Skip to content

§29–30. Автобіографічна повість Анатолія Дімарова "На коні й під конем" - Авраменко

Posted on:31 серпня 2024 р. at 00:00

Світлий спогад із дитинства пов’язаний з інформацією про

В ковбасу на груші

Яке слово у визначенні колективізації має негативне забарвлення?

Примусова

Якби ви вирішили створити свій бізнес-проєкт, то робили б це самотужки, одноосібно чи колективно (з родичами, друзями або незнайомими, проте вигідними для цієї справи людьми)?

Я б створював бізнес-проєкт колективно з друзями або родичами, яким довіряю.

Чи обов’язково, на вашу думку, вести бізнес колективно?

Ні, не обов’язково. Можна вести бізнес і самостійно, але колективна робота часто буває ефективнішою.

НА КОНІ Й ПІД КОНЕМ

ЯКІ НА СМАК ЖАБЕНЯТА

1. Розповідь у повісті «На коні й під конем» веде

Г Толик

2. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження

Б Толик запевняв семикласників, що зможе ковтнути велику жабу

3. У реченні «Він і вола проковтне!» використано

В гіперболу

4. Що таке автобіографічний твір? Поміркуйте, чому в автобіографічних творах оповідь ведеться здебільшого від першої особи.

Автобіографічний твір - це літературний твір, в якому автор розповідає про своє життя, досвід та події, які він особисто пережив. 

Оповідь у таких творах ведеться здебільшого від першої особи, тому що:

  1. Це дозволяє автору безпосередньо передати свої думки, почуття та переживання.
  2. Створює ефект достовірності та правдивості розповіді.
  3. Допомагає читачеві краще зрозуміти внутрішній світ автора.

5. На початку розділу сказано, що у Василя Кологойди «на ланцюгові… замість собаки сиділо вовченя, спіймане під час облави мисливцями з міста». Чи можна утримувати в неволі диких тварин?

Утримання диких тварин у неволі без створення відповідних умов не допускається. Для утримання диких тварин потрібні спеціальні дозволи та дотримання правил і норм. Тому утримання вовченяти на ланцюгу замість собаки є порушенням закону і неприпустимим поводженням з дикою твариною.

6. Чи згодні ви з думкою Толі, що «дорослі мають свої, відмінні від наших, погляди на речі, і те, що нам здається нормальним і бажаним, часто-густо викликає в них роздратування»? Наведіть приклади зі свого життя на підтвердження вашої позиції.

Так, я згоден з цією думкою. Дорослі часто мають інший погляд на речі через свій життєвий досвід та відповідальність. Наприклад:

  1. Коли я хочу довше погуляти з друзями, а батьки наполягають на поверненні додому вчасно.
  2. Коли вчителі забороняють користуватися телефонами на уроках, хоча для нас це здається нормальним.
  3. Коли батьки не розуміють захоплення новими комп’ютерними іграми чи соціальними мережами.

7. За роком народження А. Дімарова визначте, коли орієнтовно відбуваються події в повісті. Чи суттєво, на вашу думку, змінилися учні з того часу? Чи впізнали ви себе або своїх ровесників у героях твору? У чому саме?

Анатолій Дімаров народився в 1922 році. Враховуючи, що події повісті описують його шкільні роки, можна припустити, що вони відбуваються приблизно в 1930-х роках.

На мою думку, учні з того часу змінилися, але не кардинально. Деякі риси залишаються схожими:

  1. Цікавість до природи та тварин (як у Василя Кологойди)
  2. Бажання похизуватися перед однолітками (як головний герой з жабенятами)
  3. Непорозуміння з дорослими

Я впізнав себе та ровесників у:

8. Вільний мікрофон. Мене найбільше вразив епізод, у якому … .

Мене найбільше вразив епізод, у якому головний герой випадково проковтнув жабеня перед вчителем. Цей момент показує, як дитячі витівки можуть несподівано обернутися, і демонструє контраст між світом дітей та дорослих.

ТРІШКИ ПРО АЛГЕБРУ ТА ГАЛИНУ ІВАНІВНУ

1. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження

Неправильним є твердження А: Віктор Михайлович — класний керівник шостого «Б» класу.

Насправді, Віктор Михайлович був класним керівником п’ятого «Б» класу.

2. Визначте художній засіб у кожному фрагменті.

ФрагментХудожній засіб
1 «Зраділо замахав… квитками, наче перепустками до раю, поспішив їй назустріч».В порівняння
2 «…Павло Степанович, нахиливши велику посивілу голову, щось пише та й пише, і тільки чутно, як рівномірно скрипить перо…»А епітет
3 «Не день і не два ламали голову, що маємо робити».Г фразеологізм

3. Визначте героя за його описом.

Опис зовнішностіГерой повісті
1 «Високий, ставний, він мовчки проходив шкільним подвір’ям, строго поблискуючи скельцями окулярів».В Павло Степанович
2 «…незважаючи на оту свою молодість, він зовсім не ганявся за напускною солідністю, як це робила більшість молодих учителів».Г Віктор Михайлович
3 «…ніхто в нашому селі не мав таких блискучих, із рипом чобіт, такого синющого галіфе, таких червоних сорочок зі справжнього оксамиту…»А Федір Бурлака

4. За що Толик поважав Павла Степановича?

Толик поважав Павла Степановича за його справедливість і вміння навчати. Хоча Павло Степанович здавався суворим, він не кричав на учнів і не ставив незадовільну оцінку Толіку, коли той не виконав домашнє завдання з алгебри. Замість цього, він запросив Толіка після уроків і допоміг йому зрозуміти матеріал, що викликало в Толіка повагу до вчителя.

5. Чи заслуговував Федір Бурлака такого ставлення учнів до себе? Чи повинні школярі втручатися в приватне життя дорослих?

Федір Бурлака, як аристократ і визнаний ватажок, був об’єктом заздрості та ревнощів учнів, особливо через його увагу до Галини Іванівни. Учні, зокрема п’ятикласники, намагалися захистити свого улюбленого вчителя Віктора Михайловича від суперництва з Бурлакою. Хоча їхні дії були зумовлені благородними намірами, втручання в приватне життя дорослих, як правило, не є доречним. Учні не повинні втручатися в особисті справи дорослих, оскільки це може призвести до непорозумінь і негативних наслідків.

6. Уважно розгляньте ілюстрацію до розділу «Трішки про алгебру та Галину Іванівну» (с. 130). Знайдіть у ній три деталі, які не відповідають змісту твору.

Сучасний вигляд: Загальний стиль ілюстрації виглядає сучасним, що не відповідає часу подій у творі.

7. Цитатний диктант. Упізнайте літературних героїв / героїнь за словами, які їм належать. Запишіть їхні імена.

  1. — Побити їх треба, але не одного, а всіх… І не кулаками їх треба бити…Віктор Михайлович
  2. — Хіба я така дурна, щоб на нашій половині стригти! Я он оті, що в семикласників…Сонька
  3. — А знаєш, я колись точнісінько так не міг сприйняти, щоб літерами можна було оперувати, як цифрами… Павло Степанович
  4. — Бо на нас батьки лози не жаліли! От ми й повиростали людьми! Ваньків тато
  5. — Сьогодні в мене жаби немає… Хай завтра впіймаю та й покажу… Толик
  6. — Бо від жаби — бородавки. От усипле язик бородавками — що будеш робити? Ванько
  7. — Вас же захарчували на міських тих харчах, там і поїсти як слід не дадуть. Миколина мати

8. Як ви розумієте назву повісті «На коні й під конем»?

Назва повісті “На коні й під конем” може символізувати різні життєві ситуації, через які проходить головний герой. “На коні” може означати успіхи, перемоги та щасливі моменти в житті, тоді як “під конем” - невдачі, труднощі та складні періоди. Ця назва відображає різноманітність досвіду головного героя під час його дорослішання, показуючи, що життя складається як з хороших, так і з поганих моментів.

9. Знайдіть комічні епізоди в повісті А. Дімарова «На коні й під конем», виразно їх прочитайте.

Ось кілька комічних епізодів з наданого уривку:

  1. Епізод, коли Толик намагається тримати жабеня в роті, щоб довести свою сміливість перед однокласниками, і випадково ковтає його, що викликає в нього паніку.
  2. Ситуація, коли учні слідкують за стосунками Віктора Михайловича та Галини Іванівни, обговорюючи кожну деталь їхньої взаємодії.
  3. Епізод, де хлопці обкидають Федора Бурлаку бовтунами, щоб завадити йому піти на виставу з Галиною Іванівною.

10. Домашнє завдання. Повість А. Дімарова «На коні й під конем» є епічним твором. У програмі, за якою написано цей підручник, є таке формулювання: «Лірична оповідь головного героя про його шкільні будні». Як ви розумієте виділене слово? (Усно.)

Слово “лірична” в контексті оповіді означає, що розповідь головного героя про його шкільні будні має емоційне забарвлення, передає особисті переживання, думки та почуття автора. Це не просто сухий опис подій, а емоційно насичена розповідь, яка дозволяє читачеві відчути настрій, атмосферу та внутрішній світ головного героя. Лірична оповідь часто характеризується використанням художніх засобів, які допомагають створити яскраві образи та передати глибокі емоції.

Подумайте й розкажіть

Яких учинків героїв повісті А. Дімарова «На коні й під конем» ви не схвалюєте?

Не схвалюю такі вчинки героїв:

  1. Обстригання Сонькою колосків з копиць семикласників для збільшення власного збору.
  2. Втручання учнів у особисте життя вчителів Віктора Михайловича та Галини Іванівни.
  3. Напад хлопців на Федора Бурлаку з використанням зіпсованих яєць.

Ці вчинки демонструють нечесність, порушення особистих кордонів та агресивну поведінку, що є неприйнятним.

Чи «живе» у вашій душі, у характері Толик? Якою мірою?

Так, певні риси Толика можуть бути притаманні багатьом підліткам, включаючи мене:

  1. Цікавість до навколишнього світу
  2. Бажання захищати тих, кого поважаєш
  3. Прагнення зрозуміти складні речі (як-от алгебру)
  4. Іноді надмірна емоційність у вчинках

Проте важливо розвивати критичне мислення та етичну поведінку, щоб уникати негативних вчинків.

Чи маєте бажання прочитати повість А. Дімарова «На коні й під конем» повністю?

Так, маю бажання прочитати повість повністю. Уривок зацікавив мене живими характерами персонажів, цікавими ситуаціями зі шкільного життя та гумором автора. Хотілося б дізнатися більше про пригоди Толика та його однокласників, а також про те, як розвивалися стосунки між вчителями та учнями протягом усієї повісті.