Skip to content

Адам Міцкевич. Світязь - Міляновська

Posted on:9 вересня 2024 р. at 00:00

1. Що ви знаєте про життя та творчість польського поета Адама Міцкевича?

Адам Міцкевич - видатний польський поет-романтик. Народився в 1798 році. Писав балади, поеми, вірші. Найвідоміші твори - “Дзяди”, “Пан Тадеуш”. Жив у вигнанні в Росії та інших країнах. Помер у 1855 році.

2. Розкажіть, чому поета все життя цікавила тема незалежності Польщі.

Міцкевич цікавився темою незалежності Польщі, бо за його життя Польща втратила незалежність і була поділена між Росією, Австрією та Пруссією. Поет прагнув свободи для своєї батьківщини.

3. Які фольклорні джерела використав у баладі «Світязь» польський поет?

У баладі “Світязь” Міцкевич використав народну легенду про затоплене місто та повір’я про водяних німф.

4. Які історичні факти лягли в основу балади Адама Міцкевича?

В основу балади лягли факти про війни між Московським царством і Литовським князівством у XIV столітті, коли Москва розширювала свою територію.

Запитання та завдання

1. Перекажіть зміст балади Адама Міцкевича «Світязь».

Балада розповідає про давнє місто Світязь, яким правив князь Туган. Коли на Новогрудок напав російський цар, Туган вирушив на допомогу союзнику, залишивши в місті лише жінок. Тоді на беззахисне місто напали вороги. Жінки вирішили знищити всі цінності й обрати смерть замість полону. Донька Тугана звернулася до Бога з молитвою, і місто зникло під водою. На його місці з’явилося озеро Світязь, а жінки перетворилися на квіти.

2. Яка небезпека нависла над народом новогрудського князя Мендога?

На Новогрудок, яким правив князь Мендог, напав російський цар з великим військом.

3. У чому трагізм вибору, перед яким опинився старий князь Туган, залишаючи своє місто Світязь?

Трагізм вибору князя Тугана полягав у тому, що він мусив або залишити своє місто беззахисним, або не допомогти союзнику. Він вагався, чи розділити військо, чи залишити жінок і дітей без захисту.

4. Що мешканці обложеного міста Світязь визнали для себе найганебнішим у час протистояння з ворогом?

Мешканці Світязя визнали для себе найганебнішим потрапити в полон до ворога.

5. Яке рішення прийняли світязяни, щоб не потрапити в полон?

Світязяни вирішили знищити всі цінності міста й обрати смерть замість полону.

6. Із яким благанням звернулася князівна до Бога і як були врятовані містяни від полону загарбників?

Князівна звернулася до Бога з проханням захистити їх від ворогів, навіть якщо для цього доведеться знищити громом чи сховати під землею. У відповідь на молитву місто зникло під водою, а його мешканки перетворилися на квіти.

7. Яка доля спіткала царські війська у фіналі твору?

Царські війська, які намагалися захопити місто, були покарані. Ті, хто намагався зірвати квіти, на які перетворилися мешканці Світязя, загинули від страшної хвороби, що підкреслює захист і міць божественного втручання.

Узагальнюємо і підсумовуємо

8. Як у баладі розкрито тему протистояння загарбникам?

У баладі “Світязь” тема протистояння загарбникам розкрита через героїчну поведінку мешканців міста, які обрали смерть замість неволі. Вони знищили свої цінності, щоб не дісталися ворогам, і звернулися до Бога з проханням про порятунок. Цей акт самопожертви символізує їхню любов до батьківщини та готовність боротися за свою свободу.

9. Поміркуйте, що сталося б із мешканцями Світязя, якби місто захопили війська «царя із Русі».

Якби місто Світязь захопили війська «царя із Русі», мешканці, ймовірно, були б піддані жорстокому поводженню, рабству або навіть знищенню. Втрата свободи та гідності була б для них найганебнішим результатом, тому вони обрали смерть як спосіб уникнути такої долі.

10. Проведіть паралель із давніми подіями твору польського поета ХІХ століття та ситуацією, що склалася в сучасній Україні на початку ХХІ століття.

Паралель між подіями в баладі “Світязь” та ситуацією в сучасній Україні полягає в боротьбі за національну незалежність і територіальну цілісність. Подібно до мешканців Світязя, сучасні українці також демонструють стійкість і мужність (перемога або смерть) у протистоянні зовнішній агресії, захищаючи свою землю та свободу. Обидві ситуації підкреслюють важливість патріотизму та єдності народу в боротьбі за незалежність.

Застосовуємо поняття з теорії літератури

11. Як у баладі «Світязь» історичні події поєднуються з фантастикою?

У баладі “Світязь” історичні події поєднуються з фантастикою через використання легенди про затоплене місто Світязь і перетворення його мешканців на квіти. Історичний контекст включає війни між Московським царством і Литовським князівством, а фантастичні елементи проявляються в містичному зникненні міста під водою за божественним втручанням.

12. Згадайте з вивченого у 5 класі, що таке ідея твору. Визначте ідею балади «Світязь».

Ідея твору - це основна думка, яка виражає авторське ставлення до зображених подій і героїв.

Ідея балади “Світязь” полягає в утвердженні любові до батьківщини, героїзму та самопожертви заради свободи і честі.

13. Прочитайте опис картин природи на початку твору. Порівняйте пейзаж в оригіналі та в перекладі фрагмента балади:

В оригіналі пейзаж описується як чарівний і загадковий, з відображенням зірок і місяця у воді, що створює враження безмежності та ілюзії. У перекладі зберігається ця атмосфера, підкреслюючи красу і таємничість озера, де небо і вода зливаються в одне ціле.

14. Які епітети та порівняння використано в описі природи?

В описі природи використовуються епітети, такі як “ясна і чиста рівнина”, “водяна дика пустеля”, “холодне сяйво”, а також порівняння, наприклад, “озеро - ніби крижина” і “наче ти в синім пливеш видноколі”.

15. Який настрій навіває цей пейзаж?

Цей пейзаж навіває настрій спокою, таємничості й зачарування. Він створює відчуття містичності і підкреслює красу природи, яка приховує в собі давні легенди.

16. Знайдіть у баладі і прокоментуйте антитезу до опису спокійної поверхні озера Світязь.

Антитеза до спокійної поверхні озера Світязь проявляється в описі шуму і хаосу, коли під водою чутно поклики, грім, стогін і звуки бою. Це контрастує з мирним і тихим пейзажем, підкреслюючи драматичні події, які відбулися на цьому місці.