Skip to content

§26—28. Психологічна повість Оксани Радушинської "Метелики в крижаних панцирах" - Авраменко

Posted on:9 серпня 2024 р. at 00:00

Чи можна подружитися з нічним грабіжником?

У повісті «Метелики в крижаних панцирах» розглядається тема дружби і довіри. Подружитися з нічним грабіжником можливо, але це залежить від обставин і характеру людей. Головні герої стикаються з різними життєвими ситуаціями, які змушують їх переосмислити свої погляди на дружбу і довіру. Важливо пам’ятати, що люди можуть змінюватися, і іноді навіть злочинці можуть стати кращими, якщо їм дати шанс.

Чи врятує заможна пані свого сина-злочинця — чемпіона України з бальних танців?

Це питання також піднімається в повісті. Заможна пані може спробувати врятувати свого сина, використовуючи свої ресурси і вплив. Однак, важливо зрозуміти, що справжнє спасіння приходить через усвідомлення своїх помилок і бажання змінитися. Чемпіон України з бальних танців має свої таланти й можливості, але його майбутнє залежить від його власних рішень і дій.

Чи справді, з ким поведешся, того й наберешся?

Це прислів’я дуже влучно відображає одну з головних тем повісті. Дійсно, оточення сильно впливає на людину. Головні герої повісті стикаються з різними людьми, і їхні взаємини показують, як важливо обирати правильне оточення. Дружба з хорошими людьми може допомогти стати кращим, тоді як погане оточення може призвести до негативних наслідків.

3. Завдання (сторінка 110).

1. Зверхньо та зневажливо в кабінеті дільничного себе поводив / поводила

В пані Кожедуб

2. Культ здорової їжі панував у родині

Г Артема

3. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження

А Ярина вказала на Артема під час очної ставки

4. Доведіть на конкретних прикладах із повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах», що події відбуваються: а) в Україні; б) у наш час.

а) в Україні: Це можна довести тим, що мати Артема Кожедуба є заслуженою артисткою України, а також згадуються українські реалії, такі як гривня як валюта.

б) у наш час: Події відбуваються в сучасному контексті, що видно з використання сучасних технологій, таких як автомобілі, а також з опису сучасного способу життя, наприклад, культ здорової їжі в родині Кожедубів.

5. Скільки років підліткам із повісті «Метелики в крижаних панцирах»? Як цю вікову групу охарактеризувала авторка? Чи згодні ви з її словами?

Героям повісті «Метелики в крижаних панцирах» приблизно 13-14 років. Авторка Оксана Радушинська охарактеризувала цю вікову групу як дуже вразливу, сповнену комплексів і невпевненості. Підлітки в її творі часто відчувають себе барвистими метеликами, скутих кригою сумнівів та непорозумінь. Вони намагаються знайти своє місце у світі, долаючи численні труднощі та перешкоди. Я згоден з її словами, оскільки підлітковий вік дійсно є складним періодом, коли формується особистість і виникає багато внутрішніх конфліктів.

6. Як ви розумієте назву повісті «Метелики в крижаних панцирах»?

Назва повісті «Метелики в крижаних панцирах» символізує підлітків, які, подібно до метеликів, мають барвисті крила, але скуті кригою страхів, комплексів та непорозумінь. Вони прагнуть звільнитися від цих «панцирів», щоб розкрити свої справжні можливості та знайти своє місце у світі.

7. Розкажіть про родину Градових. Чи можна назвати її типовою? Обґрунтуйте свою думку.

Родину Градових можна назвати типовою для сучасної української дійсності. Вони не є заможними, але дуже працьовиті та дружні. Дядько Павло працює водієм-далекобійником, а тітка Наталя — вчителькою молодших класів. Вони взяли на себе опіку над Яриною після смерті її батьків і роблять усе можливе, щоб забезпечити їй нормальне життя. Ця родина відображає типові проблеми та цінності багатьох українських сімей, таких як взаємодопомога, працьовитість та турбота про близьких.

8. Прокоментуйте сцену з двома жінками в парку. Хто із цих другорядних персонажів приміряє на себе роль судді? Чи має на це право?

Роль судді приміряє на себе осудлива жінка, яка стверджує, що «то Бог за гріхи карає». Вона робить висновки про причини нещасть, що сталися з Яриною, і виносить своєрідний вирок, звинувачуючи родину в гріхах.

З моральної точки зору, ця жінка не має права судити інших людей і робити такі категоричні висновки. Вона не знає всіх обставин життя Ярини та її родини, і її слова лише завдають додаткового болю. Судити інших людей, особливо в таких складних ситуаціях, є несправедливим і негуманним.

9. Згадайте, що таке художня деталь. Розкрийте значення кожної проілюстрованої художньої деталі з перших двох розділів повісті.

Художня деталь — це елемент художнього твору, який має символічне значення і допомагає глибше розкрити характери персонажів або тематику твору. Розглянемо значення кожної проілюстрованої художньої деталі з перших двох розділів повісті Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах».

  1. Пакет чипсів символізує спокусу та невміння протистояти бажанням. Це також може вказувати на вплив реклами та суспільства на молодь, яка часто піддається спокусам і робить необдумані вчинки. У повісті це стосується Артема, який піддався впливу друзів і взяв участь у пограбуванні.
  2. Високі підбори символізують спробу виглядати більш впевненою та значущою. Це може стосуватися матері Артема, пані Кожедуб, яка намагається справити враження на інших своїм зовнішнім виглядом і статусом. Вона зверхньо ставиться до інших, намагаючись підкреслити свою перевагу.
  3. Інвалідний візок є символом обмежень і боротьби з ними. Для Ярини це не лише фізичне обмеження, але й виклик, який вона долає. Візок уособлює її силу духу, прагнення до нормального життя та бажання бути прийнятою в суспільстві.
  4. Яблуня символізує життя, відновлення та надію. Вона може бути пов’язана з садом, де Ярина проводить час, знаходячи спокій і натхнення. Яблуня також може символізувати родину та підтримку, яку Ярина отримує від своїх близьких.

Ці художні деталі допомагають глибше зрозуміти характери персонажів та основні теми повісті, такі як боротьба з труднощами, вплив оточення та важливість підтримки близьких.

5. Завдання (сторінка 111).

1. «Скромне платтячко, волосся, заплетене “колоском”, без косметики й біжутерії» — це опис

Б Карини

2. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження

В Артем слабохарактерний, не здатний відмовити Карині

3. Слова «Я б і не подумала, що можна винайняти бібліотеку як бенкетну залу» промовляє

Г тітка Наталя

4. Знайдіть і прочитайте розмову Карини з тіткою Наталею, а потім — з Яриною. Які моменти в поведінці, жестах і словах свідчать про нещирість і маніпуляції Карини?

У розмові Карини з тіткою Наталею та Яриною є кілька моментів, які свідчать про нещирість і маніпуляції Карини:

  1. Зовнішній вигляд і поведінка: Карина з’являється на Лісовій у скромному платтячку, з волоссям, заплетеним “колоском”, без косметики й біжутерії, що свідчить про її бажання справити враження слухняної та скромної дівчинки, щоб завоювати довіру старших, зокрема тітки Наталі.

  2. Розмова з тіткою Наталею: Карина намагається бути приязною і вибачається за незнання про загибель батьків Ярини, що може бути спробою викликати симпатію. Вона також намагається переконати тітку Наталю, що її наміри добрі, запрошуючи Ярину на день народження, яке планує провести в бібліотеці, обіцяючи, що все буде без алкоголю, хоча пізніше згадує про шампанське.

  3. Розмова з Яриною: Карина намагається переконати Ярину прийти на її день народження, використовуючи аргумент, що присутність Ярини допоможе стримати Санька від пияцтва, що виглядає як маніпуляція, оскільки Ярина ніколи не бачила Санька напідпитку. Карина також намагається створити враження, що між нею та Яриною є багато спільного, хоча вони щойно познайомилися.

Ці моменти вказують на те, що Карина використовує маніпулятивні тактики, щоб досягти своїх цілей, зокрема, щоб завоювати довіру та симпатію оточуючих.

5. Розкажіть, яку тактику розробила Карина, аби завоювати Артема й насолити Ярині. Перекажіть фрагмент усамітнення Карини з Артемом.

Карина розробила тактику, щоб завоювати Артема і насолити Ярині:

6. Як називають групу лексики, до якої належать слова музон, ноут, мєдлячок? З якою метою авторка використала їх у повісті?

Слова музон, ноут, мєдлячок належать до молодіжного сленгу. Авторка використала їх у повісті, щоб передати особливості мовлення сучасних підлітків і створити ефект реалістичності.

7. Чи вважаєте ви Ярину наївною і легковажною? Чому вона, знаючи натуру Карини, погодилася прийти на її «день народження»?

Ярина не є наївною і легковажною. Вона знала про підступність Карини, але погодилася прийти на її день народження через кілька причин:

8. Кого з героїв / героїнь ви зіграли б у кінофільмі за мотивами повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах»? Чому саме таку роль?

Я б хотів зіграти роль Артема у кінофільмі за мотивами цієї повісті. Мені цікаво було б показати, як змінюється характер цього персонажа - від легковажного хлопця, який піддається на вмовляння друзів скоїти крадіжку, до відповідальної людини, яка підтримує Ярину і допомагає їй. Цікаво було б передати внутрішню боротьбу Артема, його сумніви і переживання, а також розвиток стосунків з Яриною.

9. Дослідження. Психологічна повість, як і психологічне оповідання, розкриває характер літературних героїв у складних, часто екстремальних ситуаціях. У творах цього жанру важливі не лише події, а й психологія вчинків персонажів, як вони міркують, ухвалюють рішення, вагаються, прогнозують, розчаровуються тощо. Ви вже досліджували психологію вчинків Гриня і Саньки з оповідання В. Винниченка «Віють вітри, віють буйні…». Дослідивши думки й поведінку Ярини та Карини, доведіть, що повість О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» — психологічна.

Повість О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» є психологічною, оскільки вона глибоко досліджує внутрішній світ своїх персонажів, їхні думки, почуття і мотиви в екстремальних ситуаціях.

Таким чином, повість «Метелики в крижаних панцирах» розкриває психологію вчинків персонажів, їхні думки, почуття і рішення в складних ситуаціях, що є характерною рисою психологічного жанру.

7. Завдання.

1. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження, що твір О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» А за жанром —

ліро-епічний твір

2. НЕПРАВИЛЬНО утворено пару «герой / героїня — художня деталь»

В Ярина — зачіска «колосок»

3. У повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» порушено всі перелічені проблеми, ОКРІМ

Б ролі української мови в усіх сферах суспільного життя

4. Хто з героїв / героїнь повісті допоміг Ярині повірити в себе, побороти свої 4 страхи й комплекси? Дайте характеристику цим героям і героїням.

5. Поміркуйте над поданими запитаннями.

Чому Олена Кожедуб не розуміє вибору свого сина?

Олена Кожедуб не розуміє вибору свого сина, тому що вона має високі амбіції щодо його майбутнього і вважає, що його зв’язок з Яриною може завадити його кар’єрі в бальних танцях. Вона вважає, що Артем повинен зосередитися на своїх досягненнях і не витрачати час на стосунки, які, на її думку, не принесуть йому користі.

До яких людей мама Артема ставиться зверхньо?

Мама Артема ставиться зверхньо до людей, яких вона вважає нижчими за соціальним статусом або такими, що можуть негативно вплинути на її сина. Вона зневажливо ставиться до Ярини, її родини та інших людей, які, на її думку, не відповідають її високим стандартам.

Чи здатна вона зрозуміти помилки?

Олена Кожедуб не одразу здатна зрозуміти свої помилки. Вона дуже вперта і впевнена у своїй правоті. Однак, з часом і під впливом обставин, вона може усвідомити, що її підхід був неправильним і що її син має право на власний вибір.

6. Чи згодні ви з думкою, що повість має дві сюжетні лінії — соціальну та любовну? Аргументуйте свою думку.

Так, я згоден з думкою, що повість має дві сюжетні лінії — соціальну та любовну.

Таким чином, обидві сюжетні лінії взаємопов’язані і доповнюють одна одну, створюючи цілісну картину життя героїв.

7. Яку роль виконує кінцівка повісті «Замість епілогу»?

Кінцівка повісті «Замість епілогу» виконує кілька важливих функцій:

8. Доберіть назви до розділів 1, 2, 7, 14, 15.

Для добору назв до розділів повісті Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» можна запропонувати наступні варіанти на основі змісту розділів:

  1. Розділ 1: “Тривожна ніч”. В цьому розділі описується, як Ярина прокидається від звуків грабіжників у будинку під час сильної зливи.
  2. Розділ 2: “Зустріч і примирення”
  3. Розділ 7: “Танець надії”. Описує підготовку Ярини до благодійного концерту, де вона танцюватиме з Артемом, щоб зібрати кошти на операцію.
  4. Розділ 14: “Випробування дружбою”. У цьому розділі йдеться про те, як друзі і знайомі реагують на ситуацію Ярини, а також про її власні почуття та випробування, з якими вона стикається.
  5. Розділ 15: “Шлях до мрії”. Розділ описує Ярину на концерті, її виступ та те, як вона справляється з тиском та надіями на успіх операції.

9. Поміркуйте, яким міг бути сюжет другої книжки — продовження повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» (3-5 речень). Доберіть назву новій книжці.

У продовженні повісті «Метелики в крижаних панцирах» можна розповісти про подальше життя Ярини після успішної операції. Вона повертається до України і намагається адаптуватися до нового життя без візка. Артем продовжує підтримувати її, і вони разом беруть участь у нових танцювальних змаганнях. Водночас Ярина стикається з новими викликами, пов’язаними з її здоров’ям та соціальною адаптацією. Назва нової книжки може бути «Крила надії».

10. Домашнє завдання. Виконайте одне із завдань.

2. Підготуйте презентацію на тему «Інклюзивне навчання в моїй школі». Поруште в ній проблему допомоги особам з інвалідністю (особливості навчання, наявність пандусів, безбар’єрного доступу до всіх шкільних локацій тощо).

Презентація на тему «Інклюзивне навчання в моїй школі»

Вступ

Що таке інклюзивне навчання?

Інклюзивне навчання — це система освіти, яка забезпечує рівні можливості для всіх учнів, включаючи тих, хто має особливі потреби.

Проблеми, з якими стикаються особи з інвалідністю

Особливості навчання

Наявність пандусів та безбар’єрного доступу

Соціальна інтеграція

Приклади успішної інклюзії

Заключні думки

Слайди презентації

  1. Заголовок: Інклюзивне навчання в моїй школі
  2. Вступ: Що таке інклюзивне навчання?
  3. Проблеми: Фізичні, соціальні та навчальні труднощі
  4. Особливості навчання: Індивідуальний підхід, підтримка спеціалістів, адаптовані матеріали
  5. Безбар’єрний доступ: Пандуси, ліфти, спеціально обладнані туалети
  6. Соціальна інтеграція: Спільні заходи, підтримка однолітків
  7. Приклади успішної інклюзії: Участь у конкурсах, високі навчальні досягнення
  8. Заключні думки: Важливість інклюзії, плани на майбутнє

Ця презентація допоможе розкрити проблему інклюзивного навчання в школі та покаже, як можна підтримувати учнів з особливими потребами, забезпечуючи їм рівні можливості для навчання та розвитку.

Подумайте й розкажіть

Що нового ви відкрили для себе, прочитавши повість О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах»?

Прочитавши повість О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах», я відкрив для себе кілька важливих речей:

Якого персонажа цього твору ви взяли б на перевиховання?

Я б взяв на перевиховання Карину. Вона проявляє багато негативних рис, таких як підступність, маніпулятивність та егоїзм. Її поведінка часто завдає шкоди іншим, особливо Ярині. Перевиховання допомогло б Карині зрозуміти важливість чесності, доброти та співчуття до інших людей. Це могло б змінити її ставлення до життя та оточуючих, зробивши її кращою людиною.

Чи маєте бажання прочитати повість повністю?

Так, я маю бажання прочитати повість повністю. Вона дуже цікава та насичена емоціями. Історія Ярини та її боротьба з труднощами надихає і змушує замислитися над багатьма важливими питаннями. Хочу дізнатися більше про розвиток подій та долі героїв.