3. Завдання
1. Правильним є твердження щодо повісті «Тореадори з Васюківки»
В Павлуша відмовився їхати до табору, бо вирішив підтримати свого найкращого друга Яву
2. Визначте художній засіб у кожному фрагменті.
- 1 «Ох же ж гріб — бризки аж до неба летіли!» - Г гіпербола, оскільки тут є перебільшення.
- 2 «На плечі весло, мішок із чимось, у руці серп, як шабля, виблискує» - Д Епітет (серп, як шабля, виблискує).
- 3 «…може, обманює сонце, може, не почався ще екзамен?» - А персоніфікація, оскільки сонцю приписується здатність обманювати.
- 4 «…забився, мабуть, десь у кущі й там на самоті кухлями, з присьорбом, пив своє горе» - В метафора, бо йдеться про метафоричне “пиття горя”.
3. З’ясуйте, якому герою / героїні належить репліка.
- 1 «— У них же свій план по п’ятірках і навіть по трійках». - Г Ява Рень
- 2 «— Це тобі наука за всі твої художества. Іди! До побачення!» - Б Галина Сидорівна
- 3 «— Хлопчик вашенький екзамена в школі завалив. Один на все село…» - Д Книш
- 4 «— Льоха голодна. Неси вже. Патякаєш там. Двоєшник!» - В дід Варава
4. Павлуші соромно було дивитися в Явині очі через свою четвірку. Чи має бути соромно за чесно зароблений бал? Невже в цій ситуації є його провина?
Сором Павлуші через отриману четвірку в диктанті з української мови є скоріше емоційною реакцією, ніж обґрунтованою провиною. У контексті повісті, Павлуша відчував себе зрадником перед Явою, який через свої пригоди не зміг скласти екзамен і мусив залишатися на переекзаменовку. Четвірка Павлуші, можливо, здавалася йому недостатньо високим результатом, щоб підтримати друга, який опинився у складній ситуації. Однак, об’єктивно, чесно зароблений бал не є причиною для сорому, і в цій ситуації немає його провини. Це скоріше відображення його переживань за друга та бажання бути кращим, щоб підтримати Яву.
5. Які вчинки Павлуші свідчать про його відданість великій дружбі з Явою?
Павлуша демонструє свою відданість дружбі з Явою через кілька важливих вчинків:
- Відмова їхати до табору: Павлуша вирішив не їхати до табору в Одесі, щоб залишитися з Явою, який не склав екзамен. Він навіть сперечався з батьком, щоб залишитися з другом, показуючи свою відданість і готовність підтримати Яву в скрутний момент.
- Спільні пригоди: Павлуша бере участь у різних пригодах разом з Явою, включаючи спроби викрити Книша і Бурмила. Їхня спільна діяльність і підтримка один одного у складних ситуаціях свідчать про міцну дружбу.
- Коли Ява захворів після повені, Павлуша часто провідував його, що демонструє турботу про здоров’я друга.
6. Чи можна Яву вважати легковажним через те, що він у день першого екзамену нишпорив за Книшем?
Яву можна вважати легковажним, але не в негативному сенсі. Його поведінка пояснюється природною цікавістю та бажанням розкрити таємницю, яка може мати серйозні наслідки. У день першого екзамену Ява вирішив нишпорити за Книшем, бо почув розмову, яка здалася йому підозрілою. Він не встиг покликати Павлушу, бо поспішав дізнатися більше. Це свідчить про його авантюрний характер і прагнення до справедливості, хоча йому це коштувало пропущеного екзамену. Таким чином, легковажність Яви більше пов’язана з його захопленням пригодами, ніж з безвідповідальністю.
7. Знайдіть і прочитайте фрагменти, що засвідчують любов Яви до Собакевича.
Любов Яви до Собакевича проявляється в декількох епізодах повісті. Один з них — це момент, коли Ява рятує цуценя Собакевича з колодязя. Він не вагається сісти в цеберку і спуститися вниз, щоб врятувати його, що свідчить про його турботу і любов до тварини. Після порятунку Ява і Павлуша купають Собакевича в річці, показуючи свою турботу про його добробут. Цей епізод демонструє, наскільки Ява прив’язаний до Собакевича і готовий на ризиковані вчинки заради нього.
8. Знайдіть і виразно прочитайте найсмішніші, на вашу думку, фрагменти VII і VIII розділів повісті Вс. Нестайка «Тореадори з Васюківки».
У розділах VII і VIII повісті Всеволода Нестайка “Тореадори з Васюківки” є багато кумедних моментів, які відображають пригоди головних героїв, Яви та Павлуші. Ось кілька найсмішніших фрагментів з цих розділів:
Розділ VII: Екзамен. Де Ява? Що з ним?.. Переекзаменовка…
- Паніка перед екзаменом: Павлуша починає хвилюватися ще уві сні, уявляючи, як його серце то шалено б’ється, то завмирає, а по спині біжать крижані бульбашки, наче його обливають холодною газованою водою. Це описує його страх перед першим у житті екзаменом, що викликає сміх завдяки перебільшенню емоцій.
- Відсутність Яви на екзамені: Павлуша бігає по селу, шукаючи Яву, який не з’явився на екзамен. Його відчайдушні пошуки і уявлення про те, що Ява міг би бути десь у плавнях, додають комічності ситуації, особливо коли він уявляє, як його шия витягується, як у гусака, від постійного заглядання через паркани.
- Прихід Яви на екзамен: Коли Ява нарешті з’являється в класі, він виглядає захеканим, скуйовдженим і весь у болоті. Це викликає шок у вчительки, яка оголошує, що Ява отримує переекзаменовку, що стає несподіваним поворотом подій.
Розділ VIII: Що трапилось з Явою. “Не поїду я…” “Дітей б’ють тільки імперіалісти…”
- Ява у плавнях: Ява розповідає, як він опинився у плавнях, намагаючись стежити за сусідом Книшем, якого підозрював у шпигунстві. Його пригоди з човном, що тоне, і спроби врятувати собаку Собакевича, додають гумору через абсурдність ситуації та його невдачі.
- Розмова з батьками про табір: Павлуша відмовляється їхати в піонертабір, чим шокує своїх батьків. Його аргумент про те, що дітей б’ють лише імперіалісти, стає комічним моментом у суперечці з батьком, який замахується ременем.
Ці фрагменти демонструють не лише гумор, але й глибокий зв’язок між героями, їхні переживання та дитячі пригоди, які роблять “Тореадори з Васюківки” такою улюбленою книгою для багатьох читачів.
9. Стисло перекажіть розділ VІІ повісті Вс. Нестайка «Тореадори з Васюківки», використовуючи пряму мову, щоб передати найемоційніші репліки літературних героїв / героїнь (усно).
Розділ VII повісті Всеволода Нестайка “Тореадори з Васюківки” розповідає про хвилювання Павлуші перед першим у житті екзаменом та відсутність Яви, його найкращого друга, на цьому важливому заході.
Павлуша прокидається з відчуттям страху: “О, як би я хотів не прокидатися сьогодні! Скільки б я дав, щоб уже було завтра!” Він панікує через екзамен і намагається заспокоїти Яву, кажучи: “Яво, голубе, треба щось робити — повторювати, вчити, писати шпаргалки абощо. Пропадемо ж.” Але Ява залишається спокійним: “Тю! Не дрейф, Павлушо! Держи хвоста бубликом! Ми ж не якісь там двієчники—поганщики.”
Коли Павлуша приходить до школи, Яви немає, і він починає панічно шукати його по селу, запитуючи всіх: “Яви не бачили? Не бачили Яви?” Нарешті, екзамен починається без Яви, і Павлуша відчуває себе самотнім і занепокоєним.
Раптом двері класу відчиняються, і з’являється Ява, весь у болоті. Галина Сидорівна, вчителька, обурена: “Що це означає?” Ява зізнається, що був у плавнях, але не пояснює причину. За це він отримує переекзаменовку, і Галина Сидорівна оголошує: “Складатимеш екзамен восени! Як двієчник.”
Цей розділ показує, як Павлуша переживає за друга і як їхні пригоди можуть призвести до несподіваних наслідків.
5. Завдання
1. Переселитися на безлюдний острів Яву спонукала книжка
Б Даніеля Дефо
2. Правильним є твердження щодо змісту розділу ХІ
Г Ява випадково знайшов у своїй кишені м’ятну цукерку.
3. Повість «Тореадори з Васюківки» НЕ МАЄ такої особливості, як
А розповідь від третьої особи. Повість написана від першої особи, тобто розповідь ведеться від імені одного з головних героїв, що надає твору особливого стилю та близькості до читача.
4. Чому Павлуша та Ява вирішили стежити за Книшем і Бурмилом?
Павлуша та Ява вирішили стежити за Книшем і Бурмилом через підозру, що вони можуть бути причетні до чогось таємничого та небезпечного. Хлопці підслухали їхню розмову, яка здалася їм підозрілою, і вирішили з’ясувати, що саме шукають ці двоє чоловіків. Вони припустили, що це може бути рушниця або інша небезпечна знахідка.
5. Розкажіть про атмосферу, яка панувала в кукурудзі з того моменту, коли хлопці зрозуміли, що вони заблукали.
Атмосфера в кукурудзі, коли хлопці зрозуміли, що заблукали, була напруженою та тривожною. Павлуша і Ява відчували страх і безнадію, адже не могли знайти вихід з густого кукурудзяного поля. Вони були виснажені, голодні й спраглі, що тільки посилювало їхній відчай. Врешті-решт, вони почули голоси й зрозуміли, що їх можуть врятувати.
6. Як історія з м’ятною цукеркою характеризує Павлушу та Яву?
Історія з м’ятною цукеркою показує, що обидва хлопці - Павлуша та Ява - добрі та турботливі друзі. Коли Павлуша знайшов цукерку у кишені, обидва почали переконувати один одного, що інший більше потребує цукерки. Вони вигадували історії про те, що вони нібито їли на сніданок та обід, намагаючись довести, що друг голодніший. Це демонструє їхню готовність пожертвувати власним комфортом заради друга, навіть у складній ситуації.
7. Через які дві причини Ява не міг більше жити в селі й вирішив перебратися на безлюдний острів?
Він був натхненний книгою “Робінзон Крузо” Даніеля Дефо. Ява захопився ідеєю пригод та самостійного життя на острові, як головний герой книги.
Він відчував, що його не розуміють у селі, особливо дорослі. Ява вважав, що його ідеї та вчинки не цінують належним чином, і це призводило до конфліктів та непорозумінь з оточуючими.
9. Створіть по три завдання в тестовій формі за змістом повісті Вс. Нестайка «Тореадори з Васюківки».
- Чому Ява вирішив переїхати на безлюдний острів? Правильні відповіді: Б, В
- А) Через сварку з батьками
- Б) Після прочитання книги «Пригоди Робінзона Крузо»
- В) Через страх перед переекзаменовкою та глузуванням після пригоди в кукурудзі
- Г) Через бажання знайти скарб
- Як хлопці намагалися вибратися з кукурудзяного поля? Правильні відповіді: А, Б, В
- А) Вони орієнтувалися по сонцю
- Б) Вони лізли на кукурудзу, щоб подивитися навколо
- В) Вони кричали і співали, щоб їх почули
- Г) Вони використовували компас
- Що сталося, коли хлопці знайшли м’ятну цукерку? Правильні відповіді: А, В
- А) Вони поділили її порівну
- Б) Вони посварилися через неї
- В) Вони згадали про свої сніданки
- Г) Вони вирішили зберегти її на потім
Секрети орієнтування на незнайомій місцевості:
- Використовуйте положення сонця: якщо ви знаєте, що йшли із сонцем у спину, повертайтеся, тримаючи його перед собою.
- Прислухайтеся до звуків навколо: шукайте звуки дороги, води або інших людей.
- Спостерігайте за природними орієнтирами: дерева, пагорби, річки можуть вказати напрямок.
Порада для хлопців, щоб вибратися з кукурудзяного поля:
Я б порадив хлопцям орієнтуватися за сонцем, як вони вже намагалися зробити, і продовжувати рухатися в одному напрямку, щоб вийти з поля. Крім того, варто було б залишати позначки на кукурудзі, щоб не ходити колами.
10. Домашнє завдання.
Напишіть формальне есе, узявши за тему думку Павлуші: «Радість, не поділена з другом, — це не радість, навіть не пів радості, а якась поганська четвертушка, мізерія якась»
У повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» Павлуша висловлює думку: «Радість, не поділена з другом, — це не радість, навіть не пів радості, а якась поганська четвертушка, мізерія якась». Ця думка відображає глибоке розуміння цінності дружби та спільних переживань. У сучасному світі, де індивідуалізм часто ставиться на перше місце, важливо пам’ятати про значення дружби, яка робить наші радощі повнішими та яскравішими.
У повісті Павлуша та Ява переживають багато пригод разом, що підкреслює важливість спільного досвіду. Наприклад, коли вони заблукали в кукурудзі, їхня спільна боротьба з труднощами і взаємна підтримка стали ключем до їхнього порятунку. Навіть у складних ситуаціях, таких як ця, їхня дружба допомагає їм не втрачати надію і знаходити вихід. Це ілюструє, як спільні переживання можуть перетворити навіть найскладніші моменти на цінні спогади.
У моєму житті також були моменти, коли я відчував, що радість стає повною лише тоді, коли нею поділишся з другом. Наприклад, коли я отримав важливу нагороду в школі, перше, що я зробив, — це поділився цією новиною з моїм найкращим другом. Його радість і підтримка зробили цей момент ще більш значущим для мене. Це підтверджує думку Павлуші, що радість, поділена з другом, стає більшою і значущішою.
Дружба — це не лише про спільні радощі, але й про підтримку у важкі часи. У повісті, коли Ява вирішує втекти на безлюдний острів через переекзаменовку та глузування, Павлуша залишається поруч, намагаючись підтримати друга. Це показує, що справжня дружба не обмежується лише радісними моментами, а включає в себе і готовність бути поруч у складні часи.
Отже, думка Павлуші про радість, поділену з другом, підкреслює важливість дружби у нашому житті. Спільні переживання, радість і підтримка роблять наші життя більш насиченими і значущими. Дружба — це те, що робить наші радощі повними, а труднощі — легшими. Вона є невід’ємною частиною нашого життя, яка заслуговує на те, щоб бути збереженою і плеканою.
Подумайте й розкажіть
Чи є у вашому класі учні, що нагадують Яву та Павлушу з повісті «Тореадори з Васюківки«? Назвіть їхні імена.
Якщо у вашому класі є учні, які нагадують Яву та Павлушу, це можуть бути ті, хто активно бере участь у різних пригодах, має живу уяву та завжди готовий підтримати друзів. Їхні імена можуть бути різними, але важливо, що вони, як і герої повісті, є щирими, відданими друзями та люблять пригоди.
У чому секрет популярності повісті про Яву та Павлушу?
Секрет популярності повісті «Тореадори з Васюківки» полягає в її захопливому сюжеті, яскравих персонажах та гуморі, які роблять її цікавою для читачів різного віку. Повість зображує пригоди двох друзів, які завжди потрапляють у веселі та несподівані ситуації. Їхні пригоди часто супроводжуються комічними моментами, що викликають сміх і піднімають настрій. Крім того, теми дружби, взаємодопомоги та дитячої уяви роблять цю історію близькою і зрозумілою для багатьох читачів.
Який епізод повісті «Тореадори з Васюківки» вас найбільше розсмішив?
Один із найсмішніших епізодів у повісті — це момент, коли Павлуша та Ява намагаються вибратися з кукурудзяного поля. Їхні зусилля орієнтуватися в густій кукурудзі, спроби вилізти на кукурудзину, щоб побачити дорогу, та їхні розмови під час цієї пригоди викликають щирий сміх. Особливо кумедно, як вони сперечаються про те, хто з них більше голодний, та ділять м’ятну цукерку. Цей епізод підкреслює їхню дружбу та здатність знаходити гумор навіть у складних ситуаціях.