Skip to content

§9—10. Історична пам'ять у вірші Тараса Шевченка "Розрита могила" - Авраменко

Posted on:5 серпня 2024 р. at 00:00

Увідповідніть кожне слово з його лексичним значенням, зважаючи на зміст прочитаного тексту.

  1. кріпак - Г) залежний від поміщика й прикріплений до земельного наділу селянин
  2. козачок - Б) у дворянському побуті — хлопчик-слуга
  3. українофіл - Д) прихильник українців і всього українського — звичаїв, традицій, історії, культури
  4. фольклорист - А) дослідник усної народної творчості

Правильним с твердження про вірш “Розрита могила”

Правильним є твердження Г: вірш написано у формі монологу ліричного героя.

У вірші “Розрита могила” ліричний герой звертається до України-матері з питаннями та докорами. Твір побудований як монолог ліричного героя, в якому вставлено розлогу відповідь України. Ліричний герой не спілкується безпосередньо з Богданом Хмельницьким.

Послухайте сучасну музичну версію вірша Т. Шевченка “Розрита могила”. Поділіть вірш на частини, зважаючи на зміну музичного настрою. Доберіть до всіх частин заголовки й залишіть їх у формі плану

Зважаючи на зміну музичного настрою, вірш “Розрита могила” Тараса Шевченка можна поділити на такі частини:

Звернення ліричного героя до України

Відповідь України-матері

Обурення ліричного героя розкопуванням могил

Отже, план вірша може виглядати так:

  1. Туга за вільною Україною
  2. Материнський плач України
  3. Гнів через наругу над могилами

Зміна музичного настрою підкреслює емоційні переходи у вірші - від ніжного звернення до України до драматичного діалогу з нею, а потім до обурення й розпачу ліричного героя. Музика передає глибокі патріотичні почуття і біль за поневолену Батьківщину.

Завдання

1. Твір “Розрита могила”

Б ліричний

2. У вірші НЕМАЄ образу

Г калини

3. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження, що ліричний герой вірша

А захоплюється представниками української інтелігенції

4. Що стало поштовхом до написання вірша “Розрита могила”?

Поштовхом до написання вірша «Розрита могила» стало те, що Шевченко побачив, як люди розкопували давню могилу по дорозі з Яготина в Березань. Це викликало в нього роздуми про долю України.

5. Як ви розумієте назву вірша «Розрита могила»?

Назва «Розрита могила» - це символічний образ України, сплюндрованої і пограбованої царизмом, позбавленої своєї волі й державності. Розкопування могил сприймається як наруга над історичною пам’яттю.

6. Знайдіть епітети у творі «Розрита могила» й випишіть їх.

Епітети у вірші: світе тихий, краю милий, діточок непевних, широкім світі, нерозумний сину, могили мої милі.

7. Прочитайте абзац, у якому йдеться про ставлення! Шевченка до Б. Хмельницького Чому, на вашу думку, слово єднання взято в лапки?

Слово «єднання» взято в лапки, бо насправді це було не рівноправне єднання, а підкорення України Московією, що призвело до втрати незалежності. Шевченко засуджує політику Б. Хмельницького.

8. Чи актуальний вірш Т. Шевченка «Розрита могила» сьогодні? Обґрунтуйте свою думку

Вірш актуальний і сьогодні, бо Україна продовжує боротьбу за свою незалежність і самобутність. Твір закликає пам’ятати уроки історії, шанувати своє минуле, не допускати зради національних інтересів.

9. Поміркуйте, яке враження справила б на Тараса Шевченка сучасна Україна, якби він зміг її побачити.

Якби Шевченко побачив сучасну Україну, він, напевно, зрадів би, що його мрія про вільну державу здійснилася. Водночас поет засмутився б через війну, економічні труднощі, корупцію. Але головне - він пишався б нескореним духом українців, які відстоюють свою свободу.

Домашнє завдання.

11. З прочитаного матеріалу (§ 9-10) випишіть усі географічні назви, пов’язані з написанням вірша «Розрита могила». Створіть на контурній карті орієнтовний маршрут подорожі Тараса Шевченка Україною після чотирнадцятирічної розлуки з рідною землею.

Згідно з прочитаним матеріалом, географічні назви, пов’язані з написанням вірша «Розрита могила»:

  1. Яготин - місце, де Шевченко гостював у родині Рєпніних перед тим, як побачив розкопки могили.
  2. Березань - місто, куди Шевченко прямував до фольклориста Платона Лукашевича, коли побачив розкопки. Саме в Березані він написав вірш 9 жовтня 1843 року.
  3. Київщина - регіон, де на той час було багато курганів.
  4. Острів Хортиця - місце, яке Шевченко відвідав у 1843 році і де побачив панування іноземців на колишніх козацьких землях.
  5. Запорозькі землі - території, які після зруйнування Запорозької Січі були передані єврейським та німецьким колоністам.

Орієнтовний маршрут подорожі Тараса Шевченка Україною в 1843 році:

  1. Яготин (Київщина)
  2. Березань (Київщина)
  3. Острів Хортиця (Запоріжжя)
  4. Колишні Запорозькі землі

Отже, маршрут проходив переважно через Київщину та Запоріжжя - регіони, пов’язані з козацькою історією України, яка була важливою темою для Шевченка.

Подумайте й розкажіть

Як Шевченко опинився в Петербурзі?

Тарас Шевченко опинився в Петербурзі не зі своєї волі, а з примусу. Його привіз туди як свого кріпака поміщик Енгельгардт, коли Шевченку було 15 років. Лише через 14 років, вже як знаний поет і вільна людина, він зміг вирушити у подорож Україною.

Які враження справила на поета Україна під час його подорожі?

Під час подорожі Україною Шевченко бачив не лише блиск і пишноту панських палаців, де бував на прийомах у поміщиків-українофілів і спілкувався з інтелігенцією. Він також бачив тяжку неволю та бідність українців, пригноблених Москвою, і проймався співчуттям до бід свого народу. Побачивши, як розкопують давні могили, поет під сумними враженнями написав вірш “Розрита могила”, де висловив протест проти соціального й національного гноблення українців царизмом. Відвідавши острів Хортицю і побачивши там панування іноземців на колишніх козацьких землях, Шевченко не зміг стримати гніву, сприймаючи це як образу пам’яті героїчного козацтва.

Про що ви хотіли б більше дізнатися із життя Т. Шевченка?

З життя Тараса Шевченка мені було б цікаво більше дізнатися про: