1. Прочитайте уривок. Для опису дракона використано
Г епітети
2. Увідповідніть героя твору з його реплікою.
- Хома: Г «— Будь ласка, посади на моїй могилі фіалки».
- Михась: Д «— Ти завжди будеш єдиним у світі МОЇМ ДРАКОНОМ».
- Домінус Верба: Б «— Смоли гарячої, ось чого цьому боягузові бракує».
- Олелько Пихач: А «— Фруктовий… А от у мене справжній м’ясоїд»
3. Увідповідніть опис зовнішності з героєм твору.
1 «Його колючі очка так і пропікали наскрізь, а гострі кінці довгих сивих вусів сердито рогатилися вгору». - Г Домінус Верба
2 «Ураз розплющилися двоє хитрих карих оченят, а трохи нижче розпливлася вдоволена усмішка». - А Хома
3 «Яка жахлива в нього пащека! Широка, як у жаби, і звідти під різними кутами стирчала неймовірна кількість гострих кривих зубів!» - Б Спайк
4. Коротко розкажіть про події, які сталися в перших дев’яти розділах повісті К. Штанко «Дракони, уперед!». Побудуйте розповідь у формі відповідей на запитання хто? де? коли? чому?
- Хто? Головний герой - одинадцятирічний хлопчик на ім’я Михась.
- Де? Події розгортаються в Ялті, у Нікітському ботанічному саду, а також у Києві, де живе Михась.
- Коли? Події відбуваються під час літніх канікул, коли Михась відпочиває з родиною.
- Чому? Михась випадково потрапляє на дослідну ділянку ботанічного саду, де знаходить чарівне яблуко і грушу. З’ївши грушу, він отримує насінину, з якої виростає дракон. Це стає початком його пригод з драконом Хомою, якого він вирощує вдома.
5. Прокоментуйте імена, прізвища та прізвиська героїв повісті (значення, походження): Хома, Ботанік, Спайк, Лелик Пихач.
- Хома - ім’я дракона, яке Михась дав своєму вихованцю. Це ім’я підкреслює його дружелюбність і близькість до господаря.
- Ботанік - прізвисько Михася, яке він отримав через свою любов до рослин та ботаніки.
- Спайк - ім’я дракона, що належить Лелику Пихачу. Назва походить від англійського слова spike, що означає “шпичак” або “гострий кінець”, що підкреслює його хижий характер.
- Лелик Пихач - сусід Михася, який також має дракона. Прізвище “Пихач” може натякати на його заможність і пиху, адже його родина є найбагатшою в будинку.
6. Знайдіть і прочитайте фрагмент, у якому Домінус Верба назвав Хому комедіантом, дешевим трюкачем і фіглярем. Як поведінка фруктового дракона в цьому уривку його характеризує? Чому він так поводився?
У фрагменті, де Домінус Верба називає Хому комедіантом, дешевим трюкачем і фіглярем, Хома прикидається, що йому дуже погано, і він навіть вдає, що помирає. Він лежить на спині, стогне і просить посадити фіалки на його могилі. Це свідчить про те, що Хома намагається уникнути виходу на вулицю, бо боїться зустріти м’ясоїдного дракона Спайка. Його поведінка характеризує його як боягуза, який намагається уникнути небезпеки шляхом симуляції хвороби. Домінус Верба, розпізнавши цю хитрість, вказує на його боягузтво і наполягає, щоб Хома вийшов на вулицю разом з Михасем, нагадуючи йому про честь родини Вербицьких.
7. Вільний мікрофон. Я найбільше симпатизую … (ім’я героя), бо … .
Я найбільше симпатизую Михасю, бо він виявляє велику відповідальність і турботу про свого дракона Хому. Попри всі труднощі, пов’язані з утриманням дракона в квартирі, він намагається знайти рішення і не залишає свого вихованця в біді. Михась проявляє доброту і відданість, що робить його симпатичним героєм.
8. Гра «Так — ні».
- Ім’я фруктовому драконові дав Домінус Верба. Ні. Ім’я драконові дав Михась.
- Щороку Хома додавав у зрості тридцять два метри. Ні.
- Фруктовий дракон спочатку соромився розмовляти з Михасем, бо не вмів вимовляти звук [р]. Так. Хома соромився, бо не вмів добре вимовляти звук [р].
- Домінус Верба опікується родиною Вербицьких із 1632 року. Так. Домінус Верба опікується родиною з 1632 року.
- Михась вважав, що Хома співає гірше за «Рамштайн». Ні. Так мама вважала
- Помаранч — найулюбленіший фрукт Хоми. Ні. Точно не зазначено, що помаранч був його улюбленим фруктом.
- Фруктовий дракон був вегетаріанцем. Так. Хома був вегетаріанцем і харчувався фруктами й овочами.
9. Спрогнозуйте, як далі розвиватимуться події в повісті К. Штанко «Дракони, уперед!»
У подальших розділах повісті можна очікувати, що Михась і Хома зіткнуться з новими викликами, пов’язаними з ростом дракона і його інтеграцією в життя міста. Михась, можливо, знайде спосіб приховати справжню природу Хоми від сусідів і батьків, водночас намагаючись навчити його контролювати свої здібності. Відносини між Михасем і Олельком Пихачем можуть розвиватися, можливо, через спільні пригоди або конфлікти, пов’язані з їхніми драконами. Зрештою, Михась може знайти спосіб забезпечити безпечне і комфортне життя для Хоми, враховуючи його швидкий ріст і потреби.
5. Завдання
1. З негативного на позитивного героя перетворюється
Б Спайк
2. Увідповідніть героя твору з його вчинком.
Герой твору | Учинок |
---|---|
3. Михась | Д. Відмовляється продати фруктового дракона |
1. Хома | Г заробляє співом у підземному переході |
2. Спайк | А. Знищує чарівний барабан |
4. Амур Ґалант | В. Виготовляє сумки з драконячої шкіри |
3. Увідповідніть літературного героя з його реплікою.
- В Спайк - «— ХОМО, ВІДЧИНЯТИ КЛІТКИ… ХОМО, ВИПУСКАТИ…»
- А Хома - «— Дайте мені того мерзотника!!! Я порву його на дрібні шматки!!!»
- Г Михась - «— Пригадуєте, минулого літа я випадково потрапив на ділянку № 77?»
- Д Амур Ґалант - «— Із цього чорного мороку вийшло б щонайменше сім елегантних валіз».
4. Розгляньте малюнки й визначте, з якими героями твору асоціюються ці предмети.
Відповідно до предметів, які можна асоціювати з героями твору:
- Стегно курки - асоціюється зі Спайком, оскільки це може бути пов’язано з його агресивною і м’ясоїдною натурою.
- Пачка грошей - асоціюється з Амуром Ґалантом, який був підприємливим і корисливим, що відображається в його прагненні до збагачення.
- Фрукти та овочі - асоціюються з Хомою, оскільки він відмовився продати фруктового дракона, а дракони харчуються фруктами та овочами.
- Вазон - асоціюється з Михасем, який захоплювався ботанікою і вирощував драконяче дерево.
5. Охарактеризуйте Михася. Розкажіть, як спокійний і тихий поціновувач рослин перетворився на хлопця, що рятує драконів.
Михась спочатку був спокійним і тихим хлопцем, який захоплювався рослинами. Його любов до ботаніки почалася з випадкового пророщування цибулини, після чого він почав збирати рідкісні рослини і мріяв стати ботаніком. Його кімната перетворилася на маленькі джунглі, і він навіть розмовляв зі своїми рослинами.
Перетворення на рятівника драконів
- Випадкова пригода: Під час відвідування Нікітського ботанічного саду Михась випадково потрапляє на дослідну ділянку, де знаходить насіння драконячого дерева.
- Вирощування дракона: Михась вирощує дракона з цього насіння, яке стає його вірним другом. Це змінює його життя, адже тепер він має дбати про живу істоту.
- Зміни у сприйнятті світу: Після того, як Михась з’їв плід драконячого дерева, він починає бачити й розуміти світ інакше, зокрема, бачити приховані сутності речей і розуміти мову тварин.
- Зіткнення з небезпекою: Михась разом з драконом Хомою стикається з хижим драконом Спайком, який представляє загрозу для всіх тварин у дворі. Це змушує його шукати способи захистити свого дракона і всіх навколо.
- Розвиток сміливості та відповідальності: Через ці пригоди Михась розвиває сміливість і відповідальність, стаючи активним героєм, який рятує драконів і захищає своїх друзів.
Таким чином, Михась перетворюється з тихого поціновувача рослин на сміливого хлопця, готового ризикувати заради своїх друзів і близьких.
6. Створіть «хмару» слів, вибравши лише ті, що характеризують Амура Ґаланта.
Для Амура Ґаланта можна вибрати такі слова для «хмари» слів:
- вульгарний
- ненаситний
- зухвалий
- підступний
- жорстокий
- елегантний
- яскравий
- ексцентричний
- корисливий
- іронічний
- зверхній
- хитрий
- ласий до збагачення
- підприємливий
- упертий
- брутальний
- манірний
7. Визначивши тему й ідею повісті «Дракони, уперед!», заповніть таблицю в зошиті.
Тема художнього твору:
Коло подій і життєвих явищ, що зображені в повісті, охоплює пригоди хлопчика Михася, який вирощує з насіння дракона, і їхній вплив на його життя. Історія включає елементи фантастики, детективу, та казки, де герої стикаються з магічними подіями, небезпеками, і моральними випробуваннями.
Ідея художнього твору:
Основна думка, яку авторка хоче донести до читачів, полягає в тому, що навіть звичайні речі можуть приховувати незвичайні можливості, а відповідальність, дружба та сміливість допомагають подолати будь-які труднощі. Авторка також підкреслює важливість любові до природи, допитливості та поваги до навколишнього світу.
8. Згадайте, що таке інтрига. У чому полягає інтрига в повісті К. Штанко «Дракони, уперед!»?
Інтрига в літературному творі — це елемент сюжету, який викликає у читача зацікавленість, напруження або очікування, що буде далі. Вона часто пов’язана з таємницями, конфліктами чи несподіваними поворотами подій, що змушують читача захоплено стежити за розвитком сюжету.
Інтрига в повісті К. Штанко «Дракони, уперед!» полягає в тому, що головний герой, Михась, випадково вирощує з насіння дракона, який змінює його життя. Читач залишається в напрузі, очікуючи, що станеться далі: як Михась справлятиметься з дивовижним створінням, які пригоди його чекають, і чи вдасться йому захистити дракона від різних небезпек. Інтрига також підтримується через те, що Михась починає бачити й розуміти те, що недоступне іншим, що викликає у читача цікавість до того, які таємниці приховані в цьому світі.
Домашнє завдання.
Створіть і запишіть чотири тестові завдання на перевірку змісту розділів 7, 9, 16, 21 повісті К. Штанко «Дракони, уперед!».
Розділ 7.
Яке ім’я Михась дав дракону?
a) Хома
b) Хобо
c) Хоха
d) Хомка
Розділ 9.
Чому Хома спочатку не хотів виходити на прогулянку після зустрічі з Леліком та його драконом Спайком?
- А) Через погану погоду.
- Б) Через те, що захворів.
- В) Через страх перед м’ясоїдним драконом Спайком.
- Г) Через небажання гуляти взагалі.
Розділ 16.
Де опинилися Михась з Хомою, тікаючи від незнайомців?
a) У парку розваг
b) На центральній площі
c) У недобудованій частині підземного переходу
d) На залізничному вокзалі
Розділ 21.
Що зробив Михась, щоб знешкодити пістолет, який випав з рук охоронця Треша?
- a) Зламав його
- b) Викинув у сміття
- c) Кинув у водозлив на підлозі
- d) Віддав його Спайку
Детектив як літературний жанр має таку композиційну особливість: кульмінаційний момент (зазвичай убивство) не в кінці твору, а на початку. Далі сюжет поступово, крок за кроком розкриває таємницю «Хто вбивця?». Напишіть власний детектив за таким початком: «Коли Оля зайшла у двір, то побачила смертельно пораненого собаку, біля якого лежала записка…» (обсяг — одна сторінка).
Коли Оля зайшла у двір, то побачила смертельно пораненого собаку, біля якого лежала записка. Дівчина підбігла до тварини, але було вже запізно - пес востаннє здригнувся і завмер. Тремтячими руками Оля розгорнула записку: “Це лише попередження. Наступного разу постраждає хтось із твоїх близьких”.
Оля в паніці зателефонувала до поліції. Прибувши на місце, слідчий Петренко оглянув тіло собаки та вилучив записку. “Схоже на погрози, пов’язані з вашою роботою”, - припустив він. Оля працювала журналісткою і нещодавно почала розслідування корупційних схем у міській раді.
Наступного дня Оля отримала анонімний дзвінок з вимогою припинити розслідування. Вона звернулася по допомогу до свого колеги Андрія. Разом вони проаналізували список підозрюваних чиновників і вирішили перевірити алібі кожного.
Через тиждень Оля знайшла докази причетності заступника мера до розкрадання бюджетних коштів. Того ж вечора на неї напали біля під’їзду, але сусід вчасно втрутився і злочинець утік.
Петренко посилив охорону Олі. Журналістка продовжила розслідування і зрештою зібрала неспростовні докази проти цілої групи корумпованих чиновників на чолі з мером.
Коли матеріали були опубліковані, а винні заарештовані, з’ясувалося, що собаку вбив і погрожував Олі особистий охоронець мера за його наказом. Справедливість перемогла, але ціна виявилася надто високою.
Подумайте й розкажіть
Що вас найбільше здивувало в повісті К. Штанко «Дракони, уперед!»?
Найбільш дивним і цікавим елементом повісті здається сам факт, що головний герой Михась виростив справжнього дракона з насіння. Це незвичайне поєднання фантастики і реальності.
Які нові слова ви вивчили, прочитавши твір про Михася і фруктового дракона?
- “Ботанік” - у значенні людини, яка захоплюється рослинами
- “Домовик” - міфологічна істота, дух дому
- “Похибка” - в контексті повісті це якісь магічні істоти, що впливають на помилки учнів
Чи маєте бажання прочитати другу частину повісті К. Штанко «Дракони, уперед!»?
Історія здається цікавою і захоплюючою, особливо для молодших читачів, які люблять фантастику та пригоди.