Перевіряємо (сторінки 284-285)
1. Розташуйте подані епізоди відповідно до послідовності розгортання подій у повісті «Полювання на Золотий кубок».
Г В А Б
2. Детективами в повісті змальовано
В Максима Білана й Дениса Черненка
3. Оберіть основні, на вашу думку, питання детективу як жанру літератури.
Що? Де? Коли? Хто? Як? Чому?
4. Головні персонажі повісті “Полювання на Золотий кубок”:
- Максим Білан - розумний семикласник
- Денис Черненко - фізично сильний семикласник, спортсмен
Другорядні персонажі:
- Володя Завгородній - старшокласник, найкращий спортсмен школи
- Дядя Костя - власник залу гральних автоматів
- Директор школи (Шеф)
- Вчитель хімії Юхим Юхимович
- Вітя Горобець - капітан футбольної команди
- Юрко Боровий - друг Завгороднього
5. Чому Максим Білан і Денис Черненко влаштували бійку в шкільному коридорі? Як ви думаєте, хто із них був її ініціатором?
Максим і Денис побилися через те, що Денис показав кулак і погрожував Максиму за те, що той не хотів йому допомогти під час уроку історії. Ініціатором бійки був Денис Черненко.
6. Про що хлопці дізналися з підслуханої таємної розмови? Як вони відреагували на почуте та чому, на вашу думку, нікому про це не розповіли?
Хлопці дізналися, що двоє людей планують викрасти Золотий кубок зі школи. Вони вирішили самостійно зупинити злочинців і врятувати кубок. Нікому не розповіли, бо боялися, що їм не повірять або що злодії можуть помститися.
7. Поясніть, покликаючись на текст, навіщо Максим і Денис викрали з хімічної лабораторії Золотий кубок.
Максим і Денис викрали Золотий кубок, щоб уберегти його від справжніх злодіїв, які планували його викрасти. Вони хотіли сховати кубок у безпечному місці й таким чином зірвати плани злочинців.
8. Пригадайте розмову головних героїв із заплаканим Вітьою Горобцем. Доведіть, що саме спостережливість і кмітливість Максима Білана допомогли хлопцям вийти на слід злочинців.
Максим помітив, що Вітя Горобець був засмучений через те, що не отримає Золотого кубка, хоча мав усі шанси виграти. Це наштовхнуло Максима на думку, що хтось із суддів (Володя Завгородній) обіцяв кубок багатьом учням і таким чином заплутав усіх. Спостережливість і логіка Максима допомогли зрозуміти, що Завгородній причетний до змови зі злодіями.
9. Яку хитрість придумав учитель хімії, щоб уберегти Золотий кубок? Чи допомогло це в розкритті злочину?
Учитель хімії обробив Золотий кубок спеціальною речовиною, яка залишала чорні сліди на руках тих, хто торкався його без рукавичок. Це допомогло викрити злочинців (Володю Завгороднього та дядю Костю), оскільки їхні руки почорніли після контакту з кубком. Хитрість зіграла важливу роль у розкритті злочину.
10. У яку небезпечну ситуацію потрапили юні детективи, заманивши на зустріч Вову Завгороднього й дядю Костю? Як у цій ситуації поводився кумир Дениса?
Максима і Дениса схопили дядя Костя та Вова Завгородній, посадили в машину й відвезли до залу гральних автоматів. Там їм погрожували, вимагаючи віддати Золотий кубок. Кумир Дениса, Вова Завгородній, виявився причетним до злочину. Він поводився агресивно, зневажливо ставився до хлопців і намагався залякати їх.
11. Доведіть, що Максим і Денис в історії із Золотим кубком нагадували справжніх детективів. Чи збирали й аналізували хлопці необхідну для розкриття злочину інформацію? Чи завжди їхні версії були правильні?
Максим і Денис діяли як справжні детективи: вони підслухали розмову злочинців, зібрали інформацію про можливих підозрюваних, аналізували мотиви й поведінку старшокласників. Наприклад, Максим помітив дивну поведінку Вови Завгороднього та його брехню багатьом учням. Однак їхні версії не завжди були правильними — спочатку вони підозрювали інших людей, а не Завгороднього.
12. Визначте елементи сюжету повісті «Полювання на Золотий кубок».
- Експозиція: Знайомство з головними героями (Максимом і Денисом) та їхніх стосунків; оголошення про Золотий кубок у школі.
- Зав’язка: Хлопці підслухали розмову про плани викрадення Золотого кубка.
- Розвиток дії: Розслідування хлопцями справи, викрадення кубка для його захисту, пошуки злочинців.
- Кульмінація: Хлопці стикаються зі злодіями (Вовою Завгороднім і дядею Костею) у залі гральних автоматів; використання хімічної пастки для викриття злочинців.
- Розв’язка: Повернення Золотого кубка до школи; відмова Завгороднього від суддівства; завершення розслідування.
МІРКУЄМО
13. Які обставини підштовхнули найкращого спортсмена школи Вову Завгороднього до злочинних махінацій із дядею Костею? Чи був у хлопця, на вашу думку, інший вибір?
Вова Завгородній потрапив у борги через пристрасть до азартних ігор у залі гральних автоматів, яким керував дядя Костя. Щоб повернути борги, він вирішив викрасти Золотий кубок і продати його. Інший вибір у хлопця був — наприклад, звернутися за допомогою до дорослих або знайти чесний спосіб заробітку, але він обрав легкий і небезпечний шлях через страх перед дядею Костею.
14. Завдяки яким особистісним якостям Максимові й Денису вдалося перехитрити злочинців і повернути в школу Золотий кубок? Хто з хлопців, на вашу думку, був «мозком» операції, а хто – її ідейним натхненником? Поясніть свою відповідь.
Максим і Денис проявили кмітливість, сміливість і рішучість. Максим був «мозком» операції, оскільки саме він розробляв плани та аналізував ситуацію. Денис був ідейним натхненником завдяки своїй енергії та ініціативності, хоча іноді діяв імпульсивно. Їхня співпраця дозволила їм успішно перехитрити злочинців.
15. Поміркуйте, на які небезпеки наражали себе Максим Білан і Денис Черненко. Чи правильно, на вашу думку, вони зробили, коли самі поїхали на зустріч із невідомим дядею Костею? Як потрібно було вчинити в цій ситуації?
Хлопці наражалися на фізичну небезпеку від дяді Кості та Вови Завгороднього, а також ризикували бути викритими як “викрадачі” кубка. На мою думку, вони зробили неправильно, зустрічаючись зі злочинцями без дорослих чи поліції. У цій ситуації краще було повідомити про свої підозри директору школи або звернутися до поліції для захисту себе та розкриття злочину.
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
16. Уявіть, що Максим Білан і Денис Черненко, ставши дорослими, відкрили своє детективне агентство. Опишіть усно, яким ви уявляєте їхній робочий кабінет, засоби для проведення розслідувань, методи діяльності тощо.
Я уявляю, що їхній робочий кабінет виглядає як сучасний офіс із великою дошкою для нотаток і схем, де вони записують свої версії й підозри. На столах стоять комп’ютери, є багато книжок про детективи та хімію (це захоплення Максима). На стінах висять карти міста для планування операцій.
Серед засобів для розслідувань у них є лупа, диктофони, приховані камери й навіть набір для аналізу хімічних речовин (Максим захоплюється наукою). Їхні методи діяльності включають спостереження за підозрюваними, аналіз доказів і хитрі пастки (наприклад, як із хімічною речовиною на Золотому кубку). Максим відповідає за розробку планів і логіку розслідування, а Денис — за активні дії та фізичну підтримку. Вони працюють як команда: один — мозок операції, другий — її виконавець.
17. Визначте, з якими художніми творами, вивченими в 7-му класі, асоціюються подані ілюстрації. Назвіть персонажів, яким знадобилися кмітливість, спостережливість, винахідливість, уміння аналізувати.
-
Старий будинок
-
Климко (сіль)
-
Полювання на золотий кубок
-
Щедрий вечір
-
Захар Беркут (Тухля)
-
Сіроманець