Варіант 1
Розв’яжи клоуз-тест (робота в парах). Виконай завдання та здійсни взаємоперевірку. Здай роботу вчителеві для оцінювання.
1. Володимир Винниченко народився у місті Єлисаветграді (нині Кропивницький) у 1880 році.
2. Створена Винниченком таємна студентська революційна організація називалася “Студентська громада”
3. Після Лютневої революції 1917 р. Винниченко обіймав посади голови Генерального Секретаріату, генеральним секретарем внутрішніх справ.
4. Творчість В. Винниченка з 1933 року зазнала гонінь тому, що Винниченко написав відкритого листа в якому звинуватив Сталіна та Постишева в голодоморі й масових репресіях проти українського народу.
5. Гринь в оповіданні «Віють вітри, віють буйні…» - це головний герой, п’ятирічний хлопчик із заможної родини, примхливий і зверхній, але водночас боязкий і здатний до співчуття.
6. Гринь Рябухою називає наймичку Саньку, дівчинку дев’яти років, яка працює в їхньому домі.
7. Діти лишилися вдома самі тому, що батьки Гриня були на весіллі й мали повернутися лише вранці.
8. Невелика Санька була змушена працювати, хоча сама ще дитина тому, що вона походила з бідної селянської родини і не мала іншого вибору, щоб заробляти на життя.
9. Гринь «засадив виделку в бік Саньці», бо вона повільно подала йому тарілку, що викликало його роздратування.
10. Тема твору «Віють вітри, віють буйні…»: розкриття психології дітей із різних соціальних верств, їхніх взаємин, страхів і співчуття в екстремальній ситуації самотності.
11. Дай розгорнуту відповідь на запитання: «Що з твору найбільше запам’яталося? Чому?».
Найбільше з оповідання «Віють вітри, віють буйні…» запам’яталася сцена, де Гринь і Санька, попри всі конфлікти та відмінності, знаходять спільну мову і стають ближчими одне до одного. Особливо вразив момент, коли Гринь, відчуваючи страх і самотність, просить Саньку залишитися з ним, а згодом, під час казки, проявляє співчуття, обіймаючи її та обіцяючи любити. Ця сцена вражає, бо показує, як у складній ситуації діти можуть подолати бар’єри, що їх розділяють, і виявити щирі почуття. Також запам’яталася атмосфера страху, яку створюють описи темряви, моторошних звуків вітру та образ домовика, адже це допомагає зрозуміти внутрішній стан Гриня і його залежність від Саньки в той момент. Ці епізоди викликають сильні емоції та розкривають глибину психології персонажів, тому й залишилися в пам’яті.
Варіант 2
Розв’яжи клоуз-тест (робота в парах). Виконай завдання та здійсни взаємоперевірку. Здай роботу вчителеві для оцінювання.
1. Володимир Винниченко навчався в гімназії в Єлисаветграді, а згодом на юридичному факультеті Київського університету.
2. Винниченка заарештували за революційну діяльність та участь у створенні Революційної української партії (РУП).
3. Письменникові довелося емігрувати тому, що він зазнав переслідувань через свої політичні погляди та діяльність, які суперечили політиці радянської влади.
4. В. Винниченко - дуже обдарована особистість; він був письменник, політик, а також художник.
5. Головному героєві твору В. Винниченка «Віють вітри, віють буйні…» п’ять років.
6. Обличчя дівчинки було схоже на зморщену грушу, вийняту з узвару.
7. Наймичка старша за панича на чотири роки.
8. Гринь шукає допомоги у Саньки тому, що він боїться залишатися сам у темряві, відчуває страх.
9. За розказану казку Санька отримала дві цукерки та новеньку копійку.
10. Ідея твору «Віють вітри, віють буйні…»: показати, що навіть у складних обставинах і попри соціальні відмінності діти можуть проявляти співчуття, знаходити порозуміння та підтримувати одне одного, долаючи страхи й бар’єри.
11. Дай розгорнуту відповідь на запитання: «Як ви можете пояснити динаміку образів Грині та Сані?».
Динаміка образів Грині та Сані в оповіданні «Віють вітри, віють буйні…» проявляється через зміну їхньої поведінки та ставлення одне до одного. Спочатку Гринь - зверхній і жорстокий, вважає себе «царем» над Санькою-наймичкою, ображає її, називає Рябухою. Санька терпить знущання, але внутрішньо ображена й чинить опір. У ситуації страху, коли Гринь залишається сам у темряві, його гонор зникає, він стає вразливим, благає Саньку про підтримку, обіцяє не ображати й ділиться цукерками. Санька отримує владу, використовує його страх, вимагає винагороду, але зрештою проявляє ніжність. Кульмінація - момент співчуття, коли Гринь, слухаючи казку, обіймає Саньку, а вона відповідає ласкою. Це показує перехід від конфлікту до порозуміння, розкриваючи їхню психологію та вплив обставин.