Варіант 1
І. Розв’яжи клоуз-тест (робота в парах). Виконай завдання та здійсни взаємоперевірку. Здай роботу вчителеві для оцінювання (7 б.).
1. Тема вірша В. Симоненка «Лебеді материнства»: Материнська любов, турбота про дитину та нерозривний зв’язок із Батьківщиною.
2. У вірші йдеться про материнські почуття, переживання за майбутнє сина, його життєвий шлях, а також про любов до рідної землі, яку не можна вибрати чи замінити.
3. Твір можна поділити на 2 частини:
- Перша — опис чарівного світу дитинства.
- Друга — напутнє слово матері про життєвий вибір.
4. Вірш «Лебеді материнства» побудовано у формі колискової пісні з елементами роздумів і звертань.
5. Під «приспаними тривогами» жінка має на увазі турботи і переживання матері за майбутнє своєї дитини, які поки що приховані, але прокинуться, коли син виросте.
6. Головні життєві цінності у творі: любов до матері, вірність Батьківщині, сімейні зв’язки та підтримка рідних.
7. За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненку присуджено: Державну премію України імені Тараса Шевченка (посмертно).
II. Створи паспорт-характеристику улюбленого вірша сучасного поета про війну (5 б.).
- Назва вірша: «Квіти мінних зон»
- Автор: Святослав Вакарчук (гурт «Океан Ельзи»)
- Тема: Війна та її вплив на душі воїнів, біль розлуки, прагнення захистити рідних і Батьківщину від жаху війни.
- Основна ідея: Воїн переживає внутрішню боротьбу з пустотою і болем війни, але бореться за кожен метр рідної землі, зберігаючи надію на повернення додому.
- Художні особливості: Використання символів, таких як «квіти мінних зон», що показують крихкість життя серед небезпеки; образи «сліз і бетону» передають трагізм війни; повторення рядків підсилює емоційну напругу.Варіант 2
І. Розв’яжи клоуз-тест (робота в парах). Виконай завдання та здійсни взаємоперевірку. Здай роботу вчителеві для оцінювання (7 б.).
1. Ідея вірша В. Симоненка «Лебеді материнства»: Нерозривний зв’язок між матір’ю і дитиною, любов до рідної землі, важливість збереження цих цінностей у житті.
2. У вірші мати звертається до сина із застереженням: Що можна вибирати друзів і дружину, але не можна вибрати ні рідну матір, ні Батьківщину.
3. Образи-символи у вірші «Лебеді материнства»:
- Лебеді – символ чистоти, мрій і материнської любові.
- Очі материнські – уособлення турботи і постійної присутності матері в житті сина.
- Верби і тополі – символи рідної землі, України, що завжди будуть поруч, навіть у найтяжчі моменти.
4. У творі йдеться про вибір: Життєвого шляху, друзів, кохання, але наголошується, що Батьківщину і матір вибрати неможливо.
5. Вистояти до кінця у життєвих незгодах і в найлютіших битвах дає сили: Любов до матері та рідної землі, які завжди підтримують і надихають.
6. За жанровою своєрідністю поезія «Лебеді материнства» нагадує: Колискову пісню з елементами ліричних роздумів і звертань.
7. Поклав вірш «Лебеді материнства» на музику композитор: Анатолій Пашкевич.
II. Створи паспорт-характеристику улюбленого вірша сучасного поета про війну (5 б.).
Паспорт-характеристика вірша Гліба Бабича «Хтось каже мені, як маю робити…»:
Назва: «Хтось каже мені, як маю робити…»
Автор: Гліб Бабіч
Тема: Внутрішня боротьба людини за свободу думки і дії в умовах війни, тиску суспільства та зовнішніх обставин.
Ідея: Незламність духу, прагнення йти своїм шляхом попри труднощі, біль і маніпуляції, зберігаючи віру в краще майбутнє для себе і близьких.
Основна думка: Людина має силу протистояти зовнішньому тиску, йти крізь «пекло» війни і спокус, щоб досягти «тихого літа» – миру, любові та захисту для рідних.
Художні образи:
- «Квіти» і «літо» – символи миру, щастя, надії на краще життя.
- «Темрява» і «екрани» – образи маніпуляцій, обману, що заважають бачити правду.
- «Голодні москіти» – уособлення тих, хто паразитує на чужому болі, вимагаючи жертв.
- «Полум’я» і «напалм у пляшку» – символи боротьби, внутрішньої сили та готовності протистояти.