Skip to content

§31–33. Діти і війна в повісті Григора Тютюнника "Климко" - Авраменко

Posted on:2 вересня 2024 р. at 00:00

1. Скупість і безсердечність уособлює

В Бочончиха

2. З’ясуйте лексичне значення кожного слова.

1 діжурка - Г робочий одяг залізничника

2 пружок - Б лінія на поверхні шкіри

3 ковила - Д трав’яниста степова рослина

4 путівець - А польова дорога

3. Визначте, якому герою / якій героїні належить кожна репліка.

4. Розкажіть про стосунки Климка й дядька Кирила. Проілюструйте розповідь цитатами з твору.

Стосунки між Климком і дядьком Кирилом були дуже теплі та доброзичливі. Дядько Кирило ставився до Климка як до рідного сина, піклувався про нього, допомагав у навчанні та приносив гостинці. Він називав Климка своїм “помошничком” і завжди був усміхнений до нього, навіть коли повертався з роботи втомленим. Климко, своєю чергою, піклувався про дядька, варив їсти та готував теплу воду для миття рук після роботи. Ці стосунки були важливими для Климка, адже дядько заміняв йому батьків.

5. Як ви розумієте епітети скам’яніло-бузкове небо й терпкий застояний холод?

Епітет скам’яніло-бузкове небо описує ранкове осіннє небо, яке має ясно-ліловий колір і виглядає застиглим та нерухомим, що підкреслює відсутність руху та життя в природі.

Терпкий застояний холод означає пронизливий, дошкульний осінній холод, який відчувається особливо гостро і неприємно.

6. Що таке подаяння? Як до нього ставився Бочонок, а як — його дружина?

Подаяння — це милостиня або допомога, яку надають нужденним. Дід Бочонок ставився до подаяння з розумінням і співчуттям, намагаючись допомогти людям, які приходили до нього за ліками. Він не вимагав оплати, а приймав те, що могли дати люди. Його дружина, Бочончиха, навпаки, була скупою і безсердечною, вона не схвалювала такої допомоги й вважала, що все повинно бути оплачено.

7. Знайдіть фрагменти в повісті, які засвідчують, що Климко за поведінкою старший від свого фізичного віку. Що вплинуло на раннє дорослішання Климка?

Климко виявляє зрілість у своїй поведінці, коли самостійно вирішує йти по сіль, щоб допомогти собі та іншим вижити під час війни. Він також вміє доглядати за собою, варити їжу, прибирати в хаті та прати одяг, що є нетиповим для його віку. Раннє дорослішання Климка зумовлене втратою батьків, війною, яка змусила його взяти на себе відповідальність за власне життя, а також відсутністю стабільності та підтримки з боку дорослих.

8. Знайдіть місця у творі, де відбувається зміщення часових площин: оповідач переносить читача в минуле, а потім повертає назад. З якою метою письменник використовує такий композиційний прийом?

У повісті є моменти, коли оповідач переносить читача в минуле, наприклад, коли згадуються події з життя Климка до війни, його стосунки з дядьком Кирилом та інші спогади. Такі зміщення часових площин допомагають глибше зрозуміти персонажів, їхні мотиви та емоційний стан, а також показують, як минулі події впливають на теперішнє життя героїв.

9. Поміркуйте, чому саме серед нещасних, як сказав Бочонок, виряджаючи Климка в дорогу, є багато добрих людей.

Серед нещасних людей часто можна знайти добрих, тому що вони самі пережили труднощі й знають, як це бути в скрутному становищі. Вони можуть бути більш співчутливими та готовими допомогти іншим, оскільки розуміють цінність підтримки в складні часи. Бочонок, відправляючи Климка в дорогу, вірить, що серед таких людей він знайде підтримку і захист.

10. Домашнє завдання. Прочитайте повість Гр. Тютюнника до кінця й випишіть незрозумілі слова.

Під час читання повісті Григора Тютюнника “Климко” ви можете зустріти слова, значення яких вам буде незрозумілим. Ось кілька прикладів таких слів з тексту:

5. Завдання (сторінка 146-147)

1. Святковість, урочистість, школу символізує художня деталь

А трояндова сукня

2. Наталя Миколаївна назвала Кармелюком

Б Зульфата

3. Увідповідніть художній образ із героєм / героїнею.

4. Через що Наталя Миколаївна передумала міняти свою трояндову сукню на харчі?

Наталя Миколаївна передумала міняти свою трояндову сукню на харчі, коли бородатий чоловік на базарі захотів її взяти. Вона відмовилася, бо сукня мала для неї особливе значення, і вона не хотіла віддавати її людині, яка поводилася грубо і зверхньо.

5. Покажіть на карті міста, де відбуваються події повісті Гр. Тютюнника «Климко». Чому цей твір нині особливо актуальний? Що ви знаєте про трагічні події в Бахмуті?

Події повісті “Климко” відбуваються на Донбасі, зокрема в місті Слов’янськ. Цей твір особливо актуальний нині через сучасні події на сході України, де тривають бойові дії, що призводять до гуманітарних криз і змушують людей залишати свої домівки. Бахмут, як і багато інших міст регіону, зазнав серйозних руйнувань і страждань через тривалий конфлікт, що підкреслює важливість теми виживання і людяності в умовах війни.

6. Чому з пробитого мішка тоненькою білою цівкою саме «потекла» сіль, а не посипалася на дорогу? Що символізує цей художній образ?

Сіль “потекла” тоненькою білою цівкою, а не посипалася, щоб підкреслити безперервність і невідворотність втрати. Це художнє зображення символізує, як життя і надії поступово витікають, коли Климко, поранений, падає на землю. Такий образ підкреслює трагічність ситуації та беззахисність героя перед обличчям війни.

7. Визначте кульмінаційний момент у сюжеті повісті Гр. Тютюнника «Климко».

Кульмінаційний момент повісті настає, коли Климко, повертаючись додому з мішком солі, потрапляє під обстріл і отримує поранення. Це момент максимального напруження, коли його подорож і зусилля, спрямовані на порятунок близьких, опиняються під загрозою.

8. Доберіть заголовок до кожного розділу повісті.

Ці заголовки відображають основні події та теми кожного розділу, підкреслюючи розвиток сюжету і зміни в житті головного героя.

9. Складіть п’ять асоціативних «хмарин» (по одній у кожній групі), використовуючи слова, що характеризують Климка, Зульфата, дядька Кирила, Бочончиху, Наталю Миколаївну.

Ось приклади асоціативних “хмарин” для кожного персонажа:

Климко:

Зульфат:

Дядько Кирило:

Бочончиха:

Наталя Миколаївна:

Ці слова допоможуть вам краще зрозуміти характер кожного персонажа і їхню роль у повісті.

10. Домашнє завдання. Якби ви могли змінити події наприкінці повісті Гр. Тютюнника «Климко», то як би вони розвивалися далі? Напишіть свою кінцівку твору (5–7 речень).

Климко, поранений, лежить на дорозі, але його знаходять добрі люди, які проходять повз. Вони допомагають хлопчику піднятися і разом несуть мішок солі до його станції. Коли Климко повертається, його зустрічають Наталя Миколаївна та Зульфат, які радіють, що він живий. Завдяки солі їм вдається обміняти її на харчі, і вони переживають важкі часи. Климко відчуває, що його зусилля не були марними, і він зміг допомогти своїм близьким. Всі разом вони планують майбутнє, сподіваючись на мирне життя після війни. Це дає Климкові надію і впевненість, що навіть у найскладніших обставинах завжди знайдуться люди, готові допомогти.

6. Творча робота

Які моральні цінності найважливіші (на прикладі повісті Гр. Тютюнника “Климко”)?

У повісті Григора Тютюнника “Климко” автор зображує життя підлітка в тяжкі воєнні часи. Попри складні обставини, головний герой Климко демонструє найважливіші моральні цінності, які допомагають йому вижити і зберегти людяність.

Найголовнішою цінністю для Климка є відповідальність. Він рано втратив батьків і залишився під опікою дядька Кирила. Хлопець розуміє, що мусить подбати про себе сам, тому вчиться готувати їжу, прибирати, доглядати за собою. Коли ж дядько гине, Климко бере відповідальність за вчительку Наталю Миколаївну та її немовля, які через війну опинилися в скруті. Заради їхнього порятунку він вирушає в небезпечну подорож по сіль, щоб обміняти її на харчі.

Наступна важлива риса Климка - це співчуття і готовність допомогти. Він щиро турбується про близьких людей. Навіть у голодні часи ділиться їжею з другом Зульфатом. А коли бачить змучену вчительку з дитиною, то запрошує їх жити разом, щоб підтримати. 

Климко завжди готовий простягнути руку допомоги тим, хто цього потребує.Климко також виявляє неабияку сміливість і витривалість. Попри свій юний вік, він наважується вирушити в довгу і небезпечну подорож заради інших. Долає сотні кілометрів босоніж, терпить голод і холод, ризикує життям. Але не здається, бо знає, що на нього чекають і сподіваються. Ця внутрішня сила і незламність духу викликають захоплення.

Отже, повість Григора Тютюнника “Климко” стверджує вічні людські цінності - відповідальність, співчуття, взаємодопомогу, сміливість. Саме вони допомагають головному герою вистояти у найскладніших обставинах і зберегти найцінніше - доброту, чуйність, людяність. Твір навчає, що навіть у найтемніші часи треба залишатися Людиною.

Галерея характерів у повісті Гр. Тютюнника «Климко».

У повісті Григора Тютюнника «Климко» представлена галерея характерів, кожен з яких має свої унікальні риси та відіграє важливу роль у розвитку сюжету. Ці персонажі відображають різні грані людської природи, що стають особливо помітними в умовах війни.

Климко

Климко є центральним персонажем повісті. Він втілює в собі такі риси, як доброта, відповідальність і самопожертва. Незважаючи на свій юний вік, Климко проявляє зрілість і мужність, коли вирушає в небезпечну подорож по сіль, щоб допомогти своїм близьким. Його вчинки свідчать про глибоке почуття обов’язку і любові до інших.

Зульфат

Зульфат, друг Климка, є прикладом вірності та підтримки. Він завжди готовий допомогти Климкові, навіть коли це небезпечно. Зульфат демонструє, як важливо мати поруч людину, на яку можна покластися в скрутні часи.

Дядько Кирило

Дядько Кирило, машиніст паровоза, був для Климка не лише опікуном, але й наставником. Він втілює образ доброго і турботливого дорослого, який завжди підтримує і навчає Климка. Його смерть стає великим ударом для хлопчика, але водночас стимулює його до самостійності.

Бочончиха

Бочончиха, дружина аптекаря, є антиподом доброти і співчуття. Вона скупувата і безсердечна, що контрастує з її чоловіком, який намагається допомогти людям, навіть коли це йде всупереч її бажанням. Її образ підкреслює, як війна може загострювати негативні риси характеру.

Наталя Миколаївна

Наталя Миколаївна, вчителька, символізує силу духу і материнську турботу. Навіть у важкі часи вона залишається доброю і співчутливою, намагаючись захистити свою дитину. Її присутність у житті Климка додає йому мотивації і надії.Ці персонажі разом створюють багатогранну картину людських взаємин і моральних цінностей, які є особливо важливими в умовах війни. Повість «Климко» навчає читачів цінувати доброту, вірність і самопожертву, показуючи, що навіть у найтемніші часи можна знайти світло в людських серцях.

Подумайте й розкажіть

Який епізод із повісті Гр. Тютюнника найбільше вас розчулив? Чим саме?

Найбільш зворушливим епізодом повісті “Климко” для мене став момент, коли Климко, повертаючись додому з мішком солі, потрапляє під обстріл і падає поранений. Цей епізод розчулює тим, що хлопчик, незважаючи на свій юний вік, виявляє неймовірну мужність і самовідданість. Він ризикує життям заради порятунку близьких людей від голоду. Цей вчинок демонструє силу духу Климка і його готовність до самопожертви.

Хто з дорослих героїв / героїнь повісті вам найбільше сподобався? Чим саме?

Серед дорослих персонажів мені найбільше сподобався дядько Кирило. Він став для Климка справжнім батьком, піклувався про нього, підтримував і виховував. Дядько Кирило - працьовитий, добрий, надійний і завжди усміхнений. Його загибель стала великою втратою для Климка, але пам’ять про нього надихала хлопчика на добрі вчинки.

У яких кольорах ви «побачили» повість?

Повість “Климко” я “побачив” у стриманих, приглушених кольорах, що відображають атмосферу воєнного часу. Переважають сірі, коричневі та зелені відтінки, які символізують тривогу, смуток і надію. Яскравим контрастом виділяється образ трояндової сукні Наталі Миколаївни, що уособлює красу, святковість і прагнення до мирного життя. Загалом, кольорова гама повісті підкреслює емоційний стан героїв і драматизм подій.