Назвіть поетів, що стали національною гордістю своєї країни.
Адам Міцкевич став національною гордістю Польщі. Він визнаний родоначальником класичної польської поезії та вважається духовним батьком польської нації.
Перевірте себе
1. Розкажіть про життя і творчість А. Міцкевича.
Адам Міцкевич народився 24 грудня 1798 року в сім’ї збіднілого шляхтича. Він навчався у Віленському університеті, де брав участь у студентських патріотичних товариствах.
Через це його заарештували й відправили на заслання в Центральну Росію на 4 роки. Під час заслання Міцкевич відвідав Україну, побував у Києві, Одесі та Харкові.
Друга половина життя поета минула на чужині, але він продовжував боротися за свободу пригноблених народів. Міцкевич помер раптово під час Кримської війни, коли намагався створити польський військовий загін.
2. Чому за честь бути батьківщиною поета сперечаються три країни?
За право вважати Адама Міцкевича своїм національним поетом сперечаються Польща, Литва і Білорусь. Це пов’язано з тим, що дитинство та юність Міцкевича пройшли під впливом польської, білоруської та литовської культурних традицій.
Він народився на території сучасної Білорусі, яка тоді входила до складу Російської імперії, навчався у Віленському університеті на території сучасної Литви, а писав польською мовою і вважається класиком польської літератури.
3. Як ви гадаєте, чому французький письменник В. Гюґо назвав Міцкевича «апостолом свободи»?
Віктор Гюго, ймовірно, назвав Міцкевича “апостолом свободи” через його активну боротьбу за незалежність Польщі та інших пригноблених народів. Міцкевич не лише писав патріотичні вірші, але й брав участь у реальних політичних акціях. Він організував польський легіон для підтримки італійських революціонерів у 1848 році, намагався створити польський загін під час Кримської війни.
Вся творчість Міцкевича була пронизана ідеями служіння батьківщині та ідеалами свободи. Він не припиняв боротьби за свободу навіть перебуваючи у вигнанні, що, очевидно, і спонукало Гюго дати йому таке почесне прізвисько.
4. Тема проєкту. «А. Міцкевич в Україні»
Тема проєкту “А. Міцкевич в Україні” є дуже цікавою та багатогранною. Ось ключові аспекти, які можна висвітлити в такому проєкті:
Перебування Міцкевича в Україні
Адам Міцкевич відвідав Україну під час свого заслання в Російській імперії. Зокрема:
- Він побував у Києві, прямуючи з Петербурга до Одеси.
- В Одесі Міцкевич працював учителем у Ришельєвському ліцеї.
- Поет відвідав Харків, де познайомився з відомим письменником П. Гулаком-Артемовським.
- В Україні Міцкевич залишався понад дев’ять місяців, цікавлячись суспільним і культурним життям, фольклором та історією.
Творчість, пов’язана з Україною
- В Одесі було написано більшість сонетів Міцкевича, в тому числі “Кримських”, а також балади “Воєвода” і “Дозор”.
- Українські мотиви та образи присутні в деяких творах поета.
Вплив на українську культуру
- Творчість Міцкевича відома в Україні з 20-30-х років XIX століття.
- Його поезією захоплювався Тарас Шевченко.
- Твори Міцкевича перекладали видатні українські письменники: Іван Франко, Леся Українка, Максим Рильський, Микола Бажан, Андрій Малишко, Іван Драч та інші.
Вшанування пам’яті в Україні
- У багатьох українських містах встановлено пам’ятники Адаму Міцкевичу, зокрема у Львові, Івано-Франківську, Трускавці, Дрогобичі, Збаражі, Бориславі.
- 21 грудня 2021 року у Києві відкрили меморіальну дошку Адаму Міцкевичу.
Цей проєкт дозволить глибше дослідити зв’язки видатного польського поета з Україною та його вплив на українську культуру.
Світязь
Запитання і завдання до прочитаного
1. Перекажіть прочитану баладу А. Міцкевича. Як у творі пояснено походження озера Світязь?
У баладі розповідається про озеро Світязь, яке має таємничу історію. Згідно з легендою, на місці озера колись було місто Світязь. Коли на місто напали вороги, жителі звернулися до Бога з проханням захистити їх. Бог перетворив місто на озеро, а жінок і дівчат - на білі квіти купави. Таким чином, озеро Світязь утворилося на місці затопленого міста, щоб врятувати його жителів від ворогів.
2. Яким постає озеро на початку балади? На чому наголошує автор, змальовуючи Світязь? Яку славу має озеро серед людей?
На початку балади озеро Світязь зображено як красиве, таємниче місце. Автор наголошує на його чистоті, спокої та красі. Він описує, як озеро відбиває зорі та місяць вночі. Серед людей озеро має славу загадкового та небезпечного місця. Вважається, що там діють нечисті сили, і тільки дуже сміливі люди наважуються відвідувати його вночі.
3. Які історичні події відображено в баладі «Світязь»?
У баладі відображено напад Московських військ на литовські землі. Згадується, що цар оточив війська князя Мендога, і той звернувся за допомогою до князя Тугана. Ці події відносяться до періоду боротьби литовських князів проти московської експансії.
4. Перелічіть географічні назви й образи рослинного світу, що надають баладі А. Міцкевича ознак реалістичного твору
Географічні назви: Новогрудський край, Плужинський бір, озеро Світязь, Новогрудок, Литва.
Образи рослинного світу: пуща (ліс), аїр, купава, білі квіти (купави). Ці елементи надають баладі реалістичності, прив’язуючи її до конкретної місцевості та природного середовища.
5. Знайдіть фантастичні елементи в сюжеті прочитаної балади.
Фантастичні елементи в баладі “Світязь”:
- Перетворення міста на озеро за волею Бога
- Жінки та дівчата, що стали білими квітами купави
- Поява дивної жінки з підводної печери
- Розповідь княжни про історію міста
- Зникнення княжни під водою разом з човнами та сітями
6. Дослідіть використання в баладі «Світязь» кольорів.
У баладі використано такі кольори:
- Білий: “кучері білі”, “білопінні” вали, “сніжно-білі метелики”
- Синій: “очі великі та сині”
- Зелений: “листі зеленім”
- Червоний: “уста мов корали”
Ці кольори створюють яскраві образи та підкреслюють красу природи і таємничість озера.
7. Розкрийте символічний зміст образу Світязя.
Образ Світязя символізує:
- Незламність духу народу
- Збереження честі та гідності
- Захист від ворогів та поневолення
- Зв’язок між минулим і сучасним
- Таємничість та загадковість природи
- Пам’ять про історичні події
8. Творча лабораторія. Усно опишіть озеро Світязь від імені княжни, яку рибалки витягли з озера.
Я - княжна з глибин Світязя. Наше озеро - це не просто водойма, а цілий світ, сповнений таємниць та чудес. Його води чисті та прозорі, як кришталь. Вночі поверхня озера відбиває зорі та місяць, створюючи неймовірне видовище. Навколо озера росте густий ліс, який охороняє наш спокій. На дні Світязя ховається ціле місто - колишня столиця нашого князівства. А білі квіти купави, що плавають на поверхні - це наші жінки та дівчата, які зберегли свою честь та гідність. Світязь - це не просто озеро, це символ нашої історії, нашої сили та нашої віри.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
1. Що означає назва балади?
Назва балади “Івікові журавлі” має символічне значення. Журавлі у творі виступають свідками вбивства поета Івіка та засобом викриття злочинців. Вони символізують справедливість і невідворотність покарання за скоєний злочин.
2. Як у баладі поєднуються мотиви переможної сили поетичного мистецтва та відплати за злочин?
У баладі ці мотиви тісно переплітаються:
- Поетичне мистецтво представлене образом Івіка, талановитого співця, який прямував на поетичні змагання.
- Його вбивство розбійниками символізує спробу знищити поетичний дар.
- Однак останні слова Івіка до журавлів стають пророчими й призводять до викриття злочинців.
- Таким чином, поетичне слово перемагає смерть і забезпечує справедливу відплату.
3. Які художні засоби в перекладі балади підсилюють напругу й динамічність дії?
У перекладі балади використано такі художні засоби для підсилення напруги та динамічності:
- Короткі, уривчасті речення: “Упав. Аж ось понад ялини / Знов ключ лопоче журавлиний”
- Риторичні запитання: “Хто це сказав? І що це значить?”
- Окличні речення: “Беріть того, хто мовив слово!”
- Повтори: “І вже їх тягнуть всі юрбою, / І суд вершиться на кону”
- Нагнітання дієслів дії: “І вже їх тягнуть… суд вершиться… Злочинці визнають вину”
Ці засоби створюють відчуття стрімкого розвитку подій та емоційної напруги.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
Хто автор балади “Вільшаний король”?
Автор балади “Вільшаний король” - Йоганн Вольфганг Ґете.
Хто переклав цю баладу українською мовою?
Баладу українською мовою переклав М. Рильський.
Про що розповідається в баладі?
У баладі розповідається про батька, який їде вночі з маленьким сином. Син бачить Вільшаного короля, який намагається заманити хлопчика до себе. Батько не вірить синові й думає, що той просто лякається природних явищ. В кінці балади син помирає в руках батька.
Скільки строф у баладі?
У баладі 8 строф.
Хто такий Вільшаний король?
Вільшаний король - це містична істота, яка з’являється хлопчику. Він описаний як “хвостатий пан” у короні, який намагається заманити дитину до себе.
Чим закінчується балада?
Балада закінчується трагічно - батько приїжджає додому з мертвим сином на руках.
Що бачить син, а чим це пояснює батько?
Син бачить Вільшаного короля, його дочок і чує їхні заклики, а батько пояснює це природними явищами: туманом, вітром, що колише гілля, та сивіючими вербами вдалині.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
Як зображено в баладі іспанців і маврів? Кому з них симпатизує автор?
У баладі іспанці зображені як завойовники, які захопили останню фортецю маврів - Альпухару. Вони святкують перемогу, бенкетують і ділять здобич. Маври показані як переможені, але горді й відважні люди. Автор, здається, більше симпатизує маврам, особливо їхньому королю Альманзору, якого зображено сміливим і рішучим.
Як мусульманський король покарав ворогів? Чи виправданою була його самопожертва?
Альманзор покарав ворогів, принісши їм заразу з Гренади. Він навмисно заразив себе чумою, прийшов до іспанців і поцілунком передав хворобу їхньому вождю. Його самопожертва призвела до загибелі всіх іспанців в Альпухарі. Виправданість такого вчинку є складним моральним питанням, на яке немає однозначної відповіді.
Чим вражає вчинок Альманзора? Що він прагнув довести цим вчинком? Як ви вчинили б на місці головного героя балади?
Вчинок Альманзора вражає своєю рішучістю та готовністю пожертвувати власним життям заради помсти. Він прагнув довести, що навіть переможений народ може завдати удару у відповідь і що його дух не зламано. На місці головного героя я б, мабуть, не зміг вчинити так само, бо це дуже страшно і жорстоко. Я б шукав мирного способу вирішення конфлікту.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
У яких строфах твору розкрито жорстокість шотландського короля?
Жорстокість шотландського короля розкрито у другій та сьомій строфах балади. У другій строфі описано, як король “гнав їх, неначе ланей” та “мчав по тілах спогорда, сіяв і смерть, і жах”. У сьомій строфі король наказує кинути молодого пикта в “кипучі нурти”, якщо старий не розкриє таємницю напою.
Чому старий бровар відмовився розкрити секрет виготовлення трунку? Чи можна назвати поведінку броварів героїчною? Чому?
Старий бровар відмовився розкрити секрет, щоб зберегти таємницю свого народу. Поведінку броварів можна назвати героїчною, бо вони пожертвували своїм життям заради збереження важливої для їхнього народу таємниці. Вони проявили мужність і вірність своїм традиціям, незважаючи на загрозу смерті.
Яким ви вважаєте сюжет «Вересового трунку» - історичним, легендарним, фантастичним чи побутовим? Доведіть свою думку
Я вважаю, що сюжет “Вересового трунку” є легендарним. Хоча в баладі згадуються реальні історичні народи (пикти і шотландці), сама історія про таємний напій та героїчну відмову розкрити його секрет має ознаки легенди. У творі немає конкретних історичних дат чи осіб, але є елементи, які часто зустрічаються в легендах: таємне знання, протистояння завойовникам, героїчна самопожертва. Крім того, сама назва “трунок” і його надзвичайні властивості (“за мед солодший, міцніший, аніж вино”) надають історії легендарного характеру.