їхня юність украдена, а майбутнє зруйноване.
9. Поміркуйте, чи можна назвати спартанців і їхнього царя втраченим поколінням. Відповідь обґрунтуйте.
Спартанців і їхнього царя не можна назвати втраченим поколінням. Вони свідомо віддали життя, захищаючи свою батьківщину і свої ідеали. Їхня загибель не була марною і безглуздою. А от молоді німці гинули в загарбницькій війні, розв’язаній нацистами, не розуміючи її справжніх причин і цілей.
10. Чи можна назвати країну, в якій довелося жити юному Генріху Беллю і його літературним героям, країною з тоталітарним державним устроєм? Відповідь обґрунтуйте
Так, країну, в якій жили Белль і його герої, можна назвати тоталітарною. Про це свідчать такі деталі:
- обов’язкове членство молоді в нацистській організації гітлер’югенд;
- переслідування інодумців (Белль і ще кілька учнів відмовилися вступати в гітлер’югенд);
- мілітаризація суспільства, культ війни;
- нацистська пропаганда в школі (портрети Гітлера, “взірцеві арійці” тощо).
11. Проведіть паралель між написами на пам’ятному камені біля Фермопіл і на меморіальній дошці в коридорі гімназії «Пішов зі школи на фронт і поліг за…»
Напис на меморіальній дошці “Пішов зі школи на фронт і поліг за…” нагадує епітафію спартанцям, які загинули, “бо так звелів закон”. В обох випадках йдеться про сліпе підкорення державі, готовність віддати за неї життя. Але якщо спартанці захищали свою землю, то німецькі юнаки гинули в загарбницькій війні.
12. Який особливий зміст закладений у цих цитатах?
Ці цитати мають глибокий символічний зміст. Вони підкреслюють безглуздість загибелі молодих німців, які стали жертвою нацистської ідеології. Їхня смерть позбавлена того високого сенсу, який був у самопожертви спартанців.
13. У чому, на вашу думку, письменник бачить трагедію німецького народу?
Белль бачить трагедію німецького народу в тому, що він дозволив нацистам прийти до влади, повірив їхнім ідеям і став знаряддям у їхніх руках. Це призвело до страшних злочинів проти людяності, до мільйонних жертв, до спустошення і морального падіння самої Німеччини.
14. Доведіть, що оповідання має антивоєнне спрямування
Оповідання має яскраво виражене антивоєнне спрямування. Белль реалістично показує жахи й безглуздість війни, страждання поранених, руйнування міст. Центральний образ твору - скалічений юнак, чиє життя понівечене війною. Це переконливо доводить, що будь-яка війна - це зло і злочин проти людства.
Соціальна та громадянська компетентності
1. Поясніть відмінність між загарбницькою і визвольною війнами. Чи може, на вашу думку, людина при здоровому глузді прагнути до участі в загарбницькій війні?
Загарбницька війна - це війна з метою захоплення чужих територій, ресурсів, поневолення інших народів.
Визвольна війна - це справедлива війна за свободу і незалежність свого народу, проти іноземних загарбників чи поневолювачів.
Людина при здоровому глузді не може прагнути участі в загарбницькій війні, бо це суперечить нормам моралі й людяності. Участь у такій війні - це злочин.
2. Поміркуйте про роль пропаганди в умовах тоталітарного устрою держави. З’ясуйте, що означає слово пропаганда. Які ознаки пропаганди і для чого її використовують? Доведіть, що нацистська пропаганда була дуже дієва.
В умовах тоталітарного режиму пропаганда відіграє величезну роль. Пропаганда - це поширення певних ідей з метою впливу на свідомість людей і спонукання їх до потрібних дій.
Ознаки пропаганди:
- масовість впливу
- маніпулятивність
- емоційність
- однобічність інформації
- використання стереотипів і “образу ворога”
Тоталітарні режими використовують пропаганду для зомбування населення, придушення інакомислення, виправдання своїх злочинів. Нацистська пропаганда була дуже дієвою, бо охоплювала всі сфери життя, починаючи зі школи, використовувала найсучасніші на той час засоби (радіо, кіно), спиралася на людські інстинкти (ксенофобію, жагу реваншу тощо).
3. Знайдіть визначення, що таке критичне мислення. Чому володіння вмінням критично мислити в наш час і в нашій країні життєво необхідне? Чому, на вашу думку, велика частина населення потрапляє під вплив пропаганди?
Критичне мислення - це здатність людини самостійно аналізувати інформацію, відрізняти факти від суджень, робити власні обґрунтовані висновки. В умовах інформаційної війни критичне мислення життєво необхідне, щоб не стати жертвою ворожої пропаганди. Більшість людей потрапляє під вплив пропаганди через низький рівень медіаграмотності, звичку довіряти авторитетам, небажання думати самостійно.
4. Розробіть способи протистояння пропаганді і шляхи формування критичного мислення
Способи протистояння пропаганді:
- завжди перевіряти інформацію з різних джерел
- не довіряти емоційним закликам і “сенсаціям”
- аналізувати, кому вигідна та чи інша інформація
- розвивати критичне мислення з дитинства через освіту і виховання
5. Тренуємо критичне мислення. Укладіть 5 запитань до розділу «Проблема війни і миру в літературі XX століття», які починалися б словами «Чи правда, що…»
Запитання до розділу:
- Чи правда, що будь-яка війна - це злочин проти людства?
- Чи правда, що письменники здатні запобігти війні силою слова?
- Чи правда, що людство ніколи не відмовиться від воєн?
- Чи правда, що патріотизм несумісний з пацифізмом?
- Чи правда, що в сучасному світі загроза війни більша, ніж будь-коли?
6. Зверніть увагу на світлину післявоєнного Кельна. Проведіть паралель між собором, який уцілів серед руїн у німецькому місті, і слідом від хреста на стіні в оповіданні Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».
Собор, що вцілів серед руїн Кельна, і слід від хреста на стіні гімназії в оповіданні Белля - це символи незнищенності духовних цінностей, віри, людяності. Руйнівна сила війни не здатна до кінця викорінити ці цінності в людських душах. Навіть серед жахіть війни й тоталітаризму залишається надія на відродження гуманізму.