Skip to content

Балада про соняшник: аналіз (паспорт), художні засоби, сюжет

Posted on:6 квітня 2025 р.

Рік написання: 1962

Рід: ліро-епос.

Жанр: модерна балада.

Напрям: модернізм.

Мотив: талант бачити красу навколо; “народження” митця, поета.

Важливі деталі:

✨ Твір знайшов читачів у багатьох країнах через численні переклади

✨ Особлива магія метаморфози: соняшник і сонце оживають як справжні істоти

🎨 Художні засоби:

Риторичний оклик і звертання: “дайте покататися, дядьку!”; “Поезіє, сонце моє!”

Риторичне запитання: “хіба вам шкода?”

Епітет: “тіло шорстке і зелене”; “красиве засмагле сонце”; “золоті переливи”; “червона сорочка”; “сонце оранжеве”; “золоте німе захоплення”.

Персоніфікація: соняшник мав кінцівки й тіло, бігав, вилазив на дерева, їв гнилиці, плавав біля млина, відпочивав у піску, полював на горобців, стрибав; соняшник побачив сонце на велосипеді.

Метафора: “бігав наввипередки з вітром”; “сонце в переливах кучерів”; “їхало на велосипеді, обминаючи хмари”; “застиг в захопленні”; “щомиті хлопчисько відкриває тебе для себе, щоб стати навіки соняшником”.

Гіпербола: “застиг він на роки і на століття”.

Символ: сонце - поезія; соняшник - поет

Сюжет: Соняшник жив життям звичайного хлопчака — бігав наперегонки, збирав гнилиці з груш, купався коло млина, полював на горобців з рогатки. Відрізнявся лише шорстким зеленим тілом. Одного разу, вистрибуючи на одній нозі після купання, щоб вода витекла з вуха, він раптом побачив диво — сонце «у червоній сорочці навипуск, що їхало на велосипеді, обминаючи хмари у небі». Вражений небаченою красою, соняшник завмер у німому захопленні й попросив сонце дати йому покататись на велосипеді чи хоча б посадити його на раму.

Про твір

Балада про соняшник ілюстрація

У «Баладі про соняшник» ми бачимо звичайного хлопчика, який вилазить на грушу, стріляє горобців із рогатки, купається коло млина — і раптом стається осяяння: він бачить сонце, що їде на велосипеді… Хлопчик захоплено спостерігає за “золотими переливами кучерів” і “червоною сорочкою навипуск”. Ця мить закарбувалася в його душі назавжди. Насправді ж, це був просто чоловік на велосипеді, якого хлопчик побачив проти сонця — чудовий приклад контражуру, коли силует людини на яскравому сонячному тлі перетворюється на щось магічне. Неймовірно, як дитина зуміла побачити красу в буденному!

В останній строфі автор метафорично говорить про мистецтво: кожної миті на землі з’являється людина, яка стане соняшником — митцем, здатним бачити красу в звичайних речах (як сказав би Довженко, “в буденних калюжах на перекинутому небі”).

І. Драч майстерно оновив баладу, зберігши її ліро-епічну структуру й напружений сюжет. Він залишив метаморфозу як ключову ознаку: соняшник спочатку перетворюється на хлопчика, а наприкінці хлопчик знову набуває соняшникової подоби.